دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
گلودرد شبانه و ۱۰ روش خانگی برای درمان آن
16
زمان مطالعه: 9 دقیقه
گلودرد شبانه علل مختلفی دارد , آلرژی، هوای خشک، تنفس دهانی و ریفلاکس معده ممکن است باعث گلودرد شبانه شود

علل گلودرد شبانه و راههای درمان آن

گلودرد شبانه علل مختلفی دارد , آلرژی، هوای خشک، تنفس دهانی و ریفلاکس معده ممکن است باعث گلودرد شبانه شود . برای حل این مشکل سعی کنید از چای سبز , زردچوبه و پروبیوتیک ها بیشتر استفاده کنید و از آلرژنها اجتناب کنید . علاوه بر این آدامس بجوید و سر و سینه خودتان را موقع خواب بالا نگهدارید تا ریفلاکس اسیدی را کاهش دهید و از یک مرطوب کننده هوا در خانه استفاده کنید تا خشکی هوای شبانه را کاهش دهد.

درد و ناراحتی ناشی از گلو درد چیزی است که همه ما گاهی اوقات از آن رنج می بریم . گلودرد معمولا ناشی از عفونت ویروسی , استعمال سیگار و گاهی اوقات ناشی از باکتری است . با اینحال اگر اغلب اوقات گلودرد شما را شب ها آزار می دهد شما باید فاکتورهای دیگری را در نظر بگیرید که ریشه در مشکلات دیگر دارد . در اینجا عواملی ذکر شده است که اگر شما به گلودرد شبانه مبتلا هستید باید مراقب آنها باشید .


گلودرد شبانه ناشی آلرژی

واکنش آلرژیک می تواند علت گلودرد باشد . آلرژی ها و حتی سرماخوردگیها عموما می توانند مخاط بینی را افزایش دهند و باعث گلودرد شوند . مخاط پشت بینی نیز می تواند گلوی شما را تحریک کند و کار را بدتر کند . بنابراین اگر شما شب ها یا عصرها دچار گلودرد می شوید ممکن است یک ماده آلرژن در محیط طول این زمان وجود داشته باشد که باعث حساسیت گلوی شما شود . آلرژن های بالقوه مانند قارچ ها , حیوانات خانگی , گرده گل ها یا گرد و غبار محیط را چک کنید .

گلودرد شبانه ناشی از تنفس هوای خشک

عامل دیگری که باعث گلودرد شبانه می شود خشکی هوا است . هوای ساختمان ها وقتی حین زمستانها طی استفاده از وسایل گرمایشی گرم می شود بسیار خشک هستند که ممکن است باعث احساس خارش و درد در گلو شوند . اگر شما در چنین آب و هوایی عصرها در منزل باشید ممکن است گلودرد شبانه یا صبحگاهی را موقع بیدار شدن از خواب تجربه کنید.

گلودرد شبانه به دلیل تنفس دهانی

تنفس دهانی می تواند باعث خشکی گلوی شما و منجر به درد و ناراحتی شود . اگر مانند بسیاری از افراد با دهان باز بخوابید ممکن است در طول شب یا صبح با گلودرد بیدار شوید . عوامل مختلفی مانند گرفتگی بینی یا مشکلات ساختاری بینی مانند انحراف بینی می تواند باعث تنفس دهانی شود .

گلودرد شبانه ناشی از بیماری ریفلاکس معده

این اختلال گوارشی باعث می شود آنزیم های گوارشی و اسید معده از معده وارد مری و حتی گلو شوند که می تواند باعث سوزش سر دل , گلودرد , تهوع , سرفه و گرفتگی صدا شود . از آنجاییکه اسید معده به راحتی وقتیکه شما دراز کشیده اید وارد مری می شود ممکن است شما شب هنگام یا وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید دچار گلودرد شوید .

فاکتورهای ذکر شده ممکن است شما را در معرض گلودرد قرار دهد اکنون در ادامه نگاهی به روش های طبیعی درمان این وضعیت می اندازیم .

گلودرد شبانه

درمان های خانگی گلودرد شبانه

1- شیر و زردچوبه یا چای زردچوبه

زردچوبه ادویه قوی و زرد رنگی است که در غذاهای هند استفاده می شود و به رفع آلرژیها کمک می کند . این مسئله به دلیل کورکومین است یک ترکیب آنتی اکسیدان و ضد التهابی که می تواند آزاد شدن هیستامین را مهار کند . هیستامین ماده شیمیایی است که طی واکنش های آلرژیک در بدن تولید و منتشر می شود و مسئول ایجاد علائم واکنش های آلرژیک است. به طور سنتی زردچوبه برای درمان گرفتگی بینی و سرماخوردگی نیز استفاده می شود .
پودر زردچوبه را در آب گرم حل کنید تا یک فنجان چای زردچوبه برای خودتان تهیه کنید . همچنین می توانید یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به یک لیوان شیر اضافه کرده و اجازه بدهید بجوشد . این دو درمان خانگی را تا نیم ساعت قبل از خواب آماده کنید و بخورید . شما همچنین می توانید روز خودتان را با این نوشیدنی ها شروع کنید . با افزودن این ادویه به غذاهای روزانه خودتان می توانید سیستم ایمنی خودتان را تقویت کنید .


2- چای سبز بنوشید


یک درمان خانگی ساده دیگر که می تواند در مقابله با آلرژی به شما کمک کند چای سبز است . مطالعات نشان داده است که کاتچین موجود در ترکیب انواع چای سبز اثرات ضد حساسیت قوی از خود نشان می دهد . کاتچین همچنین باعث مهار آزادسازی هیستامین شده و علائم واکنش آلرژیک را از بین می برد . برای تهیه دمنوش چای سبز یک قاشق چایخوری چای سبز را در یک فنجان آب داغ بریزد و پس از چند دقیقه این چای تازه را بنوشید . این چای را تا 2 ساعت قبل از خواب بنوشید تا با خواب شما تداخلی ایجاد نکند.


3 – پروبیوتیک مصرف کنید


پروبیوتیک ها باکتریهای خوبی هستند که باعث بهبود هضم شده و عملکرد سیستم ایمنی شما را تقویت می کنند . آنها می توانند در مقابله با آلرژی به شما کمک کنند . مطالعات نشان داده است که برخی از باکتریهای پروبیوتیک خاص می توانند پروتئین هایی که به عنوان سایتوکین شناخته می شوند را مهار کنند که بخشی از سیستم ایمنی شما هستند و در پدید آوردن واکنش آلرژیک نقش دارند . در طول یکی از مطالعات مشاهده شد که خوردن شیر تخمیر شده که حاوی لاکتوباسیل های GG و gasseri TMC0356 است به مدت 9 هفته بطور قابل توجهی علائم آلرژی فصلی را در افراد بهبود بخشیده است.

باکتری های پروبیوتیک به طور طبیعی در برخی از غذاهای تخمیر شده مانند ماست وجود دارند و به صورت مکمل نیز در دسترس هستند. اما همه پروبیوتیک ها سویه های باکتری مشابهی ندارند . بنابراین قبل از مصرف آنها برچسب آنها را چک کنید که مطمئن شوید سویه های باکتری موجود در آن می توانند با آلرژی مقابله کنند.


4- شستشوی بینی


داخل بینی خودتان را با محلول آب نمک شستشو دهید تا به تخلیه مخاط بینی به شما کمک کند . محلول های سالین در داروخانه ها در دسترس هستند . شما همچنین می توانید با حل کردن نصف قاشق چایخوری نمک و جوش شیرین در 240 میلی لیتر آب استریل این محلول را در خانه تهیه کنید. سرنگی را از این محلول پر کرده و در حالیکه روی سینک خم شده اید آنرا داخل سوراخ بینی خودتان تخلیه کنید.

آلرژی


5- اجتناب از آلرژن ها

در حالی که داروهایی مانند چای زردچوبه، پروبیوتیک ها و چای سبز می تواند به درمان واکنش های آلرژیک کمک کند، ساده ترین راه اجتناب از واکنش های آلرژیک پرهیز از قرار گرفتن در معرض هر چیزی است که باعث آن می شود. این مراحل را برای اجتناب از آلرژن های بالقوه در شب انجام دهید:

  • اگر سطح گرده های گل به شدت بالا است پنجره های خانه را بسته نگهدارید و داخل خانه بمانید.
  • فرش ها و پارچه ها تمایل به جذب گرد و غبار دارند . بنابراین مبلمان چوبی , وینیلی ( نوعی پلاستیک) یا مبلمان چرمی ممکن است برای شما مناسب تر باشد اگر به گرد و غبار آلرژی دارید.
  • از ملحفه ها و روکش های بالش ضد مایت استفاده کنید و آنها را به صورت هفتگی با آب داغ 55 تا 60 درجه شستشو دهید .
  • قارچ ها ممکن است روی فرش ها , کاغذ دیواری , کتاب ها و پارچه ها در هوای مرطوب رشد کنند . از فن های تهویه برای کاهش سطح رطوبت در نواحی مستعد مانند اتاق خواب استفاده کنید و از فیلترهای هوای با کارایی بالا برای حذف قارچ های موجود در هوا استفاده کنید.

6- برای مقابله با ریفلاکس آدامس بجوید

آدامس بخورید تا بیماری ریفلاکس گوارشی را کاهش دهید. جویدن آدامس تولید بزاق را تحریک می کند و بزاق می تواند اسید معده را خنثی کند و مانع تحریک گلوی شما توسط آن شود . بنابراین نیم ساعت بعد از شام یا هر وعده غذایی برای رفع ریفلاکس آدامس بجوید . از آدامس های بدون قند استفاده کنید که برای شما ضرر نداشته باشد.


7- سر و سینه خودتان را در شب بالاتر نگهدارید

وقتی که در حالت ایستاده قرار می گیرید جاذبه می تواند اسید معده را پایین نگهداشته و مانع ریفلاکس اسیدی شود . اما در طول شب وقتیکه دراز می کشید اسید معده می تواند به راحتی بالا آمده و وارد گلوی شما شود . اگر موقع خواب سر و سینه خودتان را بالاتر از کمرتان نگهدارید جاذبه به نفع شما کار خواهد کرد . به این منظور باید سر و سینه شما 10 تا 20 سانتی متر بالاتر قرار بگیرد که می توانید از فوم یا تشک های کوچک به این منظور استفاده کنید.


8- 3 تا 4 ساعت قبل از خواب شام بخورید


اگر مستعد ریفلاکس هستید خوردن شام 3 یا 4 ساعت قبل از خواب به شما کمک می کند که مطمئن شوید اسید معده هنگام دراز کشیدن وارد مری شما نمی شود . خوراکیهایی مانند الکل , قهوه , شکلات و غذاهای چرب تحریک کننده ریفلاکس هستند که باید از آنها اجتناب کنید.

رطوبت ساز


9 – از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

اگر هوای خشک موجود در خانه باعث گلودرد شما می شود رطوب سازها می توانند به شما کمک کنند . رطوبت ساز هوای خشکی که وارد سیستم تنفس شما می شود را دور می کند و مانع تحریک و التهاب بینی و گلوی شما می شود . در اینجا چند نکته در رابطه با استفاده از رطوب سازهای خانگی ذکر شده است:

  • از رطوبت ساز سرد استفاده کنید زیرا رطوبت ساز گرم می تواند شما را بسوزاند اگر خیلی به آن نزدیک شوید .
  • رطوبت ساز را در فاصله حدود 2 متری از بستر خودتان قرار دهید.
  • درجه دستگاه را روی 30-50 درصد قرار دهید و برای مدت طولانی از آن استفاده نکنید زیرا رطوبت بیش از حد باعث رشد قارچها می شود .
  • همچنین، به یاد داشته باشید که شما باید روزانه رطوبت سازخودتان را تمیز کنید تا میکروب ها در آب آن رشد نکنند.

10 – از چانه بند استفاده کنید

اگر شما به تنفس دهانی عادت دارید و این مسئله باعث خشکی گلوی شما می شود می توانید در طول شب از چانه بند استفاده کنید تا شما را وادار کند از طریق بینی تنفس کنید . اما در نظر داشته باشید در صورت داشتن پولیپ یا انحراف بینی که باعث تنفس دهانی می شود لازم است برای حل این مشکل با پزشک مشورت کنید. همچنین چانه بند گزینه خوبی نخواهد بود اگر شما دچار گرفتگی بینی یا مشکلات سینوسی باشید.

divider

بیشتر بخوانید:

درمان سریع گلو درد و سوزش گلو در منزل

آشنایی با انواع گلودردها

درمان گلودرد شما در لیموترش است

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (16 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناهید | ۴ سال پیش
ممنون عالی بود راههای درمان خانگی بیشتری ندارید؟
0
1

hits