دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه ۵ نمونه از سالم ترین تنقلات خانگی
17
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مصرف تنقلات در بین بچه ها و بزرگسالان بسیار زیاد است. پس بهتر است از تنقلات سالم و خانگی استفاده نمود تا ضرری برای بدن نداشته باشد. با ما همراه باشید تا طرز تهیه تنقلات خانگی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش تهیه تنقلات خانگی

طرز تهیه تنقلات خانگی موضوع مورد بحث ماست. اکثر افراد در طول روز و یا شب ها در اوقات فراغت خود مایل به مصرف تنقلات هستند. مصرف تنقلاتی همچون چیپس و پفک موجب بروز ضرر و زیان هایی برای بدن می شود. پس بهتر است از تنقلات خانگی استفاده کنید.

طرز تهیه تنقلات برای بچه ها

دستور تهیه تنقلات خانگی

1. طرز تهیه پاستیل خانگی

مواد لازم برای تهیه پاستیل:

  • شکر: ۲ فنجان
  • آب: یک فنجان
  • آب میوه یا نوشابه: یک فنجان
  • پودر ژلاتین: ۴ قاشق غذاخوری
  • اسانس یا رنگ خوراکی: به میزان لازم

مراحل تهیه پاستیل:

پودر ژلاتین را با آب مخلوط کرده و به روش بن ماری، روی بخار حل کنید تا شفاف شود. شکر و آبمیوه یا نوشابه را هم روی حرارت گذاشته و بجوشانید.

پس از آن اسانس و یا رنگ را اضافه کنید. ژلاتین حل شده را به آبمیوه و شکر افزوده و به هم بزنید. مواد را در قالب های شکلات ریخته و به مدت دو تا سه ساعت در یخچال بگذارید تا بسته شود.

برای جدا کردن پاستیل ها، کمی شکر یا پودر شکر روی آن ها بریزید و از قالب درآورید و در یک ظرف در دار بریزید. این پاستیل را با طعم های مختلف می‌توانید بدون نگهدارنده تهیه کنید.

طرز تهیه تنقلات شور

2. طرز تهیه چیپس موز خانگی

مواد لازم برای تهیه چیپس موز:

  • دو عدد موز ورقه شده
  • ¼ فنجان شکر قهوه ای
  • روغن زیتون
  • نمک دریا درشت دانه
  • دانه های فلفل سیاه (بصورت دلخواه)

مراحل تهیه چیپس موز:

ابتدا موزها را بصورت نازک ورقه ای خورد کنید. سپس هر دو طرف موزها را داخل شکر قهوه ای بغلتانید. لازم نیست شکر زیادی بگیرد، زیرا خود موزها شیرین هستند.

مواظب باشید کُپه ای از شکر روی موزها ننیشند. حال داخل سینی فر ورق روغنی پهن کنید و با قلم مو روی آن کمی روغن زیتون بزنید. موزهای شکری را داخل سینی بچینید. حالا به دلخواه از نمک و فلفل روی موزها بپاشید.

سینی را داخل فر بگذارید و حدود ۱۶ تا ۲۰ دقیقه آن را با دمای ۲۰۰ درجه حرارت بدهید. چون دمای هر فر کمی متفاوت است حواستان به موزها باشد. موزها کمی حساس هستند، ممکن است دور آن ها ترد شود اما وسط آن همچنان کمی نرم باشد.

پس خوب حواس تان را جمع کنید. بعد از ۷ – ۸ دقیقه می توانید با انبر آشپزی موزها را برگردانید. در آخر می توانید برای اطمینان یکی از موزها را بیاورید بیرون فر و تردی آن را امتحان کنید.

بعد از سرد شدن موزها، می توانید آن ها را در ظرفی زیبا بریزید و از این تنقلات خانگی خوشمزه لذت ببرید. برای نگهداری نیازی به یخچال ندارد و تا یکی دو هفته باقی می ماند (البته اگر همان روز اول تمام نشود !)

طرز تهیه تنقلات خانگی شیرین

3. طرز تهیه چیپس سیب درختی خانگی

مواد لازم برای تهیه چیپس سیب خانگی:

برای تهیه ۲۵ عدد چیپس

  • سیب 1 عدد
  • شکر قهوه ای روشن ۲ قاشق غذاخوری
  • دارچین ۱ قاشق غذاخوری

مراحل تهیه چیپس سیب خانگی:

فر را با حرارت ۲۲۵ درجه فارنهایت یا ۱۰۷ درجه سانتی گراد گرم کنید. کاغذ مخصوص فر بگذارید داخل سینی فر یا ماهی تابه. شکر و دارچین را مخلوط کنید سیب را ورقه کنید و در ظرف شکر و دارچین بغلتانید (یک لایه خیلی نازک).

سپس سیب ها را روی کاغذ بچینید ۱ ساعت بگذارید بپزد سپس سینی را درآورده و سیب ها را از این رو به آن رو کنید یک ساعت دیگر بگذارید در فر بماند. سپس از فر خارج کنید. برش های سیب به سرعت سفت و ترد می شوند و با انبر آشپزی می توانید آن ها را بردارید.

آموزش تنقلات خانگی

4. طرز تهیه ذرت بوداده (پاپ کورن) خانگی

مواد لازم برای تهیه پفیلا:

  • ۱/۳ پیمانه دانه ذرت
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن طبیعی
  • ۳ قاشق غذاخوری کره
  • کمی نمک

مراحل تهیه پفیلا خانگی:

روغن را در ته قابلمه تان (بهتر است قابلمه تان ضخیم باشد) بریزید. ۳ تا ۴ عدد دانه ذرت را در قابلمه بندازید، در آن را بگذارید و روی حرارت متوسط رو به زیاد بگذارید.

به محض اینکه دانه ها باز شدند مابقی دانه های ذرت را در قابلمه بریزید و در آن را ببندید، و از روی حرارت بردارید.

۳۰ ثانیه بشمارید حتما با صدای بلند بشمارید سپس مجدد قابلمه را روی حرارت متوسط رو به زیاد بگذارید. وقتی دانه های ذرت شروع به شکفته شدن کردند قابلمه را با در نیمه باز تکان دهید تا زمانی که سرو صدای درون قابلمه کمتر بشود و فاصله بین آن ها به ۲ تا ۳ ثانیه برسد.

یک نگاهی بیندازید به خاطر آن مدت زمانی که بلند شمردید تعداد کمتری از دانه های ذرت باز نشده باقی ماندند و ظرفتان هم نسوخته است.

حالا ذرت های بو داده تان را درون ظرفتان ریخته و گاز را خاموش کنید اما همچنان قابلمه روی گاز بماند ! مطمئن شوید که ذرت ها از ظرفتان نریزد می خواهیم جا برای همزدن داشته باشیم.

حالا کره را در قابلمه تان که هنوز داغ هست بیندازید. کره را دور قابلمه بچرخانید تا ذوب شود تا شروع به قهوه ای شدن کرد آن را روی ذرت های بو داده تان بریزید با قاشق چوبی هم بزنید تا همه کره ای شوند. نمک را هم به همین ترتیب به آن اضافه کنید.

مجدد اگر خواستید می توانید در ظرف دیگری بریزید سپس بنشینید و دانه دانه میل کنید و از آن لذت ببرید.

طرز تهیه انواع تنقلات خانگی

5. طرز تهیه ذرت بوداده (پاپ کورن) کاراملی

مواد لازم برای تهیه پفیلا کاراملی:

  • ذرت های بو داده ۱۰ الی ۱۲ پیمانه
  • کره ۱۷۰ گرم
  • شکر قهوه ای یک پیمانه
  • ملاس یا شیره ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری
  • جوش شیرین ۱/۴ قاشق چایخوری
  • نمک ۱/۲ قاشق چایخوری
  • سایر ادویه ها در صورت تمایل مانند پودر کاری، میخک، ادویه های تند، دارچین، یا شاید شربت افرا و …

مراحل تهیه پفیلا کاراملی:

ذرت های بو داده خود را آماده کنید می توانید مثل ما درست کنید و یا هر جوری که دوست دارید. ولی حتما باید ذرت هایتان تازه باشند برای همین توصیه می کنیم که در منزل درست کرده باشید. ۱/۲ پیمانه دانه های ذرت را بو دهید تا ۱۰ الی ۱۲ پیمانه ذرت بو داده داشته باشید.

سپس ذرت های بو داده را در کاسه ای بزرگ بریزید، اگر می خواهید خلاق تر باشید می توانید کمی آجیل یا میوه های خشک هم به آن اضافه کنید.

شروع به تهیه کارامل کنید. ۱۷۰ گرم کره را آب کنید سپس یک پیمانه شکر قهوه ای به آن اضافه کنید و یک یا دو قاشق غذاخوری ملاس که می توانید به جای آن از شیره انگور استفاده کنید به آن اضافه کنید. بعد از آنکه شکر آب شد حرارت را کم کنید تا ۳ ، ۴ دقیقه بجوشد مرتب هم بزنید تا کارامل نچسبد و نسوزد.

دقت داشته باشید هر چه کاراملتان بیشتر روی حرارت بماند ذرت هایتان ترد تر خوهند شد. فقط کارامل را زیاد روی گاز نگذارید تا دود ازش بلند شود !

در این مرحله از طرز تهیه تنقلات خانگی یک قاشق چایخوری وانیل و ½ قاشق چایخوری نمک اضافه کنید (اگر طعم شوری بیشتری میخواهید یک قاشق چایخوری نمک اضافه کنید) سپس ¼ قاشق چایخوری جوش شیرین هم اضافه کنید.

جوش شیرین به کاراملتان حالت فومی می دهد و آن را نرم تر می کند و باعث میشود ذرت هایتان بهتر کاراملی شوند. حباب های هوایی که بعد از افزودن جوش شیرین شکل می گیرد رنگ و بافت کارامل را سبکتر می کند.

حالا اگر می خواهید ادویه های دیگری به کاراملتان اضافه کنید. سریع کار کنید، کارامل را روی ذرت ها ریخته و تا زمانی که تمام ذرت ها کاراملی شوند هم بزنید. سپس ذرت های کاراملی را روی کاغذ فر ریخته و برای حدود یک تا دو ساعت با حرارت ۲۵۰ درجه فارنهایت یا ۱۲۰ درجه سانتیگراد بگذارید بپزد.

بستگی دارد چه میزان دوست داشته باشید خشک باشند. هر ۱۵ دقیقه هم بزنید سپس از فر درآورده و بگذارید کاملا خنک شوند.

طرز تهیه تنقلات برای روزهای قرنطینه

آموزش تهیه ی کراکر : تنقلات سالم

طرز تهیه ی برنجک یا برنج پفی ساده در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.2 از 5 (17 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits