دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
معرفی مناطق دیدنی ضیاء آباد 
5
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ضیاءآباد یکی از شهرهای استان قزوین می باشدکه در فاصلة ۶۰ کیلومتری جنوب غربی این استان واقع شده و گردوی آن شهرت جهانی دارد.


مناطق گردشگری ضیاء آباد قزوین


ضیاء آباد یکی از شهرهای استان قزوین می باشدکه در فاصلة ۶۰ کیلومتری جنوب غربی این استان واقع شده و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران بالغ بر ۲۱۴۹۹ می‌باشد. زبان اصلی مردم این شهر ترکی می‌باشد. عمدهٔ اقتصاد منطقه بر کشت و زراعت محصولات کشاورزی به ویژه انگور و گردو استوار است که از میان آن، گردوی این شهر شهرتی جهانی دارد.

آثار تاریخی ضیاءآباد

از آثار تاریخی شهر ضیاء آباد می‌توان به امامزاده ولی به شماره ثبت ۲۶۲۱ مربوط به دوران صفویه و امامزاده کمال به شماره ثبت ۳۳۱۶ متعلق به دوران تیموری در قرن ۹ قمری اشاره نمود. حمام تاریخی پیر نیز یکی از آثار تاریخی می‌باشد . قیزقلعه نیز یکی از آثار تاریخی در فاصله ۱۵ کیلومتری ضیاءاباد است. متعلق به دوران قبل از ساسانیان.

امام زاده

روستای شاکین ضیاء آباد

شاکین، روستایی از توابع بخش ضیاءآباد شهرستان تاکستان در استان قزوین ایران است.غار شاکین در نزدیکی این روستا قرار دارد. در گذشته از معدنی که نزدیک این روستا قرار داشته است سنگ سیلیس استخراج می گردیده که با وضعیت فعلی منابع معدن مذکور ادامه استخراج مقرون به صرفه نیست و معدن متروک گردیده است. فعالیت اصلی ساکنین این روستا کشاورزی و عمده محصول آنها انگور می باشد. محصولات دیگری همچون گردو، بادام، گندم و جو نیز کشت می شود. آب مورد نیاز جهت کشاورزی از قنات ها و چشمه های بالادست شاکین تامین می گردد.

این روستا در دهستان دودانگه سفلی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲۳ نفر (۱۲۷خانوار) بوده‌ است. نان شیرینی ایردک ازقدیم جهت پذیرایی در جشنها و اعیاد توسط زنان روستا پخت میشود که شاخص ترین سوقاتی شاکین استروستای شاکین دارای بهترین ارقام انگور واز لحاظ کیفی بدلیل موقیعیت کوهپایه ای که دارد انگورهای شیرین ومرغوبی دارد که مهمترین انواع آن بشرح ذیل است:بیدانه قرمز-بیدانه سفید-عسگری-فخری سفید- فخری سیاه-صاحبی-ازن دایی- شانی-پیش رس-ریش بابا- دوه گوزی- اینک امجگی-میثقالی-کرهلی که درآخر فصل برداشت میشود ودر سطح اتاق وانباری پهن میشود تا در فصل زمستان استفاده شود(حتما باید یکبار باران روی این نوع انگور ببارد تا ماندگاری آن زیاد شود).گردو و بادام-شیره انگور- آبغوره-کنگر-کاکوتی و…

طبیعت

روستای چوزه ضیاء آباد

روستای بزرگ چوزه در بخش ضیاء آباد شهرستان تاکستان در استان قزوین قرار دارد. این روستا در حدود ۱۵۰۰ نفر جمعیت دارد . و با روستاهای گنبدک، بوزندان، قره قورتان و چهل چشمه همسایه است .برای رسیدن به چوزه باید از مسیر قزوین – تاکستان – همدان استفاده کرد و پس از پشت سر گذاشتن شهر خرم دشت و روستاهای صادق آباد ، قلعه شهداء و گنبدک به چوزه رسید. این روستا محصور در میان باغات انگور ، گردو و دیم زارع های زر خیز قرار دارد. نام گذاری این روستا به دلیل نفوذ انگلیسی ها و انتخاب کلمه چویز (choose) در زمان حضور انگلیسی ها به این نام گفته شده و همچنین به دلیل فراوانی گردو در این روستا کلمه جوز عربی که برای گردو گفته می شود به این نام خوانده می شود. اطراف این روستا باغات زیادی از انگور وجود دارد که بیشتر این انگور مرغوب به کشمش تبدیل شده و به خارج روستا صادر می شود. اکثر مردمان این روستا از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند. بخش کوچکی نیز به امور دامداری مشغول می باشند.

قیز قلعه سی (قلعه دختر) در ضیاء آباد

بنای قیزقلعه (قلعه دختر) با احتساب سایر قلعه ها و دژهای استان قزوین به همراه قلعه شمیران، کهن ترین قلعه استان محسوب می شود و بر همین اساس عصر ساسانیان را دوره ساخت این قلعه ذکر کرده اند. قیزقلعه در جنگ با کشور روم و اعراب مسلمان مورد استفاده حکومت ساسانی قرار می گرفته و پس از انقراض ساسانیان نیز کماکان توسط مسلمانان مرکزی برای اسکان سپاهیان محسوب می شده است.

این بنای ارزشمند تاریخی برعکس سایر قلعه های قزوین به ویژه قلعه حسن صباح با وجود شرایط اقلیمی منطقه، همچنان پابرجا مانده‌ و یکی از علل آن این بوده که قیزقلعه از معدود دژهایی است که مورد هجوم و غارت اقوام و حکومت ها به قصد تسخیر قرار نگرفته با این حال این بنا طی سالیان اخیر بارها توسط قاچاقچیان اشیاء باستانی مورد تعرض و تخریب های گسترده قرار گرفته است.

این قلعه بر فراز کوه سنگی قرار دارد که از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است. این قلعه از ۳ طرف به پرتگاه‌های عمیق منتهی می‌شود و تنها راه ورود به آن از سوی جنوب است. دیواره بلندی که با سنگ لاشه و ملاط برآمده که از استحکام و پایداری این دژ دفاعی حکایت دارد. چشم‌انداز وسیع و اشراف بر تمام دشت گسترده قزوین، ترکیب شگفت‌آور سنگ لاشه با آجر، فرورفتگی‌ها و برجستگی‌های موزون در سطح دیواره قلعه، تزئینات بسیار زیبای مقرنس و طرح‌های دیگر ازجمله ویژگی‌های قزقلعه به شمار می‌آیند. قز قلعه از جمله آثار اواخر دوره ساسانی که همچنان پابرجا مانده‌اند.

قیر قلعه

امامزاده ولی ضیاء آباد

در شهر ضیا آباد ـ ۵۰ کیلو متری جنوب غربی قزوین ـ بر روی صفه طبیعی نسبتا کوتاهی بنای امامزاده ولی قرار دارد که او را از احفاد امام موسی کاظم ( ع) می دانند . ازاره بنا –که طرحی مربع شکل با ابعاد تقریبی ۵۰/۹۰ متر دارد – با قطعه سنگ های قهوه ای در دو ردیف تا ارتفاع ۱/۱۰ مترساخته شده و بقیه را با آجر های ساده بالا برده در سه دیواره بیرونی آن طاقنما هایی به وجود آورده اند .

بر روی مکعب مزبور گنبد بنا قرار گرفته که در قسمت پایین به صورت استوانه ای با ارتفاع ۲/۳۰ متر است و پس از قطار بندی ساده ای که به کمک دو رج آجر ایجاد شده بخش اصلی گنبد شکل گرفته است .این بنا را از آثار دوره سلجوقی دانسته اند .

سوغاتی های ضیاءآباد

از سوغاتی‌های ویژهٔ این شهر می‌توان به انگور، گردو، کشمش و شیرهٔ انگور اشاره نمود، گرچه محصولات لبنی آن نیز قابل توجه می‌باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

آشنایی با مناطق دیدنی طبیعت قزوین

آشنایی با مناطق گردشگری و تاریخی قزوین

معرفی مناطق دیدنی و تفریحی ثمرین

گردآوری توسط بخش گردشگر ی

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.6 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits