دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۷ مزیت باورنکردنی شیر گوسفند که نمی دانستید!
17
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شیر گوسفند با ترکیب غنی حاوی مینرالها و مواد مغذی و ویتامین هایی مانند A و E است سیستم ایمنی شما تقویت شده و سلامت عمومی شما افزایش می یابد

فواید مصرف شیر گوسفند برای سلامت بدن

شیر گوسفند یک جایگزین خوشمزه برای شیر گاو است و مزایای آن برای سلامت بدن بی شمار است . برخی از مزایای شیر گوسفند عبارت است از کاهش سطح کلسترول، تقویت استخوانها و سیستم ایمنی بدن ، تحریک رشد و تکامل ، پیشگیری از نقایص مادرزادی ، کاهش التهاب ، مقابله با سرطان و کاهش فشار خون . با مجله دلگرم همراه باشید تا با فواید شیر گوسفند بیشتر آشنا شویم.

شیر گوسفند سالها است که به اشکال مختلف از جمله پنیر مورد استفاده قرار می گیرد اما استفاده از آن به اندازه شیر گاو فراگیر نیست . شیر گوسفند حتی نسبت به شیر بوفالو , گاو و بز به خاطر محتوای پروتئینی و طعم دلپذیرش برتری دارد .

ارزش غذایی شیر گوسفند

فواید فوق العاده شیر گوسفند به دلیل ترکیبات خاص این شیر در مقایسه با شیر بز و شیر گاو است . شیر گوسفند حاوی پروتیین ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، روی ، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 و B12 ، ویتامین D ، اسیدهای آمینه با طول متوسط ، لینولئیک اسید و همچنین حاوی ۱۰ آمینواسید ضروری است.

خوردن روزانه دو فنجان شیر گوسفند نیاز انسان به کلسیم ، ریبوفلاوین و ۵ تا از ۱۰ آمینواسید ضروری را برطرف می کند .

موارد مصرف شیر گوسفند

شیر گوسفند برای تولید محصولات گوناگونی از جمله پنیرهای مشهوری مانند فتا و ماست های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و حتی برای تولید نوشیدنی های استاندارد نیز در برخی نقاط مورد استفاده قرار می گیرد.

وقتی که شما از شیر گوسفند یا سایر محصولات تولید شده از آن استفاده می کنید مقدار قابل توجهی پروتئین , کربوهیدرات , چربی های مفید , مینرالهای ضروری و ویتامین های مهم را دریافت خواهید کرد.

به دلیل اینکه شیر گوسفند فقط در یک زمان محدود در دسترس است جا انداختن فرهنگ فراگیر مصرف آن دشوار است و به دلیل همین محدودیت محصولات آن گرانتر و کمیاب تر هستند .

شیر گوسفند ، پنیر و ماست گوسفند ، شیر بره

مزایای مصرف شیر گوسفند

1- شیر گوسفند برای تقویت ایمنی بدن

شیر گوسفند با ترکیب غنی حاوی مینرالها و مواد مغذی و ویتامین هایی مانند A و E است سیستم ایمنی شما تقویت شده و سلامت عمومی شما افزایش می یابد . ویتامین های A و E هردو به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند بنابراین مانع بروز بیماریهای مزمن و استرس اکسیداتیو می شوند . این شیر همچنین برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خصوصا از طریق فعالیت ویتامین E بسیار خوب است.

2- تاثیر شیر گوسفند بر رشد و تکامل

از نظر محتوای پروتئینی انواع شیر منابع بسیار خوبی هستند اما شیر گوسفند بهترین منبع است . شیر گوسفند با داشتن 5.4 گرم پروتئین در هر 100 گرم شیر, بهتر از شیر گاو (3.2 grams) , شیر بز (3.1 grams) و شیر بوفالو (4.5 grams) است . بنابراین شیر گوسفند برای رشد و تکامل بسیار خوب است زیرا منبع کاملی از پروتئین های ضروری برای تولید بافت و سلولها و ماده استخوانی دربدن است . علاوه بر این پروتئین آن یک منبع قابل دسترس انرژی است که می تواند شما را فعال و سرحال نگه می دارد.

3- شیر گوسفند و مقابله با سرطان

نوکلئوزیدها و نوکلئوتیدها در مقادیر بالا در شیر گوسفند یافت می شوند ( حداقل 50 درصد بالاتر از مقداری است که در شیر گاو یافت می شود) که با کاهش ریسک سرطان , رشد سلولی بهتر و کاهش استرس اکسیداتیو در بدن در ارتباط است . استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکالهای آزاد می تواند باعث موتاسیون سلولهای سالم شود که یکی از راههای ابتلا و انتشار سرطان است.

4- شیر گوسفند از نقایص مادرزادی پیشگیری می کند

شیر گوسفند محتوی تعدادی از ویتامین های B و حاوی سطوح بالایی از فولات است که به شدت برای سلامت دستگاه تولید مثل خانم ها و همچنین متابولیسم ضروری است. کمبود فولات با نقایص لوله عصبی جنین در ارتباط است که می تواند بطور دائم کیفیت زندگی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین شیر گوسفند می تواند یک روش عالی برای متعادل سازی سطوح هورمونی شما باشد و سلامت زایمان شما را تضمین کند.

شیر گوسفند

5- شیر گوسفند و تنظیم فشارخون

غلظت اسیدهای آمینه کلیدی در شیر گوسفند بالاتر از سطوح اسیدهای آمینه گاو , بز و بوفالو است و این آمینواسیدها شبیه به داروهای خاص کاهش فشارخون عمل می کنند . برای افرادی که به سلامت خودشان اهمیت می دهند این نوع از شیر می تواند گزینه خوبی برای محافظت از قلب با کاهش انقباض رگهای خونی باشد .

6- تراکم مینرالهای استخوان

مانند انواع دیگر شیر , شیر گوسفند محتوی مقدار قابل توجهی مینرالهای ضروری از جمله روی , منیزیم و کلسیم است. اینها همگی ترکیبات مهمی برای تقویت تراکم مینرالهای استخوانی هستند که با افزایش سن کاهش می یابد. برای پیشگیری از پوکی استخوان و اطمینان از سبک زندگی فعال و سالم در سنین بالا شیر گوسفند یا محصولات آن می تواند یک گزینه موثر و خوشمزه باشد. شیر گوسفند محتوی دو برابر کلسیم نسبت به شیر گاو و بز است و از استخوانها و دندانهای شما محافظت می کند.

7- شیر گوسفند سطوح کلسترول را کاهش می دهد

این واقعیت که شیر گوسفند دو برابر بیشتر از شیر گاو حاوی چربی است کاملا درست است اما حاوی چربیهای بدی نیست . در واقع چربیهای غیراشباعی که در شیر گوسفند یافت می شوند می توانند عملا به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کند . این امر می تواند به پیشگیری از بیماریهای قلبی - عروقی خاص مانند آترواسکلروزیس , حملات قلبی و سکته ها و همچنین بیماری عروق کرونر کمک کند . تری گلیسریدهای با زنجیر متوسط حدود 25% از محتوای شیر گوسفند را تشکیل می دهد که با کاهش رسوب چربی در بدن در ارتباط بوده و باعث تحریک تبدیل پروتئین به انرژی می شود.

در نهایت همانطور که در بالا ذکر شد شیر گوسفند حاوی محتوای چربی بالایی است و اگر شما از چاقی یا سایر مشکلات مربوط به اضافه وزن رنج می برید استفاده از شیر گوسفند گزینه مناسبی برای کاهش وزن و سایز دور کمر شما نیست . کالری بالای شیر گوسفند نسبت به شیر گاو نیز می تواند کاهش وزن را برای شما دشوار کند و گزینه مناسبی نیست . بنابراین قبل از مصرف شیر گوسفند حتما با پزشک خودتان یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا بهتر بتوانید از مزایای آن بهره مند شوید.

divider

بیشتر بخوانید:

۱۳ مزیت ثابت شده شیر بز برای سلامت بدن

آیا شیر مادر به جز تغذیه کودک خواص درمانی دیگری دارد؟

این 7 فایده شیر شتر راز سلامتی است

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

sahar | ۴ سال پیش
مطالب مفیدی بود,ممنون از زحمات شما
0
1

hits