دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری دکرون مچ دست
12
زمان مطالعه: 6 دقیقه
درمان بیماری دکرون مچ دست:تشخیص و درمان بیماری دکرون در مچ دست چگونه است؟ بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا التهاب غلاف تاندون ها و درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد .

تشخیص و درمان بیماری دکرون در مچ دست چگونه است؟

بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا التهاب غلاف تاندون ها و درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست

قرار دارد در بیماری دکرون غلاف بعضی تاندون های اطراف مچ دست ملتهب شده و در نتیجه حرکات مچ دست دردناک

میشود.با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان این بیماری آشنا شوید.

 تشخیص و درمان بیماری دکرون در مچ دست چگونه است

مقدمه ای در مورد بیماری دکورون

شیرخواری چند ماهه دارم . بعد از زایمان به تدریج دچار دردی در مچ دست شده‌ام . این درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد متمرکز است . هنگام انجام فعالیت‌های روزمره و بخصوص حین مراقبت‌های مربوط به فرزندم این درد تشدید می‌شود .

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »

علت بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چیست ؟

دو تاندونی که یکی وظیفه باز کردن انگشت شصت و دیگری وظیفه چرخش استخوان اول کف دست به سمتی خارج را برعهده دارند از همان سمتی که شصت قرار دارد از مچ دست عبور کرده و به قائده‌ی استخوان اول کف دست و بند اول انگشت شست متصل می‌شوند. این دو تاندون در ناحیه مچ دست از داخل غلافی عبور می‌کنند که روی برجستگی‌ استخوانی که در آن ناحیه به دست می‌خورد قرار گرفته است.

انگشت شست در حرکات دست نقش اصلی را برعهده دارد و در کلیه فعالیت‌هایی که با دست انجام می‌شود انگشت شست نقش محوری و حیاتی را بازی می‌کند . به طوری که اصطلاحاً گفته می‌شود شصت در صد از وظایف دست بر عهده این انگشت می‌باشد . نبود این انگشت عملاً انجام کارها را با دست دچار مشکل جدی می‌کند .

افزایش میزان استفاده از دست و به تبع آن افزایش میزان فعالیت انگشت شصت باعث حرکت بیشتر تاندون های توضیح داده شده در داخل غلاف مربوطه در مچ دست می‌شود . در نتیجه تحریک و اصطکاک حاصل ، آن ناحیه از مچ دست ملتهب و دردناک می‌شود .

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »

تشخیص بیماری دکرون

تست فینکل اشتاین Finkelstein test از علائم بیماری دکرون است. در این تست بیمار شست خود را با انگشتان دیگر میگیرد و پزشک به آرامی مچ دست بیمار را به طرف استخوان اولنا خم میکند. با این کار تاندون تحت کشش قرار گرفته و درد بیمار بیشتر میشود

روش دیگر معاینه اینست که پزشک از بیمار میخواهد شست خود را ابداکت کرده یا به زبان دیگر از بقیه انگشتان دور کند. در همین حال پزشک با دست خود مانع از ابداکت شدن انگشت شست بیمار میشود. سعی بیمار در ابداکت کردن شست بر علیه مقاومت دست پزشک موجب بروز درد در بالای مچ دست میشود.

علائم بالینی بیماری دکورون ( De Qeurvain's Disease ) یا درد در قسمتی از مچ دست که در سمت شست قرار دارد چیست ؟

علامت اصلی درد مچ دست می‌باشد . این درد بیشتر در قسمتی از مچ دست احساس می‌شود که در سمت شصت قرار دارد . این درد ممکن است به‌صورت منتشر در تمامی مچ دست احساس شود ، تا میانه ساعد ادامه داشته باشد یاتا انگشت شست تیر بکشد . درد می‌تواند هنگام استراحت وجود داشته باشد یا نداشته باشد ولی هنگام استفاده از دست بخصوص در فعالیت‌هایی که در آن مچ دست در زاویه‌ای غیرمعمول قرار می‌گیرد و استفاده و فشار روی شست بیشتر است این درد تشدید می‌شود .

بسیاری از موارد ابتلا مربوط به مادرانی است که به تازگی بچه‌دار شده‌اند و وظیفه سنگین مراقبت از شیرخوار اعم از بغل کردند ، شیر دادن و نظافت او به مجموعه وظایف قبلی اضافه شده است . ولی طبیعتاً پیدایش این عارضه به‌مورد فوق محدود نمی‌گردد و در کلیه مواردی که با مکانیزم مشابهی مچ دست و تاندون های مربوطه تحت فشار قرار ‌گیرند ممکن است این بیماری به وجود آید . در کتب قدیمی این عارضه « مچ دست مادران» یا « مچ دست زنان شوینده» نامیده شده است .

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »

علائم اصلی و هشدار دهنده

درد در هنگام حرکات مچ خصوصا شست دست و لمس دردناک ناحیه مبتلاء از نشانه های درگیری در این بیماری است. در هنگام حرکات شست در ناحیه تونل بدلیل وجود تورم ،دو تاندن روی هم ساییده شده و حالتی یا صدایی مانند ساییدگی و خش خش توسط معاینه کننده احساس می شود. قرمزی و تورم موضعی در برخی از موارد مشهود است. محدودیت در انجام اعمال ظریف دست که مستلزم گرفتن اشیاء با شست دست باشدمثل کاهش قدرت و یا درد در هنگام بلند کردن اجسام (بطور مثال قوری) مشهود می باشد.

سایر بیماری ها مشابه

بورسیت مچ دست التهاب استخوان رادیوس دست گیر افتادگی شاخه حسی عصب رادیال،شکستگی استخوانچه های مچ دست، و سندرم تقاطع تاحدی میتوانند علائم بیماری را تقلید کنند. سندرم تقاطع بر اثر سایش این دو تاندون کمی بالاتر از محل ایجاد بیماری دکرون و در محل تقاطع تاندون دو عضله ایجاد می شود که برخی از مواقع با هم اشتباه می شوند.

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »

عوارض احتمالی بیماری دکرون

محدودیت شدیدحرکات مچ دست، وابستگی و کاهش استقلال فردی در کارهای روزمره از عوارض بیماری بشمار می رود. درصورت تحریک مداوم و ایجاد ضخامت عارضه ای بنام "تنو واژینیت تنگ شونده" ایجاد می شود که محدودیت درحرکات مچ دست به طرفین را موجب خواهد شد. ضعیف شدن یا پارگی تاندون ها در صورت تزریق اشتباه درتنه تاندون ملتهب محتمل است. آسیب عصب رادیال دست مبتلاء نیز طی اعمال جراحی ممکن است.

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »


مهمترین روش های استفاده شده عبارتست از

  • تغییر رفتار : کارهایی را که موجب درد میشود کمتر انجام میدهیم تا درد کمتر شود.
  • گرم کردن : با گرم نگاه داشتن مچ دست بطور مثال با استفاده از یک مچ بند کشی میتوان درد را کاهش داد.
  • دارو : استفاده از داروهای ضد التهابی مانند سلکوکسیب یا پیروکسیکام میتواند التهاب و درد را کم کند.
  • آتل یا اسپلینت : در این روش مچ دست بیمار بمدت چند هفته در یک اسپلینت یا با یک گچ کوتاه بیحرکت میشود.
  • این کاهش حرکت موجب میشود تا سایش تاندون در داخل غلاف کمتر شده و درد و تورم کاهش میابد.
  • تزریق : گاهی پزشک از تزریق کورتیکوستروئید در غلاف تاندون برای کاهش تورم و درد استفاده میکند.
  • جراحی : اگر درد با انجام اقدامات ذکر شده خوب نشود پزشک معالج ارتوپد ممکن است تصمیم به جراحی بگیرد.
  • درمان جراحی شامل برش روی غلاف تاندون است بطوریکه تونل باز شود و تاندون دیگر به توسط غلافی احاطه نشود.

« بیماری دکوئروین یا التهاب تاندون مچ دست یا »

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits