دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه به کودک خود ریاضی بیاموزیم ؟
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
راهکارهای بسیاری هست که می توان به منظور ارتقای سطح یادگیری و فهم عمیق تر مفاهیم ریاضی هنگام تدریس ریاضی آنها را به کار برد.

بسیاری از والدین دانش آموزان دبستانی برای بارها با این مشکل مواجه شده اند که کودک در طول کلاس، درس ریاضی را به خوبی متوجه نمی شود و حتی مطلب را به طور کلی فرا نمی گیرد. برخی دیگر از دانش آموزان ابتدایی حین تدریس معلم به طور کامل مفاهیم درس ریاضی را فرا می گیرند اما در خانه و هنگام حل تمرین و انجام تکالیف ریاضی دچار مشکل می شوند.

می توان این مشکلات را تا حدودی طبیعی در نظر گرفت چرا که دانش آموزان مقطع دبستان به دلیل شیطنت، بازیگوشی و حواس پرتی هایی که دارند و به دلیل نداشتن تمرکز و دقت کافی در حین تدریس مطالب را به طور کامل یاد نمی گیرند و یا آنها را فراموش می کنند، و بخش دیگر آن مربوط به شیوه های تدریس می باشد.

در این حالت والدین دست به کار می شوند و مبحث مورد نظر ریاضی را به فرزند خود آموزش می دهند. اما نکته حائز اهمیت در این رابطه به کارگیری روش های غیر استاندارد آموزشی و قدیمی توسط اولیا می باشد که به مراتب دچار سردرگمی بیشتر کودک خواهد شد. در این مقاله قصد داریم، برخی از دلایل عدم یادگیری درس ریاضی توسط دانش آموزان را بررسی کنیم و به دنبال آن به ارائه ی شیوه های آموزش ریاضی به کودک در خانه بپردازیم.

دلایل عدم یادگیری ریاضی در کلاس درس

صرف نظر از اختلال یادگیری ریاضی در برخی از کودکان و با فرض اینکه تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی از نظر هوش در یادگیری ریاضی توانمند هستند، عوامل بسیاری سبب عدم یادگیری ریاضی در کلاس می شود. از جمله عواملی که باعث عدم یادگیری یا یادگیری ناقص درس ریاضی در کلاس می شود، می توان موارد زیر را نام برد:

آموزش غیرفعال ( به کارگیری متدهای تدریس منسوخ شده و تعاملی نبودن آموزش ) آموزش در فضای بسیار رسمی و جدی عدم تمرکز و دقت دانش آموزان نبود تکرار و تمرین به اندازه کافی عدم به کارگیری مفاهیم ریاضی در دنیای واقعی

راهکارهای بسیاری هست که می توان به منظور ارتقای سطح یادگیری و فهم عمیق تر مفاهیم ریاضی هنگام تدریس ریاضی آنها را به کار برد.

چگونه به کودک خود ریاضی بیاموزیم؟

روش های آموزش ریاضی به کودک در خانه

والدین برای تدریس ریاضی به کودکان می توانند با توجه به پایه تحصیلی فرزند خود از ابزارهای کمک آموزشی متعددی به طور مستقیم استفاده یا از انها الگو برداری کنند. از جمله راهکارهای موثر تدریس ریاضی توسط والدین به کودکان می توان روش های زیر را به کاربرد:

1. استفاده از نرم افزار های آموزشی

با توسعه تکنولوژی و استفاده از فناوری های روز در آموزش به صراحت می توان گفت که نرم افزار های آموزشی با توجه به قابلیت هایی که دارند به عنوان یکی از اساسی ترین ابزار های کمک آموزشی به ویژه در مقطع دبستان شناخته شده اند.

به عنوان مثال نرم افزار میشا و کوشا از جمله ابزارهای فناوری در حوزه آموزش محسوب می شود که محبوبیت بسیاری بین دانش آموزان ابتدایی پیدا کرده است.

آموزش ریاضی در سی دی آموزشی میشا و کوشا در یک فضای تعاملی جذاب و شاد صورت می گیرد، به گونه ای که در قدم اول باعث ایجاد علاقه مندی در دانش آموز می شود. نرم افزارهای آموزشی با بهره گیری از آموزش تعاملی از طریق بازی، مفاهیم ریاضی را به صورت ملموس و قابل فهم به دانش آموزان انتقال می دهد.

در این مجموعه های کمک آموزشی از انیمیشن، حل تمرین در قالب بازی و ... برای ارائه محتوای درسی بهره برده می شود. ضمن آنکه حل تمرین های بسیار و آزمون ریاضی از جمله نقاط مثبت این دست از نرم افزارهای کمک آموزشی می باشند که باعث یادگیری کامل و تثبیت مفاهیم درسی می شوند.

محتوای درسی ارائه شده توسط نرم افزار های آموزشی مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی و استاندارد های آموزشی حال حاضر می باشد. استفاده از ابزارهای کمک آموزشی این مدلی سبب یادگیری آسان تر و افزایش بازدهی کودکان می باشد.

استفاده از نرم افزار های آموزشی

2. استفاده از فیلم های کمک آموزشی

یکی دیگر از ابزارهای کمک آموزشی که در فرایند یادگیری دانش آموزان ابتدایی به خصوص در درس ریاضی بسیار موثر و کاربردی هست، فیلم های آموزشی هستند. به طور کلی محتوای سمعی و بصری از جذابیت بالایی برای دانش آموزان برخوردار است و باعث ایجاد جذابیت در روند آموزش و یادگیری می شود.

به عنوان مثال فیلم آموزش ریاضی رهپویان ابتدایی یکی از ابزار های آموزشی تاثیرگذار به شمار می رود که با بهره گیری از تجربیات معلمین کارآزموده مفاهیم درس ریاضی را به شیوه ای نوین به دانش آموز انتقال می دهند.

فیلم های آموزشی یک فرصت عالی برای دانش آموزانی هستند که نیاز به تکرار و تمرین بیشتری دارند، این گروه از دانش آموزان می توانند بدون هیچ محدودیتی چندین مرتبه فیلم آموزش مبحث ریاضی مورد نظر خود را تماشا کنند.

فیلم های کمک آموزشی با هدف تدریس مفهومی مطالب درسی تهیه و عرضه می شوند، علاوه بر این یک روش فوق العاده برای دوره و تثبیت مطالب تدریس شده، حل تمرین و آشنایی با نمونه سوالات امتحان ریاضی هستند.

3. آموزش ریاضی از طریق دست ورزی

یکی از جدیدترین روش های آموزش ریاضی در مقطع دبستان آموزش ریاضی با دست ورزی و یا استفاده از ابزارهای کمک آموزشی همچون چرتکه، چینه، مکعب کوئیزنر، چوب خط، اشکال هندسی و سایر موارد می باشند.

از ابزارهای کمک آموزشی به منظور ملموس و قابل فهم کردن مفاهیم ریاضی همچون شمارش اعداد، ارزش مکانی اعداد، محاسبات جمع و تفریق و ... و آموزش ساعت استفاده می شود. علاوه بر این دست ورزی ریاضی با استفاده از این ابزارها باعث تکرار و تمرین بیشتر مفاهیم ریاضی می شود.

دست ورزی در ریاضی

یکی از جنبه های مثبت دست ورزی ریاضی افزایش خلاقیت و قدرت تجزیه و تحلیل کودکان همراه با فهم عمیق می باشد ضمن انکه در این نوع از آموزش کودک در فرایند تدریس نقش دارد و به دلیل جذابیت بالا در فرایند آموزش مشارکت و همکاری می کند.

این نوع از آموزش جنبه ی سرگرمی هم دارد و به عبارت دیگر آموزش ریاضی همراه با بازی صورت می گیرد.


سخن آخر

فراموش نکنید آموزش اساسی ریاضی مقطع دبستان بسیار حائز اهمیت می باشد از آن جهت که پایه و زیربنای ریاضیات در مقاطع تحصیلی بالاتر خواهد بود.

ایده ها و روش های بسیاری در رابطه با چگونگی آموزش ریاضی به کودک در خانه وجود دارد، مانند گرفتن معلم خصوصی که این روش شاید بسیار پر هزینه و زمان بر باشد. موارد ذکر شده خانواده ها را متحمل هزینه زیادی نمی کند، چه بسا به دلیل فضای آموزشی شاد و جذاب تاثیر بیشتری در روند یادگیری دانش آموزان به همراه داشته باشد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits