دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تناسب اندام با فلوکستین واقعیت دارد؟
6
زمان مطالعه: 7 دقیقه
فلوکستین شما را خوش‌اندام می‌کند؟بازار داغ لاغری و داروهای آن وقتی با بازار داغ داروهای ضدافسردگی گره بخورد احتمالا بسیاری از خانم‌ها که از هر دوی اینها رنج می‌برند را خوشحال خواهد کرد.

فلوکستین شما را خوش‌اندام می‌کند؟

بازار داغ لاغری و داروهای آن وقتی با بازار داغ داروهای ضدافسردگی گره بخورد احتمالا بسیاری از خانم‌ها که از هر دوی اینها رنج می‌برند را خوشحال خواهد کرد. این سال‌ها استقبال از داروهای ضدافسردگی آن‌قدر زیاد شد که دیگر نمی‌شود آن را با بیماری افسردگی مرتبط دانست. دیگر فقط خانم‌هایی که از افسردگی و چاقی همزمان رنج می‌برند خوشحال نبودند و خانم‌های زیادی برای صرفا کاهش وزن خود را به قرص‌های ضدافسردگی می‌بستند. با دلگرم همراه باشید تا با فلوکستین و لاغری از واقعیت تا خیال آشنا شوید.

فلوکستین و لاغری از واقعیت تا خیال

قرص فلوکستین (Fluoxetine) و تاثیر آن در لاغری و تناسب اندام

اوایل راه افتادن موج لاغری با داروهای ضدافسردگی، چندان صحبتی راجع به عوارض آن نمی‌شد اما کم‌کم همه متوجه شدند لاغری با داروهایی که اساسا برای لاغری ساخته نشده بودند، سراب بود؛ چراکه چندماه بعد دوباره همان آش بود و همان کاسه. عوارض استفاده از داروهای ضدافسردگی برای کاهش وزن، بحثی است که حتما باید راجع به آن صحبت شود.

آیا داروهای ضدافسردگی خصوصا فلوکستین باعث لاغری می‌شود؟

آیا استفاده از این داروها عوارض جانبی دارد؟

جالب است بدانید برخی از متخصصان هم گاهی از روی سهل انگاری این دارو را برای درمان چاقی بیماران خود تجویز می‌کنند. اطلاعات برخی از اعضای جامعه علمی کشور هم درباره این دارو ناقص است تا جایی که اگر کلمه «فلوکستین» را در موتور جست وجوی گوگل جست و جو کنیم می بینیم که در مقالات علمی منتشرشده توسط برخی دانشگاه های علوم پزشکی کشور، فلوکستین یک درمان بی ضرر برای چاقی معرفی شده که صد البته این تحقیقات از نظر علمی معتبر نیستند زیرا با بررسی آنها در مییابیم که نه تنها تعداد شرکت کنندگان در مطالعه کافی نبوده بلکه مدت زمان مطالعه روی این افراد هم کم بوده است.

«بنابه گزارش انجمن پزشکان خانواده آمریکا تا به حال هیچ عملکرد شناخته شده و تایید شده ای توسط مطالعات بالینی برای اثر کاهش وزن داروی فلوکستین معرفی نشده است.شاید عده ای بگویند که با تجویز این دارو بیمارشان وزن کم کرده، اما جامعه پزشکی باید بداند که بنا به تحقیقات دامنه دار و وسیع انجام شده در طول سه ماهه اول هیچ تفاوت معناداری بین فلوکستین و دارونماهای دریافتی از نظر کاهش وزن مشاهده نشده است اما در پایان هفته بیستم ضمن وجود تفاوت معنادار محققان دریافتند که فلوکستین باعث کاهش وزن می شود.

با ادامه این مطالعه در پایان یک سال اول آنها دریافتند هیچ تفاوتی در اثر کاهش وزن بین فلوکستین و دارونما وجود ندارد. همان طور که می بینید این تحقیق دامنه دار است و می توان نتیجه آن را تعمیم داد اما در تحقیقاتی که درباره فلوکستین در کشور ما انجام داده اند تعداد کمی از افراد تنها در مدت ۱-۲ ماه مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه چنین مطالعاتی به هیچ وجه قابل تعمیم به کل جامعه نیست.»

فلوکستین

عوارض فلوکستین

یبوست،سوءهاضمه،استفراغ و تهوع،دل‌ درد و اسهال از عوارض مصرف قرص فلوکسیتین است که در مصرف کنندگان بیشتر از سایر عوارض دیده شده است. در مواردی هم بی قراری ، دانه های قرمز روی پوست و .. مشاهده شده است. بی قراری به صورت بی خوابی یا خواب آلودگی، تعریق،تپش قلب و لرزش دست میتواند خودش را نشان دهد.البته عوارض فلوکستین تنها موارد بالا نیست و ممکن است استفاده از این داروی اعصاب میل فرد به خودکشی را افزایش دهد.در بروشور داخل فلوکستین، از طرف سازمان دارو و غذایی آمریکا هشدار داده شده است.

حال این پرسش به وجود دارد که با این عوارض احتمالی ذکر شده چه لزومی دارد برای لاغری سراغ همچین دارویی برویم؟

داروی فلوکستین تنها برای بیمارانی که پزشک متخصص تشخیص بدهد لازم و ضروری هست و نحوه مصرف فلوکستین احتما باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد.

توصیه میشود:

سبک زندگی زندگی خود را اصلاح کنید به این معنا که تعداد وعده های غذایی حجیم خود را از ۳ وعده به ۶ وعده متناسب تغییر دهید، در خوردن وعده غذایی عجله نکنید و حداقل ۲۰ دقیقه برای خوردن غذای خود وقت بگذارید.اگر قرار به کاهش وزن با داروهای شیمیایی و یا گیاهی هست، حتما تحت نظر پزشک این کار را انجام دهید.با رژیم های غذایی سخت به بدن خود آسیب نزنید.

برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات ازجمله سندروم پیش از قاعدگی، درمان مشکلات زناشویی، برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و براساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود. فلوکستین به شکل کپسول‌های 10 و 20 میلی‌گرم در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود. اما آنجا که این دارو را برای درمان پراشتهایی فرد تجویز می‌کنند، در حقیقت مشکل بیمار، پراشتهایی عصبی که یک نوع بیماری روانی است تشخیص داده می‌شود، نه چاقی. بنابراین اینکه فکر کنید پزشک برای هرکس که اشتهای زیاد دارد فلوکستین تجویز می‌کند غلط است.

مصرف خودسرانه

هر دارویی در کنار فوایدی که برای درمان دارد، ممکن است سبب بروز برخی علائم ناراحت‌کننده که به‌عنوان عوارض جانبی شناخته می‌شود نیز بشود؛ اگرچه فلوکستین از جمله داروهای کم‌خطری است که نسبت به فواید درمانی که دارد و البته نسبت به دیگر داروهای مشابه، عوارض جانبی کمتری دارد. در حقیقت عوارض جانبی زیادی در بروشور دارو نوشته شده که اگر مصرف طبق نظر و بررسی‌های پزشک باشد، بسیاری از عوارض ذکر شده نادر بوده و در کمتر فردی دیده می‌شود. درخصوص عوارض جانبی فلوکستین باید گفت که این عوارض می‌تواند در بخش‌های مختلف بدن بروز کند.

ازجمله‌ اعصاب مرکزی: سردرد، عصبانیت، بی‌خوابی، خواب‌آلودگی، اضطراب، لرزش، سرگیجه، خستگی و آشفتگی. تب لرزش‌؛ پوست: تعریق، بثورات پوستی، خارش، راش‌؛ دستگاه گوارش: تهوع، اسهال، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، سوء‌هاضمه، یبوست، درد شکم، استفراغ، نفخ؛ ادراری‌ـ‌تناسلی: اختلال عملکرد جنسی؛ عضلانی‌ـ‌اسکلتی: درد عضله‌ و سایر عوارض مثل بی‌قراری، کاهش وزن، اختلالات جنسی، عدم تعادل، افزایش افکار و میل به خودکشی و...

فلوکستین

اگر بی‌هوا فلوکستین بخورید

درخصوص داروی فلوکستین، باید گفت عوارض گوارشی مثل دل‌درد، سوءهاضمه، اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ و... بیشتر از سایر عوارض ممکن است، دیده شود. گاهی عوارضی مثل راش پوستی، بی‌قراری و... هم دیده می‌شود که اگر درمان طبق نظر پزشک و با دوز کم شروع شود، این عوارض به حداقل رسیده و حتی در صورت بروز، پزشک می‌تواند آن را مدیریت کرده و از بین ببرد. گاهی هم ممکن است مثلا عارضه بی‌قراری به شکل لرزش دست، تعریق، خواب آلودگی یا برعکس بی‌خوابی، تپش قلب و... بروز پیدا کند که در حقیقت همان بی‌قراری محسوب می‌شود؛ نه عارضه‌های متعدد دیگر. درواقع بسیاری از عوارض جانبی که ذکر می‌شود جزئی از زیرمجموعه عارضه دیگری هستند. این است که برای هر دارو می‌توان لیست زیادی از عوارض جانبی را برشمرد که البته بسیار نادر اتفاق می‌افتند. مهم این است که بیمار با مشورت پزشک این دارو را مصرف کند که اگر عارضه‌ای رخ داد، پزشک بتواند آن را کنترل کند.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب فلوکستین شما را خوش‌اندام می‌کند؟

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

-------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (6 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits