دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فهرستی از خوراکی های چربی سوز که شما را لاغر می کند
17
زمان مطالعه: 13 دقیقه
چاقي معضل بزرگي است كه بسياري از مردم جهان از عوارض آن رنج مي‌برند. لاغر شدن نه تنها براي يافتن اندام متناسب بلكه به منظور پيشگيري از بسياري از بيماري‌ها، توجه عده كثيري را به خود جلب كرده است.

خوراکی های چربی سوز برای کمک به لاغری

خوراکی های چربی سوز در علم تغذیه بسیار مورد توجه هستند .امروزه همه جا سخن از تبلیغات متعدد لاغری است، انواع ابزار و ژل‌های لاغری به بازار عرضه شده‌اند و بسیاری از افراد ادعا می‌کنند با داروهای خاص می‌توانند شما را لاغر کنند؛ ولی تا چه حد می‌توان اعتماد داشت که این مواد عارضه‌ای در بر ندارند؟

آنچه مسلم است بدن همه ما از طبیعت منشا گرفته و دردی وجود ندارد که داروی آن در طبیعت یافت نشود. چاقی نیز ام‌الامراض بوده و از این قاعده مستثنا نیست.در طبیعت خوراکی‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به تعدیل میزان چربی بدن ما کمک و از این طریق ما را لاغر کند. برخی از میوه‌ها هم چربی‌های انباشته‌شده در نقاط مختلف بدن ما را سوزانده و ترکیب بدن را متناسب می‌سازد.

مصرف هدفمند مواد خوراکی

خوردن به عنوان یکی از لذت‌های انکارناپذیر زندگی است، ولی متاسفانه یکی از دلایل اصلی چاقی نیز محسوب می‌شود. نگران نباشید، براى لاغر شدن لازم نیست کاملاً و به طور جدی دست از غذا خوردن بکشید.در اصل فقط از پرخوری دوری کنید. به علاوه خواص خوراکی‌ها را در بالا بردن سوخت و ساز بدن بیشتر بدانید و از آن سود ببرید. نیازی نیست خود را از لذت خوردن محروم سازید، بلکه باید آن را به طور هدفمند به کار گیرید. شما مى توانید با مصرف متعادل خوراکی‌های مناسب، متابولیسم بدن خود را بالا ببرید و حتی کالری بسوزانید.آنچه در تغذیه بسیار مهم است، حفظ تعادل میان مصرف و سوزاندن کالری بدن است، اگر کالری بیشتر مصرف شود و میزان سوزاندن آن نیز به همان مقدار افزایش یابد، نباید نگران چاق شدن باشید.

مصرف کالری به اندازه و ورزش متعادل و منظم موجب رسیدن به وزن دلخواه و نگهداری آن وزن می‌شود. در کنار این موارد مسلماً استفاده از مواد غذایی چربی سوز مفید بوده و به سوزاندن بیشتر چربی‌ها کمک می‌کند. ما به آن دسته از مواد غذایى، چربی سوز می‌گوییم که موجب کارکرد بهتر متابولیسم بدن می‌شود و با مصرف مداوم آنها سوخت و ساز در بدن بالا می‌رود.

موادی که کالری منفی دارند

در طبیعت دو نوع ماده غذایی وجود دارد. یک دسته موادی است که در بدن به‌راحتی هضم و جذب می‌شود و قسمت اعظم آنها تبدیل به کالری شده و در بدن ذخیره می‌شود. این دسته از مواد غذایی به اصطلاح کالری مثبت داشته و به سرعت باعث چاقی فرد می‌شود.

دسته دیگری نیز وجود دارد که به غذاهای با کالری منفی معروف است. این مواد غذایی نسبت به سایر مواد، انرژی بیشتری برای هضم خود نیاز دارد، یعنی بدن انرژی بیشتری برای هضم آنها می‌سوزاند و نمی‌تواند کالری زیادی از آنها برای خود ذخیره کند.پس نه‌تنها این مواد منجر به سوخت چربی‌ها می‌شود، بلکه کمتر به صورت چربی ذخیره می‌شود و خطر چاقی کمتری را در پی خواهد داشت. معمولاً غذاهایی با کالری منفی، غذاهای سرشار از ویتامین و املاح است که باعث مصرف انرژی حاصل از خود شده و انرژی اضافی موجود طی عمل هضم را مصرف می‌کند.باید توجه داشته باشید مصرف این‌گونه مواد غذایی زمانی در کاهش وزن مؤثر است که همراه با غذاهای پُرکالری و فاقد مواد مغذی مثل چیپس مصرف نشود.

خوراکی های چربی سوز

خوراکی هایی برای چربی سوزی و کاهش وزن

آب

شاید از این‌که بسیاری از مواد در دسترس ما چربی سوز هستند، تعجب کنید. یکی از این مواد آب است. بر اساس تحقیقات دانشمندان، نوشیدن آب به‌خوبی می‌تواند به کاهش وزن منجر شود. سوخت و ساز بدن با نوشیدن 8 لیوان آب در روز به مقدار 30 درصد افزایش می‌یابد.نوشیدن آب نه‌تنها اشتها را کم می‌کند، بلکه به رقیق شدن موادی مثل سدیم و سموم دیگر کمک کرده و عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید معمولاً احساس تشنگی به اشتباه به گرسنگی تعبیر می‌شود. و از آنجا که با خوردن غذا معده اتساع می‌یابد، گاهی نیز این احساس تشنگی در پاسخ به این اتساع معده یا از طرق دیگر برطرف می‌شود.پس بهترین کار این است که در صورت احساس گرسنگی یک لیوان آب بنوشید و اگر کمی بعد از آن هنوز احساس گرسنگی داشتید، غذا بخورید. آب به خوبی می‌تواند اشتها را کم کرده، باعث لاغری شود.

چاى سبز

چای سبز ماده دیگری است که به دلیل وجود کافئین خود می‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. البته هر نوشیدنی‌ کافئین دار اگر زیاد مصرف شود، برای سلامت مضر خواهد بود.

سوپ

یکی از غذاهایی که معمولاً به عنوان پیش غذا یا میان وعده به افراد چاق توصیه می‌شود، سوپ است. سوپ اشتها را کاهش می‌دهد و احساس گرسنگی را برطرف می‌کند و برای بهبود متابولیسم بدن به کار می‌رود. خوردن سالاد نیز به عنوان پیش غذا، اشتها را کنترل می‌کند.

سالاد

خوردن سالاد قبل از غذای اصلی باعث پر شدن معده می‌شود و نیاز به غذا را کاهش می‌دهد. مقدار فیبر موجود در سالاد زیاد بوده و این فیبر زیاد، باعث افزایش سرعت عبور مواد از روده‌ها شده و جذب را کاهش می‌دهد.

ماست

کلسیم یک ماده بسیار مفید در بدن است. در کنار تمام اثراتی که روی سیستم عصبی و اسکلت بدن دارد، جالب است بدانید این ماده نقش موثری نیز در رژیم لاغری دارد. ماست کم چربی دارای کلسیم فراوان است و براساس تحقیقات صورت گرفته موجب کاهش سطح کلسترول بدن هم می‌شود.مصرف 200 گرم ماست کم چرب، کلسترول بد بدن را حدود 5 درصد کاهش می‌دهد، این خاصیت ماست به دلیل وجود باکتری‌های موجود در ماست است بنابراین برخلاف تصور خیلی‌ها، مصرف فرآورده‌های لبنى کم‌چرب در رژیم غذایی لاغری توصیه می‌شود.ماست از آنجا که حاوی کلسیم و پروتئین فراوانی در خود است، غذای ایده آلی برای کاهش وزن به شمار می‌آید. این ماده با تقویت سیستم ایمنی بدن به سلامت کل بدن کمک می‌کند.

میوه ها و سبزیجات

تخم مرغ

تخم‌مرغ منبع سالمی از پروتئین‌ها محسوب می‌شود. خوردن 2 تخم‌مرغ برای صبحانه به خوبی باعث کاهش وزن می‌شود.

انواع غلات

غلات سبوس‌دار یکی از بهترین منابع برای تأمین فیبر روزانه مورد نیاز بدن است. این مواد در بسیاری از رژیم‌های لاغری موجود است و می‌تواند تعادل قند خون را حفظ کند.غلات کامل از غلات بدون سبوس دیرتر هضم شده و این سرعت کم هضم غذا موجب تداوم بیشتر احساس سیری می‌شود.جو از دسته کربوهیدرات‌ها یا قندهای مرکب است. جو علاوه بر تأمین فیبر روزانه مورد نیاز بدن، احساس گرسنگى را برطرف می‌کند و انرژى‌زا و کم‌کالری است.خوردن یک کاسه جو در صبح کمک خوبی برای سیری طولانی‌مدت شما طی روز خواهد بود. جو حاوی آهن و منیزیم فراوانی در خود است. این ماده غذایی سطح کلسترول بدن را کاسته و ضد نوعی سرطان عمل می‌کند.

ادویه های تند

فلفل تند می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد و موجب کاهش اشتها ‌شود. ماده خاص موجود در فلفل هورمون‌هاى بدن را تحریک مى‌کند و از این طریق متابولیسم و سوخت و ساز را در بدن بالا مى‌برد.طبق تحقیقات صورت گرفته مصرف تنها یک قاشق غذاخوری فلفل تند می‌تواند کارکرد متابولیسم بدن را 23 درصد افزایش دهد.بعلاوه خوردن فلفل باعث احساس تشنگی می‌شود و نوشیدن آب با کاهش اشتها و دفع سموم بدن مساوی است.

روغن نارگیل

یکی از بهترین مواد غذایی که وزن شما را به‌راحتی کم می‌کند، خوردن روغن نارگیل است. نارگیل حاوی چربی‌های مفید است که شما را متناسب و قوی نگه‌ می‌‌دارد.با خوردن روغن نارگیل سرعت متابولیسم افزایش یافته و در نتیجه چربی‌های شما سریع‌‌تر سوزانده می‌شود و انرژی‌تان افزایش می‌یابد.

سبزیجات و میوه‌های چربی‌سوز

میوه و سبزی تازه، کالری پایینی دارد و حجیم بوده و به سرعت باعث سیری می‌شود. به علاوه سبزیجات سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.مصرف زیاد سبزی در مقایسه با سایر مواد غذایی بسیار کمتر موجب افزایش وزن می‌شود. سبزیجات حاوی فیبر فراوان بوده و کارایی دستگاه گوارش را بهتر می‌کند. همچنین سبزیجات سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

میوه‌ها معمولا شیرین هستند و قند آنها در بیشتر موارد به چاقی منجر می‌شود.ولی در این میان، میوه‌های بسیاری وجود دارند که نه تنها باعث چاقی نمی‌شوند بلکه با سوزاندن چربی‌های بدن به لاغر شدن نیز کمک می‌کنند. یکی از این میوه‌ها گریپ ‌فروت است. حفظ ‌تعادل میان مصرف و سوزاندن کالری بدن مهم است اگر کالری بیشتر مصرف شود و میزان سوزاندن آن نیز به همان مقدار افزایش یابد نباید نگران چاق شدن باشید.

گریپ فوروت

گریپ‌ فروت سرشار از ویتامین C است و سطح انسولین را در خون پایین می‌آورد و یکی از محرک‌های احساس گرسنگی و پایین آوردن قند خون است.انسولین قند خون را پایین می‌آورد، پس وقتی مقدارش در خون کم باشد، قند خون بالاتر خواهد بود.البته توجه داشته باشید اگر تحت درمان بیماری خاصی هستید، در مورد مصرف گریپ فروت با دکتر خود مشورت کنید چون مصرف این میوه با بعضی از داروها تداخل دارد.

جوانه ها

جوانه‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و با داشتن مواد مغذی و مقوی، معده را برای مدت زیادی متسع و پرنگه می‌‌دارد. جوانه‌ها را می‌توانید خودتان پرورش داده و در کنار غذا و همراه سالاد مصرف کنید.

چربی سوزی

کرفس

کرفس یکی از موادی است که اثر آن بر لاغری به کرات اثبات شده است. معمولا آب کرفس صبح‌ها به این منظور استفاده می‌شود. کرفس کالری کمی دارد و سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد.

گوجه فرنگی

گوجه‌‌فرنگی دارای پتانسیل زیادی برای کاهش وزن است. این ماده غذایی ترکیباتی دارد که سطح و مقدار هورمون اشتها را تغییر می‌‌دهد. مصرف گوجه‌‌فرنگی برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد.

کلم بروکلی

مطمئنا شما هم خواص کلم بروکلی را به وفور شنیده‌اید. کلم بروکلی سرشار از کلسیم، ویتامین C، ویتامین A و فیبر است.این سبزى مفید به خوبی با چربى‌ها مقابله کرده و حاوى موادى است که سیستم ایمنى بدن را تقویت و بدن را در برابر بیمارى‌ها محافظت مى‌کند. بروکلی موجب سوخت و ساز بهتر بدن می‌شود و در نتیجه بدن کالرى بیشترى مى‌سوزاند.

سیر

سیر نیز از موادی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار می رود. سیر فشار خون را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را قوی می‌سازد. بعلاوه مصرف مداوم سیر می‌تواند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و در نتیجه چربی‌ها را سریع‌تر می‌سوزاند.

سیب

اگر به دنبال راهی سالم برای سوزاندن چربی‌های بدنتان هستید، سیب گزینه خوبی است. کالری موجود در سیب پایین بوده و این میوه سرشار از فیبر است. اگر سیب را قبل از غذا میل کنید، بدن شما در طول خوردن غذا، کالری کمتری دریافت خواهد کرد.سیب در هضم غذا کمک موثری می‌کند و مصرف حداقل روزی یک سیب در روش‌های مختلف طب سنتی توصیه شده است. سیب لاغر‌کننده، جاذب آب و ضدعفونی کننده بدن است. خام آن ضد اسهال و پخته ‌اش مسهل ضعیف است.سیب برای رفع سموم بدن توصیه شده است. اگر سه روز به طور مرتب سیب خام با پوست و دانه‌هایش خورده شود، پس از آن احساس سبکی به انسان دست می‌دهد.

موز

برای کاهش وزن خود موز بخورید. این میوه حاوی آب فراوان و مملو از فیبر است. موز انرژی‌ زا بوده و سرشار از الکترولیت‌هاست. این ماده غذایی با داشتن نشاسته ـ که یک کربوهیدرات مرکب است ـ سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

لاغری با چربی سوزی

کدو سبز

کدو نیز یکی از مواد بسیار مشهور در کاهش وزن است. کدو فیبر فراوانی دارد و بسیار ملین است. کدو با این‌که بسیار کم‌کالری است، دارای مقادیر قابل توجهی از املاح معدنی است بنابراین در رژیم لاغری بسیار مفید است. گاهی افراد آن را در ماست کم‌چرب رنده نموده و این ترکیب را در کنار غذای خود میل می‌کنند.

اسفناج

اسفناج یکی از مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن است. این ماده غذایی با داشتن مقدار فراوانی فیبر و آهن در خود، سلامت شما را به مدت طولانی تضمین می‌کند.

انگور

انگور یک میوه بسیار مفید است. این میوه شامل ویتامین‌هایA ،B و C است. همچنین مقادیر زیادی منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین دارد.از آنجا که کالری این میوه کم بوده و دارای آب فراوانی در خود است، ماده غذایی موثری برای کاهش وزن محسوب می‌شود.امروزه در درمان‌های طبیعی از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. این میوه برای درمان بیماری‌های مختلف مثل یبوست، روماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند است البته بسته به نوع مصرف انگور می‌تواند لاغرکننده یا چاق‌کننده باشد اگر انگور به تنهایی مصرف شود، معمولا باعث لاغری می‌شود ولی در صورت استفاده آن با غذا می‌تواند منجر به چاقی شود.انگور، قند خون را نیز تنظیم می‌کند. البته افرادی که معمولا قند خون پایین دارند، می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند. به علاوه انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند.انگور به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر نیز بوده و به افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش و کاهش جذب کمک زیادی می‌کند. غوره نیز برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و اگر با سالاد میل شود، برای لاغر کردن سودمند است.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (17 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits