دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پاره شدن پرده گوش/عوارض و درمان پارگی پرده گوش
29
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پاره شدن پرده گوش/عوارض و درمان پارگی پرده گوش:علائم پارگی پرده گوش/با دلگرم همراه باشید تا با راه های تشخیص و درمان پارگی پرده گوش آشنا شوید.

علائم پارگی پرده گوش

با دلگرم همراه باشید تا با راه های تشخیص و درمان پارگی پرده گوش آشنا شوید.

علت و درمان پارگی پرده گوش

علت و درمان پارگی پرده گوش

پرده گوش چیست؟

پرده گوش قسمتی از ساختار شنوایی ماست که گوش خارجی را از گوش میانی جدا می‌کند. این پرده در اصل بافت شفافی است که امکان حرکت دارد و می‌تواند صدا را تقویت کند و به گوش داخلی برساند تا بتوانیم آن را بشنویم. پارگی‌ پرده‌ گوش‌ عبارت‌ است‌ از پاره‌ شدن‌ پرده‌ نازک‌ گوش‌ که‌ قسمت‌های‌ داخلی‌تر گوش‌ را از گوش‌ خارجی‌ جدا می‌کند .

علت و درمان پارگی پرده گوش

علایم‌ شایع پارگی پرده گوش

درد ناگهانی‌ در گوش،‌ ناشنوایی‌ نسبی،‌ وزوز گوش، سرگیجه و خونریزی‌ یا خروج ترشح‌ از گوش از علائم شایع پارگی پرده گوش است‌ که ترشح‌ گوش‌ ممکن‌ است‌ در عرض‌ یک تا دو روز‌ پس‌ از پارگی‌ به‌ چرک‌ تبدیل شود.

پرده گوش می‌تواند‌ به‌ دنبال‌ وارد کردن‌ یک‌ شی‌ء مثل‌ گوش‌ پاک‌کن‌ یا گیره‌ کاغذ برای‌ تمیز کردن‌ یا رفع‌ خارش‌ گوش‌، وارد آمدن‌ فشار ناگهانی‌ به‌ پرده‌ گوش‌ به‌ سمت‌ داخل‌، برای مثال سیلی خوردن‌،‌ شنا یا شیرجه‌، یا وقوع‌ انفجار در نزدیکی‌ فرد، وارد آمدن‌ فشار ناگهانی‌ به‌ پرده‌ گوش‌ به‌ سمت‌ خارج‌، عفونت‌ شدید گوش‌ میانی‌ پاره شود.این متخصص گوش و حلق و بینی عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر را عفونت‌ گوش‌ میانی،‌ صدمه‌ به‌ سر دانست. برای پیشگیری باید از ورود هر شیئی به مجرای گوش، بروز ضربه به سر خودداری کرده و در صورت بروز عفونت در گوش میانی به سرعت آن را درمان کنیم.

علت و درمان پارگی پرده گوش

باید از پرده گوش محافظت کرد

به دلیل نقش مهمی که پرده گوش در پیشگیری از ابتلای این عضو به عفونت دارد، باید حتما از آن محافظت کرد لذا اگر پرده گوش دچار آسیب شود، باید حتما آن را ترمیم کنیم.البته ترمیم پرده گوش با دوختن آن انجام نمی‌شود بلکه متخصص گوش و حلق و بینی داربست مطمئنی زیرش می‌زند و اجازه می‌دهد این پرده روی آن ترمیم شود.

علت و درمان پارگی پرده گوش

عوامل بیرونی‌ای که پرده گوش را از بین می‌برند

مهم‌ترین عاملی که باعث پاره شدن پرده گوش می‌شود، ضربه‌های ناشی از تصادف یا برخورد با گوش است. این برخورد با پرده گوش می‌تواند مستقیم مثلا با فرو بردن جسم خارجی‌ای مثل سنجاق‌سر، خودکار یا حتی گوش‌پاک‌کن به داخل گوش و یک حرکت ناگهانی باشد.

اما گاهی این آسیب ناشی از کار و آسیب بیرونی است که در جوشکار‌ها، غواص‌ها، چترباز‌ها و... اتفاق می‌افتد؛ چون هنگام انجام چنین کارهایی، فشاری از بیرون وارد گوش می‌شود که پرده آن را دچار آسیب می‌کند. حتی در نزاع‌های خیابانی، خوردن سیلی یا مشت به گوش و تصادف با اتومبیل، هر نوع ضربه به سر، سقوط از ارتفاع و حضور در مکانی که در آنجا انفجاری صورت گیرد مثلا در جنگ‌ها، می‌تواند باعث از بین رفتن پرده گوش شود.

حتی انفجارهای چهارشنبه‌سوری هم می‌تواند علاوه بر خطرهای دیگری که دارد، باعث پاره شدن پرده گوش شود.در عین حال باید توجه داشت اگر شستشوی گوش هم به وسیله فرد ناواردی انجام شود یا آب با فشار داخل گوش شود، می‌تواند باعث از دست رفتن این عضو شود.

علت و درمان پارگی پرده گوش

عوامل درونی آسیب‌زننده به پرده گوش

مهم‌ترین عاملی که درون گوش میانی می‌تواند باعث آسیب پرده گوش شود، عفونت‌هاست و در کسی که از کودکی در معرض عفونت‌های گوش است، این اتفاق شایع است.عفونت‌های گوش دو علت دارد؛ یا ناشی از التهاب مخاطی گوش میانی است یا اختلال‌هایی که در شیپوراستاش ممکن است، وجود داشته باشد.

شیپوراستاش مجرایی است که حلق را به گوش وصل می‌کند و باعث تنظیم فشار داخل گوش می‌شود، حالا اگر شیپوراستاش بسته شود، به اختلال شنوایی، افزایش فشار و درنهایت پارگی پرده گوش منجر خواهد شد؛ یعنی اول التهاب ایجاد می‌شود، بعد عفونت بروز می‌کند و عفونت هم التهاب و آسیب پرده گوش را به‌دنبال دارد.

تا زمانی که عفونت وجود داشته باشد، متاسفانه ترمیم پرده گوش امکان‌پذیر نیست به همین دلیل قبل از جراحی، باید التهاب و عفونت گوش حتما برطرف شود. پاره شدن پرده گوش در کودکان نیز بیشتر ناشی از عفونت‌ها و در سنین بالاتر به دنبال تروما و ضربه‌ها ایجاد‌می‌شود.

علت و درمان پارگی پرده گوش

اگر پرده‌ گوش‌ پاره‌ شده‌ عفونی‌ نشود، معمولاً خود به‌ خود در عرض‌ 2 ماه‌ ترمیم‌ می‌شود اما در صورت عفونی شدن پرده عفونت درمان می‌شود و شنوایی‌ نیز معمولاً مشکل‌ دایمی‌ پیدا نمی‌کند؛ ولی اگر پارگی‌ خود به‌ خود ترمیم‌ نشود نیاز به‌ جراحی‌ وجود دارد. گوش و حلق و بینی عوارض‌ احتمالی‌ عفونت‌ گوش را تب‌، استفراغ‌ و اسهال، در موارد نادر‌ خونریزی‌ زیاد، عفونت‌ ماستوئید ناحیه‌ استخوانی‌ پشت‌ گوش و در موارد نادر امکان ناشنوایی وجود دارد.

باید مجرای‌ گوش خشک نگاه داشته شود،‌ شنا صورت نگیرد، استحمام نکرد و در باران‌ بدون‌ چتر راه‌ نرفت.

علت و درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش نشانه هم دارد؟

نشانه پارگی پرده گوش که بیمار متوجه آن می‌شود، می‌تواند افت شنوایی، حس صدایی مثل حرکت باد در گوش، درد، خونریزی و ترشح از گوش باشد و اگر در اثر ضربه این اتفاق افتاده باشد، بیمار دچار سرگیجه هم خواهد شد.بیشتر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، ناگهان احساس می‌کنند گوششان کیپ‌شده و نمی‌توانند صداها را بشنوند.

علت و درمان پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش درمان دارد

اگر مشکل واقعا آسیب پرده گوش باشد، متخصص، ابتدا اندازه سوراخی که ایجاد شده بررسی می‌کند؛ زیرا در درمان بسیار تعیین‌کننده است. اگر سوراخ پرده گوش کوچک باشد، معمولا خودبه‌خود ترمیم شود؛ البته به شرط این‌که عفونت وجود نداشته باشد.اگر اندازه سوراخ پرده گوش بیشتر از یک چهارم سطح پرده باشد، معمولا به درمان جراحی نیاز است، اما پرده گوش ترمیم شده همیشه نازک‌تر از پرده گوش اولیه است.

علت این اتفاق، این است که پرده گوش سه لایه دارد، ولی پس از این‌که آسیب می‌بیند، فقط دو لایه آن ترمیم می‌شود و به همین دلیل صدمه‌پذیرتر هم است. پس کسانی که دچار از بین رفتن پرده گوش شده‌‌اند، باید بیشتر مراقب باشند.

علت و درمان پارگی پرده گوش



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (29 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۱۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    Zahra | ۴ سال پیش
    سلام..شوهرم ب اثر سیلی پرده گوشش پاره شده..همش استرس دارم ک خدانکرده نکنه جوش نخورع پردش..چون دکتر گفتش۳ماه مراقبت میخوای..ن خون اومده از گوشش ن چیزی.ب نظر شما خوب میشه؟
    0
    0
    محمد | ۵ سال پیش
    سلام من حدود ۱۴سال پیش بر اثر سیلی به گوش چپم خون درومد الانم شنوایم کم وزوز زیاد میکنه بعد همون سال دوباره بر اثر ی حادثه ی گوش راستم ضربه خورد اونم خون درومد ولی کم وزوز میکنه به دکتر هم مراجه نکردم چون میگن شاید ارثی باشه چون مادرم گوشاش سنگین هستن من الان ۲۳سالم حالا میشه عمل کرد لطفا راهنمای کنید ممنون میشم
    0
    1
    saboor | ۵ سال پیش
    سلام.من پرده گوشم سوراخ شده بود حدود ۲۰ سال پیش اونم ۲۴ سالمه الانم مشکل ندارم تنها هنگام خالی نمودن دماغم وز وز مکنه چیکار کنم ....ممنون
    0
    0
    مهوش مختاری | ۵ سال پیش
    سلام .من 5 سال پیش پرده گوشم را که از بچگی پاره شده و مدتها هم در این سالها عفونت کرده بودم عمل کردم ولی امسال تابستان در استخر احساس درد شدید کرده و دوباره پرده پاره شده است . پزشک می گوید باید یک پرده غضروفی بگذارم که افت شنوایی ام از این هم کمتر می شود در ضمن 55 سال دارم و گوشت چپم هم هم عمل پرده و هم عمل پروتز(ترپ) 17سال پیش داشته است که عمل نکرده و از وقتی گوش راستم مجددا" پاره شده و شنواییش کم شده از سمعک استفاده می کنم . لطفا" راهنماییم کنید با تشکر مختاری
    0
    0
    جمیله بخشنده | ۵ سال پیش
    پسرم دو روز پیش گوش پاکن داخل گوشش کرده بود همان لحظه درد شدیدی داشت بعد از گذشت دو روز متوجه لخته خونی داخل گوشش شدم ایا امکان پارگی پرده گوشش هست
    0
    1
    جمیله | ۵ سال پیش
    سلام پسرچهارساله ام دو روز پیش گوش پاکن توی گوشش کرده بود ودرد شدیدی همان لحظه داشت بعد از گذش دوروز متوجه لخته خونی در گوشش شدم آیا ممکن است پرده گوشش پاره شده باشد؟
    0
    0
    یحیی | ۵ سال پیش
    سلام من تقریبا 6 سال پیش رفتم استخر شیرجه زدم آب رفت توی گوشم هر کاری کردم آب خارج نشد شب خوابیدم صبح که بیدار شدم دیدم بالشتم کلا غرق خون شده رفتم دکتر گفت تا 2 یا 3 ماه اگه اشتباه نکنم هر وقت رفتی حمام پنبه چرب کن بزار گوشت منم هیمن کارو کردم بعد اون مدت دوباره که رفتم دکتر گفت پرده گوشت ترمیم نشده باید عمل کنی منم اون موقعه رفتم سربازی دیگه وقت نشد گذشت گذشت تا الان احساس میکنم گوش چپم شنوایش کم شده دیگه مثل سابق نیست
    1
    0
    پاسخ کارشناس:
    شما باید مجددا به پزشک مراجعه کنید تا بررسی های لازم انجام شود و اگر لازم باشد پرده گوش ترمیم شود.
    مریم | ۶ سال پیش
    سلام گوش چپم بر اثر سیلی پاره شده وپزشکم گفته که باید سه ماه مراقب باشی که آب داخل گوش نشه خواستم بپرسم که بعد از سه ماه مشکل شنوایی پیدا نمی کنم وپرده گوشم ترمیم می شه .
    0
    0
    سیده زهرا | ۶ سال پیش
    سلام دوستان
    اگر سیلی خوردید, یا نگرانید که نکنه پرده گوشتان پاره شده, اگر گوشتان کیپ شده و شنواییتان کم شده , مطمئن باشید پرده گوشتان پاره شده. اما اگر هیچ تغییری احساس نکردید با خیال راحت مطمئن باشید گوشتان سالم است.
    من سیلی محکمی در گوش چپم خوردم و همان لحظه صدای سوت شدیدی در گوشم احساس کردم و گوشم کیپ شد. و عد دکتر گفت پرده گوش من 30 درصد سوراخ شده.
    0
    1
    لیلا | ۷ سال پیش
    پسرم دوهفته پیش گوش پا کن کرد داخل گوشش.بردمش پیش متخصص گفت پرده سالمه قطره داد اما میترسم داخل گوشش بریزم چون خوندم امکان داره گوشش آسیب جدی ببینه نمیدونم چکار کنم لطفا من رو راهنمایی کنید
    0
    0
    محسن | ۷ سال پیش
    ا درود و سپاس :
    من عمل ترمیم پرده گوش دارم میشه بگویید هزینه عمل آن در بیمارستان خصوصی با داشتن دفترچه تامین اجتماعی چقدر میشود.به من گفتن که کد مربوط به این عمل هم 66k میباشد .
    سپاسگزارم
    0
    0
    رژینا | ۷ سال پیش
    من سیلی خیلی محکمی دیشب خوردم بعد ار چند ساعت خیلی اتفاقی متوجه شدم که مقداری خون داخل گوشم خشک شده. خیلی نگرانم یعنی باید به پزشک مراجعه کنم ؟
    1
    1
    
    hits