دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
زرد بودن رنگ دندان ها نشانه چیست؟
1
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها : درمان و علت:دلیل زرد بودن دندانها چیست؟ راه خلاص شدن از این مشكل كدام است؟

تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها : درمان و علت

دلیل زرد بودن دندانها چیست؟ راه خلاص شدن از این مشكل كدام است؟

دلایل زیادی برای زرد شدن دندانها وجود دارد. یكی از این عوامل وراثت است. علاوه بر آن، شیوه زندگی، بهداشت و افزایش سن نیز در بروز این مشكل دخیل‌اند. برای درمان مینای دندان و بر طرف شدن زردی آن با این بخش از دلگرم همراه باشید.

 علت بدرنگی دندانها و راههای جلوگیری از آنها

انواع تغییر رنگ دندان و علت های آن

  1. استفاده از فرآورده های رنگی ( غذا،نوشیدنی و سایر مواد مصرفی) : محتویات تیره رنگی که در مواد مصرفی ما وجود دارد ( قهوه،چایی،کولا،تنباکو و ...) می تواند موجب ایجاد لکه های زرد روی دندان ، قهوه ای یا نارنجی سوخته شود.
  2. تیره شدن دندان ها بر اثر بالا رفتن سن: تغییر رنگ دندان ها به زرد یا قهوه ای با بالا رفتن سن امری طبیعی است که به دلیل تیره شدن دندان ها به مرور زمان می باشد.
  3. فاکتوهای ژنتیکی: ممکن است رنگ اولیه و پایه دندان ها در شخصی به طور ذاتی بیشتر به زرد، قهوه ای یا خاکستری متمایل باشد و یا بر اثر عوامل ژنتیکی دندان شخصی روشن تر یا تیره تر باشد.
  4. مصرف تتراسایکلین(وسایر آنتی بیوتیک های وابسته به آن): لکه های دندانی ناشی از مصرف تتراسایکلین معمولا زرد-قهوه ای یا آبی-خاکستری هستند.
  5. فلوروسیس: لکه های ناشی از فلوروسیس به شکل نقاط گچی مانند سفید رنگ( در مواردی قهوه ای ) یا خطوطی که روی سطح دندان پراکنده شده است می باشد. وجود این لکه ها همچنین می تواند نشان دهنده سوراخ شدن و خوردگی سطح دندان باشد.
  6. به وجود آمدن تغییراتی در بخش داخلی دندان/عصب کشی دندان: لکه های قهوه ای یا خاکستری می تواند بر اثر تغییراتی ایجاد شود که در فضای داخلی دندان(محل قرار گرفتن عصب) به وجود می آید. این تغییرات می تواند بر اثر یک ضربه و آسیب شدید دندان یا انجام درمان عصب کشی دندان باشد. در این نوع تغییر رنگ ، معمولا تنها یک دندان دچار تغییر رنگ می‌شود. درمورد هزینه نیز باید گفت: هزینه عصب کشی دندان بستگی به دندان آسیب‌دیده، دندان‌پزشک معالج و محل زندگی فرد دارد.
  7. پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان در مراحل پیشروی خود موجب تغییراتی در رنگ دندان از جمله سفید(گچی) ، زرد و قهوه ای و سیاه می شود. همچنین از دست رفتن درخشندگی و شفافیت دندان می تواند نشان دهنده آسیب دیدن سطح دندان باشد
  8. ترمیم های ناموفق و بی کیفیت دندان: ترمیم های دندانی که در حال خراب شدن هستند یا ناموفق بوده اند می توانند موجی تغییر رنگ دندان به زرد،قهوه ای یا خاکستری و حتی سیاه شوند. در این موارد مرز بین پر کردگی دندان و خود دندان کاملا قابل تشخیص است و از همان قسمت پوسیدگی مجدد دندان شروع می شود.
  9. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: جمع شدن جرم و باقی مانده غذا روی سطح دندان برای مدت طولانی و عدم رعایت بهداشت ارتودنسی می تواند موجب تغییر رنگ دندان به سفید گچی، زرد، قهوه ای روشن یا سوخته،سیاه و حتی سبز شود. این نوع لکه دندانی را نباید با تغییر رنگ ساختار اصلی دندان اشتباه گرفت.

زردی دندان از چیست؟

دلایل مختلفی دیگر برای بدرنگ شدن دندان ها وجود دارند که عبارتند از:

تاثیر داروها بر روی تغییر رنگ دندان

داروها: دادن داروی آنتی بیوتیک تتراسایکلین و دوکسی سایکلین به کودکان زیر سن 8 سال که هنوز دندان هایشان در حال رشد است، باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.
استفاده از دهانشویه های حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید باعث ایجاد لکه دندانی می شود. آنتی هیستامین ها (مثل بنادریل)، داروهای ضد روان‌پریشی و داروهای فشار خون بالا نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

تاثیر مواد دندانپزشکی بر بدرنگ شدن دندانها: برخی مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مثل مواد پرکننده دندان و خصوصا مواد حاوی سولفید نقره باعث ایجاد رنگ خاکستری مایل به سیاه در دندان ها می شوند.
افزایش سن: با افزایش سن، لایه بیرونی مینای دندان کم کم ساییده می شود و رنگ زرد طبیعی عاج دندان را آشکار می کند(عاج در زیر مینای دندان است) و باعث بدرنگ شدن دندان می شود.

عوامل ارثی و ژنتیک در بدرنگ شدن دندان: برخی افراد به طور ژنتیکی، دندان های روشن تر و یا تیره تری نسبت به بقیه دارند.
عوامل محیطی: استفاده زیاد از فلوراید باعث تغییر رنگ دندان ها می شود. این فلوراید اضافی می تواند از طریق منابع طبیعی (مثل آب آشامیدنی با فلوراید زیاد) یا دهانشویه، خمیردندان، فلوراید درمانی در کودکان یا مصرف مکمل آن به بدن وارد شود.
آسیب و صدمات: به عنوان مثال آسیب ناشی از افتادن در کودکان و ضربه به دندان، می تواند تشکیل مینای دندان را مختل کند، زیرا دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند. همچنین آسیب ها و صدمات می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها در بزرگسالان شود.

زردی دندان از چیست؟

چطور از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کنیم؟

با ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی تان می توانید از بدرنگی دندان ها جلوگیری کنید به عنوان مثال اگر خیلی قهوه می نوشید یا سیگار می کشید، مقدار آن را خیلی کم و یا حتی قطع کنید.
همچنین به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا دندان هایتان تمیز بماند و هر شش ماه یکبار به بهداشت کار دهان و دندان مراجعه کنید تا دندان هایتان را تمیز کند.
اگر دندان های شما بدون هیچ دلیل مشخصی تغییر رنگ داده اند و همچنین علائم دیگری نیز ظاهر شده اند به یک دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد و درمان مناسب را توصیه کند.

زردی دندان از چیست؟

تغییر رنگ بر اثر رسوبات و جرم های سطحی

در این حالت تشکیل جرم هایی روی سطح دندان باعث تغییر رنگ آن شده است و در زیر این جرم ها و رسوبات سطحی، خود دندان که هنوز سالم است به همان رنگ قبلی است. این تغییر رنگ معمولا به علت انباشته شدن پلاک های دندانی و همچنین جرم ها است که بر اثر عدم مراقبت از دندان ها و یا سهل انگاری در این مورد و مسواک زدن نامظم است.
این رسوبات معمولا در نزدیکی خط لثه ضخیم تر هستند و ممکن است به رنگ قهوه ای روشن یا سوخته یا زرد باشند و در موارد بسیار شدید نیز ممکن است به رنگ سیاه یا سبز باشند. ممکن است جرم روی دندان به حدی به سطح دندان چسبیده باشد و نازک باشد که به نظر بیاید رسوبی روی دندان نیست و این خود دندان است اما در مواردی نیز جرم به حدی ضخیم است که به راحتی قابل تشخیص است. رنگ این جرم ها معمولا تحت تاثیر رنگ غذاهایی است که شخص مصرف می کند ( غذاها و نوشیدنی های رنگی و تنباکو ). این نوع تغییر رنگ دندان معمولا در تمامی دندان ها مشاهده می شود ولی در برخی از دندان ها بیشتر است( گروهی از دندان ها که مسواک زدن آن ها سخت تر است).

زردی دندان از چیست؟

درمان تغییر رنگ دندان

ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد ( تا زمانی که خود دندان سالم است). انجام درمان های سفید کردن جرم گیری دندان می تواند نتایج خوبی داشته باشد. این نوع جرم و رسوب دندان تنها با روش های پیشرفته دندانپزشکی برای رفع زردی دندان و سفید کردن دندان قابل درمان است و پس از انجام این درمان لازم است شخص به طور کامل بهداشت دهان و دندان ( مسواک زدن و کشیدن نخ دندان) را رعایت کند تا جرم و تغییر رنگ دندان دوباره ایجاد نشود ( یا حداقل به زودی دوباره ایجاد نشود).
توجه: به خاطر وجود جرم دندانی و سطح ناهمواری که روی دندان ایجاد می کند و همچنین پی بردن به دلیل اصلی تغییر رنگ دندان ، دندان پزشک معمولا قبل از انجام عمل سفید کردن دندانها، عمل جرم گیری را انجام می دهد.

زردی دندان از چیست؟

چه روش هایی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد؟

روش سفید کردن دندان ها، بسته به علت تغییر رنگ آنها مختلف هستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:
1- یادگیری روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از یک دندانپزشک
2- پرهیز از مصرف موادغذایی و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و لکه دار شدن دندان ها می شوند.
3- باندینگ دندان (پیوند دندان)
4- روکش کردن دندان
5- استفاده از مواد سفیدکننده دندان با تجویز دندانپزشک
6- استفاده از روش های سفیدکردن دندان در دندانپزشکی
7- استفاده از مواد سفیدکننده دندان که نیاز به نسخه دندانپزشک ندارند

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب علت زرد شدن دندان‌ها

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

بیتوته

زردی دندان از چیست؟

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits