دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اصول کاشت و مراقبت از درخت سنا
3
زمان مطالعه: 9 دقیقه
سنا بسته به گونه، ممکن است همیشه سبز، نیمه همیشه سبز و خزان دار باشد


روش کاشت درخت سنا


سنا یا کاسیا بومی هند، مصر، آفریقای شمالی، نیجریه، سودان و چین است. در حالِ حاضر سنا در بسیاری از نقاطِ دنیا رشد داده می شود. برگ های این گیاه ظریف و شکننده اند. این برگ های سبز مایل به خاکستری، خواصِ دارویی زیادی دارند. گیاه سنا گل هایی زرد رنگ می دهد و ساقه هایی به رنگِ سبز کمرنگ دارد. تخمدان این گیاه نیز دوکی مانند بوده و دارایِ خواصِ داروییِ بیشماری است. این گیاه حداکثر تا ارتفاع 1 متر رشد می کند.


این گیاهِ بومی مناطقِ استوایی، به طور طبیعی در مناطق گرم قاره آفریقا رشد می کند؛ اما ارزشِ داروییِ آن باعث شده است تا در اکثر نقاط جهان کِشت داده شود. کِشت این گیاه با کاشتن بذر آن و یا قلمه گرفتن از آن حاصل می شود. گیاهِ سنا خاک زهکش را ترجیح می دهد و برای شکوفایی به نور کامل خورشید احتیاج دارد. بذر های این گیاه در فصلِ بهار کاشته می شوند و برداشت در تابستان صورت می گیرد. برگ های سنا قبل و یا در هنگام شکوفه دهی گیاه برداشت می شوند. با این وجود تخمدان های رسیده باید در پاییز برداشت شوند.

دمنوش سنا


گیاه شناسی درخت سنا


سنا معطر بوده و مسهل، ضد کرم و ضد نفخ است.سنا بزرگترین زیرقبیله خانواده Fabaceae با نام cassiinae است که عمدتا شامل درختچه ها و یا درختانی با ارتفاعی متوسط می شود. این گونه خزاندار، چوبی، چند ساله و بوته ای است. ریشه عمودی داشته و ساقه های محکم آن معمولا کمتر از 2 متر ارتفاع دارد. این ساقه ها یا شاخه های کوچکتر معمولا بدون کرک و یا به مقدار کمی کرکدار هستند. برگها مرکب بوده و در هر برگ 6-4 برگچه وجود دارد که به صورت متناوب قرار گرفته اند. برگچه ها بیضی شکل بوده و در هر دو سمت به میزان کمی کرکدار است. گلدهی معمولا در فصل بارندگی رخ می دهد ولی در مناطق مرطوب گلدهی می تواند در تمام طول سال نیز انجام شود. گلها در این گونه پنج پر و شعاعی است. میوه های این گیاه، بیضی شکل، چروکیده و به شدت خمیده همستند به طوریه هلالی شکل می شود.


هر میوه می تواند تا 11 بذر داشته باشد. بذرها سبز زیتونی، سبز و یا سیاه رنگ هستند. سنا معمولا در علفزارهای مناطق خشکتر آفریقا دیده می شود. ارتفاع از سطح دریا که بیشتر از 1850 متر باشد برای رشد این گیاه مناسب است. معمولا در کنار رودها و مناطق ماسه ای و در مناطق رها شده از قبیل مزارع رها شده ، فواصل بین شهری و حاشیه رودها رشد می کند. این گیاه با آب و هوای گرم سازگار است و در این شرایط می تواند در تمام طول سال رشد کند. برخی از این گونه ها را می توان به عنوان گیاهی زینتی به کار برد. از این گیاه برای احیای جنگلها استفاده شده و همچنین می تواند برای پروژه های بیابان زدایی نیز به کار گرفته شود.

ویژگیهای درخت سنا


پرورش درخت سنا برای افرادی که در مناطق سردتر زندگی میکنند و محیط گلخانه ای با دمای کنترل شده ندارند، امکان پذیر نیست. درخت سنا بسته به گونه، ممکن است همیشه سبز، نیمه همیشه سبز و خزان دار باشد. گلهای درخت سنا بسته به گونه ممکن است صورتی روشن، نارنجی، قرمز، سفید یا زرد رنگ باشد. درخت سنا با گلهای زرد متداولترین گونه درخت سنا است و به همین علت گاهی به آن درخت مدال طلا نیز گفته می شود.


هر گل درخت سنا تقریبا دو تا سه اینچ (5 تا 7.5 سانتیمتر) پهنا دارد اما به صورت خوشه ای در طول خوشه های متراکم بلند ظاهر میشوند که در یک درخت سنای بالغ طول آن به 60 سانتیمتر میتواند برسد. برگهای سبز روشن سنا به صورت شش تا دوازده جفت برگچه بیضی کشیده متقارن هستند که تا 60 سانتیمتر یا بیشتر از آن رشد میکنند. پس از پایان گلدهی سنا، گلها با کپسولهای بذر جایگزین می شوند.

درخت سنا


انواع درخت سنا

  • سنای آرتِمیسی S.artemisioides،که بومیِ استرالیا است،تا ارتفاع ۵/۱ متر رشد می کند و برای کاشت در باغهای مناطق داغ و خشک بسیار مناسب است.این کاسیا برگهای قسمت قسمتِ نقره ای ظریف و زیبا و گلهای زرد دارد.
  • نژاد دو تخمدانه(C.bicapsularis) تا ارتفاع ۳ تا ۴ متر قد می کشد و در پاییز تولید گلهای زرد درخشان تماشایی می کند.تعداد زیادی غلاف بذر شبیه لوبیا تولید می کند.بذر غلاف ها به سهولت سبز می شوند و نشو و نما می کنند.
  • گونه فیستولا(C.fistula)،این درخت پُرجلای زرین،فقط برای مناطق گرمسیر مناسب است.رشته های زنجیریِ بلندِ گلهای زردِ شفافِ این نوع کاسیا در تابستان تا اواسط پاییز به باغ جلوه می بخشد.سایر کاسیاهای درختی نیز،با گلهای درخشان خود،هنگامه ای در بوستان شما برپا می کنند.

نیازهای اکولوژیک سنا

  • اقلیم: سنای S.artemisioides به خوبی به اقلیم یخبندان تحمل نشان می دهد،اما سایر گونه ها هوای گرم را ترجیح می دهند و در هوای خیلی سرد زنده نمی مانند.
  • میزان نور و دما:تمام انواع سنا در آفتاب کامل بهترین رشد را دارند.
  • خاک: درختان سنا به خاک کاملاً زهکشی شده و تهویه ی خوب نیاز دارند.گونه ی فیستولا در خاکی که مدتی پیش از زمان کاشت با مواد آلی پوسیده تقویت شده باشد بهترین وضعیت نشو و نما و تولید گل را خواهد داشت.

طرز کاشت و پرورش سنا

تکثیر: بذر کاشته شده در بهار به سهولت می روید.برای کاشت بذر لازم است بذر را حداقل یک شب در آب گرم بخوابانید تا پوسته ی سخت روی آن نرم و آماده ی جوانه زدن گردد.

آبیاری:گونه آرتِمیسی خشکی و خشکسالی را تحمل می کند،ولی بوته های تازه کشت شده به آبیاری منظم نیاز دارند.گونه ی فیستولا رطوبت تابستانیِ فراوان می طلبد،اما در زمستان دوست دارد در جای خشک نگهداری شود.

کوددهی:تمام گونه های سنا به تغذیه ی اضافی،ترجیحاً در اوایل بهار،خوب پاسخ می دهند.هر نوع غذای کامل گیاهی را نیز می توان به کاربرد.گونه ی آرتِمیسی،فقط به تغذیه ی مختصر نیاز دارد.

مشکلات: انواع سنا از لحاظ آفت و بیماری مشکل خاصی ندارند.

گلدهی سنا

شرایط کاشت بذر و مراقبت از درخت سنا


در صورتی که در منطقه ای زندگی می کنید که از نظر آب و هوایی شرایط لازم برای پرورش درخت سنا را دارید، کاشت درخت سنا جلوه خوبی به فضای سبز شما می بخشد. بیشتر اطلاعاتی که از این درخت وجود دارد نشان می دهند بهتر است گیاه از بذر پرورش پیدا کند. با این حال کاشت سنا از بذر ممکن است کار دشواری باشد. بذر درخت سنا بسیار سخت بوده و به آب اجازه نفوذ نمی دهند بنابراین می توانید برای کمک به جوانه زنی بذر، آن را در اسید سولفوریک غوطه ور کنید. اسید سولفوریک باید غلیظ باشد. این فرایند در طبیعت در دستگاه گوارش حیوانات اتفاق می افتد. در غیر این صورت باید پوشش بذر را بشکافید یا بخراشید. برای این کار باید بذرهای سنا در آب به مدت حداقل بیست و چهار ساعت غوطه ور شوند. پس از آن نوبت به مرحله ایجاد شکاف با چاقوی تیز میرسد. بذر را در گلدان حاوی خاک گلدانی استریل بکارید و خاک را مرطوب نگه دارید.

اما برای افرادی که در این زمینه تجربه ندارند، راحت ترین کار این است که درخت سنای پرورش داده شده را از نهالستان یا گلخانه خریداری کنید.

روش کاشت درخت سنا در باغچه


درخت سنا نیاز بسیار کمی به مراقبت دارد. پس از این که بذر سنا جوانه زد و شش برگ در آورد، زمان آن میرسد که تصمیم بگیرید کجا می خواهید درخت را بکارید. درخت سنا نیاز به آفتاب کامل دارد تا گل بدهد و جلوه کند.

سنا در مقابل انواع خاک با اسیدیته خنثی، مقاومت دارد. اگر چه این گیاه آب دوست است اما باید در خاکی با قابلیت زهکشی خوب کاشته شود.

گودالی با اندازه دو برابر اندازه سیستم ریشه گیاه حفر کنید و مقداری کمپوست و پیت ماس برای پر کردن گودال به خاک باغچه اضافه کنید. می توانید یک مشت کود آهسته رهش نیز استفاده کنید. کاشت سنا به این روش باعث حفظ سلامت و تقویت گیاه میشود.

بستر قاعده گیاه را کمی پایینتر از سطح زمین بگذارید بماند تا خوب آب بخورد. آبیاری منظم انجام دهید تا زمانی که گیاه خود را بگیرد.

درختان جوان باید در پنج سال اول زندگی خود نیاز به تیرک یا چوب پشتیبان دارند و کمی باریک و نحیف به نظر میرسند. پس از این زمان شروع به پر پرشت شدن می کنند. اگر میخواهید درخت سنا پر پشت شود، باید هرس انجام دهید.

زمان گل دهی سنا


گونه ی آرتمیسی از اواخر زمستان تا اوایل تابستان گل آذین است.گونه ی دو کپسوله در پاییز و گونه ی فیستولا در سراسر ماههای تابستان تا اوایل پاییز گل می دهد.

روش هرس درخت سنا


به طور کلیشکل دهی تنها پیرایش لازمی است که باید بر روی کاسیاها انجام داد.گونه ی دوکپسوله را بلافاصله بعد از خاتمه ی گل دهی از سرشاخه های کهنه بپیرایید تا از تشکیل نیام های بذر بر آنها جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید درخت سنا به ندرت در دمای کمتر از 1 درجه سانتیگراد زنده می ماند و از آنجایی که ارتفاع آن به 6 تا 9 متر میرسد، اگر در گلخانه نگهداری می شود باید در جایی قرار بگیرد که سقف بلندی دارد. افرادی که در حاشیه مناطق گرمسیری و یا در داخل مناطق گرمسیری زندگی میکنند، می توانند به عنوان یک درخت گرمسیری سایه انداز مناسب حیاط روی درخت سنا حساب کنند.

جالب است بدانید همه بخشهای درخت سنا یا کاسیا زمانی در طب سنتی مورد استفاده بوده است اما مصرف هیچ بخشی از درخت بدون عوارض و بی خطر نیست و تنها تحت نظر پزشک می توانید این کار را با احتیاط زیاد انجام دهید. بذرهای سنا ممکن است مسمومیت ایجاد نماید بنابراین آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

separator line

بیشتر بخوانید:

روش های کاشت و تکثیر انواع درخت توت

روش های کاشت و پرورش درخت انبه

روش کاشت درخت تبریزی چگونه است؟

separator line




این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (3 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits