دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با جاذبه های گردشگری دهلی
1
زمان مطالعه: 11 دقیقه
دهلی یکی از اولین مقاصد گردشگران در سفر به هند باشد و این شهر در کنار شهرهای آگرا و جیپور به مثلث طلایی هند شهرت پیدا کرده اند.


مناطق دیدنی دهلی در هند


دهلی به عنوان پایتخت هند سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر از سرتاسر دنیاست. این شهر تاریخی تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و این تاریخ را می توان در آثار تاریخی به جا مانده در دهلی مشاهده کرد. تمام این عوامل باعث شده اند تا دهلی یکی از اولین مقاصد گردشگران در سفر به هند باشد و این شهر در کنار شهرهای آگرا و جیپور به مثلث طلایی هند شهرت پیدا کرده اند.

مقبره همایون دهلی


مقبره همایون اولین آرامگاه-باغ در شبه قاره هند است و به اعتقاد برخی از گنبد سلطانیه زنجان الهام گرفته است. این مقبره محل دفن امپراتور همایون، دومین حاکم مغول در هند است و گفته می شود که ۱۵۰ عضو خاندان سلطنتی مغول نیز در همین مکان به خاک سپرده شده اند. معماری این مقبره در نوع خود بسیار نوآورانه و مدرن محسوب می شده و امروزه نیز یکی از شاهکارهای معماری در هند به شمار می رود. در سفر به دهلی بازدید از این مقبره تاریخی را در لیست برنامه های خود قرار بدهید.

مسجد جامع دهلی

مسجد جامع با ظرفیت ۲۵۰۰۰ نفر بزرگ ترین مسجد در کل هندوستان به شمار می رود. این مسجد همچنین آخرین بنایی است که شاه جهان قبل از مرگش دستور ساخت آن را داده است. طبق نوشته ها شاه جهان هنگامی که تصمیم به ساخت مسجد جامع گرفت طرحی بلندپروازانه در ذهنش داشت. او این مسجد را مسجد جهان نما نامید تا بازتابی از دنیای باشکوه امپراتوری او باشد.

قلعه

قلعه سرخ دهلی

در سال ۱۶۳۹ امپراتور مغول شاه جهان به معمار ایرانی استاد احمد لاهوری دستور داد تا قلعه سرخ را بسازد. جالب است بدانید که همین معمار ایرانی طراح اصلی بنای مشهور تاج محل است که به دستور شاه جهان و برای همسرش ساخته شده است. زیبایی و شکوه قلعه سرخ نمایانگر دوران اوج معماری مغول است و بازتابی از شکوه و قدرت امپراتوران مغول در هند آن دوره به شمار می رود.

رصدخانه جنتر منتر دهلی

برای دوستداران نجوم و ستاره شناسی رصدخانه جنتر منتر یکی از بهترین جاذبه های گردشگری دهلی محسوب می شود. این رصدخانه یکی از پنج رصدخانه ای است که در قرن ۱۸ و به دستور مهاراجه Sawaii Jai Singh II ساخته شده است. بزرگ ترین این رصدخانه ها در شهر جیپور قرار دارد اما در شهر دهلی هم یکی از همین بناهای جالب وجود دارد که می توانید از آن بازدید کنید. این سازه یکی از شاهکارهای معماری است که مطالعه اجرام آسمانی را در آن دوره امکان پذیر می کرد.

رصدخانه

قطب منار دهلی

قطب منار بنایی آجری در دهلی است که به دستور قطب الدین ایبک، سپهسالار سلطان در بیش از ۸۰۰ سال پیش ساخته شده است. این مناره که به گفته برخی بلندترین بنای آجری جهان به شمار می رود ۷۲٫۵ متر ارتفاع دارد و شامل ۵ طبقه است که روی یکدیگر قرار گرفته اند. قطب منار یکی از سازه هایی است که رسما ورود سلسله های مسلمانان را به هند و دهلی نشان می دهد و نقشی بسیار مهم در تاریخ هند ایفا می کند. این مناره زیبا و باشکوه در دهلی قرار دارد و در سفر به دهلی می توانید تجربه بازدید از آن را داشته باشید.

باغ حواس پنجگانه دهلی

این باغ زیبا و بی نظیر در مساحتی بالغ بر ۲۰ هکتار ساخته شده و یکی از منحصربفردترین باغ ها در هند به شمار می رود. در این باغ علاوه بر گیاهان، رویدادهای فرهنگی، فستیوال های غذا و کنسرت های موسیقی برگزار می شود و انوع گل ها و گیاهان کمیاب از اصلی ترین جذابیت های این باغ هستند. همچنین چندین رستوران مشهور در این باغ وجود دارد که توصیه می کنیم حتما سری به آن ها بزنید و از طعم اصیل غذاهای هندی لذت ببرید.

آب انبار آگراسن کی بائولی دهلی

یکی از اسرارآمیزترین و عجیب ترین جاذبه های گردشگری دهلی آب انباری تاریخی به نام آگراسن کی بائولی است. این آب انبار که در قلب مرکز تجاری دهلی قرار گرفته مکانی اسرارآمیز است که باورهای افسانه ای زیادی هم در مورد آن وجود دارد. مردم محلی معتقدند نگاه کردن به عمق این آب باعث خودکشی افراد می شود و بسیاری از رفتن به عمق این آب انبار خودداری می کنند. طبق اعتقاد آن ها این مکان نفرین شده است و حتی برخی گفته اند ارواح و اشباحی را در آن جا مشاهده کرده اند. با این حال این مکان تاریخی یکی از جذاب ترین دیدنی های دهلی است و گردشگران خارجی فراوانی به این مکان می روند.

دروازه هند

موزه ملی دهلی

موزه ملی یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری دهلی است و به ویژه برای علاقمندان به فرهنگ و تاریخ بسیار جذاب و سرگرم کننده خواهد بود. در این موزه بزرگ و وسیع اشیائی متعلق به تمدن هاراپان در عصر برنز هم نگهداری می شود. در بین آثار تاریخی این موزه مجسمه دختر رقصان و تندیس تراکوتا بیش از همه شهرت دارند. انواع و اقسام مجسمه های تاریخی بودا مربوط به قرن ۴ قبل از میلاد در این موزه نگهداری می شوند که در دوره امپراتوری مائوریا ساخته شده اند.

دروازه ی هند در دهلی

دروازه هند یادبودی است از ۸۲۰۰۰ سرباز هندی که در سال ۱۹۱۴ میلادی (جنگ جهانی اول) کشته شدند. آن ها سعی کرده بودند تا از وطنشان در مقابل ارتش کشورهای فرانسه، فنلاند، شرق آفریقا، ایران، انگلیس، افغانستان و ... حفاظت کنند.

درست است که هند در جنگ های جهانی خسارات زیادی را متحمل شد؛ اما دروازه ی هند به گونه ای ساخته شده که نماد پیروزی و افتخار این کشور باشد. این سازه ۴۲ متر ارتفاع و ۹.۱ متر عرض دارد و در سال ۱۹۳۱ میلادی توسط معماری مشهور به نام سر ادوین لوتینز (Sir Edwin Lutyens) ساخته شد.

در ابتدا قرار بود این سازه تنها یادآور سربازان از دست رفته در جنگ جهانی اول باشد؛ اما امروزه نمادی از فداکاری های همه ی سربازان و نظامیان هندی در طول تاریخ این کشور است و اهمیت معنوی زیادی برای هندی ها دارد.

موزه

پورانا کیلا دهلی

پورانا کیلا نام یکی از قدیمی ترین قلعه های دهلی است. این قلعه باشکوه به دستور شیر شاه سوری (Sher Shah Suri) بنیان گذار سلسه سور در هند ساخته شد. سال دقیق ساخت این بنا مشخص نیست؛ اما باستان شناسان بر این عقیده اند که پورانا کیلا در سال 1545 که سلطان سوری از دنیا رفت هنوز ناقص بود و بعدها توسط پسرش تکمیل شد.

این روزها از محوطه پورانا کیلا برای برپایی نمایشگاه های گوناگون و گاهی تئاتر نیز استفاده می شود؛ این کار از سال 1970 میلادی رواج یافت و همچنان هم کمابیش ادامه دارد. اگر این روزها به این بنای تاریخی بروید، می توانید از نمایش های نور و صدایی که در محوطه قلعه برگزار می شود لذت ببرید. این نمایش ها در دو سانس مختلف بعد از تاریکی شب اتفاق می افتند و به زبان های هندی و انگلیسی هستند. البته برای تماشای هر سری از این نمایش ها باید مبلغ 100 روپیه هند (معادل 18,320 تومان ) را پرداخت کنید. همچنین خوبست بدانید در حال حاضر قسمتی از قلعه را به موزه تبدیل کرده و در آن اشیای باستانی را به نمایش گذاشته اند و این می تواند برای علاقه مندان به تاریخ شناسی بسیار جذاب باشد. از دیگر جذابیت های این مجموعه هم می توان قایق سواری در دریاچه کنار قلعه و شکم گردی در نزدیکی پارکینگ قلعه پورانا کیلا و پیک نیک در محوطه این بنای تاریخی را نام برد.

معبد آکشاردام دهلی

آکشاردام نام یکی از بزرگترین و معروف ترین معابد هند است که در حقیقت، یک پردیس فرهنگی-مذهبی به حساب می آید. اگر به فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند علاقمندید، حتما از معبد وسیع آکشاردام دیدن کنید. اینجا از نوع معماری گرفته تا آداب و رسومی که هندوها انجام می دهند، همه و همه ریشه در سنت و فرهنگ کهن این مرز و بوم دارند. در معبد آکشاردام، بخش های مختلفی از جمله سه نگارخانه و چند باغ موضوعی به چشم می خورد که به خوبی فرهنگ و رسوم مردم هند و به ویژه پیروان آیین هندو را به تصویر می کشد. از دیگر دیدنی های این مکان هم می توان به رقص فواره ها، نمایش های لیز و نور بعد از تاریکی هوا و ... اشاره کرد. خوبست بدانید ورودی این مجموعه رایگان است، اما برای بازدید از بسیاری از این دیدنی های این مجموعه که ذکر شد باید مبلغ جداگانه ای پرداخت کنید.

طرح و نقشه آکشاردام از سال ۱۹۶۸ وجود داشت؛ اما به دلیل این که مسئولان مکان خوبی را برای ساخت آن پیدا نمی کردند و بر سر این موضوع اختلاف نظر داشتند، ساخت و تکمیل آن به تعویق افتاد. نهایتا در سال 2000 میلادی شروع به ساختش کردند و این بنای باشکوه در سال 2005 میلادی تکمیل شد. بدون شک آکشاردام یکی از فوق العاده ترین بناهای معاصر هند است و بدون بازدید از آن، سفرتان به دهلی کامل نخواهد بود.

هند

باغ های لودی دهلی

یکی از بزرگترین پارک های شهری در دهلی نو، باغ های لودی است که نزدیک 36.5 هکتار مساحت دارد و با مناظر جذاب و زیبایی‌ش، همه روزه بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می کشاند. یکی از اصلی ترین جنبه های اهمیت این پارک، وجود چند آرامگاه و یک پل تاریخی در آن است که باعث می شوند دوستداران تاریخ، توجه ویژه ای به این پارک نشان دهند. اولین مقبره ای که در این منطقه بنا شد متعلق به محمدشاه از سلسله سید در هند بود. این مقبره در سال 1444 میلادی درون باغ های لودی ساخته شد و پس از این اتفاق، آرامگاه های دیگری هم به مجموعه اضافه شدند. پس از سلسله سید، پادشاهی لودی در هند به روی کار آمد و بین ۱۴۵۱ تا ۱۵۲۶ میلادی در دهلی حکمرانی کرد؛ نام باغ هم از همین پادشاهی برگرفته شده است.

یکی دیگر از جنبه های پر اهمیت باغ های لودی مناظر تماشایی‌ش است؛ اگر صبح زود به این منطقه رجوع کنید، حتما با عده زیادی از مردم مواجه می شوید که برای پیاده روی و ورزش اول صبح به طبیعت تماشایی لودی آمده اند و خاطرات خوشی برای خود رقم می زنند. علاوه بر این ها، در باغ های لودی فرصت آن را دارید که تعداد زیادی از پرنده ها را مشاهده کنید و از گذراندن لحظاتی کنار دریاچه این مجموعه، نهایت لذت را ببرید.

موزه رشترپاتی بوهان دهلی

رشترپاتی بوهان نام یکی از رئیس جمهوران سابق هند است، او در طول فعالیتش به عنوان یک فعال دموکرات تمام عیار شناخته می شد. این رئیس جمهورِ نامی برای هندی ها ارزش بالایی داشت به همین خاطر پس از مرگ وی خانه او را به موزه ای جذاب و دیدنی تبدیل کردند. حالا علاقمندان می توانند به این عمارت بزرگ مراجعه کرده و درباره رشترپاتی بوهان اطلاعات جامعی به دست آورند.

این موزه وسیع در زمینی به مساحت 130 هکتار در معرض دید عموم قرار دارد و 340 اتاق در آن به چشم می خورد که هر یک از آن ها ویژگی های منحصر به فردی دارند. از جذاب ترین بخش های این موزه زیبا می توان به محوطه باشکوه، اسطبل ها، اتاق محافظان و کارکنان، اتاق های کار و... اشاره نمود. پیشنهاد می کنیم حتی اگر به سیاست علاقه ای ندارید و یا رشترپاتی را نمی شناسید باز هم از این موزه دیدن نمایید.

کاخ

معبد چاتارپور دهلی

معبد چاتارپور یکی از مشهورترین معابد هندوها در دهلی نو است که طرفداران بسیاری دارد. این معبد را به الهه ای به نام کتیایانی (Katyayani) اختصاص داده اند که نماد جنگ و پیروزی است و به نوعی الهه جنگاوری به حساب می آید. البته، در این عبادتگاه، بیش از 20 معبد کوچک و بزرگ به چشم می خورد و اصلی ترین بخش به کتیایانی اختصاص داده شده و دیگر مقدسین دین هندوئیسم یا دیگر چهره های شان هم در این مجموعه مذهبی عبادت می شوند. در این جا، به مناسبت های مختلف مراسم های مذهبی برگزار می شود و اگر بتوانید، با توجه به تقویم مذهبی هندوها، در زمان برگزاری این نوع رسوم در عبادتگاه حاضر باشید، می توانید بیشتر با دین هندوها و آداب خاص‌شان آشنا شوید.

عبادتگاه چاتارپور در سال 1974 توسط بابا سنت ناگپال جی (Baba Sant Nagpal ji) ساخته شد؛ وی چند سال بعد یعنی در 1998 جان خود را از دست داد و آرامگاه او هم در همین معبد قرار دارد.

خوبست بدانید این معبد تنها 4 کیلومتر با قُطب منار فاصله دارد و بیشتر کسانی که به قطب منار می روند، از معبد چاتارپور نیز دیدن می کنند. ما نیز به شما پیشنهاد می کنیم در سفرتان به هند، بازدید از این دو جاذبه را از دست ندهید و در توری یک روزه، به تماشای هر دوی این جاذبه ها بروید.

separator line

بیشتر بخوانید:

سفر به شهر زیبای تفلیس و هزینه های این سفر

هزینه های سفر به قزاقستان و جاذبه های توریستی این کشور

هزینه های سفر به مصر و جاذبه های تاریخی این کشور

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits