دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درباره خودرو رهام و هر آنچه که لازم است بدانید

همه چیز درباره خودرو رهام + امکانات و مشخصات فنی

درباره خودرو رهام و هر آنچه که لازم است بدانید
6
زمان مطالعه: 15 دقیقه
سایپا از محصول جدید خود به نام خودرو رهام رونمایی کرد. که نخستین خودرو ملی شرکت سایپا است. با دلگرم همراه باشید تا درباره این خودرو بیشتر بدانید.

پلتفرم خودرو رهام از چه الهام گرفته شده ؟

رهام نام نخستین خودرو ملی شرکت سایپا است که از زبان طراحی جدید و اختصاصی شرکت سایپا و ویژگی‌های یک اتومبیل شهری مدرن سود می‌برد.

رهام نامی فارسی است که در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده آزاد و رها می باشد و استایل مدل سدان به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از شاهین ایرانی طراحی شده است.

سایپا موفق شد از نخستین اتومبیل کاملا مدرن خود که روی پلتفرم SP100 بنا شده رونمایی کند. سایپا رهام، هدف خود را در بازار ایران کسب سهم سالانه 100 هزار دستگاه قرار داده و با تاکید بر ویژگی‌های یک اتومبیل مشابه نظیر رنو تندر 90 قصد دارد هدف خود را سریعا محقق سازد.

همه آنچه درباره سایپا رهام این خودرو ایرانی باید بدانید

سایپا رهام در نگاه اول اتومبیلی با ظاهر شهری و لطیف به نظر می‌رسد که صرف‌نظر از اغراقات خودروهای امروزی که با اتومبیل‌های کره‌ای در بازار جهانی باب شد، تلاش دارد برای خریداران ایرانی پژو 206 اس‌دی، رنو تندر پلاس و جیلی جی‌سی 6 اکسلنت جایگزین مناسبی باشد.

این خودرو که گفته می‌شود در 4تریم مختلف قرار است به بازار ایران عرضه شود، به لطف مشخصات مناسب از پتانسیل لازم برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار بوده و کاهش ارزش پول ملی هم بر قدرت رقابتش بیش از همیشه افزوده است.

در این مطلب مزایا، معایب و آنچه باید درباره این خودرو رهام سایپا را یک جا گردآوری کرده‌ایم که با خواندن آنها می‌توانید به درکی دقیق از ماهیت اتومبیل تازه سایپا دست پیدا کنید.

معرفی محصول شرکت سایپا (خودرو رهام)

سایپا اعلام کرده نام رهام برگرفته از یک پرنده بومی نواحی مرکزی کشور است که به سختی می توان آن را شکار کرد. همین عامل هم نشان می‌دهد محصول تازه چه اندازه در نقشه استراتژیک این شرکت وضعیتی حیاتی دارد.

رهام را باید حاصل توان مهندسان گروه تحقیقات و توسعه شرکت سایپا و نیز مشاوره شرکای چینی، کره‌ای و فرانسوی سایپا دانست که بعد از 4سال از آغاز فعالیت متمرکز روی پروژه SP100 در نهایت تا اواخر تیرماه 97 به سرانجام رسید.

این خودرو که تصاویر نمونه اولیه و در حال آزمایش آن را در هندوستان، قرار است یکی از 20 اتومبیل جدید سایپا باشد که روی پلتفرم جهانی sp100 بنا می شوند.

طراحی رهام، سدان جدید و ایرانی سایپا برگ برنده این خودرو در بازار مصرف است

این اتومبیل که قرار است جایگزین ایرانی خودروهایی همچون کیا ریو، تندر90، ولیکس سی30، جیلی جی‌سی6 اکسلنت و پژو 206 اس‌دی باشد، با داشتن ابعادی بیشتر از محصولات مذکور، دامنه وسیعی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی در کنار ظاهر مدرن و شکیل شهری، به نوعی اتومبیل مهم بازار خودرو ایران در دوران تحریم‌های دوباره آمریکا است که برای نخستین بار از طریق یک همکاری عاقلانه چندجانبه با شرکای داخلی و جهانی به نتیجه نسبتا مطلوبی رسیده است.

رهام - سایپا

قیمت سایپا رهام 97

مشخصات فنی خودرو رهام

رهام با استفاده از موتور ۱۶۵۰ سی سی ۱۶ سوپاپه با تکنولوژی VVT، گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ، دارا بودن ۶ کیسه هوا و و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا ، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان نماید .

در گام اول اگر به موتور رهام نگاهی بیندازیم، متوجه حجم ۱۶۵۰ سی‌سی و ۱۶ سوپاپه آن خواهیم شد که با استفاده از فناوری VVT قادر است تا به حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار دست یافته و گشتاور آن نیز در بالاترین توان به ۱۵۴ نیوتن متر خواهد رسید.

طبق اعلام سایپا، رهام قادر است تا در مدل با گیربکس دستی به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یافته و در نمونه با گیربکس اتوماتیک به عدد ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت برسد.

بنا بر گفته سایپا خودرو رهام با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک و همچنین نمونه دستی تولید شده و در ۶ کلاس گوناگون با نام‌های Base1، استاندارد، Base2، مید، لوکس و سوپرلوکس وارد بازار می‌شود.

ظرفیت باک رهام هم ۴۷ لیتر بوده و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کرده است.

امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی سایپا رهام

مدل‌های عرضه شده سایپا رهام

از آنجایی که این یک پلتفرم جدید برای محصولات سایپا خواهد بود، بنابراین قابلیت توسعه این خودرو بر اساس سدان، هاچ‌بک، کراس، CUV و… نیز وجود دارد و بنابراین می‌توان انتظار داشت که رهام با شکل و شمایلی گوناگون در طی سال‌های آتی وارد بازار کشورمان شود.

قیمت سایپا رهام

درباره قیمت این خودرو با توجه به آنکه هنوز چند سالی تا ورود رسمی آن به بازار فاصله داریم، نمی‌توان رقم دقیقی را عنوان کرد اما با توجه به بازار امروز و همچنین توجه به این امر که سایپا رهام در ۶ تیپ مختلف وارد بازار خواهد شد، سایپا رهام که در کنار دنا توربوپلاس دو اتومبیل رقابت‌پذیر ایرانی در بازار 1.6میلیونی خودرو کشور هستند، هر دو در محدوده قیمتی 50 تا 75 میلیون تومان بسته به سطح تجهیزان مشتریان ایرانی را هدف قرار داده‌اند.

طراحی بدنه خودرو رهام

با اینکه نمی‌توان نمره‌ای در حد و اندازه ساخته‌های کره‌ای برای «سایپا رهام» در نظر گرفت ولی به راحتی نمی‌توان از کنار خلاقیت سایپا در طرح یک بدنه ساده، مدرن و بی آلایش شهری که‌ می‎تواند تا چند سال زیبایی خود را در خط تولید حفظ کند، به سادگی گذشت.

استفاده از خطوط نرم، حجم‌های سیال و فرم‌های پف‌آلود در سپر، چراغ‌های جلو و کناره‌ها باعث شده تا در نگاه اول این اتومبیل ایرانی را نزدیک به محصولات شورولت، فیات و یا حتی محصولات قدیمی‌تر شرکت کیا است.

با اینکه برخی ها طراحی اتومبیل ایرانی سایپا رهام را به عنوان نخستین محصول پلتفرم SP100، یک کپی دقیق از بیوک اکسل 2016 و کیا سراتو 2015 می‌دانند ولی باید اذعان کرد که سایپا بر خلاف همه ایراداتش در روند تولید، در مدل رهام به یک زبان طراحی مخصوص دست یافته است.

بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.

استفاده از رینگ و لاستیک 15 و 16 اینچی در نمونه‌های پایه و فول خودرو در کنار دی لایت چراغ‌های جلو، طراحی یک دماغه مدرن و سپری با سه ورودی هوا کمک کرده تا رهام سایپا اتومبیلی با امتیاز مناسب در بخش طراحی بیرونی باشد.

موردی که یک دستاورد خوشایند برای گروه سایپا بوده و به نظر برگ برنده رهام در بازار اتومبیل‌های سدان شهری با قیمت کمتر از 75 میلیون تومان است.

معرفی « رهام »؛ خودروی جدید سایپا

مشخصات فنی و قیمت خودرو رهام

نمای داخلی خودرو رهام

این بخش را باید حاصل مشاوره بیش از حد سایپا از رفقای چینی دانست که علاوه بر شباهت آشکار به اتاق برخی نمونه‌های موجود در کشور، زبان طراحی خاصی نداشته و از نظر کیفیت ساخت نیز حرف زیادی برای گفتن ندارد. رهام که قرار است رقابت سختی را با اتومبیل‌های آپشنال و پرزرق و برق چینی راه بیاندازد، با این اتاق بایستی خوش‌شانس باشد تا بتواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.

کابین سایپا رهام، که از فرم جدید متفاوتی نسبت به دیگر محصولات شرکت برخوردار است. البته استفاده از صفحه لمسی 7 یا 10 اینچی در کنار جعبه دنده اتوماتیک و سانروف کمک می‌کند رهام اتومبیلی جذاب برای برخی از اقشار جامعه باشد اما استفاده ناشیانه از موادی با رنگ نقره‌ای در بخش‌هایی از داشبورد سطح کیفی اتومبیل را کاهش داده است.

البته در نمونه فول آپشن این ایراد کمتر به چشم آماده و با دو رنگ شدن تریم داخلی اتاق، افزوده شدن قطعات چوب نما به داشبورد و نصب صندلی‌های چرمی، ما شاهد یک اتاق قابل قبول، به نسبت مدرن و قابل اعتنا از سایپا هستیم که در مقایسه با دو تجربه قبلی شرکت در تیبا و کوئیک، به نظر امتیاز بالاتری را به خود اختصاص خواهد داد.

نگاهی به رهام، اولین خودرو صفر تا صد ایرانی

ابعاد و گنجایش خودرو رهام

یکی از جالب‌ترین نکات درباره سایپا رهام همین ابعاد خاص خودرو است که موجب شده تا پلتفرم SP100 بتواند برای خودروسازی ایرادن نویدبخش یک حرکت روبه جلو باشد.

سایپا رهام که با داشتن ابعادی معادل 4.46، 1.76 و 1.50 متر در طول، عرض و ارتفاع، خود را محصولی مابین رنو تندر90 و دنا نزدیک کرده و با داشتن فاصله بین دو محور 2.65 متر علاوه بر برای بر تندر90، از گنجایش 420 لیتری صندوق عقب برخوردار است.

سایپا که هدف خود از طراحی این سدان را ارجحیت دادن راهام بر رقبای خارجی عنوان کرده، بسته به سطح تجهیزات و نوع موتور از وزنی معادل 1250 تا 1320 کیلوگرم برخوردار است و توانایی حمل 5سرنشین را هم دارد.

وضعیت فنی خودرو رهام

طبق آنچه فرادید در مصاحبه مهندس یزدان‌بخش از اعضای انجمن قطعه‌سازان ایران نوشته بود موتور اصلی رهام یک نمونه توربو، 3سیلندر و 130 تا 160 اسب بخاری است که با تکنولوژی پیشرفته، از مجموعه موتورهای ملی سایپا بوده که می‌تواند شتاب و هندلینگ مناسبی به مدل شهری رهام ببخشد.

سایپا رهام اما فعلا با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری یا به طور دقیق‌تر، ۱۶۵۰ سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۴ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته عرضه خواهد شد و بین ۱۲۶۰ تا ۱۳۳۰ کیلوگرم، وزن خواهد داشت.

با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که نخستین خودرو واقعا ملی سایپا، در زمانی حدود ۱۱ تا 13 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و با اندکی بهبود نسبت به خودروهای خانواده برلیانس بتواند تا نهایت سرعت 195 کیلومتر بر ساعت هم حرکت کند. با اینکه این خبر هنوز تایید نشده اما گویا رهام نیامده موفق شده بالاترین استانداردهای تولید خودرو در کشور را که به قوانین 85 گانه مشهورند به راحتی پاس کند.

البته بنا بر گفته برخی از منابع نزدیک به سایپا، مدل رهام به غیر از یک گیربکس اتوماتیک 6سرعته اتوماتیک از یک جعبه دنده دستی استفاده کرده و در ۶ کلاس گوناگون با نام‌های Base1، استاندارد، Base2، مید، لوکس و سوپرلوکس وارد بازار می‌شود. گفتنی است ظرفیت باک رهام ۴۷ لیتر بوده و این خودرو ایرانی قادر است استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کند.

امکانات و ایمنی خودرو سایپا رهام

شاید مهم‌ترین و حیاتی‌ترین هدف سایپا در ساخت سدان رهام همین مسئله ایمنی باشد. طبق اعلام مسئولان شرکت هم سایپا موفق شده با مدل رهام 3ستاره از 5ستاره موسسه انکپ اروپا (EURO NCAP) را دریافت کند که خود به معنی بهبود سطح استانداردهای تولیدی سایپا در بخش محافظت از جان سرنشینان است.

به لطف همین موارد و مشاوره از شرکت‌های موفق چندملیتی، رهام احتمالا خواهد توانست سطح ایمنی خود را به مرز اتومبیل‌های خوشنامی همچون پژو 206 و تندر 90 نزدیک نماید.

این اتومبیل که در نمونه پایه دارای ۲ کیسه هوای ایمنی و سیستم‌های ترمز جدید و دیسکی است، با یک ارتقا چشمگیر در مدل فول آپشن با ۶ ایربگ ، کمربندهای چند نقطه اتصال پیش کشنده، ترمز ضد قفل (ABS) درکنار فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) سود برده و خوشبختانه سیستم مدیریت تعادل را هم در لیست آپشن‌های قابل انتخاب خود گنجانده است.

آپشن‌های رفاهی و ارتباطی خودرو رهام

در کنار اینها رهام به واسطه هدف‌گذاری کلان خود، روی عرضه با انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ارتباطی تمرکز کرده و به امکاناتی نظیر سانروف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، چراغ‌های جدید مجهز به دی لایت، مه شکن جلو، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم 15 تا 16 اینچی پنج محوره مجهز است.

سایپا خودرو رهام

خودرو رهام کی به بازار می آید

تیزر رسمی معرفی سدان ایرانی سایپا رهام

این خودرو که قرار است در انواع هاچ‌بک، کراس‌اوور و ام پی وی یا میکرو ون کوچک شهری ساخته و راهی بازار کشور شود، قرار است راه ایران را برای گسترش صادرات صنعتی به منطقه و جهان هموار سازد.

جالب است بدانید ترکیه از محل صادرات اتومبیل و قطعه در شش ماهه نخست سال بیش از 16 میلیارد دلار درآمد داشت و ایران نیز می‌تواند با توجه به برتری تکنولوژیک بر کشورهای همسایه سالانه بین 1 تا 5 میلیارد دلار خودرو را ظرف 5سال آینده به دست آورد.

جمع‌بندی و چشم انداز بازار

قیمت برای سرنوشت رهام فاکتوری حیاتی است. اگر سایپا بتواند قیمت گونه پایه این اتومبیل جدید و آپشنال را کمتر از 50 میلیون تومان محدود کند و انواع فول اپشنال آن را هم با کمتر از 60 تا 65 میلیون تومان به دست مشتریان برساندف احتمالا بتواند به قتل و عام گروه کثیری از اتومبیل‌های چینی موجود در بازار نائل آمده و فروش بالایی را در بازار تجربه کند.

و البته که اساسی در موفقیت این خودرو، رضایت مشتریان از سطح کیفی این خودرو است که به گفته یکی از مدیران بخش تحقیقات گروه سایپا، بسیار بالا می باشد. باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه رهام خواهد توانست موفقیت را در بازار تجربه کند.

تاریخچه سازنده

سابقه تولید اتومبیل در شرکت خودروسازی سایپا به سال‌های دهه 50 خورشیدی (سال 1965 میلادی) برمی‌گردد، زمانی که سیتروئن با هدف سرمایه‌گذاری گسترده در صنعت خودرو ایران و تولید رده‌ای از محصولات ارزان‌قیمت شهری به تاسیس یک جوینت ونچر در ایران اقدام کرد و نام سایپا به این طریق شکل گرفت.

سایپا (SAIPA) که مخفف عبارت فرانسوی شرکت تولید اتومبیل سیتروئن ایران (Société anonyme iranienne de production des automobiles Citroën) است، کار خود را با تولید سیتروئن دایان 2 CV آغاز کرد و بعدها محصولاتی نظیر مهاری و ژیان کار را هم به خط تولید خود اضافه کرد.

بهترین مزیت سایپا رهام در بخش طراحی را باید هماهنگی بالای خطوط بدنه در سه قسمت جلو، عقب و نمای کناری عنوان کرد که برخلاف طرح سه لتی و متناقض دنا پلاس و یا فرم نامفهوم و خشن ساینا می‌تواند تا مدت‌ها بیننده را به خود مشغول دارد.

تولید رنو5، رنو21، سیتروئن زانتیا، کیا ریو و رنو لوگان از دیگر فعالیت‌هایی است که دومین خودروساز ایران در طول 5 دهه اخیر به انجام آنها همت گمارده است.

این شرکت که از سال 1392 به تولید محصول بومی تیبا اقدام کرده، 4اتومبیل تیبا سدان، تیبا2 هاچ‌بک، ساینا و کوییک را هم در سبد تولید خود داشته و با معرفی مدل کاملا جدید رهام قصد دارد عصر تازه‌ای از فعالیت صنعتی را برای خود رقم بزند.

وضعیت و چشم‌انداز فروش جهانی

سایپا از بدو ورود به بازار خودرو ایران همواره تلاش کرده صادرکننده نخست اتومبیل به منطقه خاورمیانه باشد که گرچه در برخی سال‌ها توانسته میزان صادرات اتومبیل‌های خود به عراق، سوریه، ونزوئلا و چند منطقه دیگر را تا بیش از 6 هزار دستگاه هم افزایش دهد اما این مورد هیچ‌گاه به یک رویه باثبات و مدرن تبدیل نشده و نه سطح تکنولوژی محصولات صادراتی و نه بازارهای هدف از عمق و کیفیت چندان بالایی برخوردار نبوده‌اند.

سایپا با داشتن سه زیر مجموعه زامیاد، پارس خودرو و سایپا دیزل سال گذشته موفق شده در ایران بیش از 600 هزار دستگاه اتومبیل بفروشد ضمن اینکه چیزی بین 3 تا 4 هزار دستگاه خودرو هم به بازار عراق صادر کرده است.

برنامه تازه صادراتی سایپا این است که با رساندن تیراژ مدل رهام به حدود 100 هزار دستگاه در سال، صادرات خود را تا 15 هزار دستگاه افزایش دهد که به نظر می‌رسد با داشتن یک استراتژی صحیح بازاریابی و تبلیغات در منطقه و برخی بازارهای دیگر، بتوان به آن ظرف سه سال آینده دست یافت.

درباره خودرو رهام

خودرو رهام

بیشتر بخوانید :

قیمت روز خودروهای داخلی و خارجی (۰۵ شهریور ۱۳۹۷)

حسین عطایی پسر ۱۰ ساله ایرانی که مخترع و طراح مفهومی خودرو است



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits