دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های تیونینگ و افزایش شتاب خودرو های داخلی
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
به طور کلی تیونینگ کردن خودرو یعنی ارتقا دادن بخش هاي مختلف خودرو مانند: قدرت موتور، ظاهر خودرو، و ایجاد تغییرات در سایر بخش هاي خودرو اسـت.

تیونینگ ماشین چیست؟

تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ کردن چه مزایا و چه معایبی دارد؟ به طور کلی تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخش های مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو، و ایجاد تغییرات در سایر بخش های خودرو اسـت.

تیونینگ خودرو را به طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد.

در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخش‌های آن خودرو اسـت.

بـه گونه‌ای کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود.

تیونینگ مزایای زیادی دارد اما همان قدر هم می تواند معایب داشته باشد.

تیونینک سمند


تقویت موتور خودرو

همانطور که گفتیم تقویت موتور خودرو که یکی از اصول اولیه تیونینگ می باشد،روشی برای بالا بردن توان، شتاب و سرعت خودرو بوده که در دو روش انجام می پذیرد.

روش دستکاری موتور و ایجاد تغییرات در آن روشی تخصصی و نیازمند دانش فراوانی در خصوص مکانیک خودرو است. اما در روش دوم نیاز به دانش خاصی نبوده و تنها با تغییر چند مورد از لوازم خودرو می توان به آن دست یافت.

تقویت موتور خودرو به دو صورت انجام می شود:

  1. در روش اول که عمدتا به وسیله یک فرد متخصص انجام می پذیرد، با توجه به نوع موتور، تغییراتی در آن داده می شود که باعث افزایش محسوس قدرت موتور می گردد.
  2. اما در روش دوم که خود راننده نیز می تواند آن را انجام دهد و تنها به تعویض برخی قطعات پرداخته و نوع پیشرفته تر یا اسپرت تری را جایگزین ان خواهد کرد که ما درادامه قصد توضیح این روش از تقویت موتور خودرو را خواهیم گفت.

تقویت موتور


تقویت موتور خودرو بدون نیاز به مکانیک و دانش خاص

ما در این قسمت از تقویت موتور خودرو ، به ارائه راهکارهایی در زمینه افزایش قدرت موتور خودرو خواهیم پرداخت که بدون نیاز به دانش خاصی بوده و خود راننده به تنهایی یا با کمک یک تعمیرکار معمولی، می تواند از عهده انجام آن برآید.

در ادامه با ما همراه باشید تا این راهکارها را آموزش داده و روش های خاصی را برای تیونینگ ساده خودرو به این روش، ارائه کنیم.

تقویت موتور


فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک کننده

یکی از مهمترین عناصری که در جریان احتراق موتور حضور دارد، اکسیژن است که مستقیما از هوای بیرون به درون موتور خودرو وارد می شود.

این هوای ورودی به موتور قبل از وارد شدن به محفظه احتراق از فیلتر هوای خودرو گذشته تا بدون آلودگی و گرد و غبار، وارد موتور خودرو شود.

فیلتر هوای معمولی خودروها خاصیت خنک کنندگی نداشته و از طرف دیگر توان ارائه هوای زیاد به موتور را در زمان نیاز ندارند.

هنگامی که ما پای خود را روی پدال گاز می فشاریم، دریچه هوا به موتور بازتر می شود و اگر هوای کافی به موتور نرسد، مطمئنا نمی توان از موتور انتظار قدرت بیشتری داشت.

فیلتر هوای اسپرت با سیستم خنک کننده این امکان را می دهد تا تمام نیاز موتور به هوا رفع گردد و در هنگام فشردن پدال گاز، هوای خنک سریعا به موتور انتقال یابد تا خودرو کم نیاورد. فیلتر هوا نقش بسیار مهمی را در موتور دارد.

فیلتر هوای اسپرت


تاثیر کاهش وزن خودرو در شتاب

هر چه وزن یک خودرو از مقدار استاندارد آن بیشتر شود، در نتیجه قدرت بیشتری برای حرکت دادن آن نیاز است.

اگر خودروی شما سنگین است نمی توانید انتظار داشته باشید که به محض فشردن پدال گاز، بتوانید با سرعت فزاینده ای شروع به حرکت نمایید.

اگر به خودروهای اسپرت و مخصوص مسابقات دقت کرده باشید، رانندگان این خودروها حتی صندلی های قسمت عقب خودرو را نیز کاملا حذف می کنند تا خودروی آن ها سبک تر شود.

تغییر رینگ های آهنی به آلومینیوم سبک، تغییر سیستم ترمز کاسه ای به دیسکی سوراخ دار، برداشتن ابزار و لوازم اضافه از صندوق عقب، تغییر جنس شیشه های اتومبیل و سایر موارد از این دست، از جمله روش هایی است که می توان وزن خودرو را کاهش داد.

جنسیس کوپه اسپرت


افزایش شتاب با ریمپ یا تغییر چیپ ECU

یکی از روش های کم هزینه و پر کار ریمپ یا تعویض ECU خودرو است. کامپیوتر خودرو یا ECU یکی از مهمترین قطعات خودروهای امروزی می باشد که تقریبا تمامی رفتارها و حرکات اتومبیل را کنترل می کند.

این قطعه طوری برنامه ریزی شده است تا همواره خودرو را در شرایط معمول خود نگاه دارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در بهترین شکل ممکن تیونینگ کنید، حتما باید این چیپ را با یک نمونه اسپرت آن تعویض کنید.

در شرایط معمول نیز می توانید از یک متخصص بخواهید تا این چیپ را دوباره برای شما تنظیم یا ریمپ کند و شرایط اسپرت تری را به آن تحمیل کند تا در مواقعی که نیاز به قدرت و سرعت بیشتری دارید، ECU بتواند این میزان قدرت را با باز کردن دریچه های هوا، افزایش میزان پاشش سوخت در انژکتور و سایر موارد، به خودرو کمک نماید.

ecu خودرو|کامپیتر خودرو


تغییر سیستم تخلیه دود و افزایش شتاب خودرو

اگزوز وظیفه خارج کردن هوای موتور را به بیرون دارد. معمولا در خودروهای معمولی، مسیر خروجی هوا از موتور تا سر اگزوز بسیار پیچ در پیچ طراحی می شود.

این پیچ و تاب در اگزوز معمولا به خاطر کاهش میزان صدای خروجی از اتومبیل می باشد. اما همین پیچ و خم زیاد باعث می شود تا هوای خروجی از موتور نتواند با شتاب مناسب از اگزوز خارج شود و در برخی مواقع حتی برگشت به خود موتور.

در خودروهای اسپرت سعی می شود تا این مسیر حدالامکان صاف و بدون پیچ و تاب طی شود.البته باید این نکته را در نظر بگیرید که صاف کردن تمام این مسیر بدون دانش اصولی، نه تنها باعث تقویت موتور خودرو شما نشده بلکه باعث صدمه زدن به آن نیز می گردد.

اگزوز اسپرت|سر اگزوز


افزایش قدرت موتور با استفاده از هدرز

برای خروج بهتر دود اگزوز از هدرز استفاده می شود که بخاطر جنس و صیقلی بودن آن امکان این را دارد که با شتاب بیشتری دود و الایندگی موتور را به بیرون از اگزوز انتقال بدهد.

علاوه بر این، مخزن اگزوز نیز نقش موثری در خارج کردن هوای موتور به بیرون دارد.

در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی(هدرز) انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود

هدرز خودرو

.


حذف کاتالیست یا کاتالیزور برای افزایش شتاب

در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.

کاتالیست در خودرو نیز که برای تصفیه هوای موتور در اگزوز تعبیه می شود، خود یک عامل مهم در کاهش شتاب و قدرت خودرو است که در خودروهای اسپرت معمولا از آن استفاده نمی شود.

اما اگر علاوه بر مسابقات قصد استفاده از خودروی خود را در شرایط معمولی و در شهر نیز دارید، پیشنهاد می کنیم به جای حذف آن، از یک کاتالیست جدید و تمیز استفاده کنید تا بتواند با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کند.


پایین آوردن ارتفاع خودرو و تاثیر آن بر روی شتاب

برای سرعت بیشتر در خودرو های داخلی نیازمند به تغییر ارتفاع هستیم.

ارتفاع پایین تر و نزدیک تر به جاده باعث می شود که جریان هوا به راحتی عبور کند و چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود.

روش تغییر ارتفاع خودرو

برای کاهش ارتفاع خودرو نیازمند به فنر های ریس هستید که نرمی بیشتری نسبت به فنر های معمولی خودرو دارد. البته می توان فنر فابریک خود خودرو را هم برید اما این کار باعث سواری خشک و آسیب به کابین می شود.

برای تهیه فنر های ریس هم میتوانید به لوازم اسپرتی ها مراجعه کنید.

 کف خواب سورن

ارتفاع زدن خودرو

تاثیر شمع و تعویض آن بر شتاب خودرو

خودروهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند برای تکمیل فرایند عملیات احتراق در داخل موتور احتیاج به قطعه‌ای دارند که با ایجاد جرقه این کار را انجام دهد؛ این وظیفه به شمع (به انگلیسی Sparking Plug) محول شده است.

پس از مکش سوخت به داخل سیلندر و ترکیب آن با هوا شمع وظیفه دارد که با جرقه زدن عمل احتراق را آغاز و انرژی تولید کند.

این انرژی سپس توسط قطعات دیگر مکانیکی باعث به حرکت درآمدن خودرو می‌شود.

شمع سوزنی

شمع خودرو یکی از اجزایی که است که روی موتور و در واقع بر روی سر سیلندر قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین اجزا در فرایند احتراق خودرو است.

شمع ماشین از عایق چینی، الکترود، واشر و قسمت‌های دیگر تشکیل می‌شود و با دریافت ولتاژ بالا، عمل جرقه زنی در محفظه سیلندر را انجام می‌دهد.

شمع سوزنی

در بازار قطعات یدکی خودرو انواع مختلفی شمع وجود دارند که هر یک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. انواع شمع‌های خودرو عبارتند از شمع گرم، شمع سرد، شمع نیکلی، شمع ایریدیومی، شمع پلاتینیومی و شمع‌های چند الکترودی.

شمع‌های پلاتینیومی به دلیل اینکه جنس الکترود آنها از آلیاژ پلاتینیوم است ضمن اینکه عمر بالایی دارند می‌توانند تا ۲۵۰۰ درجه سانتیگراد حرارت را تحمل کرده و تا ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر مفید داشته باشند.

شمع‌های ایریدیومی نیز که جنس الکترود مثبت آنها از ایریدیوم است از طول عمر بالاتری نسبت به شمع‌های پلاتینیومی برخوردار هستند.

برای کاهش سوخت خودرو و افزایش شتاب پیشنهاد می شود از شمع های سوزنی یا ایریدیومی استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

تیونینگ خودرو : چه خودروهایی تیونینگ می شوند؟

تیونینگ هیوندای جنسیس کوپه برای نمایشگاه SEMA

با نحوه کار شرکت‎های تیونینگ آشنا شوید



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (12 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

اتو دیزاین | ۳ سال پیش
سلام و درود فراوان به سایت دلگرم دوست داشتنی. از سایت پر بارتون متشکرم. من راستش اولین بار با ویرا برگ با تیونینگ خودرو آشنا شدم و ماشینم رو از لحاظ تقویت موتور تیون کردم. امروز دوباره دنبال تیونینگ موتور می گشتم که با سایت زیباتون آشنا شدم. امیدوارم که همیشه موفق باشید.
0
1
علي فاتحي | ۴ سال پیش
سلام من يه خودرو با موتور تقويت از لحاظ موتوري ميخوام هزينه اش رو هم هرچي باشه پرداخت ميكنم فقط راهنمايي نياز دارم
ممنون ميشم راهنمايي كنيد
0
1

hits