دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد قرص ضد بارداری ال دی (Contraceptive LD)
65
زمان مطالعه: 6 دقیقه
قرص LD در بین خانم ها قرص معروفی است که احتمالا اکثر آنها به دلائل مختلف این قرص را حداقل یکبار مصرف کرده اند با دلگرم همراه باشید تا با اثرات و عملکرد این قرص آشنا شوید.

معرفی قرص ضد بارداری ال دی (LD)

طبقه بندی مارتیندل : هورمون های جنسی
طبقه بندی درمانی : هورمون ها و جایگزین های سنتزی > داروهای ضد بارداری


موارد مصرف قرص ضد بارداری ال دی

قرص ضد بارداری ال دی عمدتاً به منظور جلوگیری از بارداری به کار می رود، ولی برای پیشگیری از بروز سرطان تخمدان یا آندومتر، کاهش کیست های تخمدانی، بیماری خوش خیم فیبروکیستیک پستان، منظم ساختن دوره قاعدگی، کاهش حجم خون قاعدگی، کاهش فشارهای روحی قبل از قاعدگی و کاهش تعداد دفعات قاعدگی دردناک نیز مفید است.

  • این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند، و زنان مسن و چاق بیشتر از قرص اچ دی توصیه می‌شود.
  • چنانچه داروهای تسریع‌کننده متابولیسم اثر دارو مصرف می‌شوند، باید در طول دوره درمان با آن داروها (یا حداقل یک هفته پس از پایان دوره درمان) یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز به کار رود. در غیر این صورت مصرف اچ دی توصیه می‌شود.
  • یکی دیگر از موارد مصرف این دارو در خانم‌های جوانی است که به دلایل مختلف نظیر سفرهایی که در بازه‌های زمانی طولانی انجام می‌شود، قصد جلوگیری از عادت‌های قاعدگی خود را دارند . برای مثال عدم دسترسی یا حداقل وجود مشکلات جهت دسترسی به امکانات بهداشتی در طول سفر؛ لذا به خانم‌های جوان و به‌ویژه مجردی که قصد مصرف این دارو را دارند، توصیه می‌شود چنانچه برای نخستین بار قصد مصرف این دارو را دارند از پزشک یا مسئولان داروخانه دوز پایین‌تر این قرص را درخواست کنند تا بدین وسیله از عوارضی همچون احساس تهوع، سردرد و سرگیجه و دل دردهای مزمن جلوگیری شده یا این عوارض به حداقل میزان خود برسند.

مکانیسم اثر قرص ضد بارداری ال دی


ترکیبات استروژنی(اتینیل استرادیول) و پروژستینی(لوونورژسترل) موجود در این فرآورده با مهار ترشحLH و FSH و حذف پیکLH در میانه سیکل، سطوح استروئیدهای آندروژن را کاهش داده و مانع رها شدن تخمک می گردند. درضمن مانع لانه گزینی تخمک و انتقال تخمک بارور شده در لوله های رحمی می گردند. در عین حال با تغییر ضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم را ناممکن می سازند.

قرص ال دی


فارماکوکینتیک قرص ضد بارداری ال دی


این ترکیب به‌خوبی از راه خوراکی جذب شده، ترکیبات استروژنی و پروژستینی موجود در آن عمدتاً در کبد متابولیزه و از طریق ادرار دفع می گردند. نیمه عمر لوونورژسترول حدود 16 ساعت و اتینیل استرادیول 27-13 ساعت می باشد.


دستور مصرف برای پیشگیری از بارداری

  • مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک یا ماما باشد.
  • قرص‌های ال دی به صورت خوردن روزی یک قرص در ساعت ثابت است که از روز اول دوره ماهانه آغاز شده و تا ۲۱ روز مصرف می‌شود. پس از یک‌هفته استراحت (وقفه)، دوباره بسته جدیدی از قرص‌ها مصرف می‌شود.
  • قرص‌ها باید هر روز، در ساعت ثابتی مصرف شوند. در صورتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌خاطرآوردن مصرف شود، در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز متوالی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص خورده شود و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روز متوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره سیکل از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.
  • در استفراغ یا اسهال شدید جذب گوارشی LD کم می‌شود و بهتر است در مدت بیماری از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده شود.

موارد منع مصرف قرص ضد بارداری ال دی

  • مصرف قرص‌های ال دی در حاملگی اکیدا ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.
  • این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری های ترومبوآمبلیک، بیماری های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالا بودن مادرزادی چربی های خون، سرطان شناخته شده پستان یا قابل پیش بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یا غیر عادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود.

قرص LD

عوارض جانبی قرص ضد بارداری ال دی

بروز ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش شیوع بیماری های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، خونریزی های نامنظم طی دوره قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و پرمویی از عوارض جانبی قرص LD هستند.

تداخلات دارویی قرص ضد بارداری ال دی

  • برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل ریفامپین و آنتی بیوتیک های وسیع الطیف مانند آمپی سیلین و تتراسیکلین ها، ترکیبات ضد صرع مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون ترکیبات ضد قارچ مانند گریزئوفولین با تسریع متابولیسم قرص های خوراکی ضدبارداری، موجب کاهش اثربخشی این فرآورده می گردند.
  • قرص‌های ال دی با اثر ضدانعقاد خوراکی مثل وارفارین مقابله می کند. غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین نیز در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می یابد.

هشدار ها قرص ضد بارداری ال دی


1. در مواردی مانند سردردهای میگرنی، زیادی فشار خون، دیابت، سابقه یرقان انسدادی در دوران بارداری یا در هنگام مصرف قبلی این داروها و بیماریهای صفراوی نیز بسته به شرایط فرد، مصرف قرص‌های ال دی توصیه نمی شود.
2. در صورت نیاز به جراحی به دلیل امکان بروز ترومبوآمبولیسم پس از جراحی، بهتر است مصرف این دارو چند هفته یا چند ماه قبل از جراحی قطع شود.
3. در افراد با سابقه ابتلاء به دیابت ناشی از بارداری و یا فیبروئیدهای رحمی با احتیاط مصرف شود.
4. در صورت استفراغ یا اسهال شدید به دلیل کاهش جذب گوارشی دارو و احتمال کاهش اثربخشی آن بهتر است درطول مدت بیماری و تا یک هفته پس از قطع آن، از یک روش دیگر جلوگیری از بارداری نیز استفاده شود.


توصیه های دارویی قرص ضد بارداری ال دی


1. در زنان جوان زیر سن 20 سال و طی دوران قبل از نخستین بارداری و نیز زنان چاق و مسن قرص‌های ال دی بر سایر داروهای ضدبارداری ارجحیت دارد.
2.مصرف دارو در هنگام شب و قبل از خواب، از عوارض گوارشی دارو می کاهد.

3. در صورت انجام اعمال جراحی در افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، باید بیمار را از نظر تغییرات میزان انعقاد خون تحت کنترل قرار داد.
4.درصورت نیاز به تغییر این قرص ها به انواع دیگر قرص های ضد بارداری، بایستی مصرف قرص های جدید بلافاصله پس از مصرف آخرین قرص سری قبل، شروع شود.
5.در صورت نیاز، به جایگزینی این قرص ها، با فرآورده هایی که حاوی پروژستین تنها هستند، مصرف قرص‌های ال دی باید از اولین روز خونریزی دوره ماهیانه شروع شود.

بیشتر بخوانید :

۱۵ نوع قرص ضد بارداری همراه با نحوه مصرف

موارد مصرف و عوارض قرص ضد بارداری اچ دی (Contraceptive HD)

نحوه کارکرد قرص ضد بارداری چگونه است؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (65 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Nazi | ۵ سال پیش
سلام میشه یکی خواهشا جوابم رو بده
آیا بعد از مصرف چن ماهه یاز اگر ال دی بخوری هفته اول باید از روش کمکی دیگه مثه کاندوم استفاده کنی ؟لطفا راهنماییم کنیداگه ممکنه
1
0
پاسخ ها:
Haji Ahmadi | ۴ سال پیش
بله حتما البته کاندوم خاردار باشه خیلی بهتره
4
1

hits