دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری پوکی استخوان چیست و چرا به آن بیماری بی‌صدا میگویند؟

شکستگی‌های بی‌صدا استخوان نشانه چیست؟

بیماری پوکی استخوان چیست و چرا به آن بیماری بی‌صدا میگویند؟
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بیماری پوکی استخوان هیچ گونه علائمی مثل درد یا علائم دیگر ندارد، به همین دلیل به بیماری خاموش معروف است. با وجود این خاموشی، استخوان پوک با کمترین ضربه شکسته می‌شود.

مهمترین عللت شکستگی و پوکی استخوان

پوکی استخوان؛ یعنی کم شدن قوام و کیفیت استخوان و شایع ترین بیماری اسکلتی در بشر است. هر چه سن افراد بالا می رود شیوع این بیماری بیشتر می شود.

در خانم ها بعد از سن یائسگی احتمال ایجاد این بیماری به سرعت زیاد می شود به طوری که بعداز پنجاه سالگی حدود ۴۰ درصد زنان دچار این بیماری هستند.

شکستگی مهره ها در این بیماری خیلی آسان رخ می دهد و شایع ترین نوع شکستگی در این بیماران است. بلندکردن جسم کمی سنگین، خم شدن زیاد یا حتی عطسه شدید می تواند باعث شکستگی مهره ها شود.

این شکستگی ها در ابتدا کم سر و صداست و فقط می تواند فرد را دچار کمر درد کند، ولی در درازمدت بسته به محل شکستگی می تواند باعث محدودیت تنفسی به دنبال شکستگی مهره های سینه ای یا بیماری گوارشی مانند شکستگی مهره های شکمی شود.

یکی دیگر از شکستگی های رایج درافراد مسن مبتلا به پوکی استخوان، شکستگی قسمت بالایی استخوان ران یا داخل لگن است که به دلیل افتادن مستقیم روی ران رخ می دهد.

تنها راه درمان این شکستگی عمل جراحی است که با روش های جدید موفقیت خوبی دارد، اما عوارض جراحی در فرد مسن و مشکلات بعد از عمل مثل لخته شدن خون در پاها وجود خواهد داشت.

متاسفانه بسیاری از بیماران دچار این نوع شکستگی زمینگیر شده و در سال های باقیمانده عمر از فعالیت های عادی محروم می شوند.

فعالیت ورزشی، بویژه درسنین کودکی و جوانی باعث افزایش میزان اوج استحکام استخوانی خواهد شد و به این ترتیب هنگام پیری که تراکم استخوان رو به افول می رود، پوکی استخوان دیرتر ایجاد خواهد شد. مصرف کلسیم و ویتامین D به میزان کافی در تمام سنین از کودکی تا پیری از راه های بالا بردن تراکم استخوان است.

از آنجا که عمده شکستگی ها درافراد مسن مبتلا به پوکی استخوان به دلیل افتادن برزمین رخ می دهد، افرادی که فعالیت بدنی خوبی دارند علاوه بر این که ایجاد این بیماری را به تاخیر می اندازند از طرفی کمتر به زمین می افتند و به این ترتیب شیوع شکستگی در آنان بسیار کمتر است.

در افرادی که در معرض این بیماری هستند مثل زنان بالای ۶۵ سال، افرادی که به مدت طولانی کورتون مصرف می کنند یا افراد مسن با سابقه شکستگی باید تراکم استخوان اندازه گیری شود و در صورت اثبات بیماری درمان دارویی، مصرف کلسیم و ویتامین D توصیه می شود.

حمایت افراد خانواده از بیماران دچار پوکی استخوان و برطرف کردن شرایط خطرناک برای به زمین افتادن مثل نزدیک بودن توالت به تختخواب، روشن بودن فضا یا لیز نبودن پله نیزدر کاهش شکستگی ها اهمیت اساسی دارد.

از روش های جالبی که بتازگی در اروپا برای جلوگیری از شکستگی لگن در افراد مسن به کار می رود، استفاده از بالشتک های مخصوصی است که به ران افراد مسن در زمان خواب بسته می شود تا در صورتی که به هر دلیلی از خواب برخاسته و به زمین خوردند مانع شکستگی شود.


۶ راهکار برای داشتن استخوان هایی فناناپذیر

استفاده از خوراکی های مختلف یا فعالیت های خاص می تواند به تقویت استخوان ها یا ضعیف شدن آن ها کمک کند به همین سبب شما می توانید با رعایت تعدادی نکته ساده به حل این موضوع پرداخته و از ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری کنید.

  1. استفاده از ویتامین دی اولین گزینه برای تقویت استخوان هاست و این ویتامین همیشه هم در اختیار شما خواهد بود. شما می توانید از نور آفتاب برای دریافت این ویتامین استفاده کنید اما دقت داشته باشید که باید توجه کنید در هوای گرم بهتر است روزانه زمان کمی را زیر افتاب باشید. ویتامین دی مورد نیاز بدن در ۲۰ دقیقه به حد نساب خود خواهد رسید.
  2. فرادی که به هر دلیلی لازم است داروی کورتونی مصرف کنند، حتما باید به متخصص تغذیه مراجعه کنند، زیرا عوارض این داروها بسیار زیاد است و الگوی غذایی نامناسب می‌تواند این مشکلات را تشدید کند. علاوه بر اختلال در متابولیسم کلسیم و استخوانی، یکی دیگر از عوارض داروهای کورتونی، دادن اشتهای کاذب به فرد است که باعث می‌شود زیاد غذا بخورد و به این ترتیب مشکلات استخوانی و متابولیکش تشدید می‌شود، اما با برنامه غذایی مناسب می‌توان احتمال بروز این عوارض را به حداقل رساند.
  3. استفاده از کافئین را تاحد زیادی کاهش دهید. چای وقهوه در تنظیم سیستم های مختلف بدن مفید هستند اما باید دقت داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از آن ها می تواند پوکی استخوان و همچنین شکنندگی آن ها را به همراه داشته باشد. در کنار چای وقهوه نوشابه های انرژی زا نیز منابعی از کافئین هستند که باید تا حد زیادی مصرف آن ها را کاهش دهید.
  4. مشکلات تغذیه از هر جهتی که باشند برای استخوان ها نابود کننده خواهد بود. استفاده بیش از حد از خوراکی ها چاقی را به همراه دارد همچنین کم خوردن غذا باعث نرسیدن ویتامین لازم به سلول های استخوانی است. همیشه وزن خود را در یک حد مجاز نگه دارید تا بتوان استخوان ها فشار زیادی را تحمل نکنند.
  5. چربی‌های اشباع، جذب کلسیم را که یکی از املاح ضروری برای استخوان‌سازی است، کاهش می‌دهد بنابراین فرد، مستعد ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.
  6. خورد و خوراک خود را به سمت امگا-۳ حرکت دهید و کمی به فکر سبزی های خوشمزه و ماهی و گردو باشید. این خوراکی ها می توانند به سرعت استخوان ها را تقویت کرده و از شکستگی جلوگیری میکند. هفته ای یک وعده از ماهی و استفاده از زیتون در کنار غذا می تواند راهی عالی برای تقویت استخوان ها باشد.

همچنین بخوانید:

پوکی استخوان : بهترین و سریع ترین راه درمان پوکی استخوان

بهترین ورزش‌ برای درمان پوکی استخوان کدام است؟

راه های جلوگیری از پوکی استخوان کدام است؟

بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان با گیاه گزنه

آیا یائسگی زودرس باعث پوکی استخوان میشود؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits