دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس -علائم، علل و درمان سرطان پانکراس یا سرطان لوزالمعده-داستان یک نجات‌یافته از سرطان پانکراس -سرطان لوزالمعده؛ علائم و درمان -تشخیص و درمان سرطان پانکراس

دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس

دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس

برخی از نشانه‌های اولیه بیماری سرطان اگر از ابتدا شناخته شود درمان این بیماری را با موفقیت همراه می‌کند.سرطان پانکراس یکی از قاتلین خاموش محسوب می‌شود و همین عاملی است که زمینه‌های درمان بیماری را با مشکل رو به رو می‌سازد.در این جا 7 نشانه‌ هشدار دهنده‌ آن را مرور می‌کنیم:

دردهای شکمی

دردهای شکمی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد اگر چه 90درصد بیماران مبتلا به سرطان پانکراس تاکنون انواع مختلفی از دردهای شکمی را تجربه کرده‌اند.پانکراس در نیمه بالایی ناحیه شکمی قرار دارد، بنابراین هرگونه درد در این نواحی هشداری است تا به پزشک مراجعه شود.

زردی (یرقان)

سرطان پانکراس به صورت تومور بروز می‌کند و موجب انسداد مجرای صفراوی می‌شود که این امر باعث زردی رنگ پوست می‌شود. در صورتی که نشانه‌هایی از تغییر رنگ در پوست شما ظاهر شد، شاخص خوبی است که نشان میدهد عملکرد کبد مناسب نیست و بهتر است پزشک شرایط را چک کند.

دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس


دیابت

بیشترین علل بروز دیابت در افراد اضافه وزن و سبک زندگی ناسالم است. در صورتیکه دیابت با هر یک از علائم گفته برای سرطان پانکراس مرتبط شد این مسئله شاخصی است که بهتر است سریعا تحت کنترل پزشک قرار بگیرد.

کاهش وزن

یکی از نشانه‌های بارز سرطان، کاهش وزن است بدون اینکه در رژیم غذایی افراد تغییری حاصل شود.سرطان باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و در تولید هورمون‌های بدن اختلال ایجاد می‌کند. اگر شما باید کاهش وزن ناگهانی مواجه شدید، آنرا با پزشک مربوطه مطرح نمایید.البته این کاهش وزن می‌تواند ناشی از مشکلات تیروئیدی هم باشد.

نفخ کردن

نفخ هم می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال در سلامتی باشد که نشانگر عدم تحمل برخی غذاها، تغذیه نادرست و بی آبی بدن است.

تغییرات پوستی

چنانچه شما با تغییراتی در رنگ پوست مواجه شدید بسیار مهم است که به پزشک مراجعه کنید چراکه این عارضه از نشانه‌های بارز سرطان هاست، رنگ پریدگی یا زردی از نشانه‌های اصلی سرطان کبد و پانکراس است.

درماتیت

انسداد مجرای صفراوی می‌تواند مشکلات پوستی هم به همراه داشته باشد که می‌تواند شامل پوسته پوسته شدن، خارش باشد. ترکیب اینمشکل با سایر نشانه‌های مذکور زنگ خطری در ابتلا به سرطان است.برآورد شده است که در سال 2012 در ایالات متحده ی آمریکا تقریبا 44000 نفر مبتلا به سرطان پانکراس تشخیص داده شده اند.

به عبارت دیگر تقریبا از هر 76 نفر یک نفر به این بیماری دچار شده است. آمار ابتلا به بیماری سرطان پانکراس در مردان و زنان برابر است و معمولا همیشه بعد از سن 45 سالگی بروز می کند.سرطان پانکراس به ندرت در لیست 10 سرطان شایع در آمریکا قرار می گیرد با این حال، تمایل این بیماری به گسترش در سکوت و قبل از تشخیص داده شدن، آن را در لیست 4 سرطان کشنده ی آمریکا قرار داده است.انواع سرطان پانکراس یا لوزالمعده

سرطان پانکراس بسته به اینکه کدام بخش از پانکراس (بخشی که مواد هاضمه را ترشح می کند – برون ریز- یا بخشی که انسولین و سایر هورمون ها را ترشح می کند –درون ریز-) به سرطان دچار شده است، در چند دسته ی مختلف طبقه بندی می شود.سرطان پانکراس درون ریز (exocrine)اگر چه انواع مختلفی از سرطان لوزالمعده وجود دارد اما 95% از موارد به علت تومور های بدخیم (adenocarcinoma) این بخش از لوزالمعده به وجود می آیند.

دانستنی هایی درباره ی سرطان پانکراس

سایر انواع کمتر رایج سرطان لوزالمعده ی درون ریز عبارتند از:

کارسینوم آدنواسکواموس (Adenosquamous carcinoma)
کارسینوم سلول سنگفرشی (Squamous cell carcinoma)
کارسینوم سلول غول پیکر (Giant cell carcinoma)
کارسینوم سلول اسینار (Acinar cell carcinoma)
کارسینوم سلول کوچک (Small cell carcinoma)

بخش برون ریز لوزالمعده بیش از 95% از لوزالمعده را تشکیل می دهد به همین دلیل این قضیه که بیشتر سرطان های پانکراس در این بخش ایجاد می شوند تعجب آور نخواهد بود.سرطان پانکراس درون ریز (Endocrine)سایر سلول های پانکراس هورمون هایی را ترشح می کنند که به صورت مستقیم وارد جریان خون (سیستم درون ریز) می شوند. تومور های سرطانی ناشی از این سلول ها تومور نورواندوکرین پانکراس (pancreatic neuroendocrine) یا تومور سلول های جزیره ای نامیده می شوند.

برخی از سلول های جزیره ای پانکراس که به تومور مبتلا می شوند هیچ هورمونی را ترشح نمی کنند لذا این نوع از تومور های سرطانی به تومور های غیر ترشحی جزیره ای پانکراس شناخته می شوند.علائم سرطان پانکراس (سرطان لوزالمعده) چه چیز هایی هستند؟سرطان پانکراس اغلب تا زمانی که به مراحل پیشرفته ی خود نرسیده باشد، غیر قابل تشخیص است. در این مراحل، درمان مشکل خواهد بود. در اکثریت قریب به اتفاق موارد، علائم سرطان پانکراس زمانی بروز می کنند که سرطان رشد و شروع به پخش شدن کرده است.

از آنجا که بیش از 95% از سرطان های پانکراس از نوع تومور های بدخیم درون ریز می باشند، در ابتدا علائم مربوط به این نوع توضیح داده می شود و در نهایت علائم نوع های غیر شایع تر بیان خواهد شد.علائم سرطان پانکراس (لوزالمعده) با توجه به محل آن در ابتدا سرطان پانکراس در سکوت و بدون درد رشد می کند. زمانی که سرطان به اندازه ی کافی بزرگ شود، علائم آن بروز می کند. در این مرحله سرطان در خارج از پانکراس نیز رشد کرده است. بسته به محل تومور در پانکراس، علائم می توانند متفاوت باشند:

سرطان پانکراس در بالای سر پانکراس تمایل دارد که علائمی مانند موارد فوق ایجاد کند: کاهش وزن، زردی پوست، ادرار تیره، مدفوع کم رنگ، خارش، تهوع، استفراغ، شکم درد، کمر درد و بزرگ شدن غدد لنفاوی در گردن.سرطان پانکراس در بدنه یا دم پانکراس، معمولا باعث علائمی مانند شکم یا کمر درد و کاهش وزن می شود.به طور کلی علائم در سرطان هایی که در سر پانکراس رخ می دهند زودتر نمایان می شوند تا آن هایی که در بدنه و یا دم پانکراس به وجود می آیند.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits