دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و تکثیر درخت سرو نقره ای 
15
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرو نقره ای یک درخت همیشه سبز با ظاهر مخروطی تا تخم مرغی شکل و تاج مخروطی است.


معرفی درخت سرو نقره ای


سرو نقره ای یا سرو سیمین گونه ای از جنس Cupressus در خانواده سروها (Cupressaceae) می باشد که با نام سرو آریزونا نیز مشهور است. این گونه بومی جنوب غربی آمریکای شمالی است و در ایالات آریزونا در کشور آمریکا فراوان است. همچنین در نیومکزیکو واقع در جنوب غربی و جنوب ایالت کالیفرنیا و کوه Chisos در غرب تگزاس و در مکزیک در منطقه Coahuila و چیهواهوا یافت می شود.


انتشار سرو نقره ای توسط بذر و یا قلمه در اواخر پاییز انجام می شود. دانه های طبقه بندی شده در 72 درجه فارنهایت رشد خواهند کرد. بذر درخت سرو نقره ای به صورت بنسای نیز قابلیت رشد دارد. برای این منظور پس از تهیه بذر آن را در گلدان بکارید.

گیاه شناسی سرو نقره ای


سرو نقره ای یک درخت همیشه سبز با ظاهر مخروطی تا تخم مرغی شکل و تاج مخروطی است. این درخت میتواند تا ارتفاع 10 تا 25 متر (32.8-82.0 فوت) رشد کند و قطر تنه آن به 0.5 متر (19.7 اینچ) می رسد. دارای شاخ و برگ متراکم خاکستری تا سبز روشن می باشد.


برگ های سرو نقره ای 2 تا 5 میلی متر طول دارند . مخروط آن دانه گرد و مستطیلی، 15 تا 33 میلی متر، طول دارد و دارای 6 یا 8 (به ندرت 4 یا 10) فلس میباشد که در ابتدا سبز خاکستری یا خاکستری قهوه ای است و 20 تا 24 ماه بعد از گرده افشانی به بلوغ می رسد. مخروط گیاه برای سالهای زیادی بسته باقی می ماند. مخروط نر 3 تا 5 میلیمتر طول دارد و انتشار گرده آن در فوریه و مارس است.

سرو


شرایط محیطی مناسب برای پرورش سرو نقره ای

  • نوردهی:در کانی پر نور قرار گیرد چنانچه بونسای آن را نگهداری می کنید در مکانی نیمه آفتابی قرار دهید
  • دما:بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد
  • خاک:خاک شنی و خاک لوم و خاک رسی
  • آبیاری:آبیاری زمانی باشد که خاک خشک شده باشد .

روش کاشت و تکثیر بذر سرو نقره ای


برای تکثیر سرو نقره ای بذر مرغوب تهیه کنید. قبل از کاشت بذر باید بذرها را به مدت چهار هفته در هوای آزاد قرار دهید و سپس اقدام به کشت در گلخانه کنید.


زمان مناسب کاشت بذر سرو نقره ای اوایل بهار است . بذرها را حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. محلی در زمین برای کاشت اماده کنید حتما خاک را خوب شخم بزنید

سپس بذرها را در محلی مناسب بپاشید و مقداری روی آن کود دامی سرند شده بریزید و خوب آبیاری کنید . معمولا بین ۱۵ روز تا یک ماه جوانه ها از خاک بیرون می آیند. وقتی جوانه ها به حدود ۱۰ تا ۱۵ سانت رسیدند می توانید آنها را داخل نایلکس یا گلدان بکارید.
اگر فاصله بذرهایی که پاشیدین بیشتر هست بهتره که سرو ها یک سال در زمین باقی بمانند تا خوب رشد کنند بعد آنها را داخل گلدان یا نایلکس بکارید.


هرچی فاصله بذرها بیشتر باشد به نهالهای قوی تر و درشت تری در طی یک سال تبدیل خواهند شد بهترین فاصله بین ده تا ۱۵ سانت است توجه داشته باشید خزانه ای که آماده میکنید یکم از سطح زمین بلند تر باشد تا بر اثر بارندگی آب جمع نشود حدود ۲۰ سانت مناسب می باشد.


جهت کاشت بذر سرو در منزل و در تعداد کم بهتره برای اینکه بستری مناسب برای کاشت بذر تهیه کنید می توانید خاک کوکوپیت و گلدان نشاء را از سایت ما قسمت گلدان و خاک و کود با قیمتی مناسب تهیه کنید.

سرو نقره ای به‌علت کم‌توقع بودن به آب و مقاومت در برابر خشکى و ضعف خاک مدتى است که به‌عنوان گیاه زینتى و صنعتى در ایران کاشت مى‌شود.

سرو


کاربردهای سرو نقره ای


سرو نقره ای بطور عمده بخاطر زیبائی خاصی که دارد به عنوان یک درخت زینتی استفاده می شود. این درخت در بعضی از نقاط به عنوان حصار مزارع استفاده شده همچنین در مراسم شب کریسمی به عنوان درخت زینتی کریسمس نیز کاربرد دارد

سرو نقره ای دارای کاربرد های فراوانی در فضای سبز است و کاشت آن در پارکها ، جنگل کاریها ، حاشیه بزرگراهها ، خیابانها و چمن کاریها زیاد است.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و نگهداری از درخت ارغوان

معرفی درخت داغداغان و روش کاشت آن

اصول کاشت و مراقبت از درخت سنا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (15 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits