دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
میگرن شکمی چیست ؟ علائم و درمان میگرن شکمی کدامند ؟
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
میگرن شکمی به تکرر درد شکم بدون علت شناخته‌شده گفته می شود

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشبد تا با میگرن شکمی بیشتر آشنا شوید

میگرن شکمی چیست؟

میگرن شکمی به تکرر درد شکم بدون علت شناخته‌شده گفته می شود. اگرچه واژه میگرن معمولاً برای نوعی از سردرد به کار می رود، اما به نوعی از درد مزمن و مکرر معده نیز میگرن اطلاق می شود. اگرچه این بیماری در بزرگسالان نیز بروز می کند اما در کودکان بیشتر دیده می شود. میگرن شکم ،بیشتر در کودکانی که میگرن سردارند دیده می‌شود.

میگرن شکمی تنها به شکم درد گفته نمی‌شود بلکه نوعی سندروم است یعنی علایم متعددی باهم آشکار می شود . علت وقوع میگرن شکم مشخص نیست. تصور می‌شود که ارتباطی بین اثر متقابل برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی طبیعی بدن باشد. اما هر مورد شکم‌درد مکرر میگرن شکم به حساب نمی آید. محققان معتقدند که میگرن شکمی حدود 9 تا 15 درصد از کودکان و نوجوانان را دربرمی گیرد.اگر چه میگرن شکم با میگرن یا سردرد ارتباط نزدیکی دارد،اما به این معنا نیست که هر کودکی با میگرن شکم‌ در بزرگسالی دچار میگرن سر خواهد شد.میگرن شکم به‌عنوان نوع دیگری از این بیماری در فهرست میگرن قرار داده‌شده است و به‌طور مشخص سندروم میگرن دوره‌ای است که در برخی موارد قبل از شروع میگرن بزرگسالی به وجود می‌آید.

علل میگرن شکمی

علت میگرن شکمی تقریباً ناشناخته است. اما با اختلال عملکرد دو هورمون سروتونین و هیستامین ارتباط دارد. اعتقاد بر این است که نوسانات در این دو ماده شیمیایی ممکن است دلیل میگرن شکمی باشد. همچنین به نظر می‌رسد که ارتباطی بین استرس و نگرانی وجود دارد که ممکن است به‌عنوان تحریک‌کننده این دو ماده عمل کند. اما توجه داشته باشید با وجود این که میگرن شکمی می‌تواند یک تحریک‌کننده روانی داشته باشد، یک ناراحتی روانی به حساب نمی آید.

علائم میگرن شکمی

  • از علائم میگرن شکمی درد شدید است که به طور ناگهانی بروز می دهد و ممکن است چند ساعت و یا به مدت چند روز ادامه داشته باشد .این درد در تمامی شکم احساس می شود و معمولا وقتی کودک به حالت خوابیده می شود از درد شکم کاسته می شود
  • گاهی میگرن شکمی با سر درد همراه است
  • حالت تهوع که شاید به استفراغ خاتمه یابد
  • به دنبال ترکیب نشانه های درد و حالت تهوع کودک بی اشتها می شود
  • رنگ پریدگی

تشخیص میگرن شکمی

تشخیص میگرن شکمی مقداری دشوار بوده و ممکن است با دردهای معمولی و دیگر بیماری های دستگاه گوارش اشتباه گرفته شود اما پزشک هنگام تشخیص، نشانه هایی مانند درد های خفیف و یا شدید بیشتر از سه روز را در صورتی که تهوع،خمیازه کشیدن،بی خوابی و سردرد و سایه های زیر چشم همراه آن باشد احتمال میگرن شکمی را در نظر می گیرد.

درمان میگرن شکمی

برای میگرن شکمی هنوز درمان به خصوصی ثابت نشده است اما معمولا سوماتریپتان برای کودکان تجویز شده و در برخی بیماران بزرگسال مسدود کننده های سروتونین می تواند مفید واقع شود.

پیشگیری میگرن شکمی

والدین باید محرک هایی که آغاز کننده میگرن شکمی در کودکان است را شناسایی کنند و به آنها آموزش های لازم را بدهند.برای مثال بعضی از خوراکی ها مانند شکلات دارای منو سدیم گلوتامات بوده و احتمال میگرن شکمی را افزایش می دهد. بهتر است این دسته از کودکان در اولین فرصت و دیدن اولین نشانه ها به متخصص اطفال مراجعه کنند تا بهترین شیوه درمانی برای کودک در نظر گرفته شود.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا | ۴ سال پیش
من ۲۳ساله هستم از ۱۶سالگی میگرن سر داشتم اما در سن ۲۰سالگی داروهام و قطع کردم نزدیک چند ماهی میگرنم عود کرده اما قبل سردرد اول بین کتف هام که گرفتگی داره درد میکنه بعد رو گردن و سرم درد میگیره بعد هنگام سردرد ضعف و لرز و اسهال میگیرم نمیدونم از چیه شما میتوانید کمکم کنید که چرا این حالت ها را دارم ؟؟؟؟
0
1

hits