دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
در زمان ارتودنسی چه غذایی نباید خورد
22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
در زمان ارتودنسی چه غذایی نباید خورد:در طول درمان ارتودنسی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت و سخت خورده شود زیرا احتمال جدا شدن وسایل ثابت از روی دندان وجود خواهد داشت .با دلگرم همراه باشید...

غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

در طول درمان ارتودنسی ثابت نباید غذاهایی با قوام سفت و سخت خورده شود زیرا احتمال جدا شدن وسایل ثابت از روی دندان وجود خواهد داشت .با دلگرم همراه باشید تا بدانید غذاهای مناسب در طول زمان ارتودنسی کدامند؟


 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

در صورتی که وسایل ثابت از روی دندان جدا شوند ، اصطلاحاً گفته می شود بیمار دستگاه ارتودنسی ثابت را شکسته است که می بایست دوباره دستگاه ثابت را به دندان چسباند . این امر باعث حرکت نابجای دندان می شود و در روند درمان توقف ایجاد می نماید و در بعضی موارد باعث آزردگی مخاط دهان می شود و در صورت تکرار برای مینای دندان نیز مضر است .

فهرستی از غذاها وجود دارد که به راحتی می توانند درمان ارتودنسی شما را با مشکل مواجه کنند و یا روند پیش رفت آن را کند کند. چنانچه دوست دارید بعد از اتمام درمان نتیجه دلخواه خود را بگیرید ، همیشه باید مراقب براکت هایی که در دهانتان قرار دارند باشید.

غذاهایی که قند بالایی دارند: استفاده ازغذاهایی که حاوی قند بالایی هستند باید محدود شوند. در صورتی که مجبور به استفاده از این نوع مواد غذایی هستید، حتما بالافاصله مسواک بزنید. از مصرف آدامس ها و نوشابه هایی که قند زیادی دارند خودداری کنید. این نوع مواد غذایی موجب تشکیل پلاکت ها در دهان شما می شوند. ترکیب قند و پلاکت موجب تولید اسید در دهان شده و با گذشت زمان موجب ورم لثه ها و یا پوسیدگی دندان ها می شود.

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

اهمیت تغذیه در ارتودنسی

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

هنگامی که برای اولین بار از بریس بر روی دندان ها استفاده می شود، بیمار ممکن است احساس کند انتخاب های بسیار محدود در ارتباط با خوردن غذا با بریس برای وی وجود دارد. روزی که بریس در دهان بیمار قرار می گیرد، درباره اهمیت اجتناب از خوردن غذاهای خاص که می تواند باعث وارد شدن آسیب یا شکستن بریس شود، به بیمار تذکر داده می شود. در واقع تغذیه در ارتودنسی از موارد بسیار مهم و قابل توجهه است. این غذاها شامل مواد غذایی سخت، چسبنده، ترد و زبر است.

علاوه بر این با بیمار درباره نیاز به تغییر عادت های غذایی صحبت می شود، زیرا براکت ها نمی تواند در برابر فشار ناشی از جویدن غذاهای نا مناسب مقاومت نمایند. با جویدن غذا در هنگام استفاده از بریس، براکت ها ممکن است به سادگی از محل خود بر روی دندان ها جدا شده و شکسته شوند. در صورتی که این شرایط بطور مداوم اتفاق افتد، احتمالاً لازم است بیمار به مدت طولانی تر از زمان اولیه پیش بینی شده از بریس استفاده کند و این شرایط به معنی اینست که بیمار می بایست مدت طولانی تر برای ایجاد طرح لبخند جدید، صاف و زیبای خود صبر نماید.

مواد غذایی که برای خوردن آنها مجبور هستید از دندان های جلویی استفاده کنید : نیازی نیست استفاده از این نوع مواد غذایی را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید، فقط توصیه ای که می شود خورد خورد کردن این مواد و سپس خوردن آن است زیرا در این صورت دندان های جلویی درگیر نخواهند بود. سیب، هویج، کرفس و مواد غذایی استخوان دارد، از جمله این مواد هستند. توصیه ی دیگری که می شود استفاده از میوه هایی است که نرم تر هستند.

مواد غذایی سفت: بعضی از مواد غذایی به اندازه ای سفت هستند که می توانند به راحتی به براکت ها آسیب بزنند. ازجمله یخ، پف فیل ، نان های سفت، آب نبات های چسبناک و سفت و آجیل. گاز زدن این مواد می تواند موجب شکسته شدن وایر ها و براکت های ارتودنسی شود. چوسوفیل به راحتی در زیر براکت ها می ماند که بعدا لثه های شما را اذیت می کند. آبنبات ها و برخی از آدامس ها اصلا برای حفاظت از براکت ها توصیه نمی شود. علاوه بر اینکه حاوی قند بالا هستند، چسبناک بوده و می توانند موجب در آمدن براکت ها شوند. در صورتی که این مشکل بروز کند باید برای ترمیم دوباره به متخصص مراجعه کنید. پس بهتر از قبل ازبروز مشکل، حواستان را بیشتر جمع کنید.

برخی از افراد به دلیل استرسی که دارند عادت دارند مثلا سر خودکار یا مداد خود را بجوند که این کار به راحتی به براکت ها آسیب می زند. دست زدن زیاد به براکت ها: برخی از افراد عادت دارند به طور مکرر به براکت ها دست بزنند و یا عدات دارند ناخن های خود را بخورند. ولی باید بیشتر حواستان را جمع کنید. دست زدن زیاد موجب جابجایی براکت ها می شود، ولی این فقط یکی از دلایل می باشد. باکتر یهایی که از طریق دست یا ناخن های شما به دهانتان منتقل می شوند ، می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب بزند . سلامت دندان ها و لثه های شما حین درمان ارتودنسی اهمیت بالایی دارد زیرا شرایط خوب و سالم دهان حرکت دندان ها را سرعت می بخشد.


استفاده از مواد غذایی حاوی کلسیم را هرگز فراموش نکنید. محصولات لبنی سرشار از کلسیم هستند که به همین دلیل حتما باید روزانه مورد استفاده قرار بگیرند.محصولات لبنی بهترین گزینه در طول درمان ارتودنسی می باشند.

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

مسواک ‌های مخصوص

مسواک ‌هایی در بازار وجود دارند که موهای بخش مرکزی سر آنها، کوتاه ‌تر از موهایی هستند که در محیط قرار دارند. بنابراین شما می ‌توانید سر این مسواک ‌ها را روی براکت‌ها (نگین‌ ها) منطبق کنید و اطراف براکت ‌ها را به راحتی تمیز کنید.

اگر هم در اثر خارج کردن دندان‌های تان، میان آن ها فاصله افتاده است، می ‌توانید از مسواک ‌های بین دندانی "Inter dental Brush" برای تمیز کردن فاصله میان دندان‌های تان استفاده کنید (تصویر روبرو).

دهان ‌شویه یادتان نرود

توصیه دیگر ما به شما، استفاده از دهان ‌شویه‌ های حاوی فلوراید است. فلوراید موجود در این دهان‌شویه‌ ها، روی سطوح دندان‌ ها نشسته و از پوسیدگی‌ دندان‌ ها طی مدت ارتودنسی جلوگیری خواهد کرد.

پلاک ‌های متحرک

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

اگر شما پلاک‌ های متحرک ارتودنسی دارید، رعایت بهداشت آن آسان‌ تر است، چون می‌ توانید برای تمیز کردن، آن را از دهان ‌تان خارج کنید. برای تمیز کردن آن می ‌توانید از "مسواک نرم" و صابون مایع و آب ولرم استفاده کنید.برای تمیز کردن پلاک ارتودنسی ‌تان از خمیردندان ‌های معمولی استفاده نکنید، چون موجب سایش پلاک شما می ‌شوند.

پلاک ارتودنسی را روی کاسه دست‌ شویی تمیز نکنید، چون اگر از دست ‌تان رها شود، در اثر برخورد با کف سرامیک خواهد شکست. بهتر است یک کاسه پلاستیکی پر از آب زیر دست ‌تان قرار دهید و پلاک ‌تان را روی آن بشویید. می ‌توانید پلاک‌ ارتودنسی ‌تان را بالای یک سطح نرم نیز تمیز کنید تا در صورت رها شدن از دست ‌تان، نشکند.

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

چه غذاهایی نخوریم؟

غذاهایی که مصرف آنها در طول درمان ارتودنسی جذاب بوده اما خطرناک است، به شرح زیر می باشند:

جویدن یخ می تواند بریس ها را خراب کند

غذاهای چسبنده یا شکلات از هر نوع (تافی، کارامل، و سایر موارد مانند آن) می توانند با خم کردن سیم ها و شل کردن بریس ها بر روی دندان به ابزارهای ارتودنسی آسیب وارد کنند.
غذاهای سفت یا خشک از هر نوع (قسمت خشک پیتزا، چوب شور، گوشت گاو خشک شده، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، بادام زمینی، هویج خام، آجیل و سایر موارد مانند آن) می تواند به سیم های ارتودنسی آسیب وارد کرده و منجر به شل شدن بریس ها بر روی دندان یا شکستن براکت ها و لوله های متصل به آنها شود.
غذاهای حاوی شکر زیاد (کیک، کلوچه، بستنی و سایر موارد مانند آن) می بایست تا حد ممکن در این دوره مصرف نشوند. در صورتی که این غذاها توسط بیمار مصرف شود، لازم است دندان ها بلافاصله مسواک زده شوند. در صورتی که مسواک زدن دندان ها برای بیمار ساده نباشد، بیمار می تواند از دهان شویه و شستشوی دهان با آب پس از مصرف غذاهای شیرین استفاده نماید.

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

چگونه غذاهایی که دوست داریم را بخوریم؟

به خاطر داشته باشید که با وجود ارتودنسی دندان ها، هنوز شما می توانید بعضی غذاها که دوست دارید را با تغییرات خاص در نحوه غذا خوردن مصرف نمایید. برای مثال، بخار پز کردن یا برشته کردن هویج می تواند باعث نرم شدن و ساده تر شدن تحمل آن برای بریس شود. بطور مشابه، بیمار می تواند دانه های ذرت را از ساقه آن جدا کرده یا برای خوردن سیب و گلابی آن را قاچ بزند. سایر نکات قابل استفاده در این حالت شامل آسیاب کردن آجیل در ماست یا غوطه ور کردن کیک های سخت در شیر برای نرم کردن آنها است. در صورتی که لازم است شیرینی و آب نبات های سخت مصرف کنید، لازم است به جای جویدن این مواد غذایی را بمکید.

در صورت وجود هر گونه سوال درباره بی خطر بودن مصرف برخی غذاها در طول درمان ارتودنسی ، لازم است در این رابطه احتیاط های لازم را به عمل آورید. مطمئناً، شما همواره می توانید با مطب پزشک تماس گرفته و سوالات خود درباره رژیم غذایی و غذاهایی که لازم است از مصرف آنها در طول دوره درمان خودداری شود، اطلاع حاصل کنید. با دنبال کردن دستورات و نکات پزشک و حفاظت از ابزارهای ارتودنسی، بیمار می تواند شرایط عادی جویدن خود را حفظ نماید.

 ارتودنسی / غذاهایی که نباید با وجود براکت ها استفاده کرد

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (22 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

الهام | ۷ سال پیش
سلام من بعد از اتمام دوره ی ارتودنسیم،شبها موقع خواب بزاق دهانم به شکل غیر معمول زیاد شده ،میخواستم بدونم این واقعا به خاطره ارتودنسی هست. ممنون از دلگرم
0
0
مهتاب | ۷ سال پیش
خیلی خیییییییییللللل
لللییییییییییی مفید و عالی بوددد. ممنونممممم. D:
0
1
سحر | ۷ سال پیش
ممنونم خیلی توضیحاتتون خوب بود
0
0
مسعوده | ۷ سال پیش
ممنون از توضیحات مفیدتون مر۳۰
0
0

hits