دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای تعویض گلدان ساکولنت
4
زمان مطالعه: 6 دقیقه
ساکولنت به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی، سفت و ذخیره کننده ی آب است، اطلاق می گردد.


ساکولنت چیست؟


ساکولنت به هر گیاهی که دارای اندام های گوشتی، سفت و ذخیره کننده ی آب است، اطلاق می گردد. ساکولنت ها آب را در برگها، ساقه ها و ریشه های خود ذخیره می کنند. این گیاهان خود را با شرایط آب و هوایی خشک و لم یزرع در سرتاسر جهان، از آفریقا تا صحرای آمریکا، وفق داده اند و همین سازگاری باعث شده که بتوانیم انواع ساکیولنت ها را که دارای برگهای پهن، گلهای سفت و برگ های اشکی یا ستونی هستند در منزل پرورش دهیم. گروهی از ساکیولنت ها مانند آلوئه ها به خوبی شناخته شده اند در حالیکه برخی ازآنها ناشناخته اند. همچنین کاکتوس ها زیر مجموعه ای از ساکولنت ها هستند.

نیازهای اکولوژیک ساکولنت

نور مورد نیاز:

ساکولنت ها به نور زیاد ولی فیلتر شده نیاز دارند که باز به منطقه و شدت نور خورشید بستگی دارد ساکولنت ها را می‌توان با نور مصنوعی با لامپ‌های مخصوص هم پرورش داد. بعضی از ساکولنت ها مانند هاورتیاها در زیر نور بنفش رشد بهتری دارند.

دقت داشته باشید برخی ساکیولنت ها در تمام طول سال نیاز نوری بالایی دارند و باید نور خورشید را به طور کامل دریافت کنند البته نور باید به تمام بدنه ی گیاه برسد نه این که فقط به یک طرف گیاه نور بتابد. اگر ساکولنت ها نور مورد نیاز خود را دریافت نکنند رشد خوبی نخواهند داشت سرحال نخواهند بود و به احتمال قوی گل هم نخواد داد.

دما:

ساکولنت ها خیلی بیشتر از آنچه که افراد تصور می کنند قدرت تحمل سرما را دارند همانطور که می دانید در بیابان ها اختلاف دمایی زیادی بین شب و روز وجود دارد بطوریکه ساکیولنت ها حتی شب های سرد با دمای پایین تر از ۴ تا ۷ درجه سانتیگراد را تحمل میکنند . دمای ایده آل برای ساکیولنت ها در روز بین۲۱ تا ۲۹ درجه سانتی گراد و در شب بین ۱۰ تا ۱۲ درجه سانتی گراد است.

خاک مناسب:

خاک مورد استفاده باید دارای زهکشی مناسب باشد تا هوا در آن جریان داشته باشد و آب به راحتی از آن خارج شود زیرا آب بیش از حد باعث پوسیدگی و مرگ گیاه خواهد بود. خاک قبل از استفاده در گلدان ضدعفونی شود. ترکیب خاک مناسب ساکولنت ها ترکیبی از پیت ماس کوکوپیت و ماسه می‌باشد.

تغذیه:

کوددهی باید در فصل رشد گیاه انجام شود پس در فصل بهار که فصل رشد اکثر ساکیولنت ها ست میتوان آنها را کوددهی کرد و دوباره در اواخر تابستان یا اوایل پاییز به آنها کود داد. کوددهی حداقل یکبار در ماه رشد کافی است. برای ساکیولنت های زمستان رشد مثل کریسمس می توانید یکبار در فصل زمستان کوددهی کنید البته محلول خیلی رقیق باشد.

کاکتوس

فصل تعویض گلدان ساکولنت

بهترین زمان برای تعویض گلدان اواخر زمستان و بهار است. ولی در سایر زمان هم می‌توان تعویض گلدان انجام داد به شرط آن که ریشه گیاه فعال باشد و آبیاری باعث گندیدگی گیاه نشود. چون در زمان تعویض گلدان ریشه‌ها آسیب می‌بینند گیاه احتیاج دارد تا خود را بازسازی کند و فصول سرد که گیاه رشد ندارد باعث خرابی بیشتر ریشه می‌شود.

زمان تعویض گلدان ساکولنت

وقتی ریشه‌های گیاه تمام حجم خاک گلدان را اشباح کردند زمان تعویض گلدان است در کاکتوس‌هایی که به صورت گرد رشد می‌کنند هنگامی که گیاه به لبه گلدان رسید زمان تعویض گلدان است. و در کاکتوس‌های ستونی با توجه به حجم ریشه گیاه اقدام به تعویض گلدان می‌کنیم.

انتخاب گلدان مناسب ساکولنت

انتخاب گلدان مناسب از نکات مهم تعویض گلدان است کاکتوس‌ها نباید در گلدان‌ها بزرگ کاشته شوند و زمان تعویض گلدان یک سایز اندازه گلدان بزرگ‌تر شود گلدان انتخاب شده باید دارای زهکش مناسب باشد و بهتر است از گلدان‌های سفالی لعاب دار استفاده نشود زیرا آب را در خود نگه می‌دارند و باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شوند.

خاک مناسب ساکولنت

خاک مناسب را با توجه به نیاز گیاه انتخاب کنید برای خانواده اپونتیا ها و آگاو ها خاک سنگین‌تر و برای ساکولنت ها خاک سبک‌تر استفاده شود.

ریشه شویی ساکولنت

معمولاً عمل ریشه شویی در کاکتوس‌هایی انجام می‌شود که خاک قبلیان ها ضعیف بوده و باعث کاهش رشد گیاه شده است در این موارد ریشه‌های گیاه را با دقت در آب شسته و سپس با محلول قارچ کش درصد پایین اسپری می‌کنیم و اجازه می‌دهیم به مدت دو روز کاکتوس‌ها در محیط سایه و با دمای متعادل استراحت کنند سپس اقدام به کاشت آن ها می کنیم.

ساکولنت

هرس ریشه ساکولنت

از جمله کارهایی که می‌توان در هنگام تعویض گلدان انجام داد هرس کردن ریشه‌های گیاه است هر چند این روش مخالفین و موافقین زیادی دارد و هر کدام برای انجام دادن یا ندادن آن دلایل خاص خود را دارند ما این عمل را پیشنهاد نمی کنیم ولی به توضیح آن می‌پردازیم هرس ریشه به منظور تحریک ریشه‌های ذره بینی گیاه برای رشد بیشتر انجام می‌شود که به این صورت که ریشه های بلند گیاه در هنگام تعویض گلدان کوتاه می‌شود تا گیاه مجبور به تولید ریشه‌های فرعی شود و گفته می‌شود در رشد و شکل گیری گیاه نقش مهمی دارد.

کودها و هورمون های ریشه ساکولنت

پس از هر بار تعویض گلدان شک جدی به گیاه وارد می‌شود و گیاه احتیاج دارد دوباره خود را بازسازی کند به این منظور برای تسریع در عمل بازسازی ریشه‌ها اول می‌توان از هرمون ها ریشه زایی و دوم می‌توان از کودها پتاس بالا استفاده کرد. البته توجه داشته باشید بلافاصله بعد از تعویض گلدان کودهی انجام نشود.

آبیاری پس از تعویض گلدان ساکولنت

بهتر است پس از تعویض گلدان آبیاری را به چند روز بعد موکول کرد تا ساکولنت بتواند ریشه تازه تولید کند و قدرت جذب آب را داشته باشد در غیر این صورت خیس ماند خاک می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

از پرورش گل ابری چه می دانید؟؟

آشنایی با گیاه گل نخود و روش کاشت آن

معرفی گل شیشه شور : نحوه تکثیر و کاشت گیاه شیشه شور

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits