دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز درمورد دریافت ارز مسافرتی
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
شاید تا به حال نام ارز مسافرتی را شنیده باشید اما درمورد آن اطلاعی نداشته اید. تا انتها با ما همراه باشید تا شما را به طور کامل با این نوع ارز آشنا نماییم.

ارز مسافرتی چیست ؟

ارز مسافرتی ارزی است که از طرف بانک مرکزی و به منظور کمک هزینه‌ای برای سفرهای تفریحی مقرر شد. قوانین مربوط به این ارز ثابت نبوده و با توجه به شرایط دچار تغییر می‌شوند.

برای مثال میزانی که به هر فرد تعلق می‌گیرد در دوره‌ای 1000 یورو و در دوره‌ای 500 یورو برای کشورهای مختلف متغیر بوده است. همچنین امکان استفاده از آن به دفعات در طول سال یکی دیگر از مسائلی بوده که دچار تغییر شده است.

افرادی که قصد سفر به خارج از کشور را دارند می توانند سالی یک بار ارز مسافرتی با قیمت دولتی دریافت کنند. در حال حاضر این ارز برای کشور های هم مرز و مشترک المنافع با ایران ۵۰۰ یورو و برای سایر کشور ها ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز ها محاسبه می شود.

کشور های مشترک المنافع شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس است که ارز مسافرتی در نظر گرفته شده برای آن ها 500 یورو می باشد.

ارز مسافرتی چیست

ارز مسافرتی یعنی چه ؟

شرایط دریافت ارز مسافرتی

  • این ارز متعلق به افراد بالای 12 سال است.
  • افراد متقاضی ایرانی نباید مقیم خارج از کشور باشند و یا دارای گذرنامه سیاسی یا خدمت باشند.
  • ارز مسافرتی به افرادی تعلق میگیرد که از فرودگاه‌های امام خمینی، اصفهان، مشهد، تبریز و شیراز به خارج از کشور می‌روند.
  • مراجعه به یکی از شعبات بانک‌های ارائه دهنده حداکثر از 7 روز قبل از پرواز.
  • بانک‌های ارائه دهنده ممکن است تغییر کنند اما به طور معمول بانک‌های ملی، ملت، تجارت، پارسیان و سامان ارائه کننده ارز مسفارتی هستند.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

  • حضور اشخاص متقاضی و همراه داشتن کارت ملی.
  • اصل گذرنامه با داشتن حداقل 6 ماه اعتبار
  • همراه داشتن بلیت با مهر آژانس و در صورت خرید اینترنتی همراه داشتن کد رهگیری
  • اصل و کپی رسید واریز وجه عوارض خروج به استثنای کسانی که معاف مالیاتی هستند
  • فرم تکمیل شده دریافت ارز
  • در صورتی که مقصدسفر نیاز به ویزا داشت، به همراه داشتن اصل و کپی ویزا الزامیست

چگونه ارز مسافرتی بگیریم ؟

نحوه دریافت ارز مسافرتی

مراحل دریافت ارز مسافرتی

شما با داشتن مدارک لازم می‌توانید حداکثر از 7 روز قبل از تاریخ پروازتان به یکی از بانک‌های مربوطه مراجعه کرده و با پرداخت وجه، حواله ارزی را دریافت کنید.

در روز سفر نیز با ارائه حواله به باجه بانک مستقر در سالن ترانزیت یا پایانه مرزی فرودگاه معادل آن را ارز دریافت کنید. در صورتی که می‌خواهید ارز را با کارت بانکی بگیرید، باید به همان بانکی مراجعه کنید که مربوط به کارت بانکی شماست.

ارز مسافرتی چه تفاوتی با ارز آزاد دارد ؟

تفاوت ارز مسافرتی و ارز آزاد فقط در نرخ آن ها است، که معمولاً ارز مسافرتی ارزان‌ تر است. گرچه این مسئله تا قبل از افزایش شدید قیمت دلار اهمیت داشت و بعد از آن در مدت زمان کوتاهی این ارز با قیمتی پایین‌تر عرضه شد اما برای جلوگیری از سوء استفاده و کمک به تامین ارز، قیمت آن به قیمت ارز در بازار آزاد نزدیک شد.

اکنون هر دو نرخ در یک سطح قرار دارند و گرفتن ارز مسافرتی فایده چندانی ندارد.

هم اکنون هر فرد مجاز است از این ارز بارها استفاده کند. مقدار آن نیز تا سقف 2000 یورو و یا 2200 دلار است که به تعداد افراد تعلق می‌گیرید.

یعنی اگر شما یک مرتبه سفر کردید و 1000 دلار دریافت نمودید و در همان سال مجدداً قصد سفر داشتید، اجازه دارید این بار نیز تا سقف 1200 دلار دیگر دریافت کنید.

چگونه ارز مسافرتی بگیریم

مراحل گرفتن ارز مسافرتی

نکات قابل توجه برای دریافت ارز مسافرتی

حضور شخص متقاضی دریافت ارز مسافرتی در شعبه برای احراز هویت و تکمیل فرم درخواست و امضا‌‌ٔء فرم، الزامی است. یعنی اگر شما به همراه همسر و فرزند خود سفر می کنید، در صورتی که فرزند بالای ۱۲ سال دارید، می بایست ایشان نیز در صورتی که برایش درخواست ارز مسافرتی می کنید،‌ در شعبه حضور داشته باشید.

الزامی برای ارائه شناسنامه قدیم یا جدید جهت درخواست صدور حواله ارزی در شعب وجود ندارد.

اگر گذرنامه شما اخیرا تعویض شده است یا المثنی دریافت کرده اید، می بایستی گذرنامه قبلی را نیز به متصدی ارزی شعب بانک های عامل ارائه دهید تا بررسی گردد.

برای جلوگیری از اتلاف وقت در زمان تکمیل مدارک، معادل ریالی کل ارز درخواستی را در کارت شتابی که در اختیار دارید موجه داشته تا بتوانید پس از اعلام متصدی باجه، آن مبلغ را پرداخت کنید. الزامی برای پرداخت از کارت شتابی که متعلق به شما باشد، نیست.

در زمان درخواست صدور حواله ارز مسافرتی، فرودگاهی که پرواز شما از آنجا انجام می شود را به متصدی باجه اعلام کنید تا در حواله و مدارک قید کند. یعنی اگر از فرودگاه تبریز یا فرودگاه امام تهران قصد سفر به خارج از کشور را دارید،‌ می بایست نام فرودگاه را اطلاع دهید. چرا که در آن فرودگاه تنها به شما ارز مسافرتی پرداخت می شود.

اگر شما امسال در نخستین سفر خارج از کشور خود،‌ موفق به دریافت ارز مسافرتی نشده اید، این فرصت برای شما تا ۲۹ اسفند ۹۶ محفوظ است که درخواست ارز مسافرتی برای سفرهای بعدی بکنید.

ارز مسافرتی برای سفر انجام نشده تعلق می گیرد. بعضی از مسافران دقیقه ای نودی،‌ درخواست ارز مسافرتی را به روز آخر قبل از پرواز موکول می کنند که این موضوع شانس دریافت حواله و گرفتن ارز در سالن ترانزیت را کاهش می دهد.

اگر خواهان دریافت ارز مسافرتی در سال جدید هستید، اطلاعات لازم را از روابط عمومی بانک های عامل کسب کنید.

به دلیل آنکه بانک های خاصی در کشور، حواله ارزی مسافرتی صادر می کنند، نزدیک ترین شعبه به محل سکونت یا محل کار خود را انتخاب کنید و شب قبل، محل این شعبه را شناسایی کنید.

کلیه ایرانیانی که مقیم خارج از کشور هستند، نمی توانند ارز مسافرتی به نرخ مبادله ای دریافت کنند.

برخی از بانک ها مانند بانک سامان، این امکان را برای دریافت کنندگان ارز مسافرتی فراهم کرده اند که از همان شعبه ای که ارز درخواست کرده اند، بیمه مسافرتی نیز دریافت کرده تا سفر خود را بیمه کنند. البته این بیمه، از شرایط دریافت حواله ارزی نیست.

از صفر تا صد ارز مسافرتی/ پایان ۳۰سال تسهیلات برای گردشگری ...



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits