دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ساری
2
زمان مطالعه: 12 دقیقه
ساری پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است این شهر زیبای شمالی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد و با قرار گرفتن در نزدیکی کوه و جنگل و دریا آب و هوایی معتدل و دلپذیر دارد


مناطق دیدنی ساری


ساری پرجمعیت ترین شهر استان مازندران و مرکز آن است. این شهر زیبای شمالی قدمتی ۵۰۰۰ ساله دارد که موجب شده علاوه بر طبیعت زیبا و منحصر به فرد بناهای دیدنی فراوانی نیز داشته باشد. شهر با قرار گرفتن در نزدیکی کوه و جنگل و دریا آب و هوایی معتدل دارد که لذت سفر به آن را دوچندان می کند. ساری در ابتدای حکومت آقا محمد خان قاجار و قبل از تهران برای مدتی پایتخت ایران بود و اولین شهری بود که ساخت راه آهن سراسری در آن آغاز شد. با ما در مجله دلگرم همراه شوید تا جاذبه های این شهر قدیمی را باهم مرور کنیم.

میدان ساعت ساری

میدانی بزرگ در مرکز شهر ساری است که اگر به این شهر سفر کنید حتما از کنار آن عبور خواهید کرد. این میدان دارای برجی است که یک ساعت عقربه ای با صدای زنگ ناقوس است که پس از هر تغییر ساعت به تعداد رقم های ساعت به صدا در میاید. نیمه شب ها ساعت ۱۲ بار با صدای بلند ناقوس زنگ می خورد و صدای آن در شهر می پیچید که موجب شد در سال ۱۳۸۰ صدای آن را قطع کنند. برج ساعت در سال ۱۳۰۹ شمسی توسط محمد علی حمیدی و میدان در سال ۱۳۵۵ ساخته شده است.

عمارت فاضلی ساری

عمارتی زیبا و با ابهت که داری دو عمارت مسکونی متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. در حال حاضر خانه فاضلی‌ها دارای کاربری خاصی نیست و بازدید برای عموم آزاد است. عمارت فاضلی همانگونه که از نام آن مشخص است متعلق به خاندان فاضلی ها بوده است. صاحب ملک با توجه به پرس و جوهای انجام شده معلم بوده ولی از معمار بنا هیچ اطلاعاتی موجود نیست.

میدان ساعت

مسجد فرح آباد ساری

این بنا ار آثار دوره صفویه - شاه عباس اول- است که امروزه به صورت نیمه ویرانه درآمده است. بنا با طرح چهار ایوانی ساخته شده و دارای دو در ورودی بزرگ ، ایوان ها،حجره ها و طاقنماها گنبد خانه و شبستان ستوندار است. صحن مسجد آجر فرش شده و در وسط آن ، حوض آبی واقع بوده است .بناهای سمت شمالی صحن ، شباهتی به کاروانسرا ومحل استراحت مسافران دارد.

خانه (موزه) کلبادی ساری

خانه منوچهر خان کلبادی در دوره قاجار ساخته شد و قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال پیش می رسد. پس از فوت وی خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. معماری آن بسیار زیبا و دیدنی است. قسمتی از این عمارت را به موزه تاریخ شهر ساری اختصاص داده اند. درون موزه آثار باستانی با قدمت ۷۰۰۰ سال دیده می شوند که جنس آن ها فلز، سفال، شیشه و سنگ است و از دوران پیش از تاریخ تا اواخر دوره قاجار گذشته مازندران و ایران را در بر می گیرد.

سد شهید رجایی (سلیمان تنگه) ساری

سدی میان کوهستان در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی که از جاذبه های شهر ساری به شمار می آید. اگر قصد پیک نیک و گردشگری در میان طبیعت زیبا و کنار آب را دارید این مکان فوق العاده را از دست ندهید. امکان قایقرانی، اسکی، ماهیگیری و بازدید از آن با تهیه بلیت نیز وجود دارد. همچنین در این محل سرویس بهداشتی، رستوران و سکوهایی مناسب نشستن نیز تاسیس شده است.

پارک

پارک جنگلی شهید زارع ساری

پارکی با وسعت ۷۰هکتار که در سال ۱۳۴۴ جهت جلوگیری از انهدام جنگل و بازسازی آن با کاج های تهران و زربین جنگلکاری شد. منظره پارک بسیار دیدنی و چشم نواز است. پارک مناسب گذراندن یک روز زیبا همراه با خانواده در دل طبیعت است. همچنین به خاطر امکاناتی که دارد بسیاری از مسافرانی که قصد اقامت در چادر را دارند این پارک را انتخاب می کنند. امکانات پارک: جاده مناسب، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آب آشامیدنی، مواد غذایی و … می باشد

پناهگاه حیات وحش میانکاله ساری

موقعیت پناهگاه حیات وحش میانکاله در بین کشورهای دریای خزر از نظر زیست ‌‌محیطی از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است زیرا در طول ساحل جنوب دریای خزر فقط همین مسافت ۶۰ کیلومتری از هرگونه توسعه شهری و آلودگی های قابل ملاحظه و تخریب مفرط مصون مانده است. میانکاله در سراسر سال میزبان جمعیت‌ کثیری از گونه‌ های مختلف پرندگان است که از تالاب برای بهره مندی از شرایط مناسب ، منابع تغذیه‌ و آب و هوایی معتدل، جهت زمستان‌ گذرانی و یا تابستان ‌گذرانی و جوجه‌ آوری استفاده و به آن مهاجرت می نمایند. امیدواریم تمامی بازدیدکنندگان به منطقه نکات زیست محیطی را رعایت کنند و از آسیب زدن به طبیعت بپرهیزند.

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز ساری

پناهگاه‌ حیات وحش دشت ناز با مساحت ۵۵ هکتار در میان جنگل های جلگه ای قرار گرفته و محل زندگی و تکثیر گوزن زرد ایرانی است. دشت ناز برای علاقمندان به طبیعت و حیات وحش منطقه ای جذاب ودیدنی است. گردشگران، با مجوز از سازمان محیط زیست میتوانند از این منطقه دیدن کنند و از تماشای گوزن زرد، قرقاول و کبوتر لذت ببرند.

خانه

خانه رمدانی ها ساری

خانه رمدانی ها با مساحت ۶۰۰ متر مربع از دو بخش قاجاری و پهلوی تشکیل شده که بخش جنوبی آن متعلق به عصر قاجاری است و قدمت آن به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی گردد. دارای سر در بسیار زیبایی است. بنای دوم در پشت بنای اولی با یک فاصله ی کم قرار دارد. در دوران پهلوی اول دچار تغییرات اساسی شده است. در سال های اخیر نیز تمام اندودهای داخلی از بین رفته است. طاق نماهای دوره قاجاری از زیر آن نمایان گشته است.

چشمه های باداب سورت ساری

چشمه های سورت در میان مردم محلی منطقه به عنوان باداب شهرت دارد. علاوه بر زیبایی بی نظیر و خیره کننده دارای خواص درمانی نیز می باشد. این چشمه ها طی هزاران سال در مسیر عبور آب های خود از بالای کوه به پایین آن ده ها حوضچه زیبا و رنگارنگ تشکیل داده اند. آب چشمه های اسرار آمیز دو نوع کاملا متفاوت از لحاظ مزه، رنگ و بو می باشد. آب یکی از آن ها بسیار شور و دارای خواص درمانی برای پوست، کمر درد و روماتیسم است و دیگری نارنجی رنگ است.

مسجد جامع شاه عباسی ساری

بنای مسجد یکی از آثار به جا مانده از دوران صفویان در استان مازندران است و تاریخ آن را حدود سال ۱۰۲۵ هجری قمری تخمین می زنند. مجموعه فرح آباد دارای مسجد، پل و کاخ جهان نما بوده است که تنها مسجد آن باقی مانده است.

مسجد

امام‌زاده عباس ساری

یکی از مزارات با شکوه و زیبای شهرستان ساری ، حرم امامزاده عباس (ع) است که در شرق شهر ساری بلوار امام رضا خیابان امامزاده عباس واقع شده است. در گذشته این آرامگاه در دهکده آزادگله از دهکده های اندرود شهرستان ساری واقع بود اما اکنون به جهت گسترش شهر ، این منطقه جزء شهر ساری میباشد .

حمام وزیری ساری

این حمام که از بناهای دوره قاجاری در محله آب انبار نو در ضلع شمالی خانه کلبادی قرار دارد.درگذشته دارای دو ورودی از طریق کوچک آب انبار نو و خیابان 18 دی فعلی بوده وهم اکنون هر دو مسیر مسدود شده ودسترسی به آن تنها از حیاط شمالی خانه کلبادی امکان پذیر است.این حمام با مساحتی در حدود 200 مترمربع دارای همه فضاهای لازم برای یک حمام سنتی شامل ورودی ، سربینه ،راهروی انتقالی هوا ،گرمخانه هزینه های آبگرم و سرد سرویس بهداشتی و تون (گرمابه)است. در سال 1379 مرمت و بازسازی آن را آغاز کرده است.

مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری

مجموعه تاریخی فرح‌آباد مجموعه‌ای از بناهای تاریخی مربوط به بقایای شهر قدیمی فرح‌آباد است که در بین راه ساری - فرح‌آباد قرار دارد.این ابنیه در زمان شاه عباس صفوی بنا شده است. در دوران صفوی به دلیل رونق فراوان به آنجا دارالسلطنه و دارالسرور گفته می‌شد.

دریاچه

دریاچه الندان ساری

دریاچه الندان با مساحت ۱۷ هکتار که در هنگام بارندگی به ۳۰ هکتار می‌رسد در روستای الندان بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری واقع می‌باشد. این اثر طبیعی با قدمت کواترنری به شماره ۲۶۳ ، ۲۳ آبان ماه ۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

برج رِسکِت ساری

این برج در روستای رسکت از توابع بخش دودانگه در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر ساری واقع شده و قدمت آن به قرن پنجم هجری قمری باز می‌گردد. این برج شامل بدنه آجری و گنبد است که در حدّفاصل قسمت فوقانی بدنه و آغاز گنبد، تزئینات مقرنس‌کاری دیده می‌شود. این بنا دو کتیبه آجری به خط پهلوی ساسانی و خط کوفی دارد. وجود خط پهلوی در این بنا به این دلیل است که خط رایج در مازندران تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران همچنان خط پهلوی بود.

برج رسکت در شیب تند کوهی سنگی بنا شده و همواره این سئوال مطرح بوده که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سئوال گمانه‌ای در اطراف برج زده شد و طی آن بخشی از سکوی آجری نمایان شد که سطح شیب را برای معماران برج از بین برده است. معماران این برج با استفاده از تراشیدن سنگ‌های کوه، حفره‌ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

برج آرامگاهی رسکت در زمان غزنویان ساخته شده‌ اما در این زمان خاندان باوندیان که از اسپهبدان ساسانی بودند در مازندان حکومت می‌کردند. این خاندان از دوره ساسانی در این منطقه از کشور مستقر بودند و با ورود اسلام، مسلمان شده‌ و حدود ۷۰۰ سال در مازندران حکومت کردند. برج رسکت آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان به نام «شهریار ابن قارون» است.

برج

شاطر گنبد ساری

شاطر گنبد یا گنبد شاطر یک بنای آرامگاهی و متعلق به قرن نهم هجری قمری برابر با عصر تیموریان در یک کیلومتری جنوب شهر ساری است. این سازه تاریخی برای مدت طولانی در محاق قرار داشت و به دلیل عدم توجه به آن دچار آسیب‌های فراوان شده است. در حال حاضر اطراف و سقف این بنا درختان و گیاهان خود رو سبز شده‌اند که اگر توجه جدی نشو منجر به تخریب بنا خواهد شد. شاطر گنبد در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۶۷۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

برج شاطر گنبد واقع در گنبد محله جنوب شرقی روستای بالادرزا و در یک کیلومتری جنوب شهر ساری، در حاشیه غربی رودخانه تجن، ازجمله بناهای آرامگاهی با ارزش منطقه است. این بنا چهار ضلعی بوده و از آجر و گچ ساخته شده استو برای احداث گنبد در داخل، چهار کنج بنا را با چهار گوشواره چر ککرده و پایه ای هشت ضلعی برای گنبد رک هشت وجهی احداث کرده اندو تزئینات این بنا در محل اتصال ساقه به گنبد عبارت است از یک قطار قرنیز گچ کاری شده، سینه کفتری و بالای هر قرنیز، یک ردیف قرنیز نیمه بیضی است. در ورودی بنا در جهت شرقی قرار دارد.

دریاچه چورت ساری

دریاچه چورت در شمال شرقی استان مازندران و بخش چهاردانگه شهرستان ساری قرار دارد. اگر از تاریخ این دریاچه بخواهید بدانید، باید بگوییم که چورت در سال ۱۳۲۰ بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، بوجود آمده است.وسعت این دریاچه حدود ۲.۵ هکتار است و محلی ها به آن، دریاچه میانشه هم می گویند اما به دلیل نزدیکی آن به روستای چورت به این نام خوانده می شود.

زمانی که آب دریاچه پایین می آید، باقیمانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند پدیدار می شود و منظره زیبایی را ایجاد می کند که شاید در کمتر نقطه ای از ایران دیده باشید. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه های تفریحی استان مازندران است که برای رسیدن به آن می توانید مسیر جنگلی را در پیش بگیرید و لذت پیاده روی در میان درختان انبوه را هم تجربه کنید. البته این مسیر مجهز به استراحتگاه و سرویس های بهداشتی است و همین از سختی پیاده روی هایتان کم خواهد کرد !

ساری

شیرین رود ساری

شیرین رود به عنوان یکی از سرچشمه های رودخانه تجن می باشد که در روستای خرم آباد منطقه دودانگه از توابع شهرستان ساری در استان مازندران می باشد. فاصله آن تا ساری حدود ۷۵ کیلومتر است.آب این رودخانه از رشته کوههای البرز مرکزی و خط الراس خرونرو که به عنوان آلپ ایران نیز شناخته می شود ، سرچشمه می گیرد. صعود به سرچشمه این رود می باشد که کمتر کسی در آن پا نهاده و عبور در بسیاری از نقاط آن تنها با عبور از آب میسر می باشد.آب این رود بسیار خنک و دمایی حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه بالای صفر را دارد که شنا در آن بسیار جذاب و آرام بخش است.

بازار نرگسیه ساری

بازار نرگسیه در مجاورت کاخ قدیمی آقا محمد خان قاجار قرار دارد، و از طرف کوچه مسجد جامع خیابان انقلاب، کوچه نواب نادر و کوچه پشت استانداری ورودی دارد. این بازار مجموعه ملزومات بافندگی نظیر نخ کاموا و پوشاک و بزاز و طلا و کفش و قسمتی از تره بار در آن وجود دارد. بازار نرگسیه قدیمی‌ترین و پر رفت و آمدترین بازار در استان مازندران است که قسمتی از آن را مسجد جامع ساری در بر می‌گیرد. همچنین بزرگ‌ترین کاموا فروشی مرکز شمال کشور شهر کاموا در این بازار قرار دارد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی و تفریحی شهر چمخاله

مناطق دیدنی و گردشگری شهر رویان

آشنایی با مناطق دیدنی و گردشگری جزیره پنانگ

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits