دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت عضلات گردن با چند حرکت ورزشی
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
تقویت عضلات گردن با ورزش های کششی و فعالیت هایی که روی الاستیسیته ماهیچه سازی کار می کنند ، امکان پذیر است.

راههایی برای تقویت عضلات گردن


تقویت عضلات گردن با ورزش های کششی و فعالیت هایی که روی الاستیسیته ماهیچه سازی کار می کنند ، امکان پذیر است. گردن یکی از عضوهایی است که بیشترین فشار را تحمل میکند ناراحتی ماهیچه های گردن یکی از عللی است که امروزه افراد به پزشک مراجعه می کنند.


گردن درد یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. مطالعات نشان می‌دهد که 30 درصد از مردم گردن درد را تجربه کرده‌اند و به دنبال درمان و علت گردن درد هستند. زنان بیشتر از مردان دچار این آسیب شده‌اند. گردن شامل هفته بخش یا مهره است و دیسک‌هایی دارد که به عنوان ضربه ‌گیر بین بخش‌ها عمل می‌کنند. مهره‌ها توسط 18 گروه از عضلاتی که از مهره‌ها محافظت می‌کنند و به آنها اجازه حرکت می‌دهند، حمایت می‌شوند.


به دلیل درگیر بودن بیش از حد عضلات گردن احتمال آسیب و دردها در این بخش از ستون فقرات بالاست پس بایستی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی در قدم اول عضلات اطراف آن را تقویت کنیم ، پیشنهاد اولیه متخصصان انجام ورزش های مناسب این عضو است.


چرا باید برای تقویت عضلات گردن ورزش کنیم؟

از مهم ترین و اصلی ترین فواید تقویت ماهیچه های گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • داشتن عضلات قوی گردنی در حفظ ژست خوب اهمیت دارد.
  • این ماهیچه ها تنها با ستون فقرات ارتباط ندارد بلکه مجموعه ای عصب دارندکه ورزیده نیستند.
  • به حفظ تعادل کمک می کند.
  • حرکات جنبشی بنیادی که مسئول تعادل حرکتی هستند به ورزش های مناسب نیاز دارند.
  • حفظ قوت این ماهیچه ها ازچرخشش گردن جلوگیری می کند.
  • بهبود کیفیت تنفس با این حرکات ایجاد می شود.
  • انعطاف گردن تاثیر زیادی در عملکرد تنفس مخصوصاً هنگام ورزش کردن دارد ماهیچه های که در انقباض عضلات تنفسی در طول فعالیت های ورزشی نقش دارند ممکن است آسیب ببینند.
  • به آزاد شدن استرس کمک می کند.
  • ورزش های تقویت گردن به آزاد شدن فشارهایی که در طول روز ایجاد می شود کمک می کند.
  • کامل شدن دوره های تقویت در کاهش درد و خشکی گردن موثر است.

درد گردن

تمرینات ورزشی برای درمان گردن درد و تقویت عضلات گردن

دقت داشته باشید که ورزش هایی که هدف تقویت ماهیچه های گردن را به عهده دارند باید آرام صورت گیرد و نباید در انجام آن افراط کرد زیرا باعث آسیب بیشتر می شود.


تا آنجا که می توانیم ماهیچه های گردن را انعطاف پذیر نگهداریم بنابراین ورزش های روزمره که به تقویت ماهیچه ها کمک می کنند نیاز داریم ، ورزش های مناسب از فلج شدن و انقباض جلوگیری می کند.


تمرینات زیر به منظور درمان آسیب و تقویت عضلات گردن برای آن دسته از ورزشکاران که از ناحیه گردن آسیب دیده اند همچنین برای شخصی که دچار ناراحتی و درد گردن است و حتی برای شما که می خواهید عضلات گردنتان را تقویت کنید مفید می باشد.

حرکت اول: چرخش گردن


برای انجام این حرکت ورزشی روی یک صندلی بنشینید. سر را صاف و مستقیم نگه دارید. سپس سر را به طرف راست بچرخانید و به موقعیت اول برگردید و سر را به طرف چپ بچرخانید. این تمرین ورزشی را ۱۰ بار در روز برای هر طرف انجام دهید.

حرکت دوم: کج کردن گردن


روی صندلی بنشینید، سر را صاف نگه دارید، سپس به طرف چپ حرکت دهید و به موقعیت اول برگردید.این حرکت ورزشی را ۱۰ بار در روز و برای هر طرف تکرار کنید.

حرکت سوم: خم کردن گردن


سر را صاف نگه دارید، سپس گردن را به طرف پایین خم کنید تا جای که چانه به قفسه سینه برسد، این وضعیت را ۵ ثاینه نگه دارید و ۱۰ بار تکرار کنید.

تقویت گردن

حرکت چهارم: حرکت گردن به سمت عقب


برای انجام این حرکت ورزشی هم روی صندلی بنشینید، بدن صاف و بدون خمیدگی باشد، سپس سر را تا جای عقب ببرید تا چانه شما به سقف اشاره کند.این حرکت را ۱۰ بار در روز تکرار کنید.

حرکت پنجم: فشار و مقاومت


انگشتان خود را زیر چانه قرار دهید، سپس گردن را به طرف پایین حرکت دهید و با انگشتان مقاومت ایجاد کنید تا گردن خم نشود. این حرکت را ۵ ثانیه نگه دارید و ۵ بار تکرار کنید.

حرکت ششم: کشش


برای انجام این حرکت ورزشی صاف بایستید و دست ها را از پشت قلاب کنید، سپس شانه راست را پایین حرکت دهید و گردن به طرف چپ خم کنید. در عضلات جانبی گردن احساس کشش می کنید، این وضعیت را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه نگه دارید و ۳ بار تکرار کنید، حرکت را برای طرف دیگر نیز انجام دهید.

حرکت هفتم: انقباض ایزومتریک


برای انجام این تمرین ورزشی صاف بایستید و در حالی که سر و گردن را صاف نگه داشته اید و نگاه رو به جلو است، کف دست را روی پیشانی بگذارید و به سر فشار وارد کنید اما با عضلات گردن مقاومت ایجاد کنید تا سر به عقب نرود. در این وضعیت ۵ ثانیه بمانید. این حرکت را در ۳ ست و با ۵ تکرار انجام دهید.


فواید تقویت عضلات گردن

  • داشتن گردن قوی برای یک زندگی لذت بخش ضروری است.
  • ساعت ها بد نشستن جلوی کامپیوتر بالشت نامناسب استرس ماهیچه های گردن رادچارمشکل می کند.
  • ذهن خودرا ازهرگونه ناراحتی آزادکنید و ازقدم زدن لذت ببرید .
  • برای کنترل استرس تکنیک های آرام بخشی مثل تنفس عمیق انجام دهید.

divider

بیشتر بخوانید:

بیماری ضعف عضلات و روشهای پیشگیری از آن

مفیدترین مکمل های بدنسازی برای افزایش حجم عضلات

گرفتگی عضلات و راه درمان آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits