دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فوت و فن نگهداری از گل زیبای گینورا
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گینورا دارای برگ هایی با پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی گردد


معرفی گل گینورا یا شب تاب


گینورا یا شب تاب گونه گیاهی آسیایی از جنس Gynura و خانواده کاسنی است. این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا خصوصاً هند و اندونزی است که دارای برگ هایی با پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی گردد و تماشای آن از زاویه مخصوص با نور خورشید لذت بخش است.

گینورا یا جینورا یا ژینورا یا گل جنورا و … یکی از جذاب ترین گیاهانی است که می‌توانید در خانه پرورش دهید. پرزهای مخملی و بنفش گینورا شبرنگ هستند!

گینورا در گلخانه های گرم رشدونمو می کند و رشد آن در نقاط آفتابی ساختمان به آسانی صورت گرفته،گیاه به صورت پیچ درآمده و تا چند متر رشد و نمو می نماید.

گیاه شناسی گل گینورا


این گیاه غیر معمول رشد سریعی دارد و یک جوانه کوچک در عرض چند هفته می‌تواند توده گیاهی پرپشتی را پدید آورد! شاخه‌های کرک دار و خوشرنگ این گیاه می‌توانند تا ۱۵ سانتی متر بلند شوند. جدا از رشد سریعی که دارد، گینورا، به یک دلیل دیگر هم شناخته شده است! به خاطر گل‌های بدبویش!

وقتی گیاه بالغ می‌شود، گل‌ها شروع به پدیدار شدن می‌کنند. گل‌ها به رنگ‌های زرد و قرمز و به اندازه کوچک روی گیاه ظاهر می‌شوند. این گل‌ها بویی قوی و بسیار ناخوشایند از خود ساتع می‌کنند. دقیقا همان رایحه‌ای که برای خانه‌تان کم داشتید، درست است؟! خب راه حل بسیار ساده است!

بسیاری از پرورش دهندگان گینورا، گل‌ها را به محض ظهور از گیاه جدا می‌کنند. گل دهی نشانه‌ای است که گیاه به بلوغ رسیده است و به زودی شروع به خشک شدن می‌کند. چون عمر این گیاه کوتاه است (۲ تا ۳ سال) بلافاصله بعد از بالغ شدن گیاه آن را تکثیر کنید تا همیشه آن را در خانه داشته باشید!

برگ

نیازهای اکولوژیک گینورا

نور:

به محیطی روشن و به دور از تابش مستقیم آفتاب احتیاج داره چون نور زیاد باعث سوختگی برگ ها میشه، اگه در محیط کم نور قرار بگیره برگ ها از بنفش به سبز تغییر رنگ میدن

آبیاری:

به آبیاری زیاد حساسه و باعث پوسیدگی ساقه میشه، از بهار تا پاییز زمانی که خاک تاحدودی رطوبتش رو از دست داد آبیاری کنید، در پاییز و زمستان هم اجازه بدید سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری انجام بشه.

خشکی کشیدن زیاد هم باعث خشک شدن نوک برگ ها و ایجاد لکه های قهوه ای میشه، رطوبت محیط به شادابی و رشدش کمک میکنه و بهتره از ظرف آب و سنگریزه در زیر گلدان استفاده کنید.

دما:

دمای ۱۶-۲۴ درجه براش مناسبه و اگه دما از ده درجه کاهش پیدا کنه باعث از بین رفتنش میشه. اگر چه در زمستان درجه حرارت ۱۳ را تحمل می کند،ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل ۱۵ درجه است،حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۱ درجه است

کود دهی

در طول فصل رشد گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند به طور هفتگی کود دهی کنید. کودی که استفاده می‌کنید باید ضعیف باشد و یا اگر کود ضعیفی پیدا نکردید محلول رقیق تری با کودتان درست کنید و گیاه را با آن تغذیه کنید. در طول زمستان کود دهی را به ۲ هفته یک بار یا ماهی ۱ بار کاهش دهید.

خاک:

به خاکی غنی با زهکش مناسب احتیاج داره، اضافه کردن پرلیت و پیت ماس به خاک باغچه میتونه بستر مناسبی براش باشه. برای تقویتش از بهار تا پاییز، ماهی یک بار از کود مخصوص گیاهان زینتی استفاده کنید.

گل

تکثیر گینورا یا گل شب تاب

تکثیر این گیاه با قلمه زدن صورت می گیرد. از قلمه های ساقه که از انتهای ساقه به طول 10-7.5 درجه تهیه شده اند می توان در بهار و تابستان و یا در صورت وجود امکانات و سایر شرایط محیطی مناسب ،در تمامی طول سال، برای تکثیر این گیاه استفاده کرد. برش را از زیر یک گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) بزنید. استفاده از هورمون ریشه زایی به رشد ریشه‌ها کمک می‌کند.

قلمه‌ها را در پیت موس یا پرلایت مرطوب بکارید و مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب با دمای 24-23 درجه سانتیگراد نگهدارید. کشیدن یک کیسه پلاستیک شفاف به حفظ رطوبت اطراف قلمه‌ها و روند ریشه زایی کمک می‌کند و قلمه ها در طی 2 هفته ریشه می‌دهند و در طی 4 هفته آماده کاشتن در گلدان جدید می‌شوند. قلمه های این گیاه در آب هم ریشه می‌دهند.

تعویض گلدان گینورا


گینورا عمر کوتاهی دارد و تنها ۲ تا ۳ سال زنده است. پس اگر سایز گلدان اولیه گیاه مناسب باشد، گینورا تا آخر عمرش به تعویض گلدان نیاز نخواهد داشت. اکثر پرورش دهندگان گینورا، گیاه را هر سال هرس می‌کنند و ساقه‌های برید شده را در گلدانی دیگر می‌کارند. در هر صورت اگر زمانی احساس کردید گیاه به تعویض گلدان نیاز دارد، گلدانی تنها یک سایز (یا کوچک تر از یک سایز) بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه فراهم کنید.

اجازه دهید خاک گینورا‌تان خشک شود، سپس گیاه را از طوقه بگیرید و به گلدانش ضربه آهسته‌ای وارد کنید. حالا گینورا از گلدان قبلی‌اش خارج شده. خاک اطرف ریشه گیاه را اندکی جدا کنید و گیاه را به گلدان جدیدیش منتقل کنید و گلدان را با خاک گلدانی سبک با زهکشی خوب پر کنید.

روش هرس کردن گینورا

برگهای خشکیده و آسیب دیده را از گیاه جدا کنید. در صورت بلند شدن بیش از اندازه ساقه ها می‌توان در اواخر زمستان و یا اوایل بهار آنان را تا حدی کوتاه کرد که تنها 4-3 گره بر روی آنان باقی بماند. جوانه های جانبی در طی اواخر بهار و در طی تابستان رشد خواهند کرد و گیاه دوباره ساقه های جوانی بدست می‌اورد. همچنین در حین رشد گیاه می‌توان مرتبا ساقه ها را سرزنی کرد تا گیاه بیشتر به شکل بوته ای و انبوه رشد کند.

گینورا

روش تمیز کردن برگهای گینورا یا شب تاب

همانطور که اشاره شد سطح برگها و ساقه این گیاه را کرک پوشانده است. کرکها به مرور زمان گرد و غبار و آلودگی را به خود جذب می‌کنند. برای تمیز کردن آنان از شستن برگسار با آب استفاده نکنید زیرا گیاه به باقی ماندن قطرات آب در بین کرکها حساس است و این عمل موجب بروز لکه های سوخته و منافذ بر روی پهنه برگ و همچنین شیوع بیماری قارچی پوسیدگی برگ و ساقه می‌شود. می‌توان عمل تمیز کردن برگها را با یک تکه پارچه یا یک برس کوچک (همانند مسواکی نرم) انجام داد.

مشکلات و بیماری های گینورا یا گل شب تاب


ساقه گیاه پوسیده شده: برای بررسی این مشکل اول زهکشی گلدان رو مورد بررسی قرار بدین و اگر مشکلی نداشته به احتمال زیاد آبیاری بیش از حد بوده و اگر این موارد رو رعایت کره اید پس محیط پرورش گیاه سرد بوده و گیاه رو به محیط گرمتر منتقل کنید.

پژمرده شدن برگها و ساقه: به احتمال زیاد گیاه شما دچار تشنگی بیش از حد شده پس گیاه رو به مدت ۵ دقیقه در یک تشت آب قرار بدین و بعد از در آوردن نحوه آبیاری رو تنظیم کنید. ولی اگه از آبیاری مطمئن هستید احتمالا گلدان برای گیاه کوچک هست گلدان رو تعویض کنید.

ریز بودن برگهای جدید:گلهای گیاه رو قطع کنید تا انرژی برای رشد گیاه مصرف بشه.

حشرات روی برگها دیده میشه : از سم های نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

روی برگها سوختگی است: گل گوگینورا به غبارپاشی در آفتاب حساس هست پس مراقب این مورد باشید.

separator line

بیشتر بخوانید:

راهنمای کاشت و تکثیر گل ستاره ای

اصول کاشت و پرورش گیاه آپارتمانی ناندینا

راهنمای کاشت و تکثیر گل گندمی

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (5 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits