دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع لاستیک خودرو : راهنمای کامل استفاده از بهترین نوع تایر
0
زمان مطالعه: 9 دقیقه
لاستیک خودرو یکی از مهمترین بخشهای اجزاء بیرونی خودرو به حساب می‌آید که در روند مصرف سوخت و ایمنی خودرو نقش پررنگی دارد.حال به بررسی انواع لاستیک خودرو می پردازیم .

انواع لاستیک خودرو

مهمترین نقش تایر در هر وسیله ای، ایجاد، تضمین و تداوم اصطکاک با سطح گذرگاه یا مسیر است و به این منظور، هر فن آوری تازه ای درحوزه صنعت تایر سازی ابداع و به کار گرفته می‌شود.

تایر های امروزی نسبت به انواع قدیمی پیشرفت های زیاده داشته اند، به طوری که می توان گفت این قطعه از یک لاستیک ساده در حال حاضر به یک وسیله مهم که بخشی از وقت و انرژی محققان صنعت را به خود اختصاص می‌دهد تبدیل شده است .

مواد تشکیل دهنده لاستیک خودرو

تایر خودرو از بخشها و مواد مختلفی تشکیل شده است که به طور خلاصه عبارتند از: کائوچو ،دوده ، نخ یا سیم ، محافظت کننده ها و سایر عوامل شیمیایی.

انواع ساختار لاستیک خودرو

  1. تایر های بایاس: در این دسته از تایر ها امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر مورب می‌سازد. قرارگیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری است.جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر، به جز در ناحیه طوقه ها ، از سیم فولادی استفاده نمی‌شود .
  2. تایر های رادیال : در تایر های رادیال نخی ، امتداد نخ های لایه با خط مرکزی تایر زاویه ای در حدود 90 درجه می‌سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته است . جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استال است .

لاستیک ها به چند دسته تقسیم میشوند ؟

لاستیک ها معمولاً به سه دسته ی عمده ی

  1. تابستانی : لاستیک های تابستانی برای رانندگی پرفورمنس طراحی شده و از ترکیباتی برای عملکرد بهتر در دمای بالاتر و ایجاد چسبندگی بیشتر در سطوح خشک تولید شده اند
  2. زمستانی : لاستیک های زمستانی روی ایجاد کشش بیشتر در مسیرهای خیس و لغزنده کاربرد داشته و برای عملکرد خوب در آب وهوای سرد و زمستانی طراحی شده اند.
  3. چهارفصل : لاستیک های چهارفصل معمولاً در یک جنبه بسیار خوب نبوده و بنابراین می توان آن ها را در هر نوع آب و هوایی استفاده کرد اما خب پرفورمنس خودروی شما در حد ایده آل نخواهد بود.

لاستیک های تابستانی و زمستانی برای ارائه ی بهترین عملکرد خود در فصل مناسب سال طراحی شده اند بنابراین زمانی که در موقع نامناسبی استفاده شوند نقاط ضعف حاصل واقعاً شوکه کننده خواهند بود. نوع عاج روی این لاستیک ها برای سوراخ کردن برف عالی بوده اما در یک تست اسلالوم یا درگ، نبود چسبندگی به معنی عدم ارائه ی بهترین عملکرد خودرو خواهد بود.

لاستیک های تابستانی هم برای ارائه ی بهترین پرفورمنس در مسیرهای مسطح ارائه می شوند اما زمانی که با این لاستیک ها روی جاده ای برفی حضور پیدا کنید شرایط خطرناکی پیش خواهد آمد. رانندگی با لاستیک های زمستانی در فصل سرد سال یعنی تفاوت بین مرگ و زندگی.

انواع لاستیک خودرو

اجزای اصلی تایر (لاستیک خودرو)

همانطور که می دانید تایر محصولی است که از اجزای زیادی به شرح زیر تشکیل شده است:

  • دیواره (سایدوال) شامل لایه ها
  • سیم های طوقه ،فلیپر
  • برگشتی لایه ها
  • لایه تقویت کننده ناحیه طوقه
  • چیفر
  • خط فلنچ رینگ
  • گارد محافط
  • ناحیه شانه و بریکر

رویه یا عاج تایر شامل لاستیک آج ، شیار ، لاستیک زیره عاج و گودرپی پشت طوقه

مجموعه لایه های بدنه ( کارکاس )

طوقه شامل گودی پشت طوقه ، پاشنه طوقه و پنجه طوقه

انواع لاستیک خودرو : راهنمای کامل استفاده از بهترین نوع تایر

1. تایر رادیال ، ویژگی های مهم تایر رادیال

مصرف سوخت کم

پایداری حرکتی خوب

رانندگی راحت

دوام و طول عمر زیاد

شتاب گیری و ترمز گیری سریع و مطمئن

فرمان پذیری مناسب

مقاومت در مقابل پنچری

برای افزایش کارایی رویه تایر،علاوه بر استفاده از مواد تشکیل دهنده خاص ، معمولا آنها را باطرح های خاصی شیاردار و منقوش می‌سازند . این نقوش را کلا نقش گل یا الگو (Pattern ) می‌نامند .

طرح گل علاوه بر زیبا کردن ظاهر تایر، در کارکرد بهینه آن از نظر چنگک زنی بهتر، ترمز گیری مناسب تر، راندن آب سطح جاده به طرفین مسیر حرکت تایر و همچنین خنک کردن تایر بسیار موثر است که در مجموع انواع گل های تایر را با توجه به کاربرد های آن می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.

2. تایر چهار فصل

تایر چهار فصل اولین بار در سال ۱۹۷۷ هنگامی که شرکت Goodyear تایرهای مدل Tiempo را معرفی کرد، نامگذاری شد. ایده پشت این مفهوم، ارائه یک راه حل برای رفع دشواری دو بار تعویض لاستیک در سال برای فصول زمستان و تابستان بود.

لاستیک‌های چهار فصل از آج ترکیبی با جنس لاستیک ساخته شده‌اند و در هر شرایط آب و هوایی انعطاف خود را حفظ می‌کنند. آج روی این تایرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا در جاده‌های برفی و یا عبور از آب، کشش و فرمانپذیری خودرو را در شرایط ثابت نگاه دارند تا خودرو دچار انحراف نشود.

انواع لاستیک خودرو

3. تایر بزرگراه

تایرهای بزرگراه عمدتا برای جاده‌های آسفالت شده استفاده می‌شوند. آنها مختص حمل و نقل جاده‌­ای در نظر گرفته شده و معمولا در پیمودن مسافت­‌های طولانی با دوام هستند.

این نوع تایرها برای سواری نرم و آرام و برای فرمان‌پذیری قابل پیش بینی در اتومبیل­ها، کامیون‌ها و خودروهای شاسی بلند طراحی شده‌اند.

اکثر تایرهای مناسب بزرگراه دارای بلوک‌های مستقل آج و ریزشیارهای چند گانه در اطراف تایر می‌باشند تا به این طریق عملکرد بهینه‌ای در جاده با شرایط آب و هوایی متوسط داشته باشند. تایرهای بزرگراه بیشتر با نماد M + S عرضه می‌­شوند و قادر به تطبیق همه جانبه در شرایط چهار فصل هستند.

4. تایر مناسب برای تمام سطوح

تایرهای مناسب برای تمام سطوح طراحی شده‌اند تا سطح بالایی از کشش را در انواع جاده‌ها و سطوح تامین کنند. مدل‌هایی که در زیرمجموعه این نوع از تایر قرار می­‌گیرند دارای طراحی آج‌­های باز می‌­باشند که برای رانندگی خارج از جاده و همچنین در خیابان‌های آسفالت مناسب هستند.

مهمترین نکته که باید در مورد تایرهای تمام سطوح در ذهن داشته باشید این است که این نوع تایرها چند منظوره استفاده می‌شوند بنابراین، اگر فقط در جاده‌ها و بزرگراه‌های آسفالت شده حرکت می‌کنید این تایرها گزینه خوبی به حساب نمی‌­آیند.

انواع لاستیک خودرو

5. تایر ورزشی

تایرهای ورزشی در کامیونت‌­ها و وانت‌­های پیکاپ سبک استفاده می‌شوند و برای فرمان­پذیری و عملکرد عالی و البته متناسب با ظاهر آنها طراحی شده‌اند.

تایرهای ورزشی با توجه به تماس بیشتر در جاده‌های آسفالته چسبندگی عالی را ارائه می‌­کنند. این تایرها معمولا با رینگ‌های بزرگتر استفاده می­‌شوند و با نسبت ارتفاع به عرض کم، که معمولا ۵۵ درصد یا کمتر هستند، به بازار ارائه می‌شود.

تایرهای ورزشی معمولا با شماره‌هایی مانند ۵۵/۲۲۵ (۵۵ نسبت ابعاد) عرضه می‌­شوند. این اعداد نسبت ارتفاع تایر به عرض آن را به صورت درصد نشان می‌دهند. به عنوان مثال، در ۲۲۵/۷۵ ارتفاع تایر ۷۵% از ۲۲۵ میلیمتر = ۱۶۹ میلی متر خواهد بود.

6. تایر مناسب گل و لای

در حالی که تایرهای تمام سطوح برای رانندگی خوب در هر دو حالت جاده و خارج از جاده ساخته شده‌اند، تایرهای گل و لای، همانطور که از نامشان مشخص است، به طور خاص به عنوان تایرهای خارج از جاده طراحی شده‌اند.

تایرهای گل و لایی می‌توانند بر روی هر سطح از گل تا ریگ‌زار و تپه‌های شن و ماسه‌ای غیر هموار حرکت کنند.

در تایرهای گل ولای، بلوک‌­های آج بزرگتر و فاصله بین آنها بیشتر از تایرهای تمام سطوح است. این تفاوت‌ها برای پاک کردن گل و همچنین گرفتن و رها کردن سطح زمین به طور موثر برای ایجاد حداکثر تماس لاستیک با زمین برای کشش بهتر طراحی شده است.

انواع لاستیک خودرو

7. تایر برفی – زمستانی

تایرهای برفی – زمستانی همانطور که از نامش نیز مشخص است به طور خاص برای مواجهه با شرایط آب و هوایی سرد و همراه با برف‌های سنگین و جاده‌ای یخ زده طراحی شده‌اند.

این تایرها را می توان از طریق آج لاستیکی انعطاف پذیر که در دماهای پایین‌تر همچنان منعطف باقی می‌مانند، شناخت. این امر باعث می‌شود که در جاده‌های لغزنده چسبندگی بهتر شود. طراحی عمیق آج و الگوهای منحصر به فرد آن در تایرهای زمستانی به پرتاب برف و آب از بین آج‌ها برای کشش بهتر کمک می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی تایرهای برفی – زمستانی لبه‌های درگیر شونده تایر است که برای کشش بیشتر بر روی جاده‌های یخی به کار می‌­رود. بهتر است برای اینکه از لاستیک‌های برفی – زمستانی بهترین نتیجه را بگیریم، آنها را تنها در مناطقی استفاده کنیم که درجه حرارت به طور منظم به زیر نقطه انجماد می‌رود.

8. تایر کامیون و ماشین شاسی بلند

لاستیک کامیون / شاسی بلند در تمامی اشکال و اندازه‌ها تولید شده است. همانطور که از نامش نیز بر می‌آید این تایرها برای نصب بر روی وسایل نقلیه مسافری و شاسی بلند طراحی شده‌اند.

برای کسانی که نیاز به حمل بار سنگین یا تریلر دارند این تایرهای کامیون سبک بهترین انتخاب هستند اما برای علاقمندان به رانندگی خارج از جاده تایر تمام سطوح یا گل و لای مناسب کامیون/شاسی بلند می تواند راه حل ایده آل‌­تری باشد.

تقریبا هر نوعی از تایرهای فصلی و یا تمام سطوح، بسته به نیاز و کاربرد مورد نظر، می تواند بر روی یک کامیون یا شاسی بلند سوار شده و کارآیی داشته باشد.

انواع لاستیک خودرو

جمع‌بندی

در میان انواع لاستیک خودرو انتخاب و خرید لاستیک مناسب همیشه آسان نیست. مهمترین نکته این است که شما (حداقل) درک اولیه‌ای از نیازهای رانندگی خود داشته باشید و دلیل برتری برخی از لاستیک‌ها نسبت به انواع دیگر را بدانید.
داشتن دانش در مورد اینکه چه تایری در چه شرایط خاصی خوب کار می‌کند نه تنها می تواند عملکرد خودرو شما را بهبود بخشد بلکه می­‌تواند در بلند مدت در هزینه‌­های شما صرفه­‌جویی کرده و به شما احساس خوبی بدهد.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits