دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
حساسيت به چسب زخم و پیامدهای آن
9
زمان مطالعه: 4 دقیقه
حساسیت به چسب زخم مشکلی است که در برخی افراد پس از پانسمان زخم بوجود می آید.

حساسیت به چسب زخم یک حساسیت نادر

حساسیت به چسب زخم مشکلی است که در برخی افراد پس از پانسمان زخم بوجود می آید. چسب زخم های مختلفی در بازار موجود است. انواع پارچه ای، نایلونی و حتی گیاهی اینکه کدام مناسب تر است یک موضوع سلیقه ای است.چسب زخم های نایلونی طی شست وشو خیس نمی شود و دوام آن بیشتر است. چسب های پارچه ای با شست وشو خیس می شوند و خود خیسی برای زخم مضر است. بهترین نوع چسب زخم نوعی است که لایه زیرین آن که با پوست در تماس است، پارچه ای باشد تا زخم را خشک نگه دارد و لایه خارجی نایلونی باشد تا در اثر تماس با آب سریع خیس نشود. در غیر این صورت یا فرد مجبور است مرتبا چسب را تعویض کند یا اگر خیسی باقی بماند سبب متورم شدن لایه شاخی پوست می شود.


بعضی وقتها ممکن است به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌دقتی به پوست دستمان آسیب برسانیم مثلا زمانی که مشغول خرد کردن سبزی یا گوشت هستیم امکان دارد دستمان با چاقوی تیز آشپزخانه زخم و دچار جراحت شو . بیشتر این بریدگی‌ها سطحی بوده و با زدن یک چسب زخم بهبود می‌یابد. اما اگر پوست حساسی دارید ممکن است به چسب زخم حساسیت داشته باشید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که چسب زخم هایی که با عنوان چسب زخم آلوئه ورا یا جلبک دریایی به فروش می رسد، نمی تواند در بهبود بهتر زخم موثر باشد زیرا ترکیبات گیاهی نقش چندانی در بهبود زخم ندارد و شما به هر وسیله ای بتوانید ۲۴ ساعت زخم را لب به لب نگه دارید، پروسه ترمیم به شکل طبیعی اتفاق می افتد.

چسب زخم


حساسیت به چسب زخم چگونه رخ می دهد؟


حساسیت یعنی واکنشی که بدن افراد به مواد خارجی می دهد. یک مقدار از این حساسیت به دلیل ایراد چسب هاست و به این دلیل بروز می کند که در چسب از مواد آلرژی زا استفاده شده، یک مقدار هم به خود فرد مربوط می شود. بهتر است چسب زخم حتما از داروخانه های معتبر تهیه شود. چسب زخم هایی که دوره گردها می فروشند کمی ناخالصی دارند و شانس ابتلا به حساسیت را در افراد بالا می برند. افرادی هم که مستعد ابتلا به آلرژی هستند بهتر است از چسب های ضد حساسیت استفاده کنند. این چسب ها از کاغذ های خاصی تهیه شده و مواد آنها کاملا استاندارد است و با عنوان چسب ضد حساسیت به فروش می رسند.


نقش مواد بکار رفته در باند سفید چسب در حساسیت به چسب زخم


باند سفیدی که داخل چسب است از مواد خاصی تشکیل شده است که بیشتر آن زینک است. در ضمن جذب کننده خوب رطوبت است و به ترمیم زخم کمک می کند. حتما باید این باند سفید روی زخم قرار بگیرد تا نوار چسب مستقیما روی زخم قرار نگیرد.

حساسیت به چسب زخم


انواع زخم های پوستی


وقتی از زخم پوست صحبت می کنیم یعنی قوام و دوام طبیعی پوست به وسیله یک شی تیز یا غیرتیز از بین رفته است. پوست از لایه های مختلفی ایجاد شده، لایه سطحی اپیدرم، لایه داخلی درم و لایه تحتانی چربی زیر پوست است. ضایعاتی که اپیدرم را از بین می برند به خراش های پوستی معروف اند و به خون ریزی ختم نمی شوند. این ضایعه ها به شرطی که مراقبت کنیم تا عفونت نکنند یا با مواد حساسیت زا تماس پیدا نکنند، خودبه خود بهبود پیدا می کنند و عارضه ای ندارند.

ولی ضایعاتی که به خون ریزی ختم می شوند ۲ دسته اند، یا سطحی اند و درم را تنها تخریب کرده اند یا عمیق هستند یا با وسایل برنده غیرتمیز ایجاد شده اند. در مورد زخم های سطحی؛ اگر با یک وسیله ما لبه های زخم را به هم وصل کنیم و شرایط استریل باشد، زخم بهبود پیدا می کند و جای آن باقی نمی ماند. در مورد زخم های عمیق ریسک عفونت وجود دارد و خیلی مهم است که به وسیله سرم نمکی تمیز شسته شوند و اگر عمیق است و در نواحی تحت فشار قرار دارد، لازم است بخیه شود تا کمترین اسکار را به جا بگذارد.


برای چه نوع زخم هایی می توان از چسب زخم استفاده کرد؟


چسب زخم برای زخم های تمیز و سطحی کاربرد دارد.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت به دکلره و عوارض ناشی از آن

حساسیت پوستی کهیر و شیوهای درمانی جدید آن

آمپول ضد حساسیت راه حل درمان انواع آلرژی!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.2 از 5 (9 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits