دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بیماری سندرم ژیلبرت را بیشتر بشناسید
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سندرم ژیلبرت-بیماری سندرم ژیلبرت-بیماری خوش خیم- بیماری مزمن-بیلی روبین- غلظت بیلی روبین-زردی پوست-علائم ژیلبرت- درمان ژیلبرت-زردی چشم- علل ژیلبرت

سندرم ژیلبرت (به انگلیسی: Gilbert's syndrome) یک بیماری خوش‌خیم مزمن است. در این اختلال کبد در دفع بیلی روبین به درستی عمل نمی‌کند و افزایش غلظت بیلی روبین در خون سبب زردی پوست می‌شود.

سندرم ژیلبرت

سندرم ژیلبرت اختلالی شایع بوده که حدود ۷٪ جمعیت را مبتلا می‌سازد و عبارت است از افزایش غلظت بیلی روبین خون که به صورت زردی (بویژه در چشم‌ها) خود را نشان می‌دهد. این بیماری در هر دو جنس و در تمام سنین دیده می‌شود اما تمایل چشمگیری به جنس مذکر دارد این نشانگان از تولد با فرد همراه است اما علایم آن ممکن است تا ۴۰-۲۰ سالگی آشکار نشوند.

بیماری "ژیلبرت" بصورت اتوزوم غالب منتقل می‌شود. یعنی اگر یکی از والدین دارای این بیماری باشد احتمال انتقال ژن منفرد آن به هر کدام از فرزندان و بروز اثرات آن۵۰% است. این بیماری در واقع یک سندرم کاملاً خوش‌خیم است و آنزیمهای کبدی طبیعی هستند و در اکثر مواقع به طور اتفاقی در آزمایشات معمول پیدا می‌شود.

سندرم ژیلبرت

علائم بیماری ژیلبرت
نشانگان‌ ژیلبرت‌ عبارت‌ است‌ از افزایش‌ غلظت‌ بیلی‌روبین‌ خون‌ (یك‌ ماده‌ زاید حاصل‌ از تجزیه‌ گلبول‌های‌ قرمز خون‌).
این‌ نشانه‌ از تولد با فرد همراه‌ است‌ اما علایم‌ آن‌ ممكن‌ است‌ تا 40-20 سالگی‌ آشكار نشود. در هر دو جنس‌ و در تمام‌ سنین‌ دیده‌ می‌شود اما در مردان‌ بیشتر است‌.


ممكن‌ است‌ خستگی‌، بی‌اشتهایی‌، زردی‌ خفیف‌ (زرد شدن‌ پوست‌ و چشم‌ها)، یا درد در قسمت‌ بالایی‌ شكم‌ به‌ وجود آید.
فعالیت فیزیكی شدید، سرماخوردگی و فشارهای عصبی، در برخی افراد سبب بالا رفتن "بیلی‌روبین" خون، زرد شدن سفیدی چشم و بروز بیماری "ژیلبرت" می‌شود.

سندرم ژیلبرت


علل بیماری
کم آبی بدن، گرسنگی، بیمار شدن مکرر مثلاً سرماخوردگی های پی در پی، دوره های قائدگی در خانمها، فشار وارد آمدن به بدن مثلاً رخ دادن یک حادثه و یا انجام فعالیت زیاد و بطور کلی استرس از عللی است که باعث مشکل دار کردن بیمار می¬شود و همچنین اگر سطح‌ بیلی‌روبین‌ خون‌ از یك‌ حد خاص‌ فراتر رود، زردی‌ ممكن‌ است‌ ظاهر شود.


كبد در دفع‌ بیلی‌روبین‌ در صفرا خوب‌ عمل‌ نمی‌كند، كه‌ این‌ باعث‌ می‌شود میزان بیلی روبین از حالت‌ طبیعی‌ بالاتر باشد، و همانطور که گفته شد افزایش سطح‌ بیلی‌روبین‌ درخون‌ با عث بروز این بیماری می گردد. البته این نشانگان عواقب و عوارض خاص و خطرناکی برای فرد در برندارد.


تشخیص بیماری
راه خاصی‌ برای‌ پیشگیری‌ وجود ندارد ، اين بيماري، بيماري جدي نيست و با رفع علت آن به سرعت برطرف مي‌شود. پرهيز از گرسنگي، مصرف مايعات و مواد قندي در طول روز در پيشگيري از ابتلاي فرد به بيماري يادشده نقش موثري دارد.

اين بيماري نياز به يك دوره درمان جدي ندارد و فقط درمان فرد نيازمند شناخت عامل بروز بيماري و از بين بردن آن است. بیماری ژیلبرت از طريق انجام برخی آزمایش‌های خونی، معاينه كبد، طحال در فرد قابل تشخيص است.

البته سونوگرافی كبد و طحال در این بیماران طبیعی است و بر اساس يافته هاي اخير، تست ريفامپين می تواند به عنوان يك تست تشخيصي در این بیماری مورد استفاده قرار گيرد به نحوي كه باعث افزايش ميزان بيلي روبين سرم بيماران مي شود، در حالیکه باید به این مهم توجه کرد که در باره اثر آن بر ميزان بيلي روبين در افراد سالم اختلاف نظر وجود دارد.

بیماری سندرم ژیلبرت را بیشتر بشناسید

سندرم ژیلبرت


درمان بیماری
معمولاً هیچ‌ درمانی‌ لازم‌ نیست اگر شما یا اطرافیانتان‌ متوجه‌ زردشدن‌ رنگ‌ چشم‌ها یا پوست‌ خود شدید، به‌ پزشك‌ مراجعه‌ نمایید، زیرا بعضی‌ از بیماری‌های‌ جدید نیز ابتدا با زردی‌ خفیف‌ شروع‌ می‌شوند.

بیماری ژیلبرت، بیماری جدی نیست و درمان آن، با شناسایی علت بروز بیماری در فرد و رفع آن، امكان‌پذیر است. بر این اساس در صورتی كه علت بروز بیماری، فعالیت شدید فیزیكی باشد كاهش میزان فعالیت فیزیكی برای درمان بیماری و بهبود فرد ضروری است.
برای‌ این‌ اختلال‌ دارو ضرورت‌ ندارد ولی ‌در صورت تشخیص پزشک آزمایش‌ خون‌ از نظر بیلی‌روبین‌ و سایر آزمایشات‌ برای‌ بررسی‌ كار كبد نیز ضروری می باشد. البته مصرف "اسيد فوليك" كه به صورت قرص در داروخانه‌ها موجود است و از طريق غذا وارد بدن مي‌شود، در درمان بيماري ژيلبرت نقش موثري دارد. مقدار مورد نياز روزانه "اسيد فوليك" ، در حدود ‪ ۲۰۰‬ميكروگرم است.‬‬


در تحقيقات جديد نیز دیده می شودكه استفاده از يك نوع اسيد امينه به نام اسيدامينه متيونين به صورت SAM دو بار در روز (۵۰۰-۱۰۰۰ م.گ) یکی از مسيرهاي توليد اين انزيم را فعال مي سازد (pathwayII) و در نتيجه باعث كاهش بيلي روبین میشود. البته ما توصيه ميكنم دارویی را خودسرانه مصرف نکنید. و حتما با پزشك متخصص مشورت کنید، درست است که بیماری جدی نیست و درمان جدی نیاز ندارد ولی دست کم گرفت آن ممکن است خود منشاء مشکلی دیگر شود.

با استفاده از مقاله خانم دکتر فاطمه قلی پور

گردآوری:مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

goodarz | ۵ سال پیش
2.2* برگه ازمایش بیلیروبین تشخیص دکتر متخصص گوارش عمومی سندرم زیلبرت
0
0

hits