دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راههای آرایشگر حرفه ای شدن کدامند ؟

چگونه آرایشگر حرفه ای شویم ؟

راههای آرایشگر حرفه ای شدن کدامند ؟
10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
اگر به آرایشگری علاقه داشته و از روبرو شدن با افراد مختلف لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد. آرایشگری یکی از حرفه هایی است که علاقمندان زیادی دارد و افراد می توانند بعد از طی دوره های آموزش آرایشگری اقدام به راه اندازی آرایشگاه کنند.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راههای آرایشگر شدن بیشتر آشنا شوید

چگونه آرایشگر حرفه ای شوم ؟

کار کردن به عنوان میکاپ آرتیست و آرایشگر حرفه ای مو و…، یک شغل بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، مخصوصا اینکه این روزها، درآمد حاصل از این کار بسیار زیاد به نظر می رسد و خیلی ها دوست دارند که این حرفه را در پیش بگیرند. اما همان طور که می دانید، هر کاری نیاز به داشتن یکسری ملزومات از قبل دارد و فقط از روی علاقه صرف، نمی توان قدم در این مسیر گذاشت.

مهارت های شخصی در آرایشگری

چگونه آرایشگر شویم ؟

آرایشگری یک حرفه پرزحمت است که با انتظارات افراد دیگر (یعنی مشتری ها) سروکار دارد و از طرفی، نیاز به میل به آگاهی در این زمینه دارد. به طور کلی می توان گفت که شما قبل از شروع حرفه آرایشگری، بهتر است موارد زیر را در خود چک کنید تا ببینید می توانید یک آرایشگر حرفه ای شوید یا نه؟

  1. میل به آموختن در زمینه زیبایی (بهداشت و مراقبت های زیبایی تخصصی و…) و آشنایی با ابزار و لوازم آرایشی گوناگون.
  2. قدرت یادگیری سریع.
  3. داشتن قدرت خلاقیت، تجسم و قوه خیال قوی.
  4. داشتن ظرافت در انجام کارهای دستی.
  5. ارتباط برقرار کردن با دیگران و قدرت فهم دقیق از خواسته های آنها.
  6. تحمل فشار کار (بیشتر شغل آرایشگری به صورت ایستاده است که باید بتوانید مدت طولانی سرپا بایستید).
  7. و در آخر، میل زیاد برای به روز بودن و دریافت آموزش های جدید و جدیدتر (تقریبا هر روزه) تا از دنیای مد عقب نمانید.

نکته: اگر بیشتر این موارد را داشته باشید، احتمالا شما یک آرایشگر ذاتی هستید!

گذراندن دوره های آموزش آرایشگری

چگونه آرایشگر حرفه ای شویم ؟

چیزی که در کشور ما برای شروع حرفه آرایشگری لازم است، داشتن مدرک مربوط به گذراندن دوره های آموزشی حرفه آرایشگری به صورت مقدماتی و حرفه ای در آموزشگاه های رسمی سازمان فنی و حرفه ای است که در همه شهرها و شهرستان ها وجود دارند. اما باید بدانید که این مدرک، فقط پایه و مقدمات آموزش های آرایشگری است و در واقع به نوعی، مجوز کار و شروع فعالیت آرایشگری است. برای حرفه ای شدن در شغل، حتما به مراکز آموزشی پیشرفته سر بزنید و دوره های تکمیلی را زیر نظر مدرسان معروف و کاربلد، بگذرانید.

البته رشته های آموزشی در دوره تحصیل هنرستان های کار و دانش تحت عنوان رشته آرایش و پیرایش زنانه و پیرایش و ترمیم موی مردانه نیز وجود دارد که در صورت علاقه، می توانید این حرفه را از این روش هم شروع کنید. همچنین به تازگی در دانشگاه علمی و کاربردی هم رشته های مربوط به آرایشگری در حوزه زنانه و مردانه ایجاد شده است که امکان تحصیل آکادمیک این حرفه را فراهم کرده است.

کیت ابزار آرایشگری

چگونه آرایشگر شوم ؟

این کیت را هر کسی با توجه به آموزش هایی که می بیند و مهارت هایی که دارد، می تواند به صورتی کاملا متفاوت از دیگران تعریف کند. اما اگر مبتدی هستید، مسلما چیزی که در آموزشگاه های مهارت آرایشگری از شما خواسته می شود که تهیه کنید، مورد قبول تر است و برای شروع، کفایت می کند.

آشنایی با اصول پایه میکاپ و گریم

چگونه آرایشگر حرفه ای شوم ؟

و اما یکی از مهم ترین پیش نیازهای حرفه آرایشگری، آشنایی با اصول اولیه میکاپ و گریم صورت است. شما اطلاعات مربوط به این موضوع را می توانید از طریق مطالعه کتاب ها و مقالات مربوط به آن به دست بیاورید تا بعدها بتوانید در زمینه زیبایی شناسی و مهارت های گریم و صورت شناسی، از آنها استفاده نمایید.

یادگیری بیشتر

یادگیری در حرفه آرایشگری، هرگز به پایان نمی رسد. هر روز، مدل های بیشتر و جدیدتری ارائه می شوند که شما نباید از آنها عقب بمانید و باید بعد از گذراندن دوره های آموزشی هم به فکر یادگیری بیشتر باشید. برای این منظور می توانید کلاس های گروهی آموزشی آرایشگری حرفه ای را هر چند وقت یکبار شرکت کنید و همچنین آموزش های آنلاین در اینترنت و فضای مجازی هم می تواند یکی از بهترین منابع آموزشی برای شما باشد.

درآمد و آینده شغلی آرایشگری

چگونه می توانم آرایشگر شوم؟

برای این شغل با توجه به مهارت، نام آشنایی و سابقه فعالیت شما، می توان از ماهی یک میلیون تومان تا 5 میلیون تومان و حتی بیشتر، درآمد در نظر گرفت. اما آینده شغلی را می توان با توجه به علاقه، فعالیت و سرمایه ای که هرکسی دارد، کمی متفاوت در نظر گرفت.

بیشتر افرادی که تازه وارد شغل آرایشگری می شوند، در ابتدا ترجیح می دهند که به عنوان دستیار یا همکار، با آرایشگرانی که تجربه بیشتری دارند، فعالیت کنند و بعدا، اقدام به افتتاح یک آرایشگاه شخصی بکنند.

با توجه به اینکه حوزه فعالیت های آرایشگری مردانه و زنانه با یکدیگر تفاوت دارد، درآمد و نحوه آموزش و یادگیری این شغل هم در آنها متفاوت است. در حوزه آرایشگری مردانه، بیشتر پیرایش و حالت دادن و رنگ کردن موها، مراقبت از پوست و مو آموزش داده می شوند اما در حوزه زنانه، وسعت فعالیت های آرایشگری بیشتر است و به آرایش، پاکسازی، ناخن کاری، اپیلاسیون و… نیز مربوط می شود.

شخصیت شناسی آرایشگر

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

شخصیت شناسی آرایشگر بر اساس تست MBTI

ESFJ این تیپ شخصیتی از کارهای خدماتی لذت می برد و دوست دارد با مردم در تماس باشد و به آنها کمک کند.

ISFP این تیپ شخصیتی از ارائه خدمت به دیگران و رفع نیازهای آنها لذت می برد.

نحوه ورود به شغل آرایشگری

شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و پیش یک استاد ماهر یاد بگیرید. اما برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش در رشته آرایش و پیرایش زنانه و یا رشته پیرایش وترمیم موی مردانه شوید.

همچنین در صورت علاقه مندی می توانید در رشته های پیرایش زنانه و مردانه و مراقبت و زیبایی مو و پوست که به تازگی در دانشگاه جامع علمی کاربردی راه اندازی شده است، ادامه تحصیل دهید.

علاوه بر این امکان شرکت در دوره های آموزشی ۳ تا ۴ ماهه آموزشگاه ها (زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای) برای علاقه مندان وجود دارد. در این صورت پس از دوره در صورت موفقیت در آزمون وزارت کار، مدرک معتبر فنی و حرفه ای دریافت خواهید کرد. البته دوره های تخصصی پراکنده دیگری نیز وجود دارد که در صورت علاقه می توانید در آنها شرکت کنید.

فرصت شغلی و بازارکار آرایشگری

شما می توانید در آرایشگاه های مختلف در قالب همکاری با صاحب آرایشگاه کار کنید. در این نوع کار معمولا درآمد آرایشگر به صورت درصدی و توافقی با صاحب آرایشگاه تعیین می شود.

در ادامه، در صورت داشتن تجربه لازم و سرمایه مورد نیاز، می توانید مستقل شده و برای خود آرایشگاهی راه اندازی کنید. اگر سرمایه کافی ندارید، می توانید با چند آرایشگر دیگر به صورت مشترک، آرایشگاهی تاسیس کنید.

راه دیگر برای اشتغال در این حوزه این است که با گذراندن دوره های تخصصی و گرفتن مدرک مربیگری ، آموزشگاه آرایشگری راه اندازی کنید. هزینه های راه اندازی یک آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری ممکن است زیاد باشد، اما آرایشگران اگر بتوانند خدمات خوبی ارائه کرده و مشتری جذب کنند، به زودی با درآمد خود می توانند این هزینه ها را جبران کنند.

آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاههای فنی و حرفه‌ای آزاد

از آنجا که امروزه مردم به زیبایی و آراستگی خود بیش از پیش اهمیت می دهند و این موضوع به صورت یکی از نیازهای اصلی آنها درآمده است، وضعیت بازارکار مناسبی برای این شغل وجود دارد و روند رو به رشدی را نیز در سال های آتی می توان برای آن پیش بینی کرد.

وضعیت استخدام آرایشگر در برخی کشورهای جهان

آمریکا : پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام آرایشگر ها بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۱۴ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد می باشد.

استرالیا : در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام آرایشگر رشد منفی ۳.۱ درصدی داشته و رشد متوسطی در آینده برای آن پیش بینی می شود.

میزان درآمد آرایشگر

آرایشگری یک شغل بسیار زود بازده می باشد. به این معنا که فرد پس از دیدن آموزش های لازم، در مدت زمان کوتاهی می تواند درآمد کسب کند. البته میزان درآمد آرایشگر بسیار متفاوت است.

سطح مهارت، توانمندی، به روز بودن و تجربه آرایشگر و میزان رضایت مشتری در موفقیت و کسب درآمد آرایشگر بسیار مهم و موثر می باشد.

اما در مجموع آرایشگری درآمد مناسبی دارد. آرایشگرانی که آرایشگاه یا آموزشگاه آرایشگری مستقل دارند، درآمد بالاتر و گاهی بسیار بالاتر نسبت به سایر آرایشگران دارند. البته به شرطی که همیشه خدمات مطلوب و مناسبی به مشتریان ارائه دهند وگرنه به زودی مشتریان و درآمد خود را از دست خواهند داد.

بسیاری از آرایشگاه های زنانه چون در کنار آرایشگری، خدمات بهداشتی ، زیبایی و پوستی بیشتری نسبت به آرایشگاه های مردانه ارائه می دهند، درآمد بالاتری دارند.

میزان درآمد آرایشگر ها در برخی از کشورهای جهان

آمریکا : متوسط درآمد این شغل ساعتی ۱۰.۸۲ دلار (برای همه مشاغل ساعتی ۱۶.۲۷ دلار) در سال ۲۰۱۰ و مطابق با آخرین آمارها در اسل ۲۰۱۳، درآمد سالانه آرایشگران ۲۳.۱۵۰ دلار بوده است.

استرالیا : متوسط درآمد سالانه این شغل ۳۱.۲۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان : متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد آموزش دیده بین ۲۱.۵۰۰ تا۳۰.۵۰۰ دلار و برای افراد بسیار متخصص بسته به نوع کار و محل سالن خود۴۶.۰۰۰ دلار یا بیشتر می باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits