دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه عواملی باعث بروز تب اسکارلت در نوزادان میشود؟

علت بروز تب اسکارلت در نوزادان چیست؟

چه عواملی باعث بروز تب اسکارلت در نوزادان میشود؟
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تب اسکارلت که به عنوان مخملک نیز شناخته میشود، عفونتی است که در افرادی که دچار گلودرد استرپتوکوکی می شوند، ایجاد می شود. این بیماری با بثورات قرمز روشن بر روی بدن مشخص می شود که معمولا با تب و گلودرد همراه هستند.

مهمترین دلیل ایجاد تب اسکارلت در کودکان چیست؟ آیا این عارضه خطرناک است؟

پسر 13 ماهه من همیشه سالم و خوشحال به نظر می‌رسید؛ او معمولاً در طول روز در حالت فعالیت عادی بوده و روند افزایش وزن مطلوبی دارد؛ اما یک روز، در حالی که او را حمام می‌کردم، متوجه شدم که پوست فرزندم تحریک شده و بثورات قرمزی بر روی سینه او ظاهر شده است.

با مشاهده این علائم، شبهات نگران‌کننده‌ای به یکباره ذهن من را فرا گرفت. بعد از مدتی به خودم آمده و به دنبال مشاوره پزشکی جهت بهبود وضعیت بدن کودک رفتم. پزشک متخصص اطفال مشکوک به تب اسکارلت (تب مخملک) شده و داروهایی را برای تسریع فرایند درمان او تجویز کرد.

به خانه برگشتیم؛ اما هنوز سؤالات نگران‌کننده بسیاری همچنان ذهن من را آزار می‌دهد: "آیا تب اسکارلت در بین نوزادان شایع است؟" و "آیا بروز تب اسکارلت در بدن نوزادان، وضعیت خطرناکی را به وجود می‌آورد؟".

اگر شما هم می‌خواهید برای هر سؤالی در مورد تب اسکارلت در نوزادان و کودکان نوپا پاسخ مناسبی به دست آورید، ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

1-آیا تب اسکارلت در بین نوزادان شایع است؟

نه به یاد داشته باشید که احتمال بروز تب اسکارلت در بدن نوزادان پایین است، زیرا هر کودکی توسط سیستم ایمنی بدن خود محافظت می‌شود. با این حال، کودکان بین 2 تا 10 سال مستعد ابتلا به تب اسکارلت هستند.

خوشبختانه، امروزه با توجه به در دسترس بودن داروهای آنتی‌بیوتیکی، این بیماری وضعیت خطرناکی را در روند سلامت نوزادان به وجود نمی‌آورد.

2-چه عواملی باعث بروز تب اسکارلت در نوزادان و کودکان می‌شود؟

لازم است بدانید که تب اسکارلت یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. باکتری موسوم به استرپتوکوک گروه A یا باکتری Streptococcus pyogenes باعث ایجاد این بیماری در بدن نوزادان می‌شود.

در واقع، باکتری‌های استرپتوکوکی سمومی را آزاد می‌کنند که از طریق گلوی آلوده وارد جریان خون کودک می‌شوند؛ در نتیجه، این روند باعث ایجاد بثورات قرمز در بدن بیمار خواهد شد. هنگام لمس بثورات ناشی از تب اسکارلت در بدن فرزند خود، احساسی مانند لمس کاغذ سنباده را خواهید داشت.

با این حال، برخی از نوزادان ممکن است با دریافت عفونت‌های استرپتوکوکی هم دچار بثورات پوستی نشوند، زیرا بدن برخی از کودکان به سم این نوع باکتری‌ها حساس نیست.

همچنین، در برخی موارد نادر، ممکن است فرزند شما دچار یک نوع عفونت پوستی مانند تب برفکی شود؛ اما در چنین حالتی، کودک نوپا گلودردی را تجربه نخواهد کرد.

3-آیا تب اسکارلت مسری است؟

در نظر داشته باشید که تب اسکارلت، یک بیماری مسری است؛ مخاط گلوی نوزادان مبتلا به تب اسکارلت باعث انتشار این بیمار می‌شود نه بثورات پوستی ناشی از آن. در واقع، مایعاتی از جمله بزاق، سرفه و مخاط فرد آلوده این بیماری را از طریق هوا پخش می‌کنند.

این عفونت حتی از طریق به اشتراک گذاشتن حوله‌ها، ملافه‌ها و لباس‌های حمام یا لمس پوست به پوست نوزاد بیمار ممکن است گسترش یابد.

بر اساس این توضیحات، اگر فرزندان بزرگ‌تر خانواده آلوده به عفونت تب اسکارلت هستند، شما باید تمام اقدامات ممکن را انجام دهید تا از انتشار آن به بدن کودک کوچک خود پیشگیری کنید.

همچنین همواره به دنبال علائم تب اسکارلت در بدن فرزند خود باشید تا در صورت مشاهده هر علامت مشکوکی، در اسرع وقت به دنبال درمان آن باشید.

4-علائم تب اسکارلت در بدن نوزادان کدام‌ها هستند؟

در ابتدا به خاطر بسپارید که تب اسکارلت باعث افزایش دمای بدن نوزادان و کودکان نوپا می‌شود. بثورات پوستی نیز یک یا دو روز بعد از شیوع اولین علائم این بیماری مانند تب بالاتر از 101 درجه فارنهایت (38.3 درجه سانتی‌گراد) و گلودرد، در بدن بیمار ظاهر می‌شوند.

شایع‌ترین علائم بروز تب اسکارلت در بدن نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

در ابتدا، زبان بیمار از پوشش سفید برخوردار می‌شود؛ به تدریج، زبان فرزند شما به شکل توت فرنگی قرمز روشن درمی‌آید.

بثورات پوستی 1-2 میلی‌متری، به شکل برجستگی‌هایی در بدن نوزادان مبتلا به تب اسکارلت ظاهر می‌شوند؛ این نوع بثورات پوستی از گلوی بیمار شروع شده و به سمت پایین پخش می‌شود. لازم است بدانید که این بثورات به سمت عقب بدن کودک، پاها و بازوهای او نیز حرکت می‌کنند.

جالب است بدانید که بثورات ناشی از تب اسکارلت در بدن نوزادان، به جز صورت، در تمام قسمت‌های بدن بیمار ظاهر می‌شود. همچنین، صورت بیمار گلگون شده و هنگام فشار دادن پوست آن، به رنگ سفید (رنگ‌پریده) تبدیل می‌شود.

بثورات ناشی از تب اسکارلت در بدن نوزادان می‌توانند خارش داشته باشند.

اگر این بثورات بر روی چین‌های بدن مانند چین‌های آرنج و زیر بغل ایجاد شوند، ممکن است رگه‌های قرمزی را هم بر روی پوست بیمار به دنبال داشته باشند. به خطوط قرمز ناشی از تب اسکارلت در بدن کودکان "خطوط Pastia" گفته می‌شود.

علاوه بر این موارد، لوزه‌های نوزادان مبتلا به تب اسکارلت بزرگ شده و به رنگ قرمز روشن درمی‌آید؛ ممکن است غده‌های لنفاوی دیگر بیمار نیز متورم شوند.

علائم دیگر مبتلا شدن نوزادان به تب اسکارلت، کاهش اشتها، استفراغ، حالت تهوع، لرز، درد بدن و تب است.

در نهایت، در نظر داشته باشید که بثورات ناشی از تب اسکارلت در بدن نوزادان از روز دوم شروع شده و تقریباً پنج روز ادامه خواهند داشت.

با ناپدید شدن بثورات (بین روز سوم و پنجم)، پوست بیمار به شکلی شبیه به آفتاب‌سوختگی، شروع به لایه-برداری می‌کند. در طی سه تا پنج روز تب نوزاد پایین می‌آید، اما گلودرد او همچنان ادامه دارد.

5-چگونه می‌توان تب اسکارلت را در نوزادان و کودکان تشخیص داد؟

بروز تب، بثورات پوستی و گلودرد در بدن هر نوزادی حاکی از این است که او دچار یک بیماری شده است؛ بنابراین، با مشاهده این علائم در بدن فرزند خود، بلافاصله او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید تا بثورات پوستی و گلوی او را بررسی کند.

آزمایش سریع استرپ یا آزمایش خون نیز برای تشخیص تب اسکارلت در بدن نوزادان انجام می‌شود. اگر این آزمایش‌ها وجود تب اسکارلت را در بدن فرزند شما تأیید کند، روند درمان شروع می‌شود.

6-روش‌های درمان تب اسکارلت در نوزادان کدام‌ها هستند؟

تب اسکارلت در نوزادان، معمولاً با مصرف یک دوره 10 روزه آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود. با این حال، تورم لوزه‌ها و غدد بیمار ممکن است چند هفته طول بکشد تا به حالت عادی خود برگردد. یادتان باشد که 24 ساعت بعد از آغاز درمان تب اسکارلت با آنتی‌بیوتیک، بیماری فرد آلوده دیگر مسری نیست.

علائم تب اسکارلت ممکن است زودتر از 10 روز، در بدن فرزند شما فروکش کند؛ اما شما باید دوره آنتی‌بیوتیک‌ها را کامل کنید تا از بروز عوارض احتمالی در بدن کودک جلوگیری شود. اگر تب بیمار حتی بعد از 48 ساعت بعد از شروع آنتی‌بیوتیک هم فروکش نکرد، باید دوباره در مورد وضعیت سلامت نوزاد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

7-عوارض جانبی بروز تب اسکارلت در بدن نوزادان کدام‌ها هستند؟

به یاد داشته باشید که در موارد نادر، تب اسکارلت در نوزادان با عوارض جانبی مانند عفونت سینوسی، بیماری‌های گوش و گلو، ذات‌الریه، آبسه مغزی و مننژیت همراه است. سایر عوارض جدی اما نادر که ممکن است چند هفته بعد از اتمام علائم تب اسکارلت در بدن کودک رخ دهد، نیز شامل بیماری کلیه، آبله مرغان و تب روماتیسمی است.

8-چگونه می‌توان از کودک خود در برابر عفونت تب اسکارلت مراقبت کرد؟

برای پیشگیری از مبتلا شدن نوزادان به تب و لرز شدید، دمای اتاق را در حد متعادل نگه دارید حفظ کنید. همچنین، کودک تب‌دار را با لایه‌های اضافی پتو پوشش ندهید. علاوه بر این موارد، شما باید بدن نوزاد مبتلا به تب اسکارلت را با ارائه مایعات فراوان، هیدراته نگه دارید.

برای خنک کردن محیط اطراف کودک مبتلا به تب اسکارلت از فن استفاده نکنید؛ فقط وجود جریان ملایم هوا در اتاق برای بهبود وضعیت نوزاد کافی خواهد بود. همچنین، از دوش آب سرد خودداری کنید؛ اگر آب حمام نوزاد مبتلا به تب اسکارلت خیلی سرد باشد، رگ‌های خونی زیر پوست منقبض می‌شوند.

این امر گرما را در قسمت‌های عمیق‌تر بدن به دام انداخته و خروج عفونت از بدن کودک را دشوار می‌کند. علاوه بر این موارد، سرمازدگی ممکن است برای برخی نوزادان ناراحت‌کننده باشد.

در نهایت، برای درمان خشکی و گلودرد نوزادان مبتلا به تب اسکارلت از دستگاه مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید. همچنین، غذاهای نرم و مایعات زیادی را به برنامه روزانه کودک مبتلا به تب اسکارلت اضافه نمایید، زیرا گلو درد باعث بروز ناراحتی در هنگام بلعیدن مواد غذایی سفت می‌شود.

9-چگونه می‌توان از انتشار تب اسکارلت پیشگیری کرد؟

از آنجایی که تب اسکارلت یک عفونت مسری است، سرپرست کودک باید برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین اعضای خانواده و دوستان دستورالعمل‌هایی را دنبال کند که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

لباس، اجسام، کارد و چنگال کودک را به طور جداگانه نگه دارید. همچنین، این وسایل را قبل و بعد از استفاده فرزند خود کاملاً بشویید.

اگر فرزند شما به تب اسکارلت مبتلا شده است، او را به مهد کودک یا مدرسه نفرستید.

بینی و دهان فرزندتان را در هنگام عطسه کردن با یک دستمال یا پارچه بپوشانید تا از شیوع عفونت تب اسکارلت جلوگیری شود. شستشوی مکرر دست‌های نوزاد بیمار با صابون نیز توصیه می‌شود.

ناخن‌های خود را کوتاه کنید تا از خراشیدن بثورات پوستی نوزاد جلوگیری شود.

همچنین بخوانید:

چگونه هنگام تب دمای بدن را پایین بیاوریم؟

بهترین و سریع ترین راه درمان تب و لرز

آیا تب مالت درمانی هم دارد؟

دعای نور : دعای نور معتبرترین دعا جهت رفع تب با اثر فوری

بیماری واگیر دار تب برفکی در حیوانات



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits