دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بواسیر و درمان هموروئید بدون عمل جراحی
13
زمان مطالعه: 17 دقیقه
برای درمان بواسیر جراحی نکنید!اغلب بواسیرها بدون نیاز به درمان و به طور خود به خود بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند.

برای درمان بواسیر جراحی نکنید!

اغلب بواسیرها بدون نیاز به درمان و به طور خود به خود بعد از یک یا دو هفته بهبود میابند. اما اگر بهبود نیافت بنابر نظر پزشک معالج و نیز شرایط بیمار، نیاز به مداخله ی جراحی مطرح خواهد شد. توجه داشته باشید هیچ اقدام درمانی ( اعم از دارویی و جراحی ) نمی تواند از عود مجدد بواسیر جلوگیری کند مگر اینکه تغییرات مورد نظر را در رژیم غذایی خود بدهید ، ورزش منظم را فراموش نکنید، در صورت داشتن اضافه وزن از وزن خود بکاهید و خود را به داشتن اجابت مزاج منظم عادت دهید.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان هیموروئید آشنا شوید.

Heartburn treatment without surgery

هموروئید چیست؟

تورم رگ‌های خونی است که بسیار دردناک بوده و سوزش زیادی دارد. بسیاری از مردم نیازی به انجام عمل جراحی برای درمان هموروئید ندارند اما در موارد حاد که این بیماری با درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد باید از مداخلات پزشکی برای برداشتن آن استفاده کرد. دو روش درمانی وجود دارد؛ یک روش، انجام عمل جراحی است و روش دیگر برداشتن هموروئید با استفاده از لیزر و باندینگ است.

با اینکه عمل جراحی هموروئید بی‌خطر و مؤثر است اما در بیشتر موارد استفاده از لیزر باعث آسیب کمتری شده و عوارض کمتری هم به دنبال خواهد داشت. دکتر مسعود صدرالدینی متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی معتقد است که با کمک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می‌توان از ابتلا به هموروئید یا بواسیر پیشگیری کرد. حتی پس از درمان، شما باید از مواد غذایی که فیبر بالایی دارند در رژیم غذایی خود استفاده کنید و از خود مراقبت نمایید تا هموروئید شما دوباره عود نکند.تورم عروق خونی در کانال مقعد باعث ایجاد هموروئید یا بواسیر می‌شود. کانال مقعد دو اینچ طول دارد و از رکتوم تا خروجی مقعد ادامه می‌یابد. هموروئید به دلایل متعددی ممکن است ایجاد شود و در بین و زنان و مردان به طور مساوی شایع است.

هموروئید داخلی و هموروئید خارجی

هموروئید داخلی، درون رکتوم شکل می‌گیرد و معمولا نمی‌توان آن را دید یا احساس کرد. این هموروئیدها معمولا آزاردهنده نیستند زیرا عصب‌های کمی در آن ناحیه وجود دارد که می‌توانند درد را احساس کنند. تنها علامت این نوع بواسیر، خونریزی است. هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود، در جایی که عصب‌های زیادی وجود دارد، بنابراین این نوع بواسیر هم باعث خونریزی می‌شود و هم بسیار آزاردهنده است.

هموروئیدها شایع‌ترین علل خونریزی مقعدی هستند. این هموروئیدها به ندرت خطرناک بوده و معمولا پس از چند هفته خوب می‌شوند. با این حال دکتر صدرالدینی، متخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی با انجام آزمایش‌هایی بیماری را تشخیص داده و در صورت اطمینان از آن، هموروئیدهایی که بسیار دردناکند و یا خود به‌ خود از بین نمی‌روند را با کمک روش‌های مناسب با حال بیمار، برطرف می‌کنند.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

بواسیر داخلی و خارجی ممکن است شکل‌های متفاوتی داشته‌باشند؛ البته ممکن است بسیاری از افراد ترکیبی از هردو را داشته‌باشند.خون‌ریزی به‌حدی که موجب کم‌خونی شود نادر است و خون‌ریزی خطرناک برای حیات فرد از آن هم نادرتر بسیاری از مردم در مواجهه با این مشکل احساس شرم می‌کنند و معمولاً زمانی به سراغ درمان پزشکی می‌روند که مشکل پیشرفت کرده‌است.

خارجی

اگر بواسیر خارجی ترومبوز نشده‌باشد ممکن است مشکلاتی را پدید آورَد البته بواسیر درصورت ترومبوز شدن هم می‌تواند بسیار دردناک باشد. اگرچه این درد معمولاً طی ۲ تا ۳ روز تسکین می‌یابد، اما از بین رفتن تورم ممکن است چند هفته به طول بینجامد.ممکن است پس از درمان، یک زگیل آویزان باقی بماند. اگر بواسیر گسترده باشد و مشکلات بهداشتی به همراه بیاورد، ممکن است موجب تحریک پوست اطراف شده و درنتیجه باعث خارش اطراف مقعد شود.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

علت‌ بواسیر

علت دقیق بواسیرِ یا همورویید علامت‌دار ناشناخته است. برخی عوامل که احتمال نقش‌آفرینی دارند عبارتند از: روش‌های نامنظم دفع (یبوست یا اسهال)، کمبود تمرینات بدنی، عوامل تغذیه‌ای (رژیم‌های کم‌فیبر)، افزایش فشار درون‌شکمی (کشیدگی طولانی‌مدت، آب‌آوردگی شکم، تودهٔ درون‌شکمی، یا بارداری)، ژنتیک، نبودِ دریچه درون رگ‌های بواسیری، و افزایش سن.سایر عواملی که ممکن است احتمال ابتلا را افزایش دهند عبارتند از مرض چاقی، نشستن طولانی‌مدت،سرفهٔ مزمن و نقص در عملکرد لگن. البته شواهد مرتبط با این دلایل ضعیف است.

درطول دورهٔ بارداری، فشار از طرف جنین روی شکم و تغییرات هورمونی باعث بزرگ شدن رگ‌های بواسیری می‌شود. همچنین زایمان منجر به افزایش فشارهای درون‌شکمی می‌شود زنان باردار در موارد نادر نیاز به درمان با جراحی دارند، چراکه علائم معمولاً پس از زایمان ازبین می‌رونددلیل دیگر، احتمالاً سفت شدن و تیز شدن مدفوع و برخورد آن با مویرگها و پارگی آنها در رکتوم است.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

درمان بواسیر

برای درمان بواسیر هیچ گاه جراحی را انتخاب نکنید چون بعلاوه مطالب گفته شده در بالا شما کنترل خود را در دفع باد شکم از دست می دهید.

تا ۱۵ روز صبح ناشتا یک روز در میان :

یک روز ۲ لیوان عرق شاهتره را داغ کنید تا به حد جوش برسد ، بلافاصله آن را روی ۳ قاشق غذاخوری خاکشیر که از قبل تمیز کرده اید بریزید و به جای صبحانه میل کنید . و تاظهر هیچ چیز نخورید مگر کمپوت با فرنی رقیق .
روز بعد ۳ قاشق غذاخوری ترنجبین را در یک ونیم لیوان آب جوش حل کنید و صاف کرده داغ داغ روی ۳ قاشق خاکشیر که از قبل تمییز کرده اید بریزید و به جای صبحانه میل کنید و تاظهر مثل روز قبل عمل نمایید .
بعد از ظهر هم مسهل عام را مصرف کنید البته برای تاثیر بهتر مسهل عام برای بواسیر ، به آن سه پستان ، آویشن و قدومه از هر کدام ۲۵ گرم اضافه کنید.

برای درمان دارویی باید ۵۰ گرم خار شتر را با سه لیوان آب بجوشانند (و اگر آرام بجوشانند با دو لیوان) تا در زمانی حدود نیم ساعت به یک لیوان تبدیل گردد و آن را نگاه دارد به همان شکل تا صبح بماند و بعد آن را صاف کنند و آن یک لیوان را به مدت ۵ روز بخورند و در عین حال با ضماد بواسیر (قابل تهیه از مطب) یا با روغن های طبیعی (روغن محلی یا روغن کوهان شتر) محل را چرب نگه دارند. همچنین در برخی موارد بسته به نظر پزشک، می بایست زالو بیاندازند و یا از دستشان به شیوه سنتی خون بگیرند و فصد درمانی کنند.

ضمناً از اغذیه غلیظ و ثقیل مانند گوشت گاو، آهو، انواع گوشت قرمز، بادنجان، عدس، کلم، شیر، خرما، ماهی شور، نمک زیاد، سیر، پیاز، میوه های باد انگیز که این علت را تشدید می کنند بپرهیزند.
گوشت سفید طیور (مانند گنجشک)، مرغ محلی و خروس فربه و هر چه مولد خون صالح است مانند خربزه، انار، زرشک، آلو، رب غوره، شیره خرفه، سماق، آبغوره، آبلیمو، آش و لیمو باشد، بخورند، چراکه خون ثقیل را دفع می کنند. اگر از خلط صفرا باشد خوردن هلیه زرد مفید است.

تذکر: اگر بعد از درمان، موارد فوق الذکر را رعایت نکردید و سودازاها را زیاد مصرف کردید یا این که یبوست پیدا کنید، ممکن است بیماری شما برگردد.

خون درمانی

حجامت و زالو درمانی و فصد در درمان بواسیر بسیار مفید و گاه ضروری است بخصوص که همراه با داروهای دیگر درمان بواسیر اعمال گردد. اساسا کسانی که عادت به حجامت و خون دهی از طریق زالو دارند کمتر به بواسیر مبتلا می شوند.
هرگز خونگیری به روش طب غربی مورد نظر ما نیست .
شایان ذکر است این روش بهترین روش در درمان این بیماریست.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

غذای بیماران بواسیری

باید از خوردن سرخکردنی ، کباب ، گوشت های غلیظ ، گوشت گوساله و گاو ، شیر و آنچه وابسته به شیر است ، سیر و ادویه جات ، سوسیس کالباس ، انواع ساندویچ ها ، شیرینی جات قنادی ، نانی که با جوش شیرین پخته شده باشد ، آب یخ ، نوشابه ، و هرچیزی که باعث یبوست و سفتی مدفوع شود پرهیز کنند. غذاها باید ملین و نرم کننده باشد .
خوردن خسیانده ۵ عدد انجیر و ۱۰ عدد آلو بخارا ناشتا بسیار خوب است . سوپ هایی که با سبزیهای گشنیز و برگ چغندر و تره و آلوی بخارا پخته شود در دستور کار قرار گیرد و گوشت فقط آب پز و همراه با مواد فوق پخته شود ، آنهم گوشت مرغ با گوسفند باشد.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

بخور بواسیر

تخم گشنیز و آویشن و گل ختمی و تخم مرو را با مقداری آب بجوشانید و موضع را مرتب بخور دهید .

قرص بواسیر

هلیله سیاه و هلیله زرد و مصطکی و کندر و ریوند چینی و انزورت و گل سرخ و صبر زرد
داروها را مساوی بگیرید و بکوبید و نرم کنید و در آب مقل ازرق خمیر کرده و بصورت قرص های یک نخودی خشک کنید
قرص های بواسیر نسخه های متعدد دارد که در کتاب های داروسازی گیاهی موجود میباشد بخصوص قرصی نیز از حضرت امام رضا (ع) نقل شده است که ان بسیار موثر تر است .

بعد از پاکسازی دو هفته ای با دارو های بالا و انجام حجامت یا زالو درمانی میتوانید خون بواسیر را با دارو بند بیاورید مشروط به این که خونی که خارج میشود خون سیاه و پرماده نباشد بلکه رقیق و روشن باشد از ترکیب نشستنی زیر استفاده کنید. البته این نشستنی تکمه بواسیر را جمع هم می کند.

  • پوست انار ۱۰۰ گرم
  • مازو ۵۰ گرم
  • سماق ۱۵۰ گرم
  • تخم گشنیز ۳۰ گرم

همه را مخلوط و نیمکوب کرده – هر شب نصف استکان از مخلوط را با دو لیتر آب بمدت ۱۵ دقیقه بجوشانید سپس صاف کرده با دو استکان سرکه مخلوط کرده بیست دقیقه در آب آن بنشینید بمدت یک تا دو هفته هر شب تکرار کنید.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

پیشگیری بواسیر

تعدادی از اقدامات پیشگیرانه توصیه می‌شوند مانند پرهیز از فشار آوردن به‌هنگام دفع، پرهیز از یبوست و اسهال چه با داشتن رژیم غذایی دارای فیبر فراوان و نوشیدن مایعات زیاد یا دریافت مکمل‌های فیبردار، و انجام تمرینات ورزشی کافی. گذاشتن زمان کمتر برای تلاش برای دفع مدفوع، پرهیز از مطالعه در دستشویی، به‌همراه کم کردن وزن برای افراد دارای اضافه وزن و پرهیز از برداشتن اشیای سنگین نیز توصیه شده است.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

درمان لیزر همورویید

امروزه انواع مختلفی از لیزر در درمان هموروئید استفاده می شود. از جمله لیزرهای کم توان ؛مادون قرمز؛ لیزر دی اکسید کربن. لیزر دی اکسید کربن یا به اصلاح لیزر پرتوان یکی از بهترین و قطعی ترین روش های درمان بواسیر است. بدون درد و خونریزی است و عوارض جراحی باز را ندارد.

سنتی

درمان سنتی معمولاً شامل رژیمی غنی از فیبر غذایی، نوشیدن مایعات به منظور حفظ میزان آب بدن، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAID)، حمام نشسته و استراحت می‌باشد.اگر تحریک ایجاد شده‌است نشستن داخل آب گرم (وان یا لگن آب گرم)sitz bath روزانه چند بار هر بار به مدت ده تا پانزده دقیقه به کاهش تورم کمک کرده و منطقه گرفتار را تسکین می‌دهد.نشستن در لگن (وان یا قصری) آب گرم در صورتی که به‌دنبال دفع پیخال (مدفوع) باشد، بیشترین اثر را خواهد داشت. نوشیدن مایعات بیشتر نشان می‌دهد که نتایج بهتری به دست می‌آید، و می‌توان با تغییرات رژیمی یا مصرف مکمل‌های فیبری نتایج بهتری گرفت. با این حال شواهد کمی وجود دارد که مزایای استفاده از حمام نشسته را نشان می‌دهد. در صورت استفاده باید هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام شود.

اگرچه بسیاری داروهای شیافی و موضعی برای درمان بواسیر وجود دارد، اما شواهد اندکی برای تضمین استفاده از آنها وجود دارد.داروهای حاوی استروئید را نباید بیش از ۱۴ روز استفاده نمود، زیرا ممکن است باعث نازک شدن پوست شود. اکثر داروها حاوی ترکیبی از عناصر فعال هستند.این عناصر شامل این موارد است: یک کرم محافظتی همچون وازلین یا اکسید روی یک داروی مسکن همچون لیدوکائین و یک منقبض کننده عروق همچون اپی‌نفرین می‌باشد. زردینه دارای فواید مشکوک و احتمالاً عوارضی جانبی هستند. علائم آن معمولاً پس از بارداری برطرف می‌شود؛ بنابراین درمان فعال را به بعد از زایمان موکول می‌کنند.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

روش‌های متعدد برای درمان بواسیر

روش‌های متعددی را می‌توان در محل کار انجام داد. اگرچه به طور کلی این روش‌ها ایمن هستند، اما ممکن است برخی عوارض جانبی نادری همچون گندخونی اطراف مقعد نیز دربر داشته‌باشد.بندآوری توسط نوارزخم لاستیکی معمولاً به‌عنوان اولین راه درمان برای کسانی است که دچار هموروئید نوع ۱ تا ۳ هستند. در این روش نوارزخم‌های لاستیکی را در فاصله دست کم ۱ سانتی‌متری بالای خط دندانه می‌چسبانیم تا جریان خون در آن قسمت مسدود شود. ظرف مدت ۵ تا ۷ روز، هموروئید خشک شده می‌افتد. در صورتی که نوارزخم خیلی نزدیک به خط دندانه چسبیده شود، فوراً موجب درد شدید می‌شود.

در افرادی که این روش درمانی را به کار گرفته‌اند میزان درمان ۸۷٪ نتیجه بخش بوده است وحدود ۳٪ دچار عوارض و درد شده‌اند.اسکلروتراپی عبارت است از تزریق یک ماده متصلب همچون فنول در هموروئید. این کار موجب فروریختن دیواره‌های رگ‌ها شده و هموروئیدها را می‌خشکاند. میزان موفقیت این روش درمانی پس از گذشت ۴ سال از درمان حدود ۷۰٪ استکه نسبت به روش درمانی بندآوری توسط نوارزخم لاستیکی میزان موفقیت بیشتری است.

روش‌های متعددی از سوزاندن زخم وجود دارد که نشان داده شده در مورد هموروئید مؤثر است اما این روش‌ها معمولاً هنگامی استفاده می‌شود که روش‌های دیگر بی‌نتیجه باشد. این کار را می‌توان از طریق سوزاندن برقی زخم، سوزاندن به‌وسیلهٔ اشعهٔ فروسرخ، جراحی لیزر یا جراحی کرایو انجام داد.سوزاندن زخم از طریق اشعهٔ فروسرخ می‌تواند یک گزینه درمانی برای افرادی باشد که دچار هموروئید نوع ۱ یا ۲ هستند. بیمارانی که دچار هموروئید نوع ۳ یا ۴ هستند احتمال وقو ع مجدد بیماری بالاست.

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

جراحی بواسیر

درصورتی‌که روشهای ساده و درمان سنتی نتیجه‌بخش نباشد، می‌توان چندین روش جراحی را به‌کار گرفت تمامی درمانهای جراحی به‌نوعی دارای مقداری عوارض ازجمله خونریزی، عفونت، تنگی مقعد و احتباس ادراری است که به دلیل نزدیکی زیاد مقعد به رشته‌های عصبی است که مسئول انتقال به مثانه هستند. همچنین ممکن است اندکی خطر بی‌اختیاری در دفع و مخصوصاً دفع مایع به میزان ۰٪ تا ۲۸٪ وجود داشته‌باشد. اکتروپین مخاطی یکی دیگر از عوارضی است که ممکن است پس از جراحی هموروئید (اغلب همراه با تنگی مقعد) رخ دهد. این جایی است که مخاط مقعدی از مقعد جدا می‌شود، درست شبیه به نوعی بسیار خوش‌خیم از پرولاپس مقعدی.

برش هموروئید (Excisional hemorrhoidectomy) جراحی و برش هموروئید است که عمدتاً تنها زمانی استفاده می‌شود که وضعیت هموروئید بسیار وخیم است. در این روش بیمار پس از انجام عمل جراحی درد بسیار زیادی را تجربه می‌کند و معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد. اما در دراز مدت کسانی که دارای هموروئید درجه ۳ هستند و با این روش درمان شده‌اند، شرایط بهتری نسبت به افرادی دارند که با روش رگ بندی با طناب لاستیکی درمان شده‌اند. این روش توصیه شده برای افرادی است که دارای هموروئید خارجی ناشی از لخته خون در صورتی که ظرف مدت ۲۴ ساعت تا ۷۲ ساعت انجام شود. پماد گلیسریل تری نیترات هم برای افرادی که دارای درد هستند و هم افرادی که در حال بهبود هستند، مفید است.

درمان سرخرگ زادیی هموروئیدی در سراسر مقعد به روش داپلر روشی تقریباً هجومی است که با استفاده از داپلر فراصوتی محل دقیق ریزش درونی خون سرخرگی را شناسایی می‌کند. این سرخرگ‌ها سپس به هم متصل می‌شوند و بافت پرولابه شده بخیه می‌شود و به حالت نرمال برمی گردد. میزان بازگشت در این روش اندکی بالاتر است اما مشکلات و عوارض آن در مقایسه با هموروئیدکتومی کمتر است.هموروئیدکتومی اصلی که به عنوان هموروئیدوپکسی بسته نیز شناخته می‌شود روشی است که در آن قسمت عمدهٔ بافت هموروئیدی که به صورتی غیرعادی بزرگ شده است برش داده می‌شود و سپس مابقی بافت هموروئیدی به جای طبیعی خودش برگردانده می‌شود.

این عمل معمولاً درد کمتری دارد و در مقایسه با برش کامل هموروئید، زودتر بهبود می‌یابد. اما در این روش شانس برگشت علائم هموروئیدی بیشتر از روش رایج همورئیدکتومی است و بنابراین معمولاً این عمل به بیمارانی که دچار هموروئید درجه ۲ یا ۳ هستند توصیه می‌شود.

درمان اولیه برای بیماری خفیف یا متوسط شامل افزایش دریافت فیبر، مایعات از راه دهان برای حفظ جذب آب، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی برای تسکین درد و استراحت می‌باشد. ممکن است در صورت بروز علائم شدید یا بهبود نیافتن با استفاده از مدیریت بیماری، برخی روش‌های فرعی انجام شوند. عمل جراحی برای کسانی انجام می‌شود که پس از این مراحل هم بهبود نمی‌یابند.

سنتی

درمان سنتی معمولاً شامل رژیمی غنی از فیبر غذایی، نوشیدن مایعات به منظور حفظ میزان آب بدن، داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAID)، حمام نشسته و استراحت می‌باشد.. نشستن داخل آب گرم (وان یا لگن آب گرم)sitz bath روزانه چند بار هر بار به مدت ده تا پانزده دقیقه به کاهش تورم کمک کرده و منطقه گرفتار را تسکین می‌دهد.

اگرچه بسیاری داروهای شیافی و موضعی برای درمان بواسیر وجود دارد، اما شواهد اندکی برای تضمین استفاده از آنها وجود دارد. داروهای حاوی استروئید را نباید بیش از ۱۴ روز استفاده نمود، زیرا ممکن است باعث نازک شدن پوست شود. اکثر داروها حاوی ترکیبی از عناصر فعال هستند. این عناصر شامل این موارد است: یک کرم محافظتی همچون وازلین یا اکسید روی یک داروی مسکن همچون لیدوکائین و یک منقبض‌کننده رگ‌ها همچون اپی‌نفرین می‌باشد. زردینه دارای فواید مشکوک و احتمالاً عوارضی جانبی هستند. علائم آن معمولاً پس از بارداری برطرف می‌شود؛ بنابراین درمان فعال را به بعد از زایمان موکول می‌کنند.

بندآوری توسط نوارزخم لاستیکی معمولاً به عنوان اولین راه درمان برای کسانی است که دچار بواسیر نوع ۱ تا ۳ هستند.] در این روش نوارزخم‌های لاستیکی را در فاصله دست کم ۱ سانتی‌متری بالایخط دندانه می‌چسبانیم تا جریان خون در آن قسمت مسدود شود. ظرف مدت ۵ تا ۷ روز، هموروئید خشک شده می‌افتد. در صورتی که نوارزخم خیلی نزدیک به خط دندانه چسبیده شود، فوراً موجب درد شدید می‌شود. در افرادی که این روش درمانی را به کار گرفته‌اند میزان درمان ۸۷٪ نتیجه بخش بوده است و حدود ۳٪ دچار عوارض و درد شده‌اند.

اسکلروتراپی عبارت است از تزریق یک ماده متصلب همچون فنول در بواسیر. این کار موجب فروریختن دیواره‌های رگ‌ها شده و هموروئیدها را می‌خشکاند. میزان موفقیت این روش درمانی پس از گذشت ۴ سال از درمان حدود ۷۰٪ است که نسبت به روش درمانی بندآوری توسط نوارزخم لاستیکی میزان موفقیت بیشتری است.

روش‌های متعددی از سوزاندن زخم وجود دارد که نشان داده شده در مورد بواسیر مؤثر است اما این روش‌ها معمولاً هنگامی استفاده می‌شود که روش‌های دیگر بی‌نتیجه باشد. این کار را می‌توان از طریقسوزاندن برقی زخم، سوزاندن بوسیله اشعه فروسرخ، جراحی لیزر یا جراحی کرایو انجام داد. سوزاندن زخم از طریق اشعه فروسرخ می‌تواند یک گزینه درمانی برای افرادی باشد که دچار هموروئید نوع ۱ یا ۲ هستند. بیمارانی که دچار بواسیر نوع ۳ یا ۴ هستند احتمال وقو ع مجدد بیماری بالا است.


خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درمان بواسیر

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:دکتر مصعود صدرالدینی

درمان بواسیر بدون عمل جراحی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

سام | ۵ سال پیش
راه های درمان این بیماری:
1.در بواسیر پفکی هر روز انگور هسته دار را با هسته اش باید بخورد؛ طوری که موقع خوردن هسته اش را بجود و خورد کند.
2.همراه ناهار حداقل به اندازه یک مشت سبزی تره بخورد و همراه شام هم حداقل یک مشت سبزی خرفه میل نماید.
3. هرشب حداقل یک قاشق گیاه زنیان را با همان اندازه مغز گردو بخورد یا بجای خود زنیان یک استکان عرق زنیان را با چندتا گردو میل نماید.
4. اگر از محل بواسیر دچار خون ریزی است؛ برای بند آمدن خون ریزی، هر روز یک قاشق سماغ تازه صبح و یک قاشق هم شب بخورد. بعد از چند روز خون ریزی قطع می شود.
5. قبل از رفتن به دستشویی بزرگ(مدفوع) باید مقعد را با روغن خیار چرب کند و اگه روغن خیار نبود با روغن زیتون و اگر نبود با بقیه روغن ها که به آنها حساسیت ندارد مانند روغن کوهان شتر و... و بعد از دستشویی بزرگ(مدفوع) بلافاصله حمام نرود و حداقل چند ساعت صبر کند و بعد از سر جا رفتن زواید بواسیر و عادی شدن آن، حمام رفتن مانعی ندارد. و بعد از حمام هم مقعد را با همان روغن ها چرب کند.
0
0

hits