دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای سفر به گرجستان
0
زمان مطالعه: 8 دقیقه
:• مساحت: 69,700 کیلومتر مربع• جمعیت: 4.2 میلیون نفر• پایتخت: تفلیساگر قصد دارید به یکی از کشورهای شوروی سابق مسافرت کنید، گرجستان مناظر زیبا

:• مساحت: 69,700 کیلومتر مربع• جمعیت: 4.2 میلیون نفر• پایتخت: تفلیساگر قصد دارید به یکی از کشورهای شوروی سابق مسافرت کنید، گرجستان مناظر زیبا

:

• مساحت: 69,700 کیلومتر مربع
• جمعیت: 4.2 میلیون نفر
• پایتخت: تفلیس

اگر قصد دارید به یکی از کشورهای شوروی سابق مسافرت کنید، گرجستان مناظر زیبا، آب و هوای مطبوع و انواع گونه های گیاهی و جانوری دارد. روستاهای بزرگ این کشور چشمه های آب گرم و معدنی، آبگیرهای بزرگ، غار، آبشار و مناظر و طبیعت فوق العاده زیبا دارند.

خانه های سنگی در اطراف شهر و خیابان های پیچ در پیچ تفلیس – پایتخت گرجستان – بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند.

سوخومی پایتخت جمهوری خودگران آبخاز است و یکی از مهم ترین بنادر گرجستان به شمار می رود. این شهر که در کرانه دریای سیاه قرار دارد، آب و هوای مدیترانه ای دارد و بهترین تفرجگاه مسافران به شمار می رود. کافه های کنار ساحل این شهر بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارند.

جاذبه های گردشگری


راهنمای سفر به گرجستان
• کلیسای آتنی سیونی

کلیسای آتنی سیونی در فاصله 10 کیلومتری از گوری قرار دارد و جذابیت این کلیسا برای معماری قرن 11 میلادی آن است که با انواع نقاشی های دیواری و سنگ های تراشیده تزئین شده است.


راهنمای سفر به گرجستان
• باتومی

باتومی هویت ترکی دارد و مرکز جمهوری خودمختار آجاریان است. این شهر، بندری در کرانه دریای سیاه است و یکی از مقاصد گردشگری در گرجستان به شمار می رود. مسجد، حمام خانه قرن 19 میلاد، موزه آجاریان، سیرک، پارک، موزه گیاه شناسی و تئاتر از با ارزش ترین جاذبه های این شهر هستند.


راهنمای سفر به گرجستان
• تماشای پرندگان

یکی دیگر از تفریحاتی که باید در گرجستان انجام داد، تماشای پرندگان است. حدود 360 گونه پرنده در این کشور زندگی می کنند که با توجه به فصل، تعداد آنها زیاد و کم می شود. به طور مثال، در فصل بهار آنها زیاد می شوند و در پاییز کوچ می کنند. پرندگان شکاری همچون کرکس ریشدار، سنقر (انواع‌ بازهاى سنگين‌ جثه‌ و آهسته‌ پرواز) و عقاب سفید را می توان در تابستان در ناحیه قفقاز دید. در پاییز، در تالاب ها و دامنه کوه ها در نزدیکی مرز ارمنستان می توان انواع پلیکان های سفید، لک لک سفید، درنا و خروس برفی دریای خزر را مشاهده کرد.


راهنمای سفر به گرجستان
• ساحل دریای سیاه

تفرجگاه های کنار دریا و اسکله جنوب غربی جمهوری باتومی در کرانه دریای سیاه از جمله پربازدیدترین مکان های گردشگری گرجستان هستند. به دلیل نزدیکی این شهر با مرز ترکیه (20 کیلومتر)، معماری خانه های این شهر ترکی است. باتومی بسیار سرسبز است و آب و هوای نیمه استوایی دارد. مزارع بزرگ چای، تنباکو، قهوه، موز و مرکبات در همه جای شهر دیده می شوند. در ضمن، در کنار ساحل نیز کوه های سرسبزی قرار دارند که از بالای آنها می توان مناظر زیبای اطراف را مشاهده کرد.


راهنمای سفر به گرجستان
• پارک ملی بورجامی-خاراگائولی

این پارک در واقع منطقه محافظت شده در ناحیه قفقاز کوچک در جنوب غربی تفلیس و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی اروپا است. این پارک در سال 1995 میلادی تاسیس و در سال 2001 میلدی به طور رسمی گشایش یافت. در این پارک انواع گونه های گیاهی و جانوری را می توان دید و از مناظر زیبای آن نهایت لذت را برد.


راهنمای سفر به گرجستان
• بورجومی

شهر چشمه های آب گرم بورجامی حدود 150 کیلومتر از غرب تفلیس فاصله و در منطقه توری قرار دارد. این دهکده در قرن 19 میلادی توسط نیکولاس تزار به عنوان شهر آب گرم توسعه پیدا کرد و آب معدنی های زیادی از آنجا تهیه می شود. قدم زدن در اطراف تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنی است.


راهنمای سفر به گرجستان

• قفقاز

سلسله کوه های قفقاز که از کرانه دریای سیاه تا دریای خزر ادامه دارد، بهترین محل برای کوهنوردی، اسکی، هلی-اسکی و اسنوبوردینگ است. کوه شخارا با ارتفاع 5068 متر، بلندترین قله این سلسه کوه است. از دیگر قله های آن باید به کازبک با ارتفاع 5033 متر اشاره کرد که بسیار مورد علاقه کوهنوردها است. مناطق Bakuriani و Gudauri برای اسکی مناسب هستند. از ماه دسامبر تا آوریل همه کوه ها پوشیده از برف هستند.


• معبد دابا

در فاصله 10 کیلومتری از باکوریانی، معبد دابا که متعلق به قرن 12 است قرار دارد. در نزدیکی این معبد یک آبشار با ارتفاع 60 متر قرار دارد. در طول تابستان بازدید از رودخانه تبتسکوری نیز خالی از لطف نیست.

راهنمای سفر به گرجستان
• بزرگراه ارتش گرجستان

در سفر به گرجستان خوب است در بزرگراه ارتش گرجستان نیز که 220 کیلومتر از تفلیس تا ولادیقفقاز ادامه دارد، رانندگی کنید. این جاده در قرن 19 میلادی توسط روس ها برای کمک به کنترل منطقه گرجستان ساخته شده است. این جاده پیچ در پیچ در دل کوه های قفقاز ادامه دارد. در میان راه آثار باستانی همچون کلیسای سامبا متعلق به قرن 14 را می توان دید. همچنین روستای کازبگ و شهر متسختا نیز در راه هستند که بد نیست به آنها سری بزنید. تفرجگاه اسکی Gudauri نیز در همین بزرگراه جای گرفته است.


راهنمای سفر به گرجستان
• موزه ملی گرجستان

موزه ملی گرجستان در شهر تفلیس قرار دارد. در این موزه مجموعه ای از دیوارنگاری های، چینی و انواح جواهرات نمایش داده می شوند که به زمان پیش از ورود مسیحیت تعلق دارند. موزه ملی هنر گرجستان که در مرکز شهر تفلیس است شامل بسیاری آثار باقی مانده از هنرمندان قرن 19 میلادی همچون نیکو پیروسمانی است. موزه در فضای باز فرهنگ شناسی نیز نمونه جالبی از نمایش خانه های روستایی و عناصر هنری است.


راهنمای سفر به گرجستان
• تفرجگاه اسکی Gudauri

تفرجگاهی که در فاصله حدود 120 کیلومتری از تفلیس قرار دارد، یکی از بهترین مکان ها برای گردش در طبیعت به شمار می رود. این تفرجگاه در تابستان مملو از گل و گیاهان زیبا است و در زمستان قله های کوه های آن پوشیده از برف و مکانی مناسب برای اسکی است. در اطراف و بالای کوه های این منطقه می توان لحظه های شاد و آرامش بخشی را تجربه کرد.


• اسب سواری

از جمله تفریحاتی که می توان در گرجستان انجام داد، اسب سواری و دوچرخه سواری در کوه است. در این کشور تعداد زیادی جاده های کوهستانی برای این منظور وجود دارد. اسب های قفقازی برای استقامت و زیبایی شهرت بسیاری دارند.


راهنمای سفر به گرجستان
• پارک ملی و منطقه محافظت شده لاگودچی

گردشگران می توانند سفر کوتاهی در طبیعت بکر و دست نخورده پارک ملی و منطقه محافظت شده لاگودچی داشته باشند و از آبشارهای بلند و دریاچه های زیبا لذت ببرند.


راهنمای سفر به گرجستان
• متسخِتا

متسخِتا در حال حاضر جزو میراث جهانی یونسکو و پایتخت پادشاهی گرجستان شرقی است. این شهر از قرن 12 میلادی تاکنون وجود دارد. کلیسای جامع قرن 15 میلادی Svetitskhoveli به معنای ستون زندگی در محل تلاقی رودهای متکواری و اراگوی قرار دارد و یکی از مقدس ترین مکان های گرجستان به شمار می رود.

متسختای آثار معماری و باستانی ارزشمندی دارد و یکی از مراکز مهم آثار معماری باستانی گرجستان به شمار می رود.


راهنمای سفر به گرجستان
• معبد جواری

معبد جواری یکی از ارزشمندترین آثار معماری باستانی گرجستان است. این بنا قدیمی ترین نمونه ساختمان های گنبدی است. ساختمان صومعه چنان به نظر می رسد که از درون صخره، به سوی قله مخروطی آن بیرون آمده است.

• صومعه سامتاورو

یکی دیگر از نمونه های برجسته معماری گرجستان صومعه سامتاورو است این معبد در فاصله کم از اسوتیتس خولی قرار دارد.

راهنمای سفر به گرجستان


• قلعه ناریکالا

بخش قدیمی تفلیس را می توان به خوبی از بالای قلعه ناریکالا دید. این قلعه را نخستین بار ایرانی ها در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ساخته اند و در قرن 17 میلادی مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است.

راهنمای سفر به گرجستان


• روستا روشکا

این روستای کوهستانی با کوه هایی همچون چائوخی بهترین مناظر و طبیعت کوهستانی را دارد و گردشگران از قدم زدن و کوهنوردی در دل کوه و روستا لذت می برند.



راهنمای سفر به گرجستان
• شاتیلی

روستای دورافتاده شاتیلی یکی از بهترین و زیباترین معماری های گرجی را دارد و در رشته کوه های اصلی قفقاز واقع شده است. برج های واحدی در کنار هم ساخته شده اند که هر کدام شبیه یک قلعه مجزا هستند.

راهنمای سفر به گرجستان
• کلیسای سیونی

ارگ تفلیس که از ساحل جنوبی رودخانه منشعب شده است، کلیساهای زیادی دارد که همه با نقاشی ها و نگاره های دیواری مزین شده اند. خانه های قرن 19 این منطقه نیز مرکز گالری های باز در طبقه های بالایی، قلعه و کافه ها و فروشگاه های متعدد هستند که صنایع دستی و محصولات محلی می فروشند.

راهنمای سفر به گرجستان
• حمام سولفور

در تفلیس حمام گنبدی شکل وجود دارد که به قرن 19 میلادی تعلق دارد. این حمام امروز بازدیدکننده های بسیاری دارد و توسط نویسنده های مشهوری همچون تولستوی و پوشکین بسیار یاد شده است.



راهنمای سفر به گرجستان
• تفلیس

تفلیس پایتخت گرجستان و مملو از مکان هی گردشگری است. از جمله می توان به تفلیس قدیم اشاره کرد که سه ارگ نارین قلعه، ارگ قدیمی تابور و ایسانی در خود دارد. نام این شهر به زبان گرجی تبیلی به معنای گرم است. از بالای کوه متاتسمیندا می توان به خوبی همه شهر را تماشای کرد.


• سفرهای کوتاه

در گرجستان 5 پارک ملی با مناظر زیبا وجود دارد. کوهنوردی و سفرهای کوتاه در پارک ملی توشتی که کوهستانی است و حدود 4800 متر ارتفاع دارد بسیار رایج است. دریای خزر، رشته کوه های قفقاز، جانورانی همچون سیاه گوش ها و انواع پرندگان متفاوت را می توان در این پارک دید.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits