دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۸ خاصیت شگفت انگیز انار برای سلامتی
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
انار یکی از غنی ترین میوه های روی زمین است.

انار مواد مغذی بسیار زیادی دارد. مصرف انار در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. در ادامه خواص انار که از لحاظ علمی تایید شده است را به شما خواهیم گفت. انار حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی سودمند است که در میان دیگر مواد غذایی بی همتاست. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که انار مزایای باور نکردنی برای شما دارد و می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری را کاهش دهد.

پیشنهاد میکنم حتما با ادامه این مقاله همراه مجله دلگرم باشید.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، ، انار برای سلامتی

1. انار حاوی مواد ضروری مورد نیاز بدن است

انار دارای مقادیر زیادی فیبر، پروتئین، ویتامین سی، ویتامین کا، فولات و پتاسیم است. بطور میانگین یک فنجان دانه انار (24 گرم) 144 کالری دارد.

2. خواص ضد التهاب

التهاب یکی از مهم ترین دلایل بوجود آمدن بیماری هایی همچون سرطان و دیابت است. موادی که در انار وجود دارد (پونیکالاجین) در مبارزه با التهابات بسیار موثر میباشد. التهابات مزمن یکی از عوامل پیشرفت بسیاری از بیماری های کشنده مثل بیماری های قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، آلزایمر و حتی چاقی است. انار دارای خواص ضد التهابی قوی است که عمدتا به واسطه خواص آنتی اکسیدان و پانالاژین بالای آن می باشد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که انار می تواند فعالیت التهابی در دستگاه گوارش و نیز در سرطان سینه وسلول های سرطانی روده بزرگ را کاهش دهد.

3. مبارزه با سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها بین مردان است. تحقیقات علمی مشخص کرده اند که مصرف انار تاثیر زیادی در جلوگیری از پیشروی سرطان پروستات و کاهش خطر مرگ دارد.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، انار برای سلامتی

4. مقابله با سرطان سینه

سرطان سینه هم یکی از شایع ترین انواع سرطان بین خانم ها است. عصاره انار میتواند رشد سلول های سرطانی را متوقف و حتی برخی از آن ها را بکشد.

5. کاهش فشار خون

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی سکته و حمله قلبی است. مصرف مرتب انار (حتی به مدت 2 هفته) میتواند منجر به کاهش فشار خون بشود.

6. مبارزه با آرتروز و درد مفاصل

در کشور های غربی آرتروز یک بیماری بسیار شایع است. آرتروز انواع گوناگونی دارد اما در اغلب شکل های مختلف آرتروز، التهاب مفاصل از دلایل اصلی بیماری است. همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین خواص انار، اثر ضد التهابی آن است و به همین دلیل در درمان آرتروز میتواند موثر باشد.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، انار برای سلامتی

7. کاهش بیماری های قلبی

در حال حاضر بیماری های قلبی مهم ترین دلیل مرگ زودرس در جهان است. پونیکیک اسید که مهم ترین اسید چرب موجود در انار است در درمان بیماری های قلبی موثر است. همچنین انار کلسترول بد خون را نیز کاهش میدهد. بیماری قلبی در حال حاضر شایع ترین علت مرگ زودرس است.

8. درمان اختلال نعوظ

در برخی تحقیقات علمی مشخص شده است که بعضی از محتویات انار میتواند باعث افزایش جریان خون در تمام بدن بشود. یکی از دلایل اصلی اختلال نعوظ هم کمبود جریان خون در ناحیه تناسلی است. به همین دلیل انار میتواند برای درمان اختلال نعوظ مفید باشد.

9. مبارزه با عفونت های قارچی و باکتریایی

محتویات انار با میکروارگانیسم ها مبارزه میکند. به همین دلیل انار از ایجاد عفونت های با منشا قارچی و باکتریایی جلوگیری میکند و مخصوصا برای درمان بیماری های لثه بسیار مفید است.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، انار برای سلامتی

10. تقویت حافظه

شواهدی وجود دارد که انار میتواند به بهبود حافظه کمک کند. مشاهده شده انار در کاهش اثر فراموشی پس از عمل جراحی و در تقویت حافظه در افراد مسن موثر است. همچنین انار میتواند در بهبودی آلزایمر هم موثر باشد. مطالعه ای بر روی 28 سالمند مبتلا به مشکلات حافظه ای نشان داد که مصرف 237 میلی لیتر (8 اونس) آب انار به صورت روزانه به طور قابل توجهی نشانگر حافظه کلامی و بصری را بهبود می بخشد.

11. بهبود عملکرد ورزشی

انار دارای مقدار زیادی نیترات رژیمی است. این ماده جریان خون را در بدن افزایش میدهد و همین امر باعث بهبود عملکرد بدن در انجام حرکات ورزشی میگردد.

12. مبارزه با رادیکال های آزاد

انار دارای آنتی اکسیدان های زیادی است که رادیکال های آزاد که نقش اساسی در پیری زودرس دارند را نابود میکند. رادیکال های آزاد بر اثر تابش نور خورشید و مواد شیمیایی که در محیط وجود دارد، تشکیل میشوند.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، انار برای سلامتی

13. خون را رقیق میکند

از دیگر خواص آنتی اکسیدان ها جلوگیری از لخته شدن پلاکت ها و انعقاد خون است. بطور کلی 2 نوع لخته خون وجود دارد. نوع اول زمانی تشکیل میشود که سطح بدن زخم میشود و از خونریزی جلوگیری میکند که در واقع نوع خوب پلاکت ها است و نوع دوم در رگ های قلبی و عروقی منعقد میشوند که این امر میتواند منجر به سکته قلبی و حتی مرگ شود.

14. جلوگیری از تصلب شرایین

با افزایش سن و با توجه به سبک زندگی امروزه مردم، دیواره های رگ ها سخت تر شده و برخی مواقع بسته میشود. آنتی اکسیدان ها موجود در انار از اکسیده شدن کلسترول های بد جلوگیری کرده و بدین ترتیب با سخت شدن رگ ها مقابله میکند.

15. تقویت کننده توان جنسی

مطالعات نشان داده است که انار میتواند هورمون تستوسترون را افزایش بدهد که این امر موجب بیشتر شدن میل جنسی میگردد. برای قرن هاست که مردم باور دارند انار میتواند قدرت باروری را افزایش دهد.

خواص انار ، انار ، فواید انار ، خواص درمانی انار ، فواید دارویی انار ، انار برای سلامتی

16. درمان مشکلات گوارشی

پوست انار، شاخه ها و دانه های آن برای درمان ناراحتی های گوارشی همچون اسهال استفاده میشود. برای بهبود مشکلات گوارشی چای برگ انار بنوشید. همچنین از آب انار برای درمان بیماری وبا و اسهال خونی نیز استفاده میگردد.

17. سلامت دندان ها

علاوه بر خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی، انار ضد ویروس نیز میباشد. همین مسئله باعث توانایی انار در کاهش پلاک دندان و بیماری های دهان میشود.

18. درمان کم خونی

انار دارای آهن زیادی میباشد. این مقادیر بالای آهن علاوه بر تقویت جریان خون به کاهش علائم کم خونی همچون خستگی، سرگیجه، ضعف و کاهش شنوایی کمک میکند.

divider

جدول ارزش غذایی انار

انار دارای مشخصات مغذی چشمکیری است. یک فنجان انار (174 گرم) شامل موارد زیر است:

  • فیبر : 7 گرم
  • پروتئین: 3 گرم
  • ویتامین ث: 30 درصد از RDA
  • ویتامین کا: 36 درصد از RDA
  • فولات: 16 درصد RDA
  • پتاسیم: 12 درصد RDA

دانه های انار بسیار شیرین هستند و یک فنجان از آن حاوی 24 گرم شکر و 144 کالری است.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits