دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بد شکلی گوش نوزاد : برسی علل و راههای درمان بدشکلی گوش نوزاد
2
زمان مطالعه: 8 دقیقه
بدشکلی گوش نوزاد عوامی مختلفی دارد ، یا میتواند مادرزادی باشد و دیگری اینکه میتواند در اثر سانحه باشد. با ما باشید تا با انواع این عارضه و درمان های متفاوتشان آشنا شوید.

بدشکلی گوش نوزاد

یکی از دغدغه های پدر و مادرهایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، شکل گوش نوزاد است. گاهی شکل گوش نوزاد غیر طبیعی است و گاهی با افزایش سن، گوش نوزاد بزرگ می شود و نگرانی برای والدین ایجاد می شود.

یکی از جراحان پلاستیک اروپا بیان می کند: ژنتیک، اولین و مهمترین عامل در ایجاد شکل گوش نوزاد است. پس در زمان تولد، مخصوصاً سه هفته اول زندگی نوزاد، گوش های نوزاد نرم و انعطاف پذیر است و با استفاده از روش های پزشکی مانند آتل، می توان این برجستگی را از بین برد.

مشخصات گوش طبیعی نوزاد

شکل و فرم و اندازه گوش در تمامی افراد متفاوت است. ولی گوش طبیعی و نرمال باید با جمجمه زاویه ای 25 تا 30 درجه داشته و فاصله لبه های آن تا جمجمه حدود 15 تا 20 میلی متر باشد.

گوش غیرطبیعی نوزادان

در صورتی که غضروف در برخی از قسمت ها بیشتر رشد کند و یا برخی از چین های لاله گوش کامل تشکیل نشود این زاویه ها و فاصله با لبه گوش از جمجمه بیشتر می شود و در این حالت شاهد گوش هایی برجسته خواهیم بود.

بزرگی و برجسته بودن گوش های نوزدان در 2 تا 3 سالگی بیشتر نمایان می شود. اما نکته مثبت این قضیه این است که اکثر نوزدان نیازی به درمان ندارند و با رشد کودک شکل گوش نوزاد نیز طبیعی می شود.

اما در صورتی که نوزاد سن 6 سالگی خود را تمام می کند و هنوز گوش های برجسته ای دارد، نباید به خوب شدن خود به خودی امیدوار بود.

علت ایجاد بدشکلی های گوش

بدشکلی های گوش نوزاد ممکن است پس از سانحه به وجود آید و یا مادرزادی باشد. ناهنجاری های مادرزادی گوش شامل طیف گسترده ای از اختلالات، از گوش های کوچک و ناقص تا فقدان کامل گوش خارجی است.

بدشکلی و ناهنجاری های مادرزادی در گوش نوزاد می تواند اندازه، شکل و مکان آن را متاثر کند. در این گونه از موارد، روش های جراحی برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا در کودکانی که با ناهنجاری های مادرزادی گوش خارجی متولد می شوند و کم شنوایی انتقالی دارند از سمعک استخوانی برای جبران کم شنوایی استفاده می شود.

بدشکلی گوش نوزاد

عمل جراحی برای درمان گوش های غیرطبیعی

افرادی که گوش های برجسته و بزرگ دارند قدرت شنوایی خوبی دارند و هیچ گونه نقصی در شنیدن ایجاد نمی کند اما دلیل اصلی اینکه این افراد گوش های خود را جراحی می کنند کاهش اعتماد به نفس و مشکلات روحی ناشی از آن است.

از طرفی دیگر انجام عمل جراحی باعث گوشه گیری کودک خواهد شد. هر چند که این عمل جراحی به صورت سرپایی انجام می شود. یکی از جراحان پلاستیک اروپا در مورد نحوه ی این عمل بیان می کند که یک برش کوچک در پشت گوش کودک می زنند و قسمت هایی از غضروف را بر می دارند و شکل گوش کودک طبیعی می شود.

این جراحی به صورت کاملاً سرپایی و با بی حسی موضعی انجام می شود. برای برخی از کودکان که بسیار می ترسند، از بیهوشی کامل استفاده می کنند.

همچنین این جراح پلاستیک در مورد نکات بعد از عمل جراحی بیان می کند: مصرف آنتی بیوتیک ها و مسکن هایی که برای کودک تجویز می شود باید به موقع و به طور کامل مصرف شود.

پانسمان عمل جراحی بعد از سه روز از روی گوش برداشته می شود و هر روز باید محل زخم را در حمام با آب ولرم و صابون شست و شو داد تا از عفونت آن جلوگیری کرده و به بهبودی زخم کمک شود. بهتر است که در مواقع خواب برای کودک از هد بند استفاده کنید.

گوش هایی که برجسته و به شکل بادبزنی هستند باید تحت عمل جراحی قرار گیرند که هزینه ی بسیاری خواهد داشت.

این عمل باید قبل از پنج سالگی کودک انجام گیرد. اکثر متخصصان آمریکایی بر این باورند که بزرگ بودن گوش ها باعث تمسخر دوستان در حین بازی می شود که منجر به بیماری های روانی در آینده خواهد شد.

استفاده از آتل برای درمان گوش غیرطبیعی نوزاد

به طور معمول گوش‌های برجسته یا بادبزنی فقط با عمل جراحی اصلاح می‌شود که هزینه‌ای بالغ بر 2000 پوند دارد و پس از پنج سالگی کودک قابل انجام است.

در روش های جدید که پزشکان به تازگی به آن دست یافته اند، گوش نوزاد بدون هیچ تزریق یا برشی شکل طبیعی به خود می گیرد و نیازی به هزینه های زیاد ندارد. این روش از یک آتل استفاده می شود که بسیار ارزان قیمت است و پس متولد شدن نوزاد به گوش نوزاد می بنند تا شکل گوش نوزاد کاملاً طبیعی شود.

در این روش جدید از یک سیم کوچک به طول دو سانتیمتر که درون یک لوله پلاستیکی قرار دارد، به عنوان آتل استفاده می‌شود. این سیم کمی منحنی است و اغلب در قسمت داخلی لاله گوش نصب می‌شود، البته محل قرارگیری آن بسته به نوع بدشکلی گوش تغییر خواهد کرد.

آتل یک سیم کوچک است که طولی حدود دو سانتی متر دارد و در داخل یک لوله پلاستیکی قرار گرفته است. آتل کمی منحنی است و در قسمت داخلی گوش نصب می شود و محل قرار گیری آن بستگی به شکل گوش نوزاد دارد.

آتل باید توسط متخصص نصب شود و نیازی به هیچ گونه بخیه یا تزریقی ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که این آتل ها را خود سرانه استفاده نکنید؛ چرا که آتل نامناسب ممکن است باعث مچاله شدن گوش نوزاد شود. در این روش از هیچ گونه عمل جراحی استفاده نمی شود که عمده ترین مزیت آن می باشد.

بدشکلی گوش نوزاد

میکروتیا چیست ؟

در ابتدا، تفاوت میان آترزی و میکروتیای گوش توضیح داده می شود. میکروتیا به طیفی از بدشکلی های گوش خارجی اطلاق می شود که در چهار درجه مختلف تقسیم بندی می گردد.

  1. درجه 1: گوش اندکی کوچک تر از حالت نرمال است و اکثر ساختارهای گوش وجود دارند.
  2. درجه 2: قسمت هایی از گوش خارجی وجود ندارند. مجرای گوش می توند نرمال، کوچک یا کاملا بسته باشد.
  3. درجه 3: گوش خارجی وجود ندارد و به شکل یک زائده ی بادام زمینی شکل است و مجرای گوش وجود ندرد.
  4. درجه 4: آنوتیا نامیده می شود و تمام قسمت گوش خارجی و کانال گوش وجود ندارد.

درمان میکروتیا

در میکروتیا چون گوش خارجی نقص دارد، اغلب فرد مبتلا درجاتی از کم شنوایی انتقالی متوسط تا شدید را دارا است. به علاوه، این کودکان در معرض عفونت های گوش نیز هستند.

همین طور با بزرگ تر شدن کودکان روی اعتماد به نفس آنها تاثیر سوء می گذارد. خواشبختانه، در درمان میکروتیا سه روش جراحی وجود دارد که با توجه به درجه میکروتیا روش های درمان متفاوت هستند.

شروع این روش های جراحی معمولا در سنین 5 تا 8 سالگی است که البته به رشد کودک بستگی دارد.

آترزی گوش چیست ؟

آترزی گوش به فقدان یا بسته بودن مجرای گوش اطلاق می شود. آترزی مادرزادی گوش تقریبا 1 در 10،000 تا 20،000 تولد است. آترزی یکطرفه نسبت به دوطرفه رایج تر است. در مذکر نسبت به مونث بیشتر رخ می دهد و در موارد یکطرفه، معمولا در گوش راست مشاهده می شود.

معمولا، در موارد آترزی سندرم هایی نیز مشاهده می شوند. رایج ترین سندرم Treacher-Collins است. همچنین سندرم های دیگری نیز ممکن است مشاهده شود مثل: Goldenhar، Crouzon، Mobius، Klippel-Feil، Fanconi، DiGeorge، VATER، CHARGE و Pierre Robin. در تمام این سندرم ها معمولا آترزی گوش رخ می دهد.

آترزی نیز در سه طبقه تقسیم بندی می شود.

  1. گروه 1: کانال گوش کوچک است ولی استخوانچه های گوش معمولا نرمال هستند یا اندکی دفورمیتی دارند.
  2. گروه 2: کانال گوش وجود ندارد. فضای گوش میانی کوچک است و استخوانچه ها معمولا چسبیده بهم و بدشکل هستند.
  3. گروه 3: کانال گوش وجود ندارد. فضای گوش میانی وجود ندارد یا بسیار کوچک است و استخوانچه ها نیز معمولا وجود ندارند.

بدشکلی گوش نوزاد

درمان آترزی گوش

در درمان آترزی اول از همه باید سی تی اسکن انجام شود تا وضعیت عصب هفت یا عصب صورت مشخص شود که در زمان جراحی آسیبی به آن نرسد. همچنین، در مورد وضعیت استخوانچه های گوش میانی، وجود یا فقدان دریچه های گرد و بیضی و لوله استاش اطلاعاتی را به پزشک معالج می دهد.

به علاوه، ارزیابی های کامل شنوایی نیز برای اطلاع از وضعیت شنوایی کودک بایستی انجام شود. در درمان از جراحی برای بازسازی ساختارهای گوش استفاده می شود و اگر این کودکان به سندرم های دیگری مبتلا نباشند معمولا زندگی نرمال خود را ادامه خواهند داد.

در جراحی کانال گوش بازتر یا ساخته می شود و از سمعک های استخوانی کاشته شده یا سیستم BAHA برای شنوایی کودک استفاده می شود.

علت آترزی و میکروتیای گوش چیست ؟

میکروتیا و آترزی در مراحل اولیه تشکیل گوش در دوران جنینی اتفاق می افتند. به استثنای موارد سندرومیک، علت رخ دادن این مشکل ناشناخته است و معمولا آن را بیشتر تصادفی می دانند.

مهم است که والدین بدانند که در این موارد مادر را بخاطر عدم مراقبت در دوران قبل و حین بارداری سرزنش نکنند. تحقیقات پزشکی نشان داده اند که برخی از داروها و فاکتورهای محیطی و یا ژنتیکی در این عارضه تاثیرگذار هستند.


بیشتر بخوانید :

شنوایی نوزاد از چه زمانی آغاز میشود ؟

علت گوش درد در کودکان و درمان سریع درد گوش در منزل



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits