دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهنمای نگهداری از بن سای کاج
10
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بن سای کاج گیاهي است با برگ های سوزني، همیشه سبز و از خانواده مخروطیان که خواستگاه اصلیآن استرالیا است.


معرفی بن سای کاج

بن سای کاج گیاهی است با برگ های سوزنی، همیشه سبز و از خانواده مخروطیان که خواستگاه اصلی آن استرالیا است.معروف‌ترین گونه ‌های کاج برای پرورش به صورت بن سای شامل کاج سفید ژاپنی، کاج قرمز ژاپنی، کاج موگو، کاج سیاه ژاپنی، کاج نقره‌ای و کاج سویسی است. از طرفی کاج ‌های موجود در ایران عبارتند از کاج سیاه، کاج بادامی، کاج تهران، کاج حلب، کاج مشهد، کاج چینی، کاج کاشفی و.. رشد کاج در محیط طبیعی زیاد است ولی در آپارتمان و به صورت بن سای، به کندی رشد می نماید.

بن سای ها کلا به ۲ دسته تقسیم می شوند خزان دار ها و همیشه سبز‌ها. کاج جزو همیشه سبز‌ها و نارون، بلوط، ابریشم، سیب و … نمونه‌هایی از خزان‌دار‌ها به شمار می‌روند.

بنسای

کاشت و پرورش بن سای کاج

بن سای بذر خاصی ندارد مثلا برای داشتن یک بن ‌سای کاج، می‌توانید از بذر‌‌ همان گیاه کاج بهره ببرید. نگهداری از بن‌سای از‌‌ همان بذر شروع می‌شود. کار‌شناسان این رشته در‌‌ همان سال اول کاشت، ریشه‌هایش را هرس و آن را در شرایط خاص نگهداری می‌کنند تا درخت زیاد رشد نکند و مینیاتوری باقی بماند.

هر چه بن‌سای به درخت اصیل خودش نزدیک‌تر و شبیه‌تر باشد، میزان ارزش و عمر آن نیز بالا‌تر می‌رود، البته می‌توان با روش‌های خاص، چین و چروک‌هایی روی تنه درخت بن‌سای ایجاد کرد یا آن را به شکلی خاصی فرم داد. اما عمر واقعی بنسای از روی پوست آن شناخته می‌شود. همه کارشناسان می‌دانند که پوست درخت کاج ۲۰ ساله با نمونه ۸۰ ساله آن چه تفاوت‌هایی دارد. همین تفاوت‌ها در بنسای کاج هم کاملا مشخص و ملموس است.

بن سای

نیازها و شرایط نگهداری از بن سای کاج

نور مناسب بن سای کاج

بن سای کاج را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگهدارید. این گیاه را می توانید درسایه هم نگهداری نمایید ولی پیشنهاد میشود برای پرورش مناسب و رسیدن به حداکثر بازدهی، آن را نزدیک به پنجره با نور ملایم قرار دهید. این گیاه تمایلی زیادی دارد تا به سمت نور خم شود، بنابراین هر چند وقت یکبار آن را تا 180 درجه بچرخانید تا به دلیل خم شدن به سمت نور، شکل طبیعی خود را از دست ندهد.

خاک مناسب بن سای کاج

خاک مناسب برای بن سای کاج، کمپوست سبک است که می تواند مخلوطی از دو قسمت خاک و سه قسمت برگ پوسیده باشد. از طرفی خاک می تواند شامل ۵۰% آکادما یا پوکه صنعتی، ۱۰% پیت و ۴۰% ماسه یا سنگ ریزه باشد. خاک بن سای کاج را باید هر دو تا 5 سال، البته بسته به جوان یا مسن بودن گیاه و میزان رشد درخت تعویض کرد. زمان مناسب برای تعویض خاک بن سای کاج، در ابتدای بهار یا انتهای پاییز است.

آبیاری مناسب بن سای کاج

کاج ‌ها نیازی به آبیاری زیاد ندارند و با حداقل رطوبت خاک به خوبی رشد می‌کنند. در تابستان هفته ‌ای دو بار و در زمستان هر هفت تا ده روز یکبار آبیاری کافی است. البته سعی کنید خاک همیشه مرطوب باشد و آبی که برای آبیاری استفاده می نمایید، بدون املاح باشد.

هرس بونسای کاج :

کاج‌ها درختان همیشه سبز از خانواده مخروطیان هستند که به خاطر شکل خاص برگ‌ها به آنها سوزن گفته می‌شود که می‌توانند دارای ۲، ۳، ۵،، سوزن در هر غلاف در گونه‌های مختلف باشند. به خاطر همیشه سبز و با طراوت بودن در کل سال سازگاری و مقاومت بالا و داشتن عمر نسبتاً طولانی در پرورش بونسای بسیار پرکاربرد و مورد توجهه قرار دارند و بونسای های بسیار قدیمی از آنها در دنیا وجود دارد.

کودهی بونسای کاج:

در طول بهار و پاییز می‌توانید گیاه را تغذیه کنید در طول تابستان از دادن کود خودداری کنید.

کاج

تعویض گلدان بن سای کاج

معمولاً هر دو تا سه سال در گیاه جوان و هر سه تا پنج سال در گیاه مسن بسته به سن و میزان رشد درخت نیاز به تعویض خاک و گلدان دارید زمان تعویض خاک در ابتدای بهار یا انتهای پاییز و انتهای زمستان می‌توانید تعویض گلدان کاج را انجام دهید.

separator line

بیشتر بخوانید:

نگهداری بونسای

نگهداری بونسای،بررسی موارد نگهداری از گیاه بونسای

نحوه ی قلمه زنی بن سای

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits