دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه در تعطیلات عید چاق نشویم و لاغر بمانیم ؟
4
زمان مطالعه: 13 دقیقه
همانطور که می‌دانید تعطیلات عید نزدیک است، اما مسئله اینجاست که همیشه بعد از تمام شدن تعطیلات عید ما می‌مانیم و اضافه وزنی که به دلیل پر خوری در این ایام نصیب ما شده، اما چیکار کنیم که در عید چاق نشیم ؟ جهت رسیدن به پاسخ با دلگرم همراه باشید.

راه‌های پیشگیری از چاقی در عید

همه‌ی ما وقتی اسم تعطیلات عید را می‌شنویم خوشحال می‌شویم و یاد مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و دید و بازدید عید می‌افتیم اما تا چشم به هم میگذاریم این تعطیلات تمام می‌شود.

و بعد از آن وقتی به آینه نگاه میگنیم متوجه چربی‌ها و اضافه وزنی میشویم که یادگاری از تعطیلات عید برای ما مانده است. و باید بعد به جای اینکه خستگیه خود را رفع کنید وقت خود را در باشگاه و با گرفتن رژیم های سخت بگذرانید.

اما چطور از چاق شدن در ایام عید جلوگیری کنیم ؟

همانطور که می‌دانید در تعطیلات عید به دلیل زیاد بودن تنقلاتی مانند اجیل و شیرینی و پر خوری موقعیت چاق شدن فراهم است و باید اگر می‌خواهید در ایام عید چاق نشوید نکات زیر را رعایت کنید:

1. پر خوری نکنید

جهت جلوگیری از چاقی در عید نوروز به هیچ عنوان پرخوری نکنید. منظور از پر خوری این است که هر چیزی که به شما تعارف می‌کنند یا دمه دسته شماست را نخورید.

نیازی نیست اگر ده بار به شما شیرینی تعارف می‌کنند و یا اسرار می‌کنند آجیل بخورید شما هر بار پیشنهادشان را قبول کنید.

2. برای خود در خوردن محدودیت تعیین کنید

تعین محدودیت به این معنی می‌باشد که برای خود شرط بگذارید مثلا به خود بگویید در روز حق دارید فقط یک شیرینی بخورید. و یا اجازه خوردن بیشتر چند دانه اجیل را به خود ندهید. و حتما به آن عمل کنید.

3. شیرینی و تنقلات مصرف نکنید تا در عید لاغر بمانید

اکثر ما عادت داریم وسایل پذیرایی از مهمانان را آماده سر میز یا سفره بچینیم تا بلافاصله از مهمانات خود پذیرایی کنیم. اما وقتی همیشه شیرینی و اجیل دم دست شما باشد هر بار که احساس گرسنگی کردید به طور ناخود آگاه سمت آن ها میروید و افراط در خوردن اجیل و شیرینی باعث چاق شدن شما می‌شود.

زمانی که در خانه تنها هستید و مهمانی ندارید شیرینی نیازی نیست همیشه میز پذیرایی شما آماده باشد، اجیل و هرچیزی که باعث چاق شدن شما می‌شود را از دمه دست خود جمع کنید و فقط زمانی که مهمان داشتید از آن‌ها برای پذیرایی استفاده کنید.

چگونه در عید چاق نشیم

4. اگر می‌خواهید چاق نشوید گرسنه نمانید

به هیچ وجه گرسنه نمانید و حتما تا کمی احساس گرسنگی کردید از میوه و سبزیجات استفاده کنید. زیرا معمولاً روزهای عید و تعطیل، سفره‌ها رنگین‌تر است. برای همین نمی‌شود به این راحتی‌ها از غذاهای خوشمزه‌ی سر سفره دل کند آن هم زمانی که حسابی گرسنه باشید.

خیلی‌ها در روزهای تعطیل به قدری سرگرم بازی و تفریح می‌شوند که به کلی شکمشان را فراموش می‌کنند. برای همین وقتی سر سفره‌ی غذا حاضر می‌شوند مثل قحطی‌زده‌ها شروع به خوردن می‌کنند. لطفاً این کار را نکنید.

زمانی که با شکم خالی سر میز غذا حاضر می‌شوید به سختی خواهید توانست خودتان را در برابر غذاهای خوشمزه و مخصوص کنترل کنید.

برای پیشگیری از پرخوری در ایام عید سر غذا بهتر است قبل از شروع یک عدد سیب یا یک لیوان بزرگ آب بنوشید. در این صورت هم تشنگی‌تان رفع می‌شود و هم اینکه بهتر می‌توانید اشتهایتان را کنترل کنید.

5. از باشگاه هتل محل اقامت خود استفاده کنید

تعطیلات عید نوروز ممکنه وقت بیشتری رو برای دیدن تلویزیون و خوشگذرونی های مختلف بذارین بنابراین نا خودآگاه وزنتون بالا میره.

میتونین زمانی که در هتل هستین یه تایمی رو برای ورزش قرار بدین و از باشگاه هتل استفاده کنین یا اگه در هتل اقامت ندارین میتونین در طول روز کمی حرکات ورزشی رو انجام بدین تا تناسب اندام خودتون رو در این زمان حفظ کنین.

سعی کنین حداقل روزی 20 دقیقه ورزش کنین. ورزش علاوه بر اینکه چربی های اضافی رو از بین میبره به شادابی و سلامت بدن هم کمک میکنه.

ترفند‌های جلوگیری از چاقی در تعطیلات عید

چیکار کنیم در تعطیلات عید چاق نشویم ؟

6. مواد غذایی مناسب انتخاب کنید

به عقیده‌ی متخصصان ارزش غذایی هر ماده‌ی غذایی بیشتر از میزان کالری آن اهمیت دارد. مواد غذایی مغذی بیش‌ترین سود را به بدن می‌رسانند و به راحتی نیز جذب بدن می‌شوند. درحالی‌که هیچ ماده‌ی مغذی از چیپس نصیبتان نخواهد شد.

برای همین لازم است برای پیشگیری از چاقی در ایام عید مواد غذایی مفیدی که زود هضم شده و تبدیل به انرژی می‌شوند را در الویت برنامه‌ی غذایی قرار دهید. برای این کار توصیه می‌کنیم مصرف مواد غذایی تصفیه‌شده را محدود کنید.

به عنوان مثال مصرف نان و پنیر در گشت‌وگذارها خیلی بهتر از خوردن دونات‌های خوش‌رنگ و لعاب و مصرف میوه در عید دیدنی‌ها بهتر از مصرف شیرینی‌جات و انواع شکلات‌ها و هله‌هوله‌های دیگر خواهد بود.

اداره‌ها تعطیل‌اند و سر کار نمی‌روید. برای همین بهانه‌ی کمبود وقت و خستگی ندارید. آستین‌ها را بالا بزنید و سکان آشپزخانه را به دست بگیرید. اینکه در طول تعطیلات خودتان آشپزی کنید مزایای زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه تمرینتغذیه‌ی سالم می‌کنید

غذای مناسب

7. ورزش روزانه را در ایام عید فراموش نکنید

درست است که عید است و تعطیلی؛ اما معنی‌اش این نیست که ورزش و تحرک بدنی را هم تعطیل بکنید. تفریح و عید دیدنی خوب است اما از همین تعطیلات برای ورزش بیشتر استفاده کنید.

شاید نیازی به گفتن نباشد اما ورزش خواص زیادی برای سلامتی دارد. چون می‌تواند استرس را کاهش دهد، عضلات و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

از همه مهم‌تر اینکه به کنترل وزن کمک می‌کند. اگر می‌خواهید در طول تعطیلات چاق نشوید ورزش را فراموش نکنید.

8. پیاده روی کنید

اگه به باشگاه دسترسی ندارین و در منطقه ای هستین که آب و هوای خوبی داره فراموش نکنین که پیاده روی از افزایش وزن در تعطیلات جلوگیری میکنه.

میتونین برای جابجایی و بازدید به مکانهای مختلف پیاده روی کنین تا به اون مکان برسین و یا اینکه تایم خاصی رو با دوستان یا اعضای خونواده فقط به پیاده روی اختصتص بدین.

با این کار هم ورزش کردین هم از در کنار عزیزانتون بودن لذت بردین.

پیاده روی

9. چاق نشدن راحت‌تر از رژیم گرفتن است

بعضی‌ها به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می‌گیرند و لاغر می‌شوند در روزهای عید حسابی دلی از عزا در می‌آورند و پرخوری می‌کنند؛ اما بدانید که این تصور نادرست است و شما را درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می‌کند.

متأسفانه این شیوه افتادن در چرخه‌ی رژیم‌های یویویی به مرور لاغر شدن را سخت‌تر و بازگشت به وزن اولیه و بیشتر از آن را ساده‌تر می‌کند.

10. از غذای بیرون دوری کنید و در منزل آشپزی کنید

اداره‌ها تعطیل‌اند و سر کار نمی‌روید. برای همین بهانه‌ی کمبود وقت و خستگی ندارید. آستین‌ها را بالا بزنید و سکان آشپزخانه را به دست بگیرید. اینکه در طول تعطیلات خودتان آشپزی کنید مزایای زیادی دارد. از همه مهم‌تر اینکه تمرین تغذیه‌ی سالم می‌کنید. آشپزی در منزل باعث می‌شود مواد غذایی سالمی انتخاب کرده و غذاهای متنوعی تهیه کنید. آشپزی کنید و از غذایی که خودتان تهیه کرده‌اید لذت ببرید.

چگونه در تعطیلات چاق نشویم ؟ چیکار کنیم چاق نشیم ، چگونه از پرخوری در ایام عید جلو گیری کنیم ؟

چگونه در تعطیلات نوروز لاغر بمانیم ؟

11. در برابر پرخوری مقاومت کنید

معمولاً بیش‌ترین پرخوری در برنامه‌های عید دیدنی اتفاق می‌افتد. میزبان اصرار می‌کند و شما هم می‌پذیرید. بعد همان صحنه‌ی آشنای شیرینی، شربت، آجیل، میوه، انواع شکلات‌ها و تنقلات و غیره.

کافی است در طول روز به چند جا برای عید دیدنی بروید. اگر همین طور ادامه دهید شک نکنید چاق می‌شوید. باید مقاومت کنید. هر جایی که می‌روید از همه‌ی آنچه تعارفتان می‌شود میل نکنید.

اگر خانه‌ی عمو شیرینی میل کرده‌اید خانه‌ی خاله میوه بخورید. آجیل را در منزل دایی و تنقلات را در منزل یکی دیگر از اقوام نوش جان کنید. خلاصه اینکه تناسب اندام و معده‌ی خود و جیب صاحب‌خانه را در نظر بگیرید.

پر خوری

12. مواد غذایی فیبر دار مصرف کنید

انتخاب میان وعده ای مناسب میتونه در جلوگیری از افزایش وزن کمکتون کنه. میان وعده هایی مثل میوه و پروتئین و مواد غذایی فیبر دار گزینه مناسبی در این زمان هستن. اگه به مسافرت رفتین همراه خود مقداری میوه رو خریداری کرده و نوش جان کنین. مواد غذایی فیبردار بهتون کمک میکنه تا احساس راحتی داشته باشین و قند خون را تثبیت و هضم را آسان میکنه. همچنین مصرف مواد غذایی فیبر دار باعث میشه که کمتر به سمت غذاهای چرب و پرکالری برید. بنابراین خوردن این تنقلات مفید رو فراموش نکنین.

13. آب کافی بنوشید

زمانی که در مسافرت هستین یه بطری آب تهیه و همراه خود داشته باشین چون ممکنه در این زمان خوردن آب رو فراموش کنین. نوشیدن آن در شادابی و طراوت پوست موثره و همچنین دارای کالری بسیار کمیه و در نهایت با خوردن آب معدتون پر میشه و احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت. به یاد داشته باشین که این موضوعات پیشنهاداتی بود که میشد از اونها استفاده کرد که در تعطیلات علاوه بر لذت بردن از خوراکی های خوشمزه مراقب تناسب اندام خودتون هم باشین.

14. بخوابید

معمولاً در روزهای عید خیلی از ما خواب را نادیده می‌گیریم و به راحتی برنامه‌ی خواب و بیداری‌مان به هم می‌ریزد؛ اما با این حال باید بدانید که در طول شب بدن باطری‌هایش را شارژ می‌کند و عضلات ما استراحت می‌کنند تا روز جدیدی را آغاز کنند. خواب خوب و باکیفیت به شما انرژی لازم برای شروع یک روز خوب دیگر را می‌دهد.

بعضی‌ها به تصور اینکه بعد از عید خیلی راحت رژیم می‌گیرند و لاغر می‌شوند در روزهای عید حسابی دلی از عزا در می‌آورند و پرخوری می‌کنند؛ اما بدانید که این تصور نادرست است و شما را درگیر بازی یویویی چاقی و لاغری می‌کند

از طرف دیگر خواب خوب روی اشتهای شما هم تأثیر می‌گذارد. اگر شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانید حتی اگر شام خوب هم خورده باشید بدون شک به دنبال ریزه‌خواری خواهید بود. متأسفانه این قبیل ریزه‌خواری‌ها و سر یخچال بودن‌ها دشمن شماره یک تناسب اندام هستند.

15. یوگا کار کنید

ورزش یوگا بهترین ورزش برای یادگیری تنفس درست و حفظ آرامش است که به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند. اکثر افراد زمانی که استرس دارند بیشتر می‌خورند و میل به مصرف مواد غذایی نامناسب نیز بیشتر می‌شود.

درست است که عید فرصت استراحت و آرامش است اما همین دید و بازدیدها نیز می‌تواند برای برخی‌ها استرس‌زا باشد. اگر می‌خواهید تعطیلات را به سلامت پشت سر بگذارید و چاق نشوید استرس را از خود دور کنید. برای این کار یوگا گزینه‌ی مناسبی است.

یوگا جلوگیری از چاقی

چاقی در عید ، جلوگیری از چاقی عیدانه در عید

راهکارهای مفید برای چاق نشدن در عید

16. از مواد غذایی چاق کننده اجتناب کنید

غذاهای فست فودی بسیار چاق کننده هستن. بهتره که در این زمان غذاهایی که از سبزیجات درست شده اند یا کبابی هستن نوش جان کنین. همچنین سه خوراکی وجود داره که کنار غذا باعث چاقی میشه که عبارتند از نان، نوشابه و دسر. بنابراین سعی کنین اگه از هر کدوم از اونها هم استفاده کردین هر سه رو با هم در یک زمان نخورید چون افزایش وزن زیادی رو به همراه داره.

17. خطرات کاناپه را جدی بگیرید

دوستی را می‌شناختم که قبل از عید تمام آنونس فیلم‌های تلویزیون را یادداشت می‌کرد. سپس به میزان کافی مواد غذایی و هله‌هوله تهیه می‌کرد و مبل را جلوی تلویزیون می‌گذاشت و ساعت‌های طولانی بدون کوچک‌ترین تحرکی می‌خورد و تلویزیون تماشا می‌کرد؛ اما بدانید که هیچ‌چیز به اندازه‌ی تنبلی و بی‌تحرکی خطرآفرین نیست.

زمانی که در مقابل تلویزیون ولو می‌شوید بدون شک دور و برتان را پر از چیپس، پفک، شکلات، بستنی و هله‌هوله‌های دیگر خواهید کرد. روزهای تعطیل برای این نیستند که شما روی کاناپه دراز بکشید و شیرینی و آجیل میل کنید.

البته که نوش جانتان اما به جای خوردن از وقتتان استفاده کنید و به دل طبیعت بزنید. کتابی بخوانید، لوازم خراب منزل را تعمیر کنید. خلاصه هر کاری جز هله‌هوله خوری و لم دادن در برابر تلویزیون انجام دهید.

پرخوری

18 .غذای خود را با یک پیش غذا شروع کنید

سعی کنید زمانی که به رستوران یا مهمونی میرید پیش از صرف غذا سالاد یا سوپ میل کنین. این کار باعث میشه که معدتون پر بشه و احساس سیری کنین و میل کمتری برای خوردن غذا داشته باشین. اما باید حواستون باشه که از خوردن سوپهای خامه ای و سالاد با سس دوری کنین چون این غذاها دارای کالری فراوونی هستن و وزن بدنتون رو بالا میبرن.

19. به همه اعلام کنید که رژیم هستید

به خانواده و اطرافیانتان بگویید که قصد دارید در طول تعطیلات رژیمتان را حفظ کنید و یا اینکه سعی می‌کنید چاق نشوید. در این صورت فشارها و اصرار اطرافیان برای تشویق شما به خوردن کمتر می‌شود. در بیشتر مواقع خانواده و اطرافیان حتی کمک خواهند کرد تا به هدفتان یعنی تلاش برای کنترل وزن برسید. پس قبل از شروع روزهای تعطیل و عید دیدنی‌ها به همه بگویید امسال قصد پرخوری و چاقی ندارید.

همچنین بخوانید ::

مهمترین عوارض چاقی کدامند ؟

۱۶ خوراکی که باعث چاقی و اضافه وزن شدید می شود !

میوه های چاق کننده کدامند؟

تاثیر بی نظیر روغن خراطین برای چاقی صورت



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (4 رای)  

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Nazanin | ۵ سال پیش
عالی بود اگه طاقت اورد و این نکات رو رعایت کنیم جواب میده
0
0
Ehsan | ۵ سال پیش
مطلب مفیدی بود خیلی ممنون
0
0

hits