دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد روغن ذرت
9
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن ذرت فایده های زیادی دارد. اغلب شهروندان کشور اندونزی از روغن نخل (Palm) برای پخت و پز استفاده می کنند. اما در واقع روغن های دیگری برای جایگزینی وجود دارند که فواید جالبی دارند و از آن جمله می توان به روغن ذرت اشاره کرد.

روغن ذرت شگفت انگیز است. خواص روغن ذرت و نحوه تولید : روغن ذرت در نتیجه فشرده سازی دانه های ذرت بدست می آید. رنگ ذرت باید زرد باشد. ذرت معمولاً در ساخت صابون، چرب کننده ها، وسایل آرایشی و بهداشتی، پخت و پز و خوراک حیوانات خانگی استفاده می شود.

در فرایند تولید روغن ذرت، از ابزار بزرگ پرس کننده یا مواد مایع ارگانیک استفاده می شود. زمانی دانه های ذرت را داخل دستگاه های پرس می اندازند که از 2 روز قبل در آب گرم خیس خورده باشد. دستگاه های پرس آنچنان فشاری را وارد می کنند که دانه های ذرت پودر و سپس از آنها روغن بدست می آید. تنها عیب این روش در مقایسه با روش روغن گیری از طریق مواد مایع ارگانیک، زمان است.

خواص روغن ذرت

1- روغن ذرت برای سرطان

مزایای روغن ذرت در درمان سرطان ثابت شده است. اسید فنولیک با توجه به مطالعات انجام شده، قادر به کشتن سلول های سرطان مخصوصاً در ناحیه سینه و کبد می باشد. علاوه بر این، آنتی اکسیدان موجود در روغن ذرت می تواند سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و از بروز بیماری های خطرناک همچون سرطان پیشگیری کند.

2- درمان مشکلات گوارشی با روغن ذرت

فیبر نه تنها در سبزیجات و میوه ها بلکه در روغن ذرت نیز وجود دارد. فیبر عمل هضم غذا را تسهیل می کند. یک فنجان روغن ذرت حاوی 4/18 درصد فیبر می باشد که بصورت روزانه می توان مصرف کرد. بعبارت دیگر، مصرف روغن ذرت بطور معمول باعث جلوگیری از برخی مشکلات گوارشی همچون یبوست، هموروئید و سرطان روده بزرگ می شود. فیبر باید در رژیم غذایی روزانه شما قرار داده شود.

3- روغن ذرت و بارداری

خواص روغن ذرت
روغن و دانه های ذرت

یک خبر خوب برای تمام بانوانی که تاکنون بچه دار نشده اند. پزشکان مصرف اسید فولیک بصورت مکمل های غذایی را برای بارورسازی تخمک، تجویز میکنند، تا احتمال بارداری را نیز بهبود بخشد، همچنین اسید فولیک موجود در روغن ذرت، کیفیت و میزان اسپرم را در مردان بهبود می بخشد.

4- اسید لینولیک و تقویت استخوان ها

اسید لینولیک یا امگا 6 غیر اشباع می باشد که در داخل بدن تولید نمی شود، بلکه از مواد غذایی بیرونی بدست می آید. از جمله اسید لینولیک نقش مهمی در توزیع ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین D دارد، بهمین دلیل مواد مغذی داخل روغن ذرت به جذب ویتامین D در تقویت استخوان ها کمک می کند.

5-روغن ذرت برای کلسترول

اثبات شده است که روغن ذرت باعث کاهش سطح کلسترول می شود. پیوند غیر اشباع در اسید لینولیک و امگا 6 که در روغن ذرت وجود دارند، نقش مهمی را در کاهش کلسترول موجود در خون بازی می کنند. بعبارت دیگر، پیوند های اشباع شده که در روغن کانولا، روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن بادام زمینی و روغن کنجد وجود دارند، با روغن ذرت قابل مقایسه نیستند. تحقیقات نشان می دهد که روغن ذرت باعث کاهش تقریبا 8 درصدی از کلسترول می شود، در صورتی که روغن های دیگر تنها تا کاهش 2 درصدی را اثبات کرده اند پس روغن ذرت در تنظیم کلسترول دارای اهمیت است.

6- کاهش قند خون با روغن ذرت

خواص روغن ذرت
میوه و روغن ذرت

اسید لینولیک در تنظیم عملکرد پانکراس نقشی کلیدی بازی می کند. اختلال در پانکراس می تواند موجب بروز عدم تولید انسولین و مشکل در قند خون شود که در انتها منجر به دیابت می شود. بنابراین روغن ذرت که عملکرد پانکراس را تنظیم می کند، می تواند بسیار مفید باشد.

7- روغن ذرت برای درمان روماتیسم

روغن ذرت حاوی اسید لینولیک است که به بهبود عملکرد مفاصل از جمله به افرادی که دچار بیماری های مفصلی همچون روماتیسم هستند، کمک می کند و همچنین اثر ضد التهابی دارد.

8- روغن ذرت برای پوست

فاکتور های متعددی بروی سلامتی پوست موثرند. دو نمونه از فاکتور ها بوسیله ی اسید لینولیک می توانند به بازسازی سلولی در سطح پوست و انتقال اکسیژن در خون کمک کنند و به درخشندگی پوست نیز منجر می شود.

9- روغن ذرت پر از اومگا 3 است

کمبود امگا 3 در سلول های مغزی کودکان باعث افول انرژی و کاهش رشد سلول های مغزی می شود. امگا 3 نه تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز لازم است، زیرا امگا 3 مغز شما را تقویت می کند و عملکرد مغزی را افزایش می دهد.

10- تضمین سلامتی چشم با استفاده از روغن ذرت

خواص روغن ذرت
روغن ذرت فرآوری شده

امگا 3 نه تنها برای مغز، بلکه برای چشمان نیز لازم است. 60 درصد از شبکیه چشم شما را امگا 3 تشکیل داده است و مصرف روغن ذرت می تواند چشمان شما را نیز تغذیه کند.

11- روغن ذرت برای استخوان ها

استخوان توسط برخی عناصر مهم از جمله کلسیم تشکیل شده است. کمبود کلسیم باعث شکنندگی استخوان می شود اما امگا 3 بدلیل دارا بودن کلسیم، می تواند به استحکام و شکل استخوان کمک کند.

12- روغن ذرت برای قلب

نقش مهم امگا 3 برای جنین تشکیل گلبول های قرمز و قلب می باشد، در بزرگسالان نیز امگا 3 نقش مهمی را در سلامت قلب و عروق خونی بازی می کند. پس امگا 3 که در روغن ذرت موجودست می تواند بسیار مفید باشد.

13- کلسترول بد و روغن ذرت

LDL (کلسترول بد) نقش مهمی در ذخیره چربی خون دارد که برای سلامتی مضر است، و می تواند موجب بروز فشار خون بالا، سکته مغزی و دیگر بیماری های قلبی شود اما امگا 3 موجود در روغن ذرت موجب بهبود HOL (کلسترول خوب) می شود.

14- روغن ذرت برای تقویت هوش

روغن ذرت همانطور که گفته شد، حاوی امگا 3 می باشد که برای تقویت هوش کودکان الزامی بشمار می رود. امگا 3 حاوی DHA، LNA و EPA می باشد که مواد مغذی را به مغز می رسانند.

15- جلوگیری از اگزما با روغن ذرت

بر اساس مطالعه ای در سوئد، امگا 3 برای از بین بردن التهاب در هر قسمت از بدن ما، از جمله مشکلات پوستی موثر است و همچنین موجب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود. مخصوصاً برای رفع اگزما بسیار موثر است.


امیدوارم از این مطلب راضی بوده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits