دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راه های مناسب برای کاهش تری گلیسرید خون
4
زمان مطالعه: 12 دقیقه
اهمیت تری گلیسرید در چیست ؟آيا به دنبال يک برنامه غذايي براي کاهش تري گليسيريد خود هستيد؟ما در این بخش از دلگرم توصيه هاي غذايي مناسبي را براي کاهش تري گليسريد خون بيان کرده ايم.

اهمیت تری گلیسرید در چیست ؟

آيا به دنبال يک برنامه غذايي براي کاهش تري گليسيريد خود هستيد؟

اگر بعد از دادن آزمايش خون متوجه شده ايد مقدار تري گليسريد خون شما بالاست و پزشک به شما گفته است که اگر آن را کاهش ندهيد، دچار سکته قلبي مي شويد، مي توانيد به توصيه هاي زير عمل کنيد.ما در این بخش از دلگرم توصيه هاي غذايي مناسبي را براي کاهش تري گليسريد خون بيان کرده ايم.

تري گليسريد چيست؟

تري گليسريد چيست؟

مهم ترین نکته در کاهش سطح تری گلیسرید خون کاهش مصرف خوراکی های فرآوری شده و گنجاندن بیشتر فیبرها و اسیدهای چرب امگا ۳ در برنامه غذایی است که به پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. تری گلیسرید چربی موجود خون است که مانند کلسترول برای عملکرد مطلوب بدن لازم هستند. باید بدانید که کلسترول در تشکیل سلول های قوی نقش دارد و تری گلیسرید در تامین انرژی مؤثر است.زمانی که سطح این دو چربی خیلی افزایش یابد گفته می شود که فرد دچار تری گلیسرید بالا شده است. ابتلا به این بیماری و عدم کنترل صحیح آن خطر پیشرفت بیماری های قلبی عروقی، اختلالات کبدی، لوزالمعده و طحال را افزایش می دهد.

به علاوه، فرد دچار علائمی می شود که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد که از جمله عبارتند از:

  • افزایش سح چربی های شکمی
  • خستگی مداوم
  • ریزش موها
  • اختلالات خواب و بی خوابی
  • سردرد
  • احتباس آب در بدن

اما خوشبختانه رعایت برخی اصول ساده می تواند به کنترل طبیعی این بیماری کمک کند. پس این توصیه ها را حتما به کار برید!

افزایش مصرف فیبرها

خوردن مواد غذایی حاوی فیبر در هضم بهتر مؤثر است و جذب چربی ها و قندها را کاهش می دهد. در این صورت همچنین سطح تری گلیسرید و کلسترول نیز کاهش می یابد. از جمله خوراکی های سرشار از فیبر می توان به اسفناج؛ کلم دکمه ای، پرتقال، نارنگی، سیب، چغندر، گلابی، جو دوسر، غلات سبوس دار و حبوبات اشاره کرد.

افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3

بیشتر غذاهای معمول که امروزه می خوریم سرشار از چربی های اشباع است که می توانند سطح کلسترول و تری گلیسرید را افزایش دهند. کره، خامه تازه، گوشت های چرب، لبنیات پرچرب و روغن نخل جز چربی هایی هستند که باید مصرف آنها محدود گردد.

با این حال از آنجا که بدن برای انجام اعمال بدن به برخی چربی ها نیاز دارد، توصیه می شود خوراکی های سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تک مولکولی مانند امگا 3 در برنامه غذایی گنجانده شوند که برای پیشگیری از ناراحتی های قلبی عروقی عالی هستند. روغن زیتون خالص، ماهی های دریایی مانند ساردین، تن، آزاد و...، گردو و روغن کتان منابع غنی این چربی ها هستند.

پرهیز از خوراکی های فرآوری شده

غذاهای آماده و فرآوری شده به خاطر وجود مواد افزودنی حاوی مقدار زیادی چربی های اشباع، قند و کلسترول هستند. افزایش چربی، سدیم و مواد شیمیایی مانند مواد نگهدارنده موجب بالا رفتن سطح چربی های خون می شود. از همین رو توصیه می شود مصرف انواع خمیرها، نان سفید، تنقلات شور، غذاهای سرخ شده، کیک های صنعتی، شکر و آرد تصفیه شده، سوسیس و کالباس کاهش یابد.

دمنوش دارچین

ترکیبات آنتی اکسیدانی دارچین به کنترل مشکلات مربوط با سطح بالای قند خون کمک می کند.برای تهیه این دمنوش عالی 1 فنجان آب را به جوش آورید و دو تکه چوب دارچین به آن اضافه کنید. بگذارید روی حرارت ملایم به مدت 5 دقیقه بماند. پس از صاف کردن در حال ناشتا بنوشید. توجه کنید که مصرف باید در حد متعادل باشد.

دمنوش جعفری

این دمنوش به خاطر مقدار بالای نیاسین علاوه بر کاهش قند خون یک خوراکی مدر محسوب می شود که به دفع مایعات جمع شده در بدن کمک می کند.یک لیتر را پس از اینکه جوش آمد از روی حرارت بردارید و یک دسته جعفری تازه به آن اضافه نمایید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس صاف کرده و بنوشید.

آب بادمجان و خیار

بادمجان و خیار حاوی ریزمغذی ها و آنتی اکسیدان های مهمی هستند که سلامت بدن را به خصوص از نظر سیستم قلبی عروقی تضمین می کنند.یک عدد بادمجان کوچک و یک عدد خیار را همراه با یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید تا کاملا له شود. این آبمیوه را قبل از صبحانه به مدت 15 روز بنوشید.

سبزیجات نشاسته ای

در انتخاب سبزیجات دریافتی به این نکته توجه کنید که سبزیجات نشاسته ای مثل نخود فرنگی و ذرت را باید محدود کنید. بدن مقادیر مازاد نشاسته را به چربی تبدیل می کند. بنابراین شما می توانید در این نوع گروه غذایی از سبزیجاتی مثل خانواده کلم، قارچ، کلم برگ و سایر سبزیجات غیر نشاسته ای استفاده کنید.

انواع لوبیا

لوبیا ها فیبر دارند و علاوه بر این حاوی مواد مغذی دیگری نیز می باشند. با وجود این اگر آن ها همراه با شکر یا گوشت های چرب پخته شوند، گزینه خوبی نیستند.

مراقب میوه ها باشید

شک نکنید؛ میوه ها گزینه مناسبی هستند، به ویژه اگر جایگزین میان وعده های ناسالمی مثل کیک یا شیرینی شوند. با وجود این، هنگامی که مقادیر تری گلیسیرید خون بالاست میزان دریافت میوه ها باید کاهش و به 3-2 واحد در روز محدود شود. به عبارت دیگر در این شرایط باید از دریافت بیش از حد قند میوه نیز پرهیز شود.

غذاهای نشاسته ای

خوردن مقادیر زیاد پاستا، سیب زمینی یا غلات موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون می شود به دلیل این که بدن مازاد کربوهیدرات دریافتی را به چربی تبدیل می کند. توصیه می شود این گروه غذایی را در حد مناسب دریافت کنید. یک برش نان، 3/1 لیوان برنج یا پاستا معادل یک واحد کربوهیدرات است.

عسل و شیره خرما

شاید فکر کنید که عسل و سایر شیرین کننده های طبیعی مثل شهد توت یا شیره خرما بهتر از قند ها و شیرین کننده های تصفیه شده هستند. با وجود این، آن ها شبیه شکر می توانند موجب افزایش مقادیر تری گلیسیرید خون شوند. هنگامی که مقادیر تری گلیسیرید خون بالا است بهتر است دریافت هرنوع قند حتی اگر طبیعی باشد نیز کاهش یابد و محدود شود.

محدودیت دریافت چربی های اشباع

هنگامی که مقادیر تری گلیسیرید خون بالا است، دریافت چربی های اشباع شامل کره، مارگارین، روغن های هیدروژنه، روغن نارگیل و ... در رژیم غذایی باید محدود شود. بهتر است به جای این نو ع چربی ها از روغن زیتون، تخم کتان و کانولا استفاده کنید.با وجود این فراموش نکنید که کالری حاصل از انواع چربی ها و روغن ها با یکدیگر یکسان است. یک گرم از آن ها 9 کیلوکالری دارد. تفاوت آن ها در ترکیب اسیدهای چرب موجود است. بنابراین بهتر است روغن های خوب توصیه شده را نیز در حد اعتدال مصرف کنید.از مصرف گوشت های پر چرب نیز بپرهیزید، و تا آنجا که امکان دارد چربی آن را جدا کنید.

تري گليسريد چيست؟

چه میزان تری گلیسرید نرمال محسوب می شود؟

با یک آزمایش خون ساده می توانید میزان تری گلیسرید خود را اندازه بگیرید:

  • تری گلیسیرید نرمال : کمتر از ١٥٠ میلی گرم در دسی لیتر و یا کمتر از ١.٧ میل مول در لیتر
  • تری گلیسیرید در مرز رو به بالا : ١٥٠ تا ١٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ١.٨ تا ٢٠٢ میلی مول در لیتر
  • تری گلیسیرید بالا : ٢٠٠ تا ٤٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ٢.٣ تا ٥.٦ میلی مول در لیتر
  • تری گلیسیرید خیلی بالا : ٥٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر و یا ٥.٧ میلی مول در لیتر یا بالاتر

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که تری گلیسرید ١٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر بسیار خوب است. این میزان تری گلیسرید سلامت قلب شما را بهبود می بخشد. البته این انجمن مصرف دارو برای رساندن میزان تری گلیسرید، به این اندازه را توصیه نمی کند. به جای دارو، تغییر شیوه زندگی، نوع تغذیه، کاهش وزن و تحرک جسمانی را پیشنهاد می دهند. زیرا معمولا تری گلیسرید با رژیم غذایی به خوبی پایین می آید .پزشک شما معمولا تری گلیسرید را در بخشی از آزمایش کلسترول چک می کند. ( که به آن پانل چربی هم گفته می شود ) که برای این آزمایش باید حداقل ١٢ ساعت غذا نخورده باشید و اصطلاحاً ناشتا باشید .

تفاوت بین تری گلیسرید و کلسترول چیست ؟

این دو، دو نوع چربی متفاوت در خون هستند. تری گلیسرید ها، کالری استفاده نشده را برای بازگرداندن انرژی به شما ذخیره می کنند و کلسترول، برای ساختن سلولها و هورمونهای خاص ، در بدن فعالیت می کنند. این دو چربی در خون حل نمیشوند و به کمک پروتئین ها در کل بدن شناور هستند و منتقل می شوند .

میزان اهمیت تری گلیسرید

هنوز میزان تاثیر تری گلیسیرید بالا در ضخیم شدن دیواره عروق قلبی که باعث بالا رفتن خطر سکته مغزی و قلبی و بیماریهای قلبی و عروقی می شود مشخص نیست .تری گلیسیرید بالا معمولا در اضافه وزنهای زیاد و شرایط متابولیسمی خاص بروز می کند و در این وضعیت خطر حمله مغزی و قلبی، به طور کلی بالا است. مجموعه ای از شرایط خاص، شامل چربی دور شکم، فشار خون بالا، تری گلیسرید بالا، قند خون بالا و میزان نامناسب کلسترول، سندروم متابولیسمی را ایجاد می کند.

بعضی اوقات تری گلیسرید بالا نشانه ای از دیابت نوع دوم، میزان پایین یکی از هورمون های تیروئید، بیماریهای کبدی و یا کلیوی و یا بیماریهای خاص و نادر ژنتیکی است، که در آن بدن شما نمی تواند چربی را به انرژی تبدیل کند. حتی تری گلیسرید بالا می تواند ناشی از مصرف داروهایی مانند بلوک کننده های بتا ، قرص های ضد بارداری، داروهای ادرارآور، استروئیدها و یا داروهای ضد سرطان سینه باشد.

بهترین روش ها برای پایین آوردن تری گلیسیرید

کاهش وزن . اگر اضافه وزن دارید ، کم کردن ٢/٥ تا ٥ کیلوگرم می تواند به پایین آمدن تری گلیسرید کمک کند . بر روی انرژی بیشتر و سلامتی پس از کاهش وزن خود تمرکز کنید .کالری کمتری مصرف کنید. به یاد داشته باشید که کالری اضافه به تری گلیسیرد تبدیل می شود و به عنوان چربی ذخیره می شود. کالری کمتر یعنی تری گلیسرید پایین تر .شکر و غذاهای فرآوری شده نخورید. کربوهیدراتهای ساده مانند شکر و غذاهایی که با آرد سفید درست می شوند، تری گلیسرید را بالا می برند .کلسترول را در رژیم خود محدود کنید.

بیش از ٣٠٠ میلی گرم کلسترول در روز مصرف نکنید، اگر بیماری قلبی دارید، کمتر از ٢٠٠ میلی گرم مصرف کنید. از منابع کلسترول مانند گوشتهای با چربی اشباع شده ، زرده تخم مرغ و تمام محصولات لبنی دوری کنید.
چربیهای سالمتر را انتخاب کنید. از روغنهای گیاهی غیر اشباع مانند روغن زیتون، بادام زمینی و کانولا استفاده کنید. به جای گوشت قرمز از ماهی سرشار از امگا ٣ و ماهی های مثل سلمون و ماکارل استفاده کنید .

چربیهای ترانس را از زندگی خود حذف کنید . چربیهای ترانس در غذاهای سرخ کردنی و برخی محصولات کارخانه ای مانند شیرینیهای آماده، کراکرها و کیک ها یافت می شود . به علامت ،" بدون چربی ترانس "بر روی بسته بندی مواد غذایی اعتماد نکنید. در آمریکا مواد غذایی با ٠/٥ گرم چربی ترانس به عنوان غذای بدون ترانس محسوب شده و برچسب بدون ترانس می گیرد که مصرف زیاد آن در طولانی مدت مضر است. مواد تشکیل دهنده مواد غذایی را حتما ً مطالعه کنید . اگر حاوی روغن هیدروژنه باشد،آن غذا صد درصد چربی ترانس دارد.
نوشیدن الکل را محدود کنید. الکل حاوی قند و کالری بسیار بالایی است که باعث بالا رفتن تری گلیسرید می شود. حتی میزان کمی الکل هم می تواند تری گلیسرید را بالا ببرد.

به طور مرتب ورزش کنید. حداقل روزی ٣٠ دقیقه فعالیت جسمانی داشته باشید. ورزش منظم کلسترول خوب را بالا نگاه می دارد و کلسترول بد را پایین می آورد. پیاده روی ، شنا و یا ورزش های گروهی بسیار مفید است. اگر ٣٠ دقیقه زمان ندارید، ده دقیقه از پله بالا و پایین بروید، هنگام تماشای تلویزیون حرکت شنا و دراز و نشست انجام دهید .
اگر تری گلیسرید بالا دارید مراقب دیابت و فشار خون بالا نیز باشید.

آیا برای تری گلیسرید بالا باید دارو مصرف کرد؟

اگر تغییر در شیوه زندگی، نتواند تری گلیسیرد تان را پایین بیاورد، پزشک معالج شما ممکن است دارو برایتان تجویز کند. معمولاً تمرکز درمان ، بر پایین آوردن کلسترول بد خون است . داروها به شرح زیر هستند :

نیاسین

نیاسین یا اسید نیکوتینک کلسترول بد را کاهش می دهد، پزشک ممکن است یک مکمل هم همراه نیاسین بدهد، نیاسپان. این دارو را حتما با مجوز پزشک تهیه کنید،زیرا تداخل آن با سایر داروها و مصرف بیش از حد آن عوارض جانبی خطرناکی دارد.

فیبریتس

داروهایی مانند فنوفیبریت، جمفیبروزیل نیز در کاهش تری گلیسرید تاثیر زیادی دارند.

استاتین ها

اگر کلسترول خوب شما پایین و کلسترول بد خونتان بالا باشد، پزشک شما ممکن است، ترکیبی از دارهای استاتین و نیاسن و یا فیبریتسها را تجویز کند، به دلیل عوارض جانبی استاتینها، قبل از مصرف این دارو، اگر از سرگیجه، اسهال، یبوست و گرفتگی عضلانی رنج می برید، حتماً با دکتر خود، در میان بگذارید.

مکمل های امگا ٣

اسیدهای چرب امگا ٣ می توانند در پایین آوردن تری گلیسرید، موثر باشند. شما می توانید آنها را از داروخانه و یا با تجویز پزشک تهیه کنید . اگر خودتان دارو را تهیه می کنید و داروی کاهش دهنده تری گلیسرید دیگری مانند استاتینها مصرف می کنید، حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید. مصرف امگا ٣ می تواند سایر داروها را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر به تجویز پزشک دارو مصرف می کنید، حتماً طبق دستور این کار را انجام دهید، اما تغییر شیوه زندگی و تاثیر آن بر سلامتی خود را، فراموش نکنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب تری گلیسرید

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:عصر ایران

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»«««««««««««««««««««««««««

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits