دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
طرز تهیه کره سیب درختی + موارد مصرف کره سیب
5
زمان مطالعه: 10 دقیقه
اگر مقدار زیادی سیب از درخت حیاط یا باغتان برداشت کرده اید و نمی دانید این حجم بالای سیب را چگونه باید در مدت زمان طولانی مصرف کرده و از مزایا و خواص سیب بهره مند شوید، با دلگرم همراه شوید.

کره ی سیب چیست؟

مسلماً می دانید که سیب ها را می توانید خشک کرده، آب بگیرید و سرکه سیب درست کنید و … اما آیا تاکنون به تهیه ی خوراکی بسیار خوشمزه و سرشار از خاصیت یعنی کره ی سیب فکر کرده اید؟ کره ی سیب خوراکی بسیار خوشمزه ای بوده که کمتر می توان آن را در بازار یافت.

کره ای که خوردن آن با نان تست، صبحانه ی بی نظیری را به ارمغان می آورد. استفاده از این کره در انواع ساندویچ، آن را دلپذیرتر می کند.

مهم تر از همه اینکه می توانید آن را در فصل پاییز و نوبر تهیه کرده و در تمام طول سال و تا رسیدن سیب های تازه از آن استفاده کنید. کره سیب نوعی پوره ی غلیظ است که در مدت طولانی و با حرارت پایین تهیه می شود.

طرز تهیه کره سیب به روش خانگی

کره ی سیب یا کره ی دیگر میوه ها تقریباً مانند همان پوره ی سیب است. با این تفاوت که بافت آن کرمی تر و سفت تر بوده و دقیقاً بافتی مانند کره دارد. همین بافت متفاوت آن را از ژله و مربا متمایز کرده است. به علاوه تا مدت زمان بیشتری می توان آن را نگهداری کرد. از میوه های دیگری مانند گلابی و هلو نیز می توان این نوع کره را تهیه کرد که هر کدام طعم منحصر به فردی دارند.

طرز تهیه کره سیب در منزل

طرز تهیه کره سیب مرحله به مرحله

مواد لازم جهت تهیه کره سیب :

برای تهیه ی این خوراک خوشمزه مواد زیر را تهیه کنید:

  1. 3 کیلو سیب (البته میزان سیب به دلخواه خودتان بوده و ما صرفاً جهت مشخص شدن نسبت مواد، مقادیر را بیان می کنیم.)
  2. 2 فنجان آب سیب شیرین (آب سیب شیرین طعم و عطر بیشتری به کره داده و آن را بسیار خوشمزه تر می کند.)
  3. 3 پیمانه شکر
  4. ½ قاشق چای خوری دارچین
  5. ½ قاشق چای خوری میخک

سعی کنید حدالامکان سیب های تازه و سالم انتخاب کنید. این خوراک را با انواع سیب می توان تهیه کرد که هر کدام طعم متفاوتی خواهند داشت. توصیه می کنیم انواع مختلف را تست کنید.

طرز تهیه کره سیب در منزل

ابزار لازم برای تهیه کره سیب درختی :

  • ظروف شیشه ای تمیز درب دار مانند شیشه ی مربا (کره را در این شیشه ها تا یک سال هم می توانید در دمای محیط نگهداری کنید.)
  • قابلمه ی بزرگ برای آب جوش (لازم است همه ی شیشه های حاوی کره در آب جوش انداخته شده و برای نگهداری طولانی آماده شوند. پس قابلمه ای را انتخاب کرده که گنجایش همه ی شیشه ها را داشته باشد)
  • دو عدد قابلمه با سایز کوچک و متوسط
  • غذاساز برای پوره کردن سیب ها
  • تخته ی برش و پوست کن
  • لیسک

طرز تهیه کره سیب درختی در منزل

بعد از تهیه ی وسایل دست به کار شوید:

1- شیشه ها را آماده کنید. تمامی شیشه ها را با آب و ریکا کاملاً تمیز شسته و آنها را در آب داغ بریزید. لازم نیست شیشه ها را بجوشانید فقط بهتر است آب حاوی شیشه ها روی حرارت کم بوده و شیشه ها در آب داغ نگهداری شوند.
درب شیشه ها را نیز در قابلمه ی کوچک دیگری ریخته و برای آنها نیز همین کار را انجام دهید.

2- سیب ها را شسته، پوست گرفته و چهار قاچ کنید. هسته هایشان را جدا کنید. سپس در آبکش ریخته و با آب سرد آبکشی کنید.

طرز تهیه کره سیب در منزل

روش تهیه کره سیب به صورت بهداشتی

3- سیب ها را بجوشانید. حال باید سیب ها را در قابلمه ی بزرگی ریخته، آب سیب را به آن اضافه کرده و روی حرارت بالا بگذارید. با جوش آمدن آن، حرارت را به متوسط کاهش دهید. سیب ها باید به آرامی به مدت 30 دقیقه بجوشند. سیب ها را به آرامی هم زده و زمانی که نرم شدند آن را از حرارت بردارید.

4- سیب ها را پوره کنید. سیب ها را بعد از نرم شدن در غذاساز ریخته و پوره کنید تا به بافتی یکنواخت برسند. دقت داشته باشید که تنها، بافت سیب باید یکنواخت شود. پس آنقدری سیب ها را له نکنید که آبکی گردد.

5- سیب ها را بپزید. پوره ی سیب را از غذاساز به قابلمه منتقل و شکر، دارچین و میخک را به آن اضافه کنید. مخلوط را هم بزنید تا شکر و دارچین حل شود. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط گذاشته و به طور مداوم هم بزنید.

زمانی که جوش آمد حرارت را کم کرده و اجازه دهید بجوشد. همچنان هم زدن را ادامه دهید تا نسوزد. این کار را باید تا زمانی انجام دهید که مخلوط کاملاً غلیظ شود. زمانی که آن را با قاشقِ پشت و رو در می آورید شکل خود را باید حفظ کرده و بافتی کرمی و کره مانند پیدا کند.

6- کره را در شیشه ها بریزید. شیشه ها را از آب داغ در آورده و با استفاده از لیسک و قیف کره را به شیشه ها منتقل کنید. دقت داشته باشید که شیشه ها را تا ته پر نکنید و ¼ فضای خالی برای آن باقی بگذارید.

توجه داشته باشید که هیچ گونه هوایی نباید لابه لای کره وجود داشته باشد. با استفاده از لیسک تمامی هوای لابه لای کره را از بین ببرید. سپس با دستمال کاغذی تمام شیشه ها را کاملاً تمیز کنید. درب آن را محکم بسته تا هوا وارد آن نشود.

7- شیشه ها را بجوشانید. جوشاندن شیشه ها ماندگاری کره را افزایش می دهد. زیرا باکتری های مضر آن را کشته و باعث می شود که درب شیشه ها محکم تر شوند. در نتیجه می توان شیشه ها را تا یک سال در دمای اتاق نگهداری کرد.

پس آب را در قابلمه ی بزرگ جوشانده و شیشه ها را در آن قرار دهید. به طوری که شیشه ها کاملاً در آب غوطه ور باشند. اجازه دهید شیشه ها 10 دقیقه بجوشند. سپس حرارت را خاموش کرده و 5 دقیقه اجازه دهید آب کمی خنک شود.

طرز تهیه کره سیب در منزل

شیشه ها را در آورده و به مدت 24 ساعت در حوله بپیچید. در طول این مدت صداهایی از شیشه ها می شنوید که اصلاً جای نگرانی نیست و نشان می دهد روند کار را به صورتی عالی انجام داده اید.

بعد از 24 ساعت حوله را برداشته و درب شیشه ها را چک کنید که محکم باشند. درب هر کدام از شیشه ها که شل بود، کره ی آن را نمی توانید به مدت طولانی نگهداری کنید. آن را در یخچال گذاشته و در اسرع وقت مصرف کنید.

شیشه های محکم را می توانید در مکانی خشک و خنک مانند زیرزمین تا یک سال نگهداری کنید. فقط یادتان باشد درب هر شیشه ای که باز شد دیگر نمی توان آن را در دمای محیط به مدت طولانی نگهداری کرد بلکه باید آن را در یخچال گذاشته و مصرف کنید و از کره ی سیب لذت ببرید.

همانطور که گفته شد کره ی سیب خوراکی بسیار خوشمزه ای بوده که می توانید در وعده ی صبحانه جایگزین مربا کنید. خوردن کره ی سیب با پنیر خامه ای بسیار خوشمزه است.

در انواع ساندویچ و لقمه ی کودکان نیز می توان به عنوان میان وعده از آن استفاده کرد. خوردن آن با کره ی بادام زمینی نیز توصیه می شود. در انواع و اقسام غذاهای گوشتی، ژامبون ها و لازانیا نیز می توان از آن استفاده کرد.

separator line

چگونه می‌توان کره سیب را در آرام‌پز تهیه کرد؟

هرچند که روش کلاسیک تهیه این کره، پختن آن داخل قابلمه و روی گاز است، اما شما می‌­توانید آن را داخل آرام پز هم آماده کنید. اما به خاطر داشته باشید که پختن کره سیب روی گاز بسیار سریع‌­تر از آرام پز است.

برای این کار لازم است بعد از پوست گرفتن و چهارقاچ کردن، سیب‌­ها، شکر قهوه‌ای، و ادویه‌ها را داخل آرام‌پز بریزید و آن را روی دمای بالا تنظیم کنید. یادتان باشد که در آرام‌پز را نگذارید. اجازه دهید کره سیب برای دو ساعت بپزد، یا مدام سیب‌ها را چک کنید تا نرم شوند. بعد آنها طبق دستوری که گفتیم به شکل پوره دربیاورید.

بعد کره را به آرام پز برگردانید و اینبار آن را روی دمای پایین بگذارید و بگذارید پوره بین ۸ تا ۱۰ ساعت بپزد. هرازگاهی آن را هم بزنید تا ته نگیرد. در این روش، پخت کره خیلی طولانی‌تر می‌شود اما خانه شما بوی بی‌نظیر سیب و دارچین می‌گیرد و این بوی دلنشین تا مدت‌ها در آشپزخانه باقی می‌ماند.

کره سیب چه مصارفی دارد؟

در واقع کره سیب را می‌­توان به شکل‌های خیلی زیادی استفاده کرد. از آن جا که این کره یک شیرینی طبیعی و عالی دارد می‌توان از آن برای داخل خیلی از دسر ها استفاده کرد.

اما اگر بخواهید کمی در طعم و مزه ماجراجویی کنید، می­‌توانید از آن برای خوش طعم‌­تر کردن مرغ و گوشت هم استفاده کنید. به ویژه اگر مرغ و گوشت را با سبزیجات پخته شده سرو می­‌کنید.

کره سیب در واقع یک دستور غذای امریکایی است و در فیلادلفیا به صورت یک خوراکی سنتی مصرف می­‌شود. در آنجا این مخلوط شیرین و خوش طعم را بیشتر به عنوان دسر یا نوعی مره شیرین همراه با نان مصرف می­‌کنند.

بیش از هرچیز از آن بر روی نان تست، بیسکوییت و نان سوخاری استفاده می‌­شود اما شاید بد نباشد این را هم امتحان کنید: آن را داخل کاپ کیک بریزید و از طعم بی‌نظیری که به آن می‌­دهد لذت ببرید یا از آن بهتر، آن را لابه‌لای کیک کره‌ای بمالید و در فر بگذارید و در آخر از آن بعنوان تاپینگ کیک استفاده کنید.

طرز تهیه کره سیب در منزل

آیا می‌توانیم کره سیب را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

البته که می­توانیم این­ کار را انجام دهیم . کافی است ظرف­های شیشه ای­تان را خوب بشویید و استرلیزه کنید، حالا کره سیب را داخل شیشه­ ها بریزید.

لبه­ های شیشه را تمیز کنید و در آن­ها را سفت ببندید. حالا شیشه ­ها را برای ۱۰ دقیقه در آب بجوشانید. وقتی شیشه­‌ها خنک شدند،‌ می‌­توانید آن‌ها را در کابینت و در دمای اتاق یا فریزر برای ماه‌­ها نگه دارید.

دفعه دیگه که ظرف میوه یا جامیوه‌ای­تان از سیب خالی نشد، یاد این دستور بیفتید و یک کره سیب خانگی و سریع درست کنید و تا مدت‌ها از ترکیب بوی خوش سیب و دارچین در خانه لذت ببرید.

separator line

ارزش غذایی هر قاشق غذاخوری کره سیب

  • ۲۳ کالری
  • ۱۹میلی گرم سدیم
  • ۱۵ میلی گرم پتاسیم
  • ۶ گرم کربوهیدرات
  • ۵ گرم قند
  • ویتامین سی یک کیلی گرم
  • کلسیم ۸ میلی گرم
  • ۰.۱ میلی گرم آهن

بیشتر بخوانید :

کره پسته : طرز تهیه کره پسته مرحله به مرحله

کره بادام زمینی : ۳ روش جدید جهت تهیه کره بادام زمینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits