دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۰ درمان خانگی مفید برای برطرف کردن ورم پاها
11
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ورم پاها یکی از مشکلات شایع افراد با افزایش سن یا در خانم های باردار است با دلگرم همراه باشید تا راهکارهایی برای رفع این وضعیت را به شما معرفی کنیم

10 درمان خانگی برای ورم پا

ورم بدون درد پاها یا مچ پا بسیار شایع است و می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد . علل ورم پا می‌تواند شامل موارد زیر باشد :

  • طولانی سرپا ایستادن
  • کفش‌های نامناسب
  • بارداری
  • فاکتورهای سبک زندگی
  • بیماریهای خاص

هنگامی‌که مایعات در بافت‌ها تجمع پیدا می‌کنند ادم نامیده می‌شود . درحالیکه ادم معمولا خودبه‌خود از بین می‌رود برخی درمانهای خانگی می‌تواند به برطرف شدن سریع‌تر این مشکل کمک کند و باعث راحتی شما شود . در اینجا 10 روش خانگی برای برطرف کردن ورم پاها شرح داده‌شده است .


1 – نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز

اگرچه ممکن است متناقض به نظر برسد ولی خوردن مایعات کافی درواقع باعث کاهش تورم می‌شوند. هنگامی‌که بدن شما به‌اندازه کافی هیدراته نشود، با حفظ مایعات موجود در بدن آن را جبران می‌کند بنابراین باعث تورم می‌شود.

2 – جوراب متراکم یا واریس بخرید

جوراب‌های فشرده را می‌توان از داروخانه , فروشگاه‌ها و حتی آنلاین خریداری کرد. با جوراب هایی شروع کنید که بین 12 تا 15 میلی متر یا 15 تا 20 میلی متر جیوه فشار ایجاد می کنند. این جوراب ها در وزن ها و فشارهای مختلف موجودند اما بهتر است شما با جوراب های سبک‌تر شروع کنید و سپس راحت‌ترین نوع را برای خودتان پیدا کنید.

ورم پا


3 – قرار دادن پاها آب نمک خنک اپسوم

نمک اپسوم (سولفات منیزیم) نه تنها به برطرف کردن درد عضلات کمک می کند بلکه تورم و التهاب را کاهش می دهد که علت آن ممکن است این باشد که نمک اپسوم سموم را جذب می کند و آرامش را افزایش می دهد. برای رفع مشکل ورم پا پاهایتان را به مدت 15 تا 20 دقیقه در آب نمک خنک اپسوم قرار دهید. دقت کنید نمک اپسوم را با مارک USP انتخاب کنید این بدان معنا است که مطابق استانداردهای غذا و داروی امریکاست و برای کاربرد ایمن است.


4 – پاها را ترجیحا بالاتر از سطح قلب بلند کنید

هنگام خواب و استراحت پاهای خودتان را روی بالشتک , بالش یا حتی چیزهایی مانند دفتر تلفن قرار دهید . اگر شما به دنبال کاهش تورم پا در حین بارداری هستید، سعی کنید پاهای خود را چندین بار در روز بالاتر از سطح قلب نگهدارید . بهترین زمان 20 دقیقه است و حتی می توانید پاهایتان را روی دسته صندلی یا خود صندلی قرار دهید وقتی که روی زمین دراز کشیده اید.
سعی کنید از ایستادن برای طولانی مدت اجتناب کنید و هر جا امکان داشت به پاهایتان استراحت بدهید و بنشید.


5 – تحرک داشته باشید

اگر برای مدت طولانی در یک محل نشسته یا ایستاده باشید منتهی به ورم پاها خواهد شد . سعی کنید هر ساعت یک‌بار کمی حرکت کنید حتی اگر به کوتاهی رفتن به اتاق استراحت , راه رفتن اطراف ساختمان بعد از ناهار , کشش و نرمش زانو و مچ پا در اطراف دفتر باشد .


6 – مصرف مکمل های منیزیم

اگر بدن شما آب را ابقاء می کند ممکن است کمبود منیزیم داشته باشید . خوردن غذاهایی با مقدار بالای منیزیم می تواند کمک کننده باشد . غذاهای غنی از منیزیم که می توانید به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید شامل موارد زیر هستند :

  • بادام
  • شکلات تلخ
  • بادام هندی
  • کلم بروکلی
  • آووکادو
  • اسفناج

مصرف روزانه 200 تا 400 میلی‌گرم منیزیم ممکن است به کاهش تورم کمک کند. اما قبل از استفاده از هر نوع مکمل، از پزشک خود در رابطه با آن بپرسید. مکمل های منیزیم برای همه مناسب نیستند، به ویژه اگر بیماری کلیه یا قلب دارید.

تورم پا


7 – تغییراتی در رژیم غذایی‌تان ایجاد کنید

کاهش سدیم منتهی به کاهش ورم بدن از جمله ورم پاها خواهد شد . غذاهای کم سدیم را انتخاب کنید و سعی کنید از اضافه کردن نمک به غذاها خودداری کنید.


8 - اگر اضافه وزن دارید وزن خود را کاهش دهید

داشتن اضافه وزن می تواند سبب کاهش گردش خون و منجر به تورم اندام های پایینی شود. همچنین می تواند فشار بیشتری روی پاها ایجاد کند و هنگام راه رفتن باعث درد شود. اضافه وزن باعث کم تحرکی خواهد شد که این مسئله باعث جمع شدن آب در پاها و در نتیجه ورم آنها می شود .
از دست دادن وزن می تواند باعث کاهش فشار روی پاها شود که احتمالا باعث کاهش تورم پاها نیز می شود. با پزشک خود در مورد اینکه آیا شما نیاز به از دست دادن وزن و راه های سالم برای انجام این کار دارید صحبت کنید.


9 – پاهایتان را ماساژ دهید


ماساژ برای پاهای ورم کرده فوق العاده است و آرامش بخش هم هست . ماساژ پاها باید به سمت قلب و با کمی فشار و ضربه همراه باشد . این عمل باعث می شود مایعات از این نواحی خارج شوند و ورم کاهش پیدا می کند.


10 – مصرف مواد غذایی غنی از پتاسیم

کمبود پتاسیم می تواند با فشار خون بالا و ابقاء آب در بدن در ارتباط باشد. اگر محدودیت غذایی ندارید، خوردن غذاهای حاوی پتاسیم را در نظر بگیرید. برخی از غذاهای غنی از پتاسیم عبارتند از:

  • سیب زمینی های شیرین
  • لوبیا سفید
  • موز
  • ماهی سالمون
  • پسته
  • جوجه

به جای نوشابه، آب پرتقال یا شیر کم چرب را نیز بخورید. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید خصوصا مشکلات کلیوی قبل از افزودن مقدار زیادی پتاسیم به رژیم غذایی‌تان با پزشک مشورت کنید.


چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیستم بدنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است . بسته به اینکه علت ورم پاها چیست برخی از این روش‌ها ممکن است در هر زمان برای هر کسی موثر نباشد . اگر یکی از این روش ها موثر نبود یکی دیگر را امتحان کنید یا دو مورد از آن‌ها را بکار بگیرید .
اگر هیچ یک از این درمان های خنگی ورم پاهای شما را کاهش نداد یا متوجه علائم دیگری همراه با تورم شدید حتما به پزشک مراجعه کنید . این علائم می تواند با بیماریهای نهفته دیگری در ارتباط باشد که نیازمند درمان است . پزشک ممکن است در این شرایط برای شما دیورتیک ها را تجویز کند اگر لازم باشد احتباس مایعات را در بدن شما کاهش دهد .
اگر باردار هستید قبل از استفاده از هر مکملی موارد منع مصرف آن را مورد توجه قرار دهید و سطح تحرک خودتان را افزایش دهید . اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید یا هر نوع دارویی مصرف می کنید قبل از تجویز هر مکملی آنرا با پزشک در میان بگذارید .
حتی مکمل های گیاهی و ویتامین ها هم می تواند با داروها تداخل داشته باشد بنابراین پزشک را از این موارد آگاه کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits