دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش نگهداری و تکثیر آگلونما طلایی
13
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آگلونما طلایی یکی دیگر از گونه های آگلونما است که با برگهای پهن و بلند و ترکیب رنگ سبز و طلایی زیبایی خاصی دارد.


معرفی گل آگلونما طلایی


آگلونما طلایی یکی دیگر از گونه های آگلونما است که با برگهای پهن و بلند و ترکیب رنگ سبز و طلایی زیبایی خاصی دارد. این گیاه به علت وضع برگ ها و انبوه بودن آنها در اتاق ها جلوه خوبی دارد،ساقه های کوتاه و برگ های بیرون آمده از غلاف،نیزه ای شکل و خم شده آن مقاومت خوبی در برابر سایه و خشکی دارند. سادگی در نگهداری و زیبایی این گیاه باعث شده است طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کند.

آگلونما حدود ۴۰ گونه دارد. زیستگاه این گیاه زیبا جنوب شرقی آسیا می‌باشد، گیاهی همیشه سبز و دارای برگ‌های زینتی می‌باشد. آگلونما گیاهی مناسب برای منازل، مکان‌های عمومی و ادارات بوده و برای تصفیه سم‌های بِنزِن و فُرمالدهید مناسب می‌باشد. این گیاه در مناطق کم نور و شرایط سخت نیز مقاوم است. این گیاه از خانواده Araceae (شیپوری) بوده و به دلیل زیاد بودن برگ‌ها و شکل برگ، در مکان‌های کوچک جلوه بیشتری دارد، بخصوص زمانی که در گلدان‌های گرد قرار بگیرد. برگ‌های این گیاه مستطیل نوک تیز بوده و اندازه برگ‌ها بر حسب گونه متفاوت می‌باشد.

گل‌دهی آگلونما طلایی

گل‌های این گیاه زیبا در فصل رشد، یعنی بهار و تابستان می‌روید و اگر گل‌ها بماند و خشک شود دانه‌هایی از انتهای گل رشد می‌کند که در صورت چیده نشدن بزرگ شده و قرمز رنگ می‌شود که در داخل آن بذر گیاه می‌باشد. لازم به ذکر است اگر نیازی به تولید بذر نیست می‌توان گل‌های این گیاه را جدا کرد چون در رشد و عمل‌کرد گیاه اثر منفی می‌گذارد.

گل

شرایط نگهداری آگلونما طلایی

آبیاری:

آگلونما در مقابل کم آبی مقاوم می‌باشد. برای آبیاری این گیاه اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود. در فصل زمستان میزان آبیاری را کاهش دهید زیرا آبیاری بیش از حد موجب زرد شدن برگ‌های زیرین گیاه و ریزش آن‌ها می‌شود و کم آب دادن نیز ممکن است باعث افتادگی برگ‌های گیاه و خشک شدن نوک برگ‌ها شود البته افتادگی برگ‌های گیاه شاید هم مربوط به سردی هوا باشد که در این صورت می‌بایست گلدان را به مکان مناسب‌تری (گرمتر) منتقل کنید.

دما:

بهترین دما در زمستان برای گیاه آگلونما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد و در تابستان بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. این گیاه در فصل سرما و زمستان باید در خانه نگهداری شود زیرا سردی هوا باعث افتادگی برگ‌های گیاه می‌شود البته از نگهداری آن در مجاورت شوفاژ و بخاری پرهیز نمائید.

نور:

قرار گرفتن در سایه، نور کم و غیرمستقیم برای رشد و سلامت این گیاه مفید است ولی از قرار دادن آن در مکان‌هایی که نورِ خیلی کمی دارند برای مدت زمان طولانی اجتناب کنید، این عمل ممکن است باعث باریک شدن برگ‌های گیاه شود و از زیبایی گیاه کم کند. برای آگلونما نور زیاد هم مناسب نیست چون می‌تواند باعث افتادگی برگ‌های گیاه شود. باید به این نکته دقت کرد که این گیاه تحمل تابش مستقیم آفتاب را ندارد، این عمل موجب سوختن برگ‌های آن خواهد شد.

خاک:

خاکی که آب را درون خودش نگه دارد برای این گیاه مناسب نبوده و موجب پوسیدگی ریشه گیاه می‌شود، بنابراین خاکی مناسب است که زهکشی خوبی داشته باشد. برای به دست آوردن خاک دلخواه آگلونما باید از ترکیب خاک‌برگ‌،‌ پیت‌ماس، خاک باغچه یا پیت‌ماس و پِرلیت یا مخلوط کوکوپیت و پِرلیت به صورت ۷۰ درصد کوکوپیت و ۳۰ درصد پِرلیت استفاده گردد. به طور کلی خاک غنی از مواد آلی مثل خاک‌برگ و خاکِ اسیدی برای این گیاه مناسب است.

رطوبت:

گیاه آگلونما با توجه به شرایط زیستگاهش به هوای مرطوب نیاز دارد، از این رو با توجه به محیط و فصلی که گیاه در آن قرار گرفته به غبارپاشی به وسیله آبپاش نیازمند است، برای مثال باید در فصل سرما رطوبت گیاه را کاهش داد. همچنین اگر برگ‌ها بیحال و نوک آن‌ها قهوه‌ای گردد احتمال آن می‌رود که رطوبت گیاه کم باشد.

تغذیه:

در فصل رشد یعنی بهار و تابستان که رشد آگلونما بیشتر می‌شود، می‌توان هر دو هفته یک‌بار از کود‌های قابل حل در آب (جامد یا مایع) مخصوص گیاهان زینتی به مقدار توصیه شده بر روی محصول استفاده کرد.

مراقبت از برگ‌ها:

امکان دارد با رشد زیاد گیاه برگ‌های آن بیش از حد آویزان شود، برای رفع این حالت آن‌ها را دسته کنید و دور آن‌ها روزنامه بپیچید تا بعد از گذشت چند روز به حالت قبل برگردند و شکل ایستاده به خود بگیرند. همچنین برای تمیز کردن برگ‌های آگلونما از آب و دستمال نرم و یا اسفنج استفاده کنید، استفاده از مواد شیمیاییِ نامرغوب برای تمیز کردن توصیه نمی‌شود زیرا باعث مختل شدن تنفس گیاه می‌شود.

آگلونما

روش تکثیر آگلونما طلایی

تکثیر آگلونما به روش‌های مختلف صورت می‌گیرد. تکثیر بهتر است در فصل بهار و یا تابستان انجام شود.

روش اول:

قسمتی از ساقه بدون برگ آگلونما را می‌توان به صورت افقی (مانند تکثیر گیاه دیفن‌باخیا) در پیت‌ماس کاشت، این روش بهتر است در فصل بهار انجام شود.

روش دوم:

می‌توان قسمتی از ساقه برگ‌دار آگلونما (قلمه برگ‌دار) را در ماسه کاشت. دمای مناسب برای قلمه‌ها ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

روش سوم:

برای تکثیر از طریق بذر، می‌توان دانه‌هایِ میوه‌هایِ قرمزِ خشک آگلونما را که پس از گل دادن بر روی گیاه ظاهر می‌شود و هیچ زیبایی ندارد، در دمای حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد و در فصل بهار کاشت.

روش چهارم:

می‌توان از پاجوش‌های بیرون آمده از دل خاک، در فصل بهار، برای تکثیر استفاده کرد. در این روش باید مراقب بود که ریشه‌های گیاه به مدت طولانی در مجاورت هوا قرار نگیرد.

آگلونما طلایی


هرس آگلونما طلایی

برگ‌های خشک شده و ضعیف را بهتر است به وسیله قیچی مناسب از گیاه جدا کرد.

تعویض گلدان آگلونما طلایی


معمولاً هر سه سال یک‌بار اقدام به تعویض گلدان آگلونما مناسب می‌باشد ولی اگر حس کردید که ریشه‌های گیاه گلدان را زودتر از این زمان پُر کرده است، این عمل را انجام دهید.

آفت و بیماری آگلونما طلایی

اگر روی برگ‌های آگلونما لکه‌های سفیدی پدیدار شد و یا زرد رنگ شد، دلیل آن می‌تواند کَنه، شته، حشرات ریز و به طور کلی آفت باشد. سم مالاتیون را تهیه کرده و به مقدار ۲ گرم در یک لیتر آب ریخته و حل نمائید، سم را در ۳ هفته متوالی و در هر هفته ۲ نوبت بر روی برگ‌های گیاه اسپری کرده و در هر مرحله از طول درمان که متوجه از بین رفتن آفت شُدید، عمل اسپری کردن را متوقف کنید.

اگر لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاه پدید آمد، ناشی از هوای آلوده محیط به دوده نفت یا گاز آشپزخانه می‌باشد. در اسرع وقت باید محل گلدان را تغییر دهید و برگ‌های آلوده را جدا کنید.

نکته: باید توجه کرد که شیره و میوه این گیاه سمی بوده و امکان دارد موجب حساسیت پوستی گردد.

separator line

بیشتر بخوانید:

پرورش و نگهداری گل آزالیا ( گل زینتی آپارتمانی )

چگونه گل شمعدانی را تکثیر دهیم؟ به همراه اصول مهم برای نگهداری

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (13 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits