دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنا كنید، ‌آفتاب نگیرید
1
زمان مطالعه: 6 دقیقه
با گرم‌شدن هوا و تعطیلی مدارس، بسیاری از كودكان و نوجوانان راهی استخرهای عمومی می‌شوند تا هم شنا‌كردن را یاد بگیرند و هم در روزهای گرم و طولانی تابستان كمی تفریح كنند.

با گرم‌شدن هوا و تعطیلی مدارس، بسیاری از كودكان و نوجوانان راهی استخرهای عمومی می‌شوند تا هم شنا‌كردن را یاد بگیرند و هم در روزهای گرم و طولانی تابستان كمی تفریح كنند.

شنا کنید، ‌آفتاب نگیرید

البته جاذبه ورزش‌های آبی و بویژه شنا فقط مخصوص این گروه سنی نیست و این روزها افراد زیادی با سن و سال‌های بالاتر، راهی استخرها و سایر مكان‌های شنا می‌شوند بنابراین با توجه به تعداد زیاد افرادی كه از استخرها استفاده می‌كنند، اگر نكات بهداشتی رعایت نشود، باید منتظر بروز مشكلات و عوارضی جدی باشیم.

دكتر زهره نیكبخت متخصص پوست و مو، با تاكید بر اهمیت رعایت نكات ایمنی و بهداشتی هنگام شنا، می‌گوید: مهم‌ترین نكته‌ای كه در مورد شنای كودكان مطرح می‌شود و به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت، آموزش شنا توسط مربیان با تجربه است؛ به این معنی كه والدین هیچ‌وقت نباید از استخرهای شنا به عنوان مكانی برای آب بازی و تفریح كودك استفاده كنند و نباید به او اجازه دهند تا در استخر مشغول بازی شود. ‌

به گفته محققان، غرق‌شدن بچه‌ها در استخر، یكی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر كودكان خردسال است و همین مساله نشان می‌دهد آموزش مناسب شنا در این سنین چقدر اهمیت دارد.‌

به گفته دكتر نیكبخت، والدین هیچ وقت و در هیچ شرایطی نباید بچه‌های خردسال را در محوطه استخر و كنار آب رها كنند و همیشه حضور فردی بزرگسال و با تجربه همراه آنها ضروری است.

این پزشك متخصص درباره مراقبت‌های پوستی كودكان نیز توصیه می‌كند: زمانی كه بچه‌ها در فضای باز مشغول شنا‌كردن هستند، استفاده از كرم‌های ضدآفتاب مناسب كودكان را فراموش نكنید و تمام قسمت‌های بدن را كه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، با استفاده از كرم بپوشانید.

وی تاكید می‌كند: كرم ضدآفتاب باید هر دو ساعت یك‌بار تجدید شود تا پوست بچه‌ها در معرض آفتاب سوختگی و مشكلات ناشی از آن قرار نگیرد.‌

دكتر نیكبخت ضمن بیان این‌كه لازم نیست موهای كودكان دائم با استفاده از شامپو شسته شود، توضیح می‌دهد: اگر كودك هر روز به استخر می‌رود، هیچ نیازی نیست هر روز موهایش را با استفاده از شامپو بشوید و همین كه طبق روال معمول گذشته از شامپو استفاده كند، كافی است. علاوه بر این، خوب است پس از شنا و هنگامی كه از استخر بیرون می‌آیند نیز از نرم‌ كننده‌های ملایمی كه مخصوص كودكان است، استفاده كنید.

مراقب شوری آب باشید

همه افراد برای شنا به استخر نمی‌روند و شناگران زیادی با گرمای هوا راهی دریاها و دریاچه‌ها می‌شوند، ولی باید بدانید شنا‌كردن در چنین مكان‌هایی هم قوانین خاص خودش را دارد.

‌دكتر نیكبخت در این زمینه توصیه می‌كند: افرادی كه برای شنا و آب تنی به دریا و دریاچه‌ها یا مكان‌هایی می‌روند كه آب شور دارد، حتماً باید پس از شنا و خروج از آب با آب شیرین دوش بگیرند و بدن را بخوبی بشویند. همچنین باید قسمت انتهایی موها را هم به كمك یك نرم‌كننده ملایم، نرم نگه دارند.

شنا بیمارتان نكند!

شنا‌كردن یكی از جذاب‌ترین ورزش‌ها و تفریحاتی است كه نه تنها در تابستان، بلكه در همه ماه‌ها و فصل‌های سال، طرفداران زیادی دارد، ولی نكته مهمی كه شناگران همواره باید توجه كنند، رعایت نكات ایمنی و بهداشتی است تا هیچ‌گونه مشكلی پیش نیاید.

دكتر نیكبخت درباره بیمار‌ی‌ها و مشكلاتی كه ممكن است برای شناگران ایجاد ‌شود، توضیح می‌دهد: یكی از مهم‌ترین نكاتی كه باید در نظر داشته باشید، محافظت از پوست در برابر نور خورشید است؛ پیری زودرس، ایجاد لك‌ روی پوست، تحریك رنگدانه‌های پوستی و... از جمله مشكلاتی است كه پس از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید باید منتظرش باشید.

به گفته این پزشك متخصص، در صورتی كه كودكان برای مدت طولانی زیر نور آفتاب قرار بگیرند نیز ممكن است با مشكلاتی نظیر ایجاد لك‌های پوستی و كك و مك روبه‌رو شوند؛ بنابراین هنگامی كه در استخرهای روباز هستید، مراقبت‌های پوستی در برابر نور خورشید را نادیده نگیرید.

وی به بیماری‌های قارچی پوست اشاره می‌كند و می‌گوید: علاوه بر مشكلاتی كه به نور خورشید مربوط می‌شود، باید مراقب بیماری‌های قارچی هم باشید؛ البته در صورتی كه استخر تحت نظارت مراكز بهداشتی بوده و تمام موارد مورد نیاز نیز رعایت شده باشد، احتمال بروز این بیماری‌ها به حداقل می‌رسد.

‌به گفته دكتر نیكبخت، شناگران ممكن است دچار خشكی پوست شوند، اگر به این مشكل رسیدگی نكنند، احتمال بروز اگزما نیز وجود دارد.

شنا‌كردن یا برنزه شدن؟

خیلی از افراد در فصل تابستان و هنگام گرمای هوا راهی استخرها می‌شوند، ولی نه برای شنا‌كردن؛ این گروه ترجیح می‌دهند چند ساعت زیر نور خورشید بمانند تا رنگ پوست‌شان تغییر كند و برنزه شوند؛ این در حالی است كه متخصصان بارها هشدار داده‌اند و گفته‌اند قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر نور آفتاب عوارض غیرقابل جبرانی دارد.

دكتر نیكبخت نیز با تاكید بر این‌كه آفتاب گرفتن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود، می‌گوید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدتی طولانی، عامل مهمی است كه می‌تواند موجب بروز مشكلات و بیماری‌های پوستی ازجمله پیری زودرس شود بنابراین نه تنها آفتاب گرفتن توصیه نمی‌شود، بلكه بهتر است هنگامی كه در معرض آفتاب هستید علاوه بر استفاده از كرم‌های ضدآفتاب، پوست صورت‌تان را با پوشش مناسبی بپوشانید تا علائم پیری زودرس ایجاد نشود.

این پزشك متخصص به افرادی اشاره می‌كند كه با وجود آگاهی از مضرات آفتاب گرفتن، همچنان این شیوه را در پیش می‌گیرند و توضیح می‌دهد: اگر می‌خواهید با نشستن زیر نور خورشید رنگ پوست‌تان تغییر كند و برنزه شود، حواستان باشد به تدریج باید مدت زمانی را كه زیر نور قرار می‌گیرید، افزایش دهید.‌

به گفته وی، در صورتی كه از همان روزهای اول برای مدتی طولانی زیر نور خورشید قرار بگیرید، حتماً دچار آفتاب‌سوختگی و عوارض ناشی از آن خواهید شد.

منبع : Jamejamonline.ir



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits