دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت ذهن جنین با چند راهکار ساده
3
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تقویت ذهن جنین برای داشتن فرزندی باهوش در آینده بسیار ضروری است و باید مورد توجه والدین خصوصا مادر قرار بگیرد.


روشهای تقویت ذهن جنین


تقویت ذهن جنین برای داشتن فرزندی باهوش در آینده بسیار ضروری است و باید مورد توجه والدین خصوصا مادر قرار بگیرد. محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد.


جنین دارای سیستم عصبی فوق‌العاده پیچیده‌ای است كه تا سه سالگی در حال ضبط كلیه حركات، اصوات، تصاویر، مزه‌ها و بوهاست. یک جنین در هفت ماهگی بیشترین سلول‌های مغزی را دارد که از ماه هشتم این سلول‌ها شروع به از بین رفتن می‌کنند. حالا سوال این است كه آیا ما می‌تونیم این روند را كند كنیم؟ پاسخ مثبت است، با تحریک قسمت‌های مختلف مغز جنین و نوزاد كه هر كدام راهكارهای مختلفی دارد. این تحریک باعث می‌شود كه ارتباطات بین سلول‌های عصبی برقرار شده و وقتی این اتفاق افتاد سلول‌هایی كه فعال شده‌اند دیگر از بین نمی‌روند. یعنی مغز این قانون را دارد كه هر سلولی بلااستفاده‌ای حذف شود. حال هر چه تعداد سلول‌هایی كه زنده‌اند و تعداد اتصالات آن‌ها با هم بیشتر باشد كودک هوش و یادگیری بالاتری خواهد داشت.


همه مادران باردار دلشان می‌خواهد فرزندی باهوش داشته باشند تا کمی خیالشان از آینده او راحت شود. شاید فکر کنید داشتن هوش و استعداد امری کاملا ذاتی است. اگرچه ژنتیک بیشترین تاثیر ممکن را در زمینه هوش فرزند شما می‌تواند داشته باشد اما از عوامل مهم و تاثیرگذار دیگری همچون تغذیه مادر در دوران بارداری نمی‌توان چشم پوشی کرد. در ادامه با مهم‌ترین عوامل موثر بر تقویت ذهن جنین در مجله دلگرم آشنا می‌شوید.

رشد حافظه جنین


عوامل موثر بر تقویت ذهن جنین


تاثیر صدای مادر بر تقویت ذهن جنین


پژوهشگران با مطالعه درباره اندازه مغز نوزادان به دنیا آمده متوجه شدند که صحبت کردن والدین و اطرافیان با جنین در دوران بارداری مادر می‌تواند باعث بزرگ شدن حجم مغز نوزاد و افزایش سطح هوش او در سال‌های آینده و پس از به دنیا آمدن کودک شود. صحبت‌ با جنین همچنین می‌تواند باعث افزایش مهارت‌های گفتاری او در سال‌های بعد شود. صدای مادر جزو یکی از اولین تجربیات حسی نوزاد در حین رشد است و او همینطور می‌تواند صدای ضربان قلب مادر خود را نیز بشنود.

اجتناب از آلودگی


دوری از آلودگی‌هایی مانند دود سیگار (سیگار با پایین آوردن اكسیژن ،IQ را حدود 10-15 درصد کاهش می‌دهد)، محیط‌های آلوده شیمیایی و... می‌تواند در حفظ و افزایش هوش جنین کمک‌کننده باشد.

آرامش مادر در دوران بارداری


ورزش‌های ملایم مثل یوگا (كه با گردش مواد غذایی و حركات بدن موجب تحریک سلول‌های مغزی جنین و درنتیجه افزایش هوش جنین می‌شود). علاوه بر این نداشتن استرس ، استراحت کافی و... هم در این زمینه تاثیرگذار است.

اثر تغذیه مناسب بر تقویت ذهن جنین


محققان انگلیسی معتقدند تغذیه مناسب تا زمانی که مغز بچه‌ها در حال رشد و تکامل است، نقشی اساسی در افزایش میزان هوش ایفا می‌کند بنابراین هر مادری که دوست دارد فرزند باهوش‌تری داشته باشد، باید به نوع خورد و خوراک خود در دوران بارداری اهمیت زیادی بدهد و حواسش به تغذیه سالم فرزندش تا رسیدن به سن ۲ سالگی هم باشد. زیرا باهوش شدن بچه‌ها تا ۲ سالگی، بیشتر از زمان دیگری است.


تاثیر سن مادر بر تقویت ذهن جنین


مطالعات علمی نشان داده است که جنین مادران جوان تر از هوش کمتری نسبت به جنین مادران مسن تر برخوردارند. با این حال مادران مسن تر نیز در معرض خطر تولد کودکان مبتلا به سندرم داون هستند که این بیماری تا حد زیادی بر توانایی های شناختی آن ها تاثیر می گذارد.


تاثیر ژنتیک بر تقویت ذهن جنین


ضریب هوشی والدین بر جنین تاثیر می گذارد و حتی فرزندان متولد شده از پدر و مادر های دارای ضریب هوشی بالا معمولا دارای ضریب هوشی بالاتر از والدین خود هستند. در مطالعه بر روی صد و دو نوزاد مشخص شده فرزند پدر و مادرهای با ضریب هوشی حدود ۱۰۲، ضریب هوشی بالاتر از ۱۰۹ دارند.


تاثیر دارو بر تقویت ذهن جنین


مصرف دارو و مواد مخدر در والدین در دوران بارداری تاثیر مستقیم بر عوامل تعیین کننده هوش جنین دارد. به همین دلیل باید از استفاده بی رویه و بدون تجویز پزشک این مواد در دوران بارداری پرهیز شود.


تاثیر استرس بر تقویت ذهن جنین


استرس مادر تا حد زیادی می تواند بر رشد مغز جنین که اثرات طولانی روی هوش آن دارد، تاثیر داشته باشد. استرس می تواند به عنوان یک شاخص از محیط بیرون، به انطباق جنین برای زنده ماندن در جهان خارج کمک کند. واکنش مادر به استرس مانند افزایش ضربان قلب در دوران بارداری به منظور محافظت از جنین بروز می کند. با این حال، تمام استرس ها در مادر بد تلقی نمی شود و می تواند برای القاء سازگاری با محیط سودمند باشد.


تاثیر ورزش بر تقویت ذهن جنین


براساس تحقیقات، فرزندان مادرانی که در طی بارداری تمرینات ورزشی منظم انجام می‌دادند، در ۵ سالگی، نمره‌ی بالاتری در تست‌های مهارت‌های زبانی و هوش نسبت به فرزندانِ مادران کم‌تحرک کسب کرده‌اند. متخصصان به‌طور متوسط ۳۰ دقیقه ورزش را در همه یا بیشتر روزهای هفته به زنان باردار توصیه می‌کنند.

تقویت ذهن جنین


برای تقویت ذهن جنین باید چه کارهایی انجام داد؟


با جنین پیوند عاطفی برقرار کنید


حرف زدن با جنین شاید کمی احمقانه به نظر برسد ولی تحقیقات نشان داده است که از نیمه‌ی دوم دوران بارداری، جنین قادر است بشنود و به صداها عکس‌‌العمل نشان بدهد. شما می‌توانید با جنین داخل شکم‌تان حرف بزنید یا برای او آواز بخوانید. با ایجاد محرک‌های محیطی سلول‌های مغز تحریک می‌شوند و اتصالات بیشتری در مغز او شکل می‌گیرند و در نتیجه ذهن جنین تقویت می شود.


از زایمان زودرس پیشگیری کنید


محققان به این نتیجه رسیده‌اند که هر چه جنین مدت زمان بیشتری در رحم باشد، مغز کامل‌تری خواهد داشت. طی سه ماهه سوم بارداری، مغز جنین یک‌باره و به صورت انفجاری رشد می‌کند. در ۳۵ هفتگی حجم مغز، دو سومِ حجم مورد انتظار در ۳۹ و ۴۰ هفتگی است. گرچه علل زایمان و تولد زودرس هنوز دقیقا مشخص نیست و احتمالا ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مطرح هستند، ولی شما با در پیش گرفتن روش زندگی سالم می‌توانید به جنین کمک کنید زمان بیشتری را در رحم‌تان زندگی کند.


در نهایت برای تقویت ذهن جنین از انجام کارهای سخت، پُرتنش و طولانی‌مدت بپرهیزید. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. سیگار نکشید و بیماری‌های جدی مثل دیابت و فشار خون بالا را کنترل کنید.

برای افزایش هوش و رشد عصبی بهتر جنین ، مصرف اسید فولیک پیش از بارداری و در ماه اول بارداری بسیار مهم است. یا منابع غذایی اسید فولیک را مصرف کنید و یا مکمل آنرا بصورت دارو مصرف کنید و در طول بارداری از منابع غنی ویتامنیهای B و روغنهای غیر اشباع با یک یا چند باند مضاعف که در روغن ماهی، روغن سبزیجات و دانه های روغنی مثل بادام و بادام زمینی و گردو موجود است، استفاده کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

چگونه ذهن قدرتمند داشته باشیم؟

13 توصیه برای افزایش قدرت ذهنی کودکان

راه هایی برای تقویت ذهن کودکان

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits