دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودکان بر اثر قطره آهن
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودکان بر اثر قطره آهن:درمان سیاهی دندان اطفال و روش جلوگیری از آن/با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای رفع سیاهی دندان بچه ها بر اثرقطره آهن آشنا شوید.

درمان سیاهی دندان اطفال و روش جلوگیری از آن

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای رفع سیاهی دندان بچه ها بر اثر

قطره آهن آشنا شوید.

 درمان سیاهی دندان اطفال و روش جلوگیری از آن

فقر آهن در کودکان رایج ترین دلیل نگرانی درباره وضعیت سلامت آنها است، زیرا بطور تقریبی 6 تا 15 درصد کودکان به فقر آهن مبتلا می شوند. پیش گیری از این شرایط در سنین ابتدایی ایجاد آن ضروری است، زیرا فقر آهن می تواند باعث کاهش عملکرد ذهنی، فیزیکی و رفتاری کودک شود.

عامل های متعدد می توانند باعث ایجاد این مشکل و نارضایتی از طرح لبخند آنها شوند که برای مثال می توان از رشد سریع یا جذب نامناسب آهن توسط بدن در این رابطه نام برد.به هر حال، داشتن رژیم غذایی ضعیف نیز می تواند در این سنین باعث ایجاد فقر آهن شود و در این حالت لازم است از مکمل های آهن برای کودک استفاده شود. متاسفانه، یکی از عوارض جانبی رایج مصرف این مکمل ها، لک شدن دندان های کودک است.

قطره های مکمل آهن می توانند باعث لک شدن و سیاهی دندان اطفال و تغییر رنگ آن ها شوند. در این حالت ممکن است شما با تغییر رنگ سریع دندان ها مواجه شوید یا اینکه تغییر رنگ در طول چند ماه پس از شروع مصرف این قطره ها ایجاد شود. در این حالت با توجه به نحوه خوردن قطره توسط کودک، ممکن است لک شدن فقط بر روی چند دندان مشاهده شود یا اینکه این شرایط برای کل دندان های کودک ایجاد گردد.

به هر حال لکه های ایجاد شده به خاطر مصرف قطره های آهن معمولاً خفیف هستند، اما مقاومت و سرسختی زیادی در برابر پاک شدن دارند و ممکن است شما را برای داشتن طرح لبخند دندان زیبا نگران کند.

درمان سیاهی دندان اطفال

علائم و نشانه ها

آکادمی اطفال آمریکا تخمین می زند که 6.6تا 15.2 درصد از کودکان نو پا دچار کمبود آهن هستند. مانند خستگی، سردرد، تحریک پذیری، کاهش اشتها و هوس های غذایی غیر معمول یا خوردن اقلام مواد غیر غذایی مانند خاک – در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به آسانی آشکار است ولی در کودکان نوپا معمولا آشکار نیست.

هنگامی که کمبود آهن در کودک نوپا تشخیص داده شد معمولاً پزشک برای درمان این وضعیت قطره مکمل آهن توصیه می کند و این قطره میتواند دندان کودک نوپای شما را لکه دار کند و یک عارضه جانبی شایع کودکان نو پا از مصرف مکمل های آهن مایع ، لکه دندان ها یا سیاهی دندان اطفال است.

فقر آهن در کودکان یک نگرانی شایع است که در حدود 6 تا 15 درصد از کودکان نوپا رادرگیر کرده است. پیشگیری از کمبود آهن در سال های اولیه ابتلا به کمبود آهن بسیار مهم است و نتیجه آن کاهش عملکردهای روانی فیزیکی و رفتاری حاصل از کمبود آهن است. عوامل مختلفی از جمله رشد سریع و ضعف در جذب آهن میتواند کمبود آهن را سبب شود همچنین رژیم های غذایی که از نظر آهن فقیر هستند میتواند کمبود آهن را سبب شود و درنهایت به این کودکان مکمل آهن توصیه میشود. و متاسفانه یکی از عوارض جانبی شایع استفاده از مکمل های آهن ،لکه دار شدن دندانها است.

درمان سیاهی دندان اطفال

مکمل آهن و لکه دندان

مکمل های آهن برای سنین کودکان نوپا معمولا به شکل مایع است زیرا که کودکان در این سن توانایی بلع قرص را ندارند. مکمل مایع تیره و مایل به قرمز قهوه ای رنگ است و اغلب دندان را لکه دار میکنند. با توجه به کشف در دندانپزشکی کودکان، یک لکه سیاه ممکن است بر روی دندان در خط لثه تشکیل شود. لکه ها ممکن است بلافاصله ایجاد شوند. علاوه بر این، لکه ها می تواند به سرعت پس ازاینکه حذف شدند در حالی که کودک نو پا همچنان به گرفتن مکمل ادامه دهد دوباره ایجادشوند.

درمان سیاهی دندان اطفال

ویژگی های مکمل آهن

در دندان ها لکه ها رنگ مایل به قهوهای همانند رنگ خود قطره پیدا میکند . ممکن است شما تغییر رنگ را بلافاصله متوجه شوید وممکن است بعد از چند ماه از مصرف قطره این لکه ها ایجاد شوند. بسته به اینکه چقدر و چگونه از قطره آهن استفاده میکنید ممکن است این لکه ها در چند دندان ویا در کل دهان مشاهده شوند . لکه ها معمولا کوچک اند ولی در شدت رنگ متفاوتند.

درمان سیاهی دندان اطفال

پیشگیری از ایجاد لکه

رقیق کردن قطره آهن با مقداری آب میتواند از اثرات رنگدهی آن بکاهد. سعی کنید همراه قطره آهن از ویتامین c که جذب آهن را تسهیل میکند استفاده کنید. مکمل آهن را هرگز با شیر مخلوط نکنید زیرا در جذب آهن تداخل ایجاد میکند. به عنوان یک مرحله پیشگیری اضافی برای جلوگیری از تماس مکمل رقیق شده با دندان ها از نی استفاده کنید.

و دقت کنید تا همه مایع تجویز شده مصرف شود. کاهش نیاز به مصرف مکمل به وضوح می تواند ایجاد لکه را کاهش دهد.آکادمی اطفال آمریکا توصیه غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای غنی شده با آهن، سبزیجات غنی از آهن و میوه با ویتامین C به عنوان یک راهکار برای دریافت آهن کافی کودکان نو پا توصیه میکند.

درمان سیاهی دندان اطفال

درمان لکه در اثر قطره آهن

بعضی از لکه های سیاه و یا قهوه ای رنگ دندان که روی دندان ایجاد می شود را می توان با بلیچینگ درمان کرد، اما دندان پزشک کودک شما بلیچینگ را احتمالا به عنوان یک روش درمانی توصیه نمی کند. علاوه بر این، بسیاری از دلایل تغیر رنگ دندان های شیری مثل آسیب دیدگی های دندان و مینای دندان ضعیف باعث تغییر رنگ دندان حتمی اطفال و کودکان دندان های شیری می شود.

در صورتی که در مورد رنگ دندان های کودک خود نگرانی احساس می کنید، با دندان پزشک کودک در این مورد مشورت کنید. او می تواند به شما کمک کند تا اقدام به درمان سیاهی دندان اطفال و کودکان خود کنید. نکات بیشتری در مورد بهداشت دندان کودک ارائه کند و نگرانی های شما در مورد سلامت دندان های کودک را برطرف کند.

کودک خود را ترغیب کنید روزی حداقل دو بار دندان های اطفال و کودک خود را مسواک بزند، ترجیحا پس از صبحانه و قبل از رفتن به رختخواب. این کار هم به حفظ بهداشت دهان و دندان کم می کند و هم باعث به حداقل رسیدن انباشت لکه ناشی از قطره های مکمل آهن می شود. در صورتی که لکه های قهوه ای رنگ و سیاهی دندان اطفال و کودکان هنوز انباشت می شود، از کودک خود بخواهید که هفته ای یک روز در عوض خمیر دندان، دندان های خود را با جوش شیرین مسواک بزند. همانند خمیر دندان، کودک نباید جوش شیرین را قورت دهد.

درمان سیاهی دندان اطفال

ملاحظات

سیاهی دندان کودکان و اطفال منابع متعددی دارد. آب میوه ها، داروها، ویتامین ها، حتی باکتری بدون ضرر رنگی همگی باعث می شود که لکه هایی در راستای دندان ها و خط لثه ایجاد شود. خوشبختانه، در صورتی که سیاهی دندان اطفال و کودکان به مکمل آهن مرتبط باشد، دندان های دائمی که جایگزین دندان های شیری می شوند دارای لکه نیستند. در زمان بوجود آمدن دندان دائمی، دیگر به مکمل آهن نیاز نیست و کودک دیگر با مشکل سیاه شدن دندان مواجه نخواهد شد.

لکه های قهوه ای و تغییر رنگ دندان کودکان و اطفال عموما با گذشت زمان ناپدید می شوند. علاوه براین، دندان های نوزاد شیری هستند و دائمی نیستند. کودک در حدود سن شش سالگی دندان های جدید و دائمی بدست می آورد. هرگز از خمیر دندان های سفید کننده، دهان شویه ها یا محصولات بازاری غیرتجویزی برای کودک خود استفاده نکنید، مگر این که دندانپزشک آنها را تجویز کرده باشد. این محصولات برای بزرگسالان است و برای کودکان مورد آزمایش قرار نمی گیرد.

درمان سیاهی دندان اطفال

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits