دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آشنایی با ورزش شمشیر بازی
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شمشیربازی یک ورزش مدرن است.که سابقه ای تاریخی دارد.ازاولین باری که انسان های اولیه برای جنگیدن با یکدیگر، به سردی فلز روی آوردند.مهارت شمشیرزنی به عنوان یکی از مهارت های جنگی مطرح بوده است و در...

شمشیربازی یک ورزش مدرن است.که سابقه ای تاریخی دارد.ازاولین باری که انسان های اولیه برای جنگیدن با یکدیگر، به سردی فلز روی آوردند.مهارت شمشیرزنی به عنوان یکی از مهارت های جنگی مطرح بوده است و در تمامی تمد ن های باستانی جهان سابقه ای به اندازه ی طول بشریت دارد .

آشنایی با ورزش شمشیر بازی


شمشیر بازی امروزی ، ورزشی انفرادی است که در دو گروه زنان و مردان در بازیهای المپیک شرکت می کند و برحسب نوع شمشیر به کار رفته بر سه نوع است :
1.اِپه

2.سابر

3.فلوره
*اِپه (به فرانسوی epee)گونه ای شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیر بازی است .واژه ی اِپه در فرانسوی به معنای شمشیر است .مسابقات با اِپه را مسابقات «اسلحه اِپه »می گویند .
اپه در مقایسه با شمشیر سابر بیشتر با شمشیر فلوره همانندی دارد اما نسبت به فلوره تیغه سفت تری دارد که مقطع آن 7 شکل است ، محافظ دست آن هم بزرگ تر و وزن آن هم سنگین تر .
در بازی نوع اپه ، حملات با نوک شمشیر آغاز می شود وهدف حمله تمام بدن حریف است.مسابقات جهانی و المپیک برای آقایان با استفاده از اسلحه فلوره ، اپه و سابر و برای بانوان با اسلحه فلوره انجام می شود.
شمشیر بازی نوین از سه گونه شمشیر نامبرده استفاده می کند که اپه از دو شمشیر دیگر سنگین تر است و تنها اسلحه ای است که هدف گیری سراسر لباس حریف با آن مجاز است .اپه های امروزی معمولاً تیغه ای به درازی 90 سانتیمتر و وزنی برابر با 770 گرم دارند هر چند وزن آنها بسته به طراحی گاه به 350 گرم هم می رسد.
سابر (انگلیسی بریتانیایی: saber انگلیسی آمریکایی : saber)یکی از سه گونه ی شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیر بازی به سبک نوین است.
تفاوت سابر با دو نوع شمشیر بازی یعنی اپه و فلوره این است که با سابر می شود با ضربه های لبه ی تیغه نیز امتیاز گرفت.از این رو حرکات وحملات سابربازها معمولاً بسیار سریع است.مسابقات با سابر را مسابقات «اسلحه سابر »می گویند.
*فلوره (فرانسوی : Fleuret )یا فویل (به انگلیسی :Foil)گونه ای شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیر بازی است .
فلوره رایج ترین نوع شمشیر در مسابقات است و عموماً برای آغاز کار مبتدیان کلاس های شمشیر بازی هم از فلوره استفاده می شود.
مسابقات با فلوره را با مسابقات «اسلحه فلوره »می گویند .
فلوره در مقایسه با شمشیری سابر بیشتر با شمشیر اپه همانندی دارد اما تیغه اپه از فلوره سفت تر، محافظ دست آن بزرگ تر است و وزن آن سنگین تر است .مسابقات جهانی و المپیک برای آقایان با استفاده از اسلحه فلوره ، اپه و سابر و برای بانوان با اسلحه فلوره انجام می شود .
منبع:rasekhoon.net



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits