دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
با خواص شگفت انگیز خربزه آشنا شوید
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خواص خربزه و فواید درمانی آن شامل رفع خستگی، عطش و گرمازدگی، افزایش اشتها، کمک به پیشگیری و دفع سنگ کلیه است.

آشنایی با خواص خربزه

با مجله دلگرم همراه باشید

با خواص شگفت انگیز خربزه بیشتر آشنا شوید

گیاه شناسی خربزه

خربزه گیاهی یک ساله با گونه‌های بسیار متنوع است. این میوه شیرین و آبدار از تیره کدوئیان محسوب شده، بوته آن کوتاه و ساقه‌هایش روی زمین میخوابند. بخشهای مورد استفاده این گیاه علاوه بر میوه، تخم خربزه، ریشه و گل آن است که در طب سنتی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده میشود.

خواص خربزه (طبیعت و خواص درمانی)

طبیعت خربزه : از نظر سردی و گرمی معتدل و تر است که البته هرچه خربزه شیرینتر باشد گرمی و تری آن بیشتر است. برخی از مهمترین خواص خربزه و فواید مصرف آن شامل موارد زیر میگردد.

اشتها آور: خوردن میوه خربزه برای تقویت اشتها مفید است و خوردن آن باعث هضم بهتر غذا میگردد.


التیام سوختگی: یکی از خواص خربزه کنترل و التیام سوختگی در دقایق اول است. به دلیل آن که گوشت خربزه یک ماده ضد تورم به شمار می رود لذا به شکل ضماد روی سوختگی‌های سطحی پوست بدن استفاده می شود. مالیدن مغز میوه خربزه بر روی ناحیه سوخته باعث التیام و تسکین درد ناحیه آسیب دیده میشود.


کمک به پیشگیری و دفع سنگ کلیه: خاصیت مدر بودن یکی دیگر از خواص خربزه است. این میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم بسیار مدر است، لذا باعث دفع مواد زاید و سموم موجود در خون شده و به فعالیت و شستشوی مثانه و کلیه ها کمک کرده و از احتباس ادرار و سنگ مجاری ادرار ممانعت می کند. در طب سنتی از میوه و ریشه آن برای درمان اختلالات مجاری ادرار استفاده میشود.


دفع کرم و انگل روده: خوردن میوه خربزه برای رفع عفونت، کرم و انگل های روده‌ای بسیار مفید است و خاصیت ضد عفونی و ضد میکروب دارد.


رفع خستگی و عطش: خربزه از میوه‌های بی‌نظیر تابستان است که خوردن آن باعث رفع عطش و خستگی از فرد میشود. این میوه به دلیل داشتن محتوای آب بالا، مواد قندی را فورا جذب خون کرده و از همین رو باعث بالا رفتن قند خون، رفع خستگی و گرمازدگی می‌گردد.


درمان یبوست: خربزه خاصیت ملین داشته و برای درمان یبوست مفید است.


مفید برای سلامت و طراوت پوست: میوه خربزه سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث است که در افزایش طراوت و شادابی پوست بسیار مفید است. همچنین خربزه دارای ویتامین A است، از این رو در ترمیم و تجدید سلول‌های بدن نقش دارد.


رفع کم‌خونی: خوردن میوه خربزه برای اشخاص مبتلا به کم‌خونی بسیار مفید است،


درمان بیماری‌های لثه: مصرف خربزه برای رفع و بهبود بیماری‌های لثه مفید است.تقویت سیستم ایمنی بدن: ویتامینها و آنتی اکسیدان‌های موجود در خربزه با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن مقابله می‌کند.

ترکیبات مهم درخربزه، از بسیاری سرطان‌ها پیشگیری می‌کند و می تواند در درمان بسیاری از آنها مفید باشد. کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های سینه، دهان، ریه و روده بزرگ از جمله مهمترین خواص خربزه هستند.

مضرات خربزه

  • مصرف زیاد خربزه در بیشتر افراد ایجاد نفخ و درد در ناحیه معده و روده میکند، بنابراین لازم است از زیاده‌روی در مصرف آن اجتناب نمود.
  • خوردن خربزه برای بیماران دارای درد سینه و تب زیان دارد و باعث تشدید بیماری و ایجاد تبهای صفراوی میگردد.
  • خوردن زیاد خربزه برای طحال مضر است.
  • به دلیل بالا بودن میزان قند موجود در خربزه و تقویت اشتها که از مهمترین خواص خربزه است، افراط در مصرف آن باعث ایجاد چاقی شده و برای بیمارن دیابتی موجب افزایش بیش از حد قند خون میگردد.
  • خوردن خربزه و عسل به همراه هم مضر است و ایجاد ورم روده میکند.
  • خوردن خربزه در برخی افراد ایجاد حساسیت کرده، باعث ایجاد سردرد، سوزش گلو و ... میشود.

تهیه شده مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits