دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم اصلی و راههای تشخیص سرطان سینه کدامند ؟
8
زمان مطالعه: 7 دقیقه
سرطان سینه یکی از بیماری های خطرناک از خانواده سرطان می باشد، شما هنگامی دچار این سرطان می شوید که سلول های غیر طبیعی دارای رشد بسیار زیاد و خارج از کنترل باشند. این سرطان دارای دو نوع می باشد برای اطلاعات بیشتر با ما همراه شوید.

علائم ظاهری سرطان سینه چیست ؟

علائم سرطان سینه:سرطان سینه عمدتا در تجمع سلول های مجرای شیر سینه و یا در غده های شیردهی رخ می دهد. سلول های سرطانی به وجود آمده در سینه می توانند به وسیله گره های لنفاوی به قسمت های دیگر بدن نیز منتقل شوند.یکی از اصلی ترین علائم سرطان سینه پیدا کردن توده در بافت سینه و یا زیر بغل می باشد.

اما دقت کنید چون علائم مربوط به سرطان سینه در بسیاری از موارد علائم بیماری های غیر سرطانی هستند، اگر احساسی مبنی بر داشتن این علائم دارید نگران نشوید و سزیعا برای تشخیص بیماری نزد پزشک متخصص بروید. در ادامه با دلگرم همراه باشید تا با توضیح کامل علائم سرطان سینه را برای شما بازگو کنیم:

سرطان سینه یکی از بیماری های خطرناک از خانواده سرطان می باشد، شما هنگامی دچار این سرطان می شوید که سلول های غیر طبیعی دارای رشد بسیار زیاد و خارج از کنترل باشند. این سرطان دارای دو نوع می باشد،

نوع اول آن خوش خیم است که در صورتی سرطان سینه از نوع خوش خیم داشته باشید جای هیچ گونه نگرانی نیست و می توان آن را کنترل کرد، در صورتی که دارای سرطان از نوع بدخیم باشید باید به پزشک معالج مراجعه کنید تا روند رشد این سلول های غیر طبیعی کنترل شود.

در ادامه با برخی از علائم ظاهری که اگر سرطان سینه داشته باشید ممکن است در بدن شما ظاهر شوند آشنا می شویم.

علائم سرطان سینه

1. پیدا کردن یک توده و یا گره سفت در سینه

بافت سینه به طور طبیعی توده مانند است، ولی بعضی از خانم ها ممکن است یک توده ضخیم تر و سفت تر بافت معمول در سینه خود پیدا کنند.هر توده ای سرطانی نیست. بعضی توده ها مربوط به هورمون های آزاد شده در سیکل پریود باشند و بعد از ایجاد پریود ماهانه از بین بروند و یا توده مربوط به یک کیست خوش خیم باشد. در هر حال هرگاه احساس وجود توده ای ضخیم و سفت در سینه خود داشتید باید به دکتر متخصص مراجعه کنید.

2. تغییر در حالت پوست سینه

پوست چروک و یا جمع شده می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد. دیدن روزنه های غیر عادی با رنگ های مختلف بر روی پوست سینه نیز علائم مهمی هستند که در صورت مشاهده هر گونه تغییر پوستی شبیه به این به دکتر مراجعه کنید.

تغییراتی که ممکن است در پوست سینه های شما رخ دهد می تواند یکی از نشانه های مبتلا شدن به سرطان سینه باشد، این تغییرات معمولا به صورت فرو رفتگی و یا کشیدگی بیش از حد پوست سینه می باشد. در صورتی که هر گونه از این علائم را مشاهده کردید نگران نباشید چرا که این علائم به صورت قطعی نیستند و ممکن است شما دارای هر کدام از این علائم باشید ولی به سرطان پوست مبتلا نشده باشید، در این شرایط کافی است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا معاینه شوید.

علائم سرطان سینه

3. علائم پوستی

اگر شما متوجه تغییر رنگ پوست سینه تان و یا تیره شدن ناحیه نوک سینه شدید، باید به این تغییرات به دقت توجه کنید.اگر این نواحی زبر، دارای حس خارش، قرمز و متورم و یا خیلی تیره شود علائم مهمی نزدیک به سرطان سینه است و باید آن را چک کنید.

4. تغییر اندازه سینه علامت دیگر سرطان سینه

اگر در حال شیردهی نیستید، هرگونه تغییر و ورم ناگهانی در ابعاد یک و یا هردو سینه نشان دهنده مشکل لنفی و یا سرطان سینه می باشد.همچنین اگر یکی از سینه های شما کوچک تر و جمع تر شود، این ها همگی علائم مشکلات هورمونی و یا سرطان سینه هستند.مقداری اختلاف همیشگی بین دو سینه امری عادی است اما اگر به طور ناگهان تغییر در ابعاد سینه مشاهده کردید به دکتر مراجعه کنید.

از آن جایی که عامل اصلی سرطان تومور هایی است که در هر قسمت از بدن ممکن است تولید شوند، این تومور ها می توانند به صورت واضحی یک طرف از سینه شما را بزرگتر از طرف دیگر آن کنند، دلیل این اتفاق تجمع تومورها در یک قسمت از بدن می باشد، در صورتی که چنین علامتی را در سینه های خود مشاهده کردید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا مورد معاینه قرار بگیرید و در صورت تشخیص تحت درمان قرار بگیرید.

5. تغییرات نوک سینه

بعضی از انواع سرطان سینه باعث تو رفتگی و یا برعکس شدن و تغییر شکل دادن نوک سینه می شوند.ولی وجود این علائم مطلقا نشان دهنده سرطان سینه نیست. شرایط بارداری، شیردهی و افزایش سن نیز باعث این تغییرات می شود.اما برای اطمینان با دکتر متخصص سلامتی خود را چک کنید.

بعضی از افراد به صورت مادر زادی و یا به دلیل شیر دهی نوک سینه هایشان فرو رفتگی دارد ولی این فرو رفتگی با کمی دستکاری به حالت اولیه خود باز می گردد، در حالی که اگر به سرطان سینه مبتلا شده باشید این فرو رفتگی با دستکاری نیز به حالت اولیه خود باز نمی گردد و در این شرایط باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. یکی دیگر از علائم سرطان سینه قرمز شدن شدید و همین طور خارش بسیار شدید در قسمت نوک سینه ها می باشد که در صورت مشاهده این علائم نیز باید به پزشک مراجعه کنید.

6. ترشحات نوک سینه

ترشحات از نوک سینه خواه بی رنگ و معمولی باشند و یا همراه با خون، علائم داشتن تومور در سینه هستند.همچنین عفونت و یا آسیب به سینه باعث ایجاد ترشحات از نوک سینه می شود.پس هرگونه ترشحات از نوک سینه خود را جدی بگیرید.

ترشحاتی که از سینه بیرون می آید می تواند یکی از مهم ترین علائم مبتلا شدن به سرطان سینه باشد، ترشحی که ناشی از مبتلا بودن به سرطان پوست می باشد معمولا به رنگ خون و گاهی اوقات نیز بی رنگ می باشد در صورتی که این موارد را مشاهده کردید حتما به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تحت معالجه قرار بگیرید.

7. درد سینه

درد در سینه ها ممکن است به دلایل مختلفی از جمله سرطان سینه باشد، اما توجه داشته باشید بسیار از دردهای سینه به علت سرطان سینه نیستند. تحقیقات نشان داده است تنها 5 درصد زنانی که در سنه های خود احساس درد دارند علائم سرطان سینه را داشته اند.

8. چکاپ مداوم

اگر شما نگرانی راجع به ابتلا به سرطان سینه دارید و یا ریسک ابتلا به سرطان سینه را در خود بالا میبینید بهترین راه چکاپ مداوم خود با دکتر متخصص است زیرا در صورتی که شما مبتلا نیز شوید درمان سرطان سینه در مراحل آغازین بسیار راحت خواهد بود و قابلیت درمان سرطان سینه بیشتر می باشد.

علائم سرطان سینه

عوامل ریسک پذیر دیگر در احتمال ابتلا به سرطان سینه

15 درصد زنانی که دچار سرطان سینه می شوند، یکی از بستگان درجه یک آن ها مبتلا به سرطان سینه بوده است.بنابراین ریسک ابتلا به سرطان سینه در زنانی که بستگان درجه یک آنها مبتلا به سرطان سینه بوده است بسیار بالا تر از زنان دیگر است.

سن نیز عامل موثری در سرطان سینه است. آمار مبتلایان به سرطان سینه از سن 40 سال بیشتر می شود و بیشتر از آن آمار زنان بالای 50 سال مبتلا به سرطان سینه می باشد.

عامل دیگر سیگار کشیدن و چاقی زنان است که باعث می شود در هر سنی میزان احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد


تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

وحید محقق

بیشتر بخوانید :

سرطان سینه بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟

چگونه از سرطان سینه پیشگیری کنیم؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits