دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علت پژمردگی و شل شدن کاکتوس
94
زمان مطالعه: 29 دقیقه
کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) تیره‌ای از میخک‌سانان که اغلب خاردار و گوشتی هستند.کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد.

10 دلیل مرگ کاکتوس ها

کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتوسیان (Cactaceae) تیره‌ای از میخک‌سانان که اغلب خاردار و گوشتی هستند.کاکتوس در ابتدا تنها در شمال و جنوب و نواحی مرکزی آمریکا رشد می‌کرد اما امروزه در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان توسط مردم پراکنده شده کاکتوس طی طوفانهای ناگهانی آب ذخیره کرده و آب ذخیره شده را طی ماه‌های خشکسالی به مصرف می‌رساند. کاکتوسیان در ایران گونهٔ بومی ندارند.بیشتر کاکتوس‌ها ریشه‌های عمیقی داشته و ساقه شبکه مانندی دارند که به‌عنوان منبع ذخیره آب عمل می‌کنند ساقه کاکتوس توسط تیغ‌هایی محافظت می‌شود. کاکتوسها برگهای خیلی کوچکی داشته یا اصلاً برگ ندارند.با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت پژمردگی کاکتوس آشنا شوید.

 شل شدن کاکتوس

همه چیز درباره آفات و بیماریهای کاکتوسها و راههای درمان آن ها

دلیل مرگ کاکتوس‌ها یا ۱۰ دلیل خراب شدن کاکتوس‌ها یا ۱۰ دلیل برای از بین رفتن کاکتوس عنوانش هر چه که باشد برای دوستداران گل و گیاه به خصوص طرفداران کاکتوس بسیار ناخوشایند است. مرگ کاکتوس دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد که در این مقاله به ده مورد از مهم‌ترین دلایل خراب شدن یا از بین رفتن کاکتوس‌ها می‌پردازیم.

آبیاری بیش از حد

کاکتوس از گیاهان گوشتی است که آب ذخیره شده در بافت خود را برای زنده ماندن در دوره های خشک وگرم مصرف می کند. با توجه به اینکه کاکتوس ها اغلب بومی سرزمین های خشک بوده اند برای بقا در شرایط گرم و خشک، آنها همه آب اطراف ریشه هایشان را با سرعت و قابلیت تمام از خاک جذب می کنند. از طرفی دیگر این گیاهان توانایی از دست دادن سریع آب اضافی را ندارند. با این شرایط آنها در محیط بومی خود شرایط خوبی خواهند داشت. هنگامی که کاکتوس در شرایط غیر بومی پرورش داده می شود امکان دارد زیاد از حد نیاز آبیاری شود. و این وضعیت بسیار شایع می باشد به طوری که کاکتوس های پرورش یافته در مقایسه با کاکتوس های موجود در زیستگاه های بومیشان چاق تر و شاداب ترمی باشند.

اما مشکل وقتی شروع می شود که فرد آنقدر گیاه را آبیاری می کند که کاکتوس نتواند آب را در خود نگه دارد دراین حالت کاکتوس بیش از قبل چاق و متورم می شود به طوری که ساقه از یک یا چند نقطه آن شکاف می خورد. از دیگر نتایج آبیاری بیش از حد پوسیدگی می باشد (مخصوصا موقعی که با هوای سرد همراه باشد). بعضی اوقات فقط ریشه می پوسد ولی اغلب اوقات همه گیاه نرم خواهد شد.

درمان: اولین کاری که باید انجام داد قطع کردن آبیاری است در اغلب موارد عوض کردن گلدان هم راهکاری خوبی است. بهتراست که گیاه را یک تا دو هفته آبیاری نکنید و سپس آن را در گلدان بزرگتری قراردهید. اگر بدنه گیاه دو تکه شده دیگربه حالت اولیه بر نمیگردند و اجازه دهید محل زخم خود به خود خشک شود. اگر گیاه شروع به پوسیدگی کرده نجات دادن آن بسته به میزان پوسیدگی دارد.

رنگ پریدگی کاکتوس و لاغر شدن

به طور کلی نور کافی و درخشان تاثیر بسیار زیادی بر سلامت کاکتوس ها دارد . تامین این سطح از نور برای کاکتوس هایی که در خانه پرورش داده می شوند بسیارسخت است. پنجره های رو به جنوب که مانعی جلوی آنها نباشد میتواند به حدی نور را برای کاکتوس فراهم کند تا دچار رنگ پریدگی نشود. اما همین پنجره ها نمی توانند همه نور مورد نیاز کاکتوس را فراهم نمایند و کاکتوس هایی که لب پنجره قرار دارند به علت تفاوت شدت نور داخل خانه با فضای بیرون به سمت پنچره خم خواهند شد. اتیلاسیون یارنگ پریدگی علائم مختلفی دارد شامل: رنگ پریدگی، دراز و رنجور شدن ، رشد بیش ازحد ،تغذیه بد وشکل ناقص و کج می باشد.

درمان :

تغییرات ایجاد شده در کاکتوس توسط اتیلاسیون قابل برگشت و اصلاح نیست ولی برای اینکه کاکتوس در بقیه رشد خود دچار این مشکل نشود باید آن را به محلی با نور بیشتر ودرخشان تر برد. نکته : باید توجه داشت که انتقال ناگهانی کاکتوس از لب پنجره به نور مستقیم و درخشان باعث آفتاب سوختگی گیاه می شود واین برای کاکتوس اتیلاسیونی که لاغر وضعیف شده می تواند کشنده باشد. برای جلوگیری از این مشکل انتقال کاکتوس باید به صورت تدریجی باشد. اگر محیط با نور مناسب برای پرورش وجود ندارد برای کم کردن حالت اتیلاسیون در کاکتوس بهتر است آن را در هوای سرد قرار دهید و دفعات آبیاری را کم کرد که حالت ایده آل آن شبهای با دمای 20درجه کمتر از روزها است در واقع با این کار گیاه را در شرایط خواب قرار دادید و رشد گیاه بسیار کم می شود. و البته کاهش دما در محیط خانه کار دشواری است. برای مناطق سرد اگر نور کافی وجود ندارد بهتر این است که گیاه را در تابستان، (در دوره رشد)، بیرون از اتاق قرار دهیم تا نور کافی به آن برسد و در زمستان که نور موردنیاز را نمی توانید تامین کنید کاکتوس را در دمای بین 7الی 10 درجه سانتیگراد و با دفعات کم آبیاری نگهدارید. اغلب کاکتوس هادراین شرایط به خواب می روند و رشد نمی کنند.

خشک شدگی

این درست نیست که بگوییم کاکتوس به آب نیاز ندارد، در حقیقت کاکتوس گیاه آبدوستی است ، کاکتوس ها آب را در خود ذخیره می کنند و آن را درفواصل طولانی ما بین آبیاری ها مصرف می کنند ممکن است که آبیاری زیادی کاکتوس را از بین نبرد ولی بی آبی حتما کاکتوس را خشک خواهد کرد. دما تاثیر زیادی بر روی خشکی کاکتوس دارد هرچه دما بیشتر و هوا داغ تر باشد سرعت خشک شدن کاکتوس هم بیشتر می شود پس وقتی که دما بالا باشد کاکتوس آب و نور بیشتری می خواهد تا به رشد خود ادامه دهد . موقعی که آبیاری کم یا قطع شود و یا دما نسبت به رطوبت خاک بیشتر باشد رشد گیاه متوقف می شود و گیاه به خواب میرود ودر صورت ادامه این وضعیت گیاه خواهد مرد.

درمان :

بهترین راه حل برای جلوگیری از ادامه مشکل خشکی کاکتوس، آبیاری آن می باشد. بهتراست اول میزان آبیاری کم باشد و در طول چند هفته میزان آبیاری را افزایش دهید. زیرا کاکتوسی که دچار خشکی شده ریشه های خود را ازدست داده و در آبیاری زیاد قادر نیست آب زیادی جذب کند و به علت رطوبت زیاد قسمتی از کاکتوس که با خاک در تماس است می پوسد.

آفتاب سوختگی

وقتی که کاکتوس از مکانی سایه به زیر نورمستقیم خورشید منتقل می شود احتمال افتاب سوختگی بیشتر است.نقاط آسیب دیده در کاکتوس بیشتر در قسمت های فوقانی وسمت خورشید می باشد. همچنین افتاب سوختگی بیشتر در ردیف های برآمده کاکتوس دیده می شود. آفتاب سوختی اغلب به صورت رنگ پریدگی مشاهده می شود ولی در نقاط برجسته و بدون تیغ به صورت زخم قهوه ای مشاهده می شود.

درمان :

اگر آسیب دیدگی در حد رنگ پریدگی است با انتقال گیاه به مکانی با شدت نور کم می توان گیاه را به حالت اول برگرداند ولی اگر آفتاب سوختگی درحد زخم قهوه ای است این زخم بر روی کاکتوس می ماند. در صورتی که گیاه جدیدی خریداری نموده اید که درمکانی با شدت نور کم رشد یافته باید آن را به مرور درمعرض نور کامل خورشید قرار داد به این صورت که از یک زمان کوتاهی برای قرار دادن در نور مستقیم در روز شروع کنید و این زمان را هرروز کمی بیشترکنید تا اینکه ظرف چند هفته گیاه همه روز در معرض نورمستقیم قرار گیرد. در ضمن به یاد داشته باشید همه کاکتوسها به نور کامل نیاز ندارد.

سرما زدگی

بیشتر مواقع تصور می شود که سرمازدگی در همه کاکتوس ها به سبب دمای صفر درجه اتفاق می افتد. اما بعضی از کاکتوس ها به سرمای بالا تر از دمای یخزدگی حساسند اگر چه بیشتر کاکتوس ها اگر سطحشان نمناک و مرطوب باشد در برابر هوای سرد مقاوم نیستند. با این حال بین آسیب یخزدگی و تاثیر سرمازدگی تفاوت وجود دارد. کاکتوس حساس به سرما یا رطوبت وکاکتوس مقاوم به سرما از خود سرما آسیب نخواهند دید، آنها از دیگر مشکلاتی که به سبب سرما به وجود می آیند از بین خواهند رفت. به عنوان نمونه رطوبت و سرما سبب پوسیدگی کاکتوس میشود، از سوی دیگر یخزدگی سلولهایی را که در معرض دمای انجماد هستند ویران می کند. به این صورت که کریستال های یخ بین دیواره سلول ها تشکیل می شود وموجب ازهم پاشیدن دیواره ها شود.

غالبا عوارض سرمازدگی سریع ظاهر نمی شود اما یک یا دو روز بعد سلولهای اسیب دیده سیاه می شوند و شروع به پوسیدگی یا خشک شدن می کنند. جالب توجه آن است که تعدادی گونه کاکتوس وجود دارند که می توانند در دمای انجماد زنده بمانند البته تا موقعی که آنها بی آب باشند و شرایط سخت یخبندان هم نباشد. تعداد انگشت شماری از گونه های کاکتوس در جنوب آمریکا ودر کانادا و جوددارند که در دمای منفی 37 درجه می توانند زنده بمانند این کاکتوس های بسیار مقاوم به سرما رشد بسیار آهسته ای در زمین دارند و در پاییز با از دست دادن آب اضافی در سلول های خود چروکیده می شوند با این حال این گونه ها به خاک با زهکشی بالایی نیاز دارند تا رطوبت زیادی در خاک نماند.

درمان :

هیچ راهی برای جبران خسارتی که یک کاکتوسی از سرمازدگی دیده وجود ندارد و بهترین راه بریدن قسمت آسیب دیده است تا کاکتوس از ان قسمت دچار پوسیدگی نشود.به طور معمول سرما زدگی از بالا به پایین صورت می گیرد بنا براین نقطه رویش گیاه که سر کاکتوس می باشد از بین خواهد رفت وقتی که این اتفاق می افتد، گیاه، نقطه شروع جدیدی از یکی از محل های رویش تیغها ایجاد خواهد کرد این نقطه شروع می تواند ریشه زایی کند یا اینکه جوانه جدیدی به وجود بیاورد. برای جلوگیری ازسرمازدگی می توان گیاه را به داخل خانه آورد ولی اگر امکان انتقال وجود ندارد میتوان بسته به شدت سرما از یک پوشش ساده بر روی کاکتوس استفاده کرد.

گلدان تنگ و ریشه های فشرده

کاکتوسی که دچار مشکل تراکم ریشه شده و مدت بسیار زیادی را درداخل گلدانی رشد کرده وریشه هایش به حدی رشد کرده اند که به صورت توده بسیار متراکم و در هم پیچیده شده اند و گلدان قدیمی دیگر برایش تنگ شده است. در این شرایط ریشه ها آنقدر متراکم و فشرده هستند که در وقت آبیاری آب به سختی بین آنها نفوذ می کند پس اگر شما گیاه را به مقدار طبیعی آبیاری نمایید بعید است که گیاه بتواند اب مورد نیاز و کافی را جذب کند در نتیجه کاکتوس شروع به پژمردن و خشک شدن می کند. برای رفع مشکل تشنگی می توان گلدان کاکتوس را در آب غوطه ور کرد که در این صورت مشکلی عکس مشکل اولیه وجود می اید :ریشه های متراکم، آب اضافی را به سختی و در زمان بسیار زیادی خارج خواهند کرد و همین امر احتمالا سبب بروز عارضه آبیاری بیش از حد خواهد شد. مشکل دیگر اینکه تقریبا در این زمان همه مواد غذایی داخل خاک تمام شده است اگر بخواهیم که کود رابا اب مخلوط نماییم و دوباره به مشکل اول برخورد خواهیم کرد که اب به داخل ریشه ها نفوذ نخواهد کرد.

درمان

راه حل این مشکل آسان است : تعویض گلدان قبل از تعویض به چند نکته توجه نمایید: اول اینکه ریشه ها را چک کنید که سالم و عاری از هر نوع آفتی باشند دوم اینکه خاک گلدان جدید دارای مواد غذایی کافی برای ریشه ها باشد. وقتی که ریشه ها بسیار به هم فشرده هستند نیاز هست که قبل از تعویض گلدان آنها رااز هم باز نمایید این کار ممکن است کمی سخت باشد .بهترین کار این است به با دست عریان اقدام به این کار نمایید ولی می توان از یک پیچ گوشتی یا چاقو و یا ابزار های مشابه برای بازکردن ریشه ها از هم اقدام نمایید مطمئنا بعد از این کار ریشه ها آسیب می بینند ولی دستتان از آسیب احتمالی محفوظ می ماند.

شپشک سپردار

طبق آنچه که در ویکی پدیا نوشته شده است بیش از 8000 گونه از شپشک ها وجود دارد اما گونه ای که بر روی کاکتوس اثرمی گذارد از خانواده Diaspididae می باشد که به عنوان شپشک سپردار معروف هستند واین نام به این علت بر روی آنها گذاشته شده است که آنها دارای پوشش محافظی هستند که در زیر آن مخفی شده اند. شپشک با قدرت بسیار شگفت آوری به گیاه می چسبد و هنگامی که آن را از روی سطح گیاه جدا می کنیم یک زخم کوچکی بر روی سطح گیاه وجود دارد که محل مکیدن شیره گیاه می باشد . یک شپشک کوچک می تواند به گیاهی که در مرحله جوانی هست آسیب شدیدی بزند.

شپشک ها به سرعت تکثیر می یابند به طوری که ظرف چند روز تمام سطح کاکتوس را می پوشاند، به طوری که گیاه حالت کرکی یا مات پیدا می کند،البته گیاه شپشک سمت سایه کاکتوس را به سمت روبه آفتابش ترجیح می دهد. کاکتوس های با تیغ های متراکم به نظر میرسد که که سایه کافی برای شپشک ها فراهم میکنند که همه سطح کاکتوس را بپوشانند. اگر مقابله ای بااین آفت صورت نگیرد،آنها به گیاهان مجاور نیز سرایت می کنند. به نظر می رسد که شپشک، بعضی گونه های کاکتوس را به بعضی دیگر ترجیح میدهند اما معلوم نیست که آیا این به دلیل ضخامت پوست کاکتوس می باشد یا طعم شیره، با این حال شپشک قسمت های جوان کاکتوس را ترجیح میدهند.

درمان :

اولین راه کار حذف فیزیکی شپشک هابه وسیله ناخن یا قیچی یا هر وسیله دیگر است باید توجه داشت که همه سطوح حتی داخل قسمتهای عمیق کاکتوس و زیر تیغ ها را باید بررسی کرد و شپشک ها را حذف کرد برای اینکه مطمئن شوید دوباره آفت شیوع پیدا نمی کند باید ازسم سیستماتیک استفاده کرد این سم ازطریق ریشه جذب می شود و به گیاه منتقل می شود و از آنجا وارد بدن شپشک می شود و باعث مرگ آن میشود . زمان استفاده از سم سیستماتیک در فصل رشد کاکتوس می باشد وقتی که گیاه در حال رشد می باشد و آب و مواد غذایی را جذب میکند. گاهی مجبور می شوید تا رسیدن فصل رشد مبارزه به صورت فیزیکی را ادامه دهید و از کاکتوس چشم برندارید و چند بار اقدام به حذف شپشک ها نمایید.

شپشک آرد آلود

شپشک آرد آلود یکی از سخت ترین آفات کاکتوس به حساب می آید که نه تنها بر روی رشد کلی گیاه تاثیر می گذارد بلکه بر روی قسمت های مختلف گیاه نیز تاثیراتی دارد.تعدادی از شپشک های آرد آلود برروی بافت کاکتوس تاثیر می گذارند. آنها دوست دارند بین شیارهای تورفته وبر آمده کاکتوس پنهان شوند . شپشک ریشه هم وجوددارد که در زیر خاک زندگی می کنند و از آب ریشه می مکند. حتی شپشک هایی هستند که بر روی خارهای کاکتوس زندگی می کنند و از طریق تیغ ها آب گیاه را میمکند

درمان :

گذشته از اینکه شپشک آردآلود یکی از شایعترین آفات کاکتوس ها هست، یکی از مشکل ترین آفات از نظر مبارزه می باشد و تقریبا نابودی این آفت بدون آفت کش سیستماتیک ممکن نیست. تماس شپشک با حشره کش او را خواهد کشت اما به سبب پوشش محافظی که خود شپشک برای خودش ایجاد می کند باید مقدار غلظت حشره کش را بسیارزیاد کرد همچنین به سبب چرب بودن حشره کش تماس آن با اپیدرم کاکتوس موج آفتاب سوختگی در نور مستقیم خورشید می شود که آن را phototoxicity می نامند.

برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است که بعد از حذف فیزیکی شپشک ها با مسواک یا اسپری آب پر فشار، از آفت کش سیستمیک استفاده کنیم. بهتر است سم پاشی درزمانی انجام شود که گیاه در حال رشد است، سم پاشی در فصل رشد باعث می شود که شپشک مجددا بر روی کاکتوس دیده نشود.از انجایی که شپشک آردآلود بر خلاف شپشک سپردار و دیگر آفات به همه قسمت های کاکتوس علاقه دارد. وقتی که روی قسمتی از گیاه شپشک مشاهده گردید حتما بخشهای دیگرگیاه را حتی داخل گلدان و ریشه را نیز بررسی کنید.

کنه عنکبوتی دانه قرمز

این موجود در واقع ازخانواده عنکبوت ها نیست بلکه حشره قرمزرنگی هست که به علت تولید تولید تارهای ابریشمی به شکل شبکه های عنکبوتی بر روی گیاه میزبان به این نام خوانده شده است.این حشره آنچنان ریز می باشد که برای دیدن با چشم غیر مسلح نیاز به دقت است به همین دلیل ممکن است در نگاه اول دیده نشود. همانطوری که عنکبوت واقعی هم بر روی کاکتوس شبکه های تارمی تند ممکن است شما برای اولین بار متوجه تارهای ابریشمی بشوید.بهتر است از نزدیک گیاه خود را بررسی نمایید.

اگر تارها به کنه عنکبوتی تعلق داشته باشد قسمت هایی از گیاه مخصوصا مناطقی در راس گیاه که رشد جدید داشته قهوهای و خشک می شود. کنه قرمز به قسمت های جوان و ترد و نازک گیاه علاقه من می باشد. اگر با کنه مقابله نشود در نهایت کنه قرمز همه لایه های بیرونی کاکتوس را خواهد خورد که موجب مرگ کاکتوس می شود.درصورت مقابله و کشتن حشره ، کاکتوس به رشد خود به بالا ادامه خواهد داد و قسمت آسیب دیده هم بدون اینکه ترمیم بشود در پایین بدنه باقی خواهد ماند.اگر شما کاکتوسی خریداری نموده اید که قسمتی از پایین بدنه آن خشک و قهوه ای شده است احتمالا در گذشته از حمله کنه قرمز تارتن جان سالم به در برده است.

درمان :

اگر شما به وجود کنه قرمز تارتن درکاکتوستان شک کردید فورا همه گیاهان آلوده را قرنطینه نمایید و از گیاهان سالم دور کنید.تنها راه مقابله با این حشره استفاده از آفت کش مخصوص خود حشره می باشد. برای نابودی این حشره به دفعات متعدد سم پاشی نیاز هست زیرا تخم های حشره توسط آفت کش از بین نمی روند به طور معمول سم پاشی باید هر هفته انجام شود که همین هم به درجه حرارت محیط بستگی دارد و با افزایش دما فاصله دفعات کم می شود چون سرعت تکثیر کنه قرمز تارتن در گرما بیشتر می شود .از آنجا که پوست کاکتوس که در معرض آفتکش قرار گرفته دچار فتوکسیک می شود برای جلوگیری از اسیب آفت کش ها بر روی پوست کاکتوس بهتراست در دوره ی درمان و چند هفته پس از آن کاکتوس دور از نور خورشید باشد.از آنجایی که کنه قرمز تارتن متحرک است بهتر است موقع سم پاشی ، اطراف کاکتوس و گیاهان اطراف رانیز سم پاشی نمایید.

حلزون و راب

حلزون و راب نرمتنانی هستند که گاستروپود نامیده می شوند. در شرایط مساعد تعداد بسیار زیادی از این جانوران رامی توان در باغ ها دید اما این جانوران را در خانه کمتر می توان دید. در شرایط خشک و عدم رطوبت، در شب از پناهگاه خود بیرون می آیند و بر روی سطح زمین و یا کاکتوس حرکت میکنند. حلزون و راب نرمتنانی هستند که گاستروپود نامیده می شوند. در شرایط مساعد تعداد بسیار زیادی از این جانوران رامی توان در باغ ها دید اما این جانوران را در خانه کمتر می توان دید.

در شرایط خشک و عدم رطوبت، در شب از پناهگاه خود بیرون می آیند و بر روی سطح زمین و یا کاکتوس حرکت می کننند و مایع لزجی در پشت سر خود به جایی می گذارند که در روز خشک شده و در نور خورشید براق می شوند.
با این که بدن نرمی دارند اما بدون اینکه آسیبی ببینند از کاکتوس و از بین تیغ ها بالا می روند و خود را به قسمتی از گیاه که می خواهند بخورند می رسانند.حلزون و راب قسمت های تازه رشد یافته و نرم کاکتوس را به قسمت های قدیمی ترجیح می دهند. آنها بر روی ساقه خراشی را ایجاد کرده و از بافت کاکتوس می خورند و بعد از آن قسمت خراشیده شده به صورت جای زخم بر روی کاکتوس می ماند . این جانوران به جوانه های گل علاقه بسیاری دارند. ودرابتدا همه جوانه ها را می خورند و سپس به سراغ ساقه می روند.

درمان :

اگر تنها یک یا دو گیاه مورد هجوم این جانوران قرار گرفته احتمالا می توان آنها را پیدا کرد و له کرد اگر گیاه در گلدان است گلدان را بلند کنید و زیر آن را واررسی کنید .هر نقطه ای که خنک و سایه دارد مکان بسیار خوبی برای پنهان شدن است حلزون وراب در روز در نزدیک ترین مکان تاریک از آخرین وعده غذایی پنهان می شوند.
حرکت می کننند و مایع لزجی در پشت سر خود به جایی می گذارند که در روز خشک شده و در نور خورشید براق می شوند. با این که بدن نرمی دارند اما بدون اینکه آسیبی ببینند از کاکتوس و از بین تیغ ها بالا می روند و خود را به قسمتی از گیاه که می خواهند بخورند می رسانند.

حلزون و راب قسمت های تازه رشد یافته و نرم کاکتوس را به قسمت های قدیمی ترجیح می دهند. آنها بر روی ساقه خراشی را ایجاد کرده و از بافت کاکتوس می خورند و بعد از آن قسمت خراشیده شده به صورت جای زخم بر روی کاکتوس می ماند . این جانوران به جوانه های گل علاقه بسیاری دارند. ودرابتدا همه جوانه ها را می خورند و سپس به سراغ ساقه می روند. درمان اگر تنها یک یا دو گیاه مورد هجوم این جانوران قرار گرفته احتمالا می توان آنها را پیدا کرد و له کرد اگر گیاه در گلدان است گلدان را بلند کنید و زیر آن را واررسی کنید .هر نقطه ای که خنک و سایه دارد مکان بسیار خوبی برای پنهان شدن است حلزون وراب در روز در نزدیک ترین مکان تاریک از آخرین وعده غذایی پنهان می شوند.

نماتد

نماتد ها زیر خاک زندگی می کنند وبه همین دلیل مورد توجه قرار نمی گیرد تا اینکه آسیب قابل توجهی به کاکتوس بزنند کاهش رشد قسمت ها بیرونی گیاه نشانه آسیب نماتد می باشد. احتمال وجود نماتدها در گلدان کمتر می باشد ولی در گیاهان کاشته شده در زمین بیشتر به چشم می خورد. در نتیجه باید ریشه گیاه مورد بازرسی قرار بگیرد.هرچند که واررسی ریشه مطلوب نیست اما در خیلی مواردچون نشانه ی دیگری وجودندارد لازم است.
همانطور که در شکل نشان داده شده نماتد ها به صورت گره های غده ای بر روی ریشه پدیدار شده اند و در تصویر دیگردرون ریشه ی شکافته شده ای را می بینید که نماتد ها حضور دارند. لکه های قهوه ای در بافت کاکتوس مکان های پوسیده به سبب صدمه نماتد هستند.

همه چیز درباره آفات و بیماریهای کاکتوسها و راههای درمان آن ها

نماتد چیست؟

نماتد را می توان بعد از حشرات بزرگترین گروه جانوران نامید.
نماتد ها غالبا انگل هستند که عده ای از آنها انگل گیاهی می باشند .
اکثر نماتدها استوانه شکل هستند و در سر و دم باریک می شوند.اما نماتد های ماده در هنگام بلوغ متورم می شوند و به شکل گلابی لیمویی یا قلوه ای در می آیند. نماتد ها دارای اندام خنجری شکل به نام استیلت هستند که دیواره سلول های گیاهی ریشه را پاره می کنند و با آن از محتویات درون سلول تغذیه می کنند.
علائم نماتد در گیاهان:ایجاد غده در ریشه،زخم شدن ریشه،ریش ریش شدن ریشه و پوسیدگی ریشه. پس از تاثیر نماتد برروی ریشه ، اندام های هوایی گیاه نیز دچار علائمی مثل کاهش رشد، زردی گیاه ، پژمردگی می شود.
گروهی از نماتد ها خارج از ریشه از گیاه تغذیه می کنند و گروهی دیگر در داخل ریشه وارد می شوند که نماتد مولد گره ریشه از این نوع می باشد و گروهی دیگر حالت ما بین دوحالت قبلی دارند یعنی نیم از بدن در داخل و نیمی در خارج و برخی دیگر از نماتد ها قسمتی از زندگی خود را در داخل و قسمتی دیگر را در خارج دارند.
نماتد مولد گره ریشه از مهمترین نماتد های بیماری زا در ریشه است. این نماتد با ایجاد غده هایی از جنس خو دسلولهای ریشه شکل ناهنجاری به ریشه می دهد و همچنین مانع انتقال آب به اندام های هوایی شده و ضمن تغذیه از مواد غذایی داخل سلول ها ی ریشه مانع جذب مواد غذایی توسط ریشه شده.

درمان :

نماتد ها حشره نیستند پس حشره کش ها احتمالا تاثیری برروی آنها ندارند ولی می توان از سموم ضدعفونی کننده خاک برای ضدعفونی خاک استفاده کرد که گیاه نیز یا کشته می شود ویا رشدش کم می شود.
یکی ازراههای ضدعفونی خاک با حرارت خورشید است که با کشیدن پلاستیک روی سطح خاک مرطوب در تابستان انجام می شود
اما هر دو راه بالا اقدام مناسب برای نجات کاکتوس آلوده نمی باشد ضمن اینکه به کاربردن سموم ضدعفونی کننده در خانه بسیارنا مناسب می باشد.
شاد تصمیم گرفتن قلمه از کاکتوس آلوده وکاشت آن در خاک عاری ار نماتد آخرین راه حل ممکن باشد.

کرم ها

گونه های کمی از کرم ها وجود دارند که کاکتوس خوار باشند اما میان همان تعداد کم گونه Cactoblastis cactorum بیشترین خسارت را به گونه Opuntia انجیر هندی می زند. پروانه این کرم تخم خود را در جایی مخفی روی کاکتوس می گذارد و بعد از اینکه کرم از تخم در آمد شروع به خوردن کاکتوس می کند و در بعضی موارد هم داخل باقت کاکتوس می شود و وقتی ما متوجه حضور کرم می شویم که دیگر خیلی دیر شده باشد. درمان از آنجایی که تعداد کرمها روی هر کاکتوس کم است بهترین راه مبارزه وارسی متداول و کشتن آنها می باشد. بازرسی متداول از کاکتوس بسیار مهم می باشد حتی اگر شما هنوز هیچ یک از آفاتی که در این صفحه ذکر شده را ندیدید. نکته مفید درباره کرم کاکتوس این است که اینها را به راحتی می توان یافت و کشت ولی به خاطر جثه بزرگی که دارند در زمان بسیار کمی صدمه بیشتری به کاکتوس می زنند.

شته

بیشترافراد باشته آشنایی نسبی دارند . آنها در بافت گیاهی نرم و قسمت های تازه رشد کرده به صورت توده ای تجمع می یابند و آب گیاه را می خورند. در کاکتوس شته به ندرت به بدنه صدمه می زند و بیشتر بر روی جوانه گل و خود گل دیده شده است. اگر شما رفت و آمد مورچه ها را بر روی کاکتوس خود دیدید شک کنید که احتمالا کاکتوستان شته گرفته است.

درمان

بهترین و کم هزینه ترین راه استفاده از آب فشار بالا برای جدا کردن شته هااست و البته باید این کار را چند بار تکرار کرد.اگر این کار موثر نبود مناطق آلوده را با پاشاندن آب صابون شستشو نمایید واگراین کار میسر نشد با حشره کش های سیستماتیک سمپاشی نمایید که باید جذب گیاه شوند تا موثر واقع شوند.

ریپس

تنها یک گونه تریپس وجوددارد که به کاکتوس ها هجوم می آورد و آن تریپس گل غربی یا Frankliniella occidentalis می باشد که به صورت چیزی دراز کوچک به رنگ نارنجی و زرد که برروی کاکتوس حرکت می کند دیده می شود معمولا طول آن 1.3 الی 1.4 میلیمتر طول دارند. تریپس ترجیح می دهد بین شکاف ها وتورفتگیها و یا پایه گل مخفی شود.
این آفت مانند آفات دیگر تاثیر آنچنانی بر روی گیاه نداردذ اما به هر حال آفتی هست برروی کاکتوس که شاید آرامش شما را به هم بزند . این آفت بیشتر مواقع سال رادر گیاهان داخل خانه زندگی میکند وتنها تابستان بر روی گیاهان فضای باز دیده شده.

درمان

چون تریپس دربین شیارها و درزها پنهان می شود مبارزه فیزیکی امکان کمی دارد وهمانطور که قبلا گفته شد استفاده از سموم تماسی به علت اینکه بر روی بافت کاکتوس اسیب فتوکسی می رساند و به علت جنس خود تریپس تاثیر زیادی روی آن نمی گذارد توصیه نمی شود.استفاده از سموم سیستماتیک در شروع فصل رشد توصیه میشد.

بیماری قارچی

علائم حملات قارچی به صورت ظهور نقطه های زنگی رنگ یا سیاه می باشند که دور آن را حلقه ای از بافت خشکیده قهوه ای احاطه کرده است.حملات قارچی بر روی گونه افیلیوم (Epiphyllum) شایع تر می باشند و اغلب برروی دیگر کاکتوس ها اتفاق نمی افتد.بعضی مواقع پوسیدگی ناشی از حمله قارچی برروی بخشی ازگیاه که مرده اتفاق می افتد در اصل عامل خشکیدگی و مرگ آن قسمت چیز دیگری جز قارچ بوده و قارچ برروی قسمت قهوه و خشک رشد کرده.

درمان

درمان کاکتوس آسیب دیده با قارچ بسیارسخت می باشد بهترین راه این است که قسمت سالم ساقه را جدا کنیم و در خاک جدید وسالم مجددا قلمه بزنیم و قسمت های آسیب دیده را دور بریزیم.
استفاده از سموم قارچ کش ها تنها سرعت رشد قارچرا کم می کند.

پوسیدگی

پوسیدگی یکی از بیماری های رایج کاکتوس های پرورشی می باشد.
کاکتوس به خاطر برگهای گوشتی پر آب مستعد ابتلا به پوسیدگی می باشد که این بیماری در محیط های مرطوب بسیارزیاد می باشد ودرمقابل آن درمحیط های مناسب یعنی با رطوبت پایین، قارچها و باکتری های عامل پوسیدگی نمی توانند فعالیت کنند.کاکتوس ها درمناطق بومی خود به علت دمای بالای هوا و زهکشی بالای خاک، بسیار کم دچار پوسیدگی می شوند.

میزان تحمل و مقاوت به رطوبت از یک کاکتوس تا کاکتوس دیگرمی تواند متفاوت باشد.وهمچنین براساس یک قائده کلی خاکهای دارای مواد آلی زیاد به علت جذب رطوبت بالا حتما کاکتوس را دچار پوسیدگی می کنند مخصوصا اگر دما پایین باشد زیرا کاکتوس در دمای پایین به خواب می رود و رطوبت خاک توسط ریشه های کاکتوس مصرف نمی شود در نتیجه مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خاک خشک شود.پوسیدگی معمولا از پایین به بالا شروع می شود و غالبا ریشه ها اول درگیرمی شوند ولی بدنه کاکتوس دچار پوسیدگی ناشی از رطوبت نمی شود، زیرا قسمت بالایی کاکتوس درتماس با رطوبت نیستند.اما گاهی اوقات پوسیدگی در قسمت های بالایی کاکتوس نیز اتفاق می افتد که ناشی از آبیاری بیش از حد کاکتوس می باشد که باعث جذب زیاد آب توسط سلول ها و پاره شدن دیواره آنها می شودکه موچ شروع فساد گیاه می شود.

بخش های پوسیدگی به رنگهای قرمز و قهوه ای تا سیاه نمایان می شوند. بخشهای پوسیده غالبا به صورت نرم و لزج و به همراه بوی بد می باشند. گاهی اوقات پوسیدگی در گیاه مشخص نیست مخصوصا اگه کاکتوس خاردار باشد به طوری که وقتی گیاه به طور کامل از بین رفته و رشد نمی کند آنگاه پوسیدگی شناسایی می شود. علاوه بر این، نظر به اینکه پوسیدگی از پایین به بالا اتفاق می افتد سخت می شود زود متوجه پوسیدگی شد.
پوسیدگی معمولا منشا باکتریایی دارد ولی گاهی پوسیدگی کاکتوس ناشی از قارچ می باشد.
گاهی پوسیدگی در محیط های خشک هم اتفاق می افتد این طور که عفونت در قسمت زخم و آسیب دیدگی ها ایجاد می شود.

درمان

همانطور که دربالا بیان شد گاهی پوسیدگی زمانی شناسایی می شود که برای نجات بسیار دیر شده است ، اما همیشه این طور نیست وقتی پوسیدگی شناسایی می شد که امکان نجات گیاه می باشد.
برای نجات گیاه باید بخش پوسیده گیاه را به طور کامل حذف کرد گاهی این به این معنی است که باید نصف گیاه یا بیشتر آن را حذف کرد.بخش سالم کاکتوس باید به رنگ سبز روشن و سفت همانند یک سیب تازه باشد و هر گونه لکه و تغییر رنگ هم نداشته باشد. اگر لکه هایی را مشاهده می شود باید آن را جدا کرد. اگر جای سالمی پیدا نمی شود کاکتوس قابل نجات دادن نیست.

همانطور که قبلا گفتیم پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین مطمئن باشید که خاک مناسبی برای کاکتوس تهیه کرده اید به طوری که مدت زمانی که گیاه پس از آبیاری آب را در خودنگه می دارد کم باشد. همچنین وقتی که دمای محیط کم است آبیاری انجام ندهید زیرا کاکتوس در دمای پایین و سرد رشد نمی کند و نیاز به رطوبت خاک ندارد زیرا موجب پوسیدگی می شود. درمناطق سردسیر که گیاه درمحیط باز قراردارد آخرین آبیاری را هفته قبل از شروع انجام دهید .
به عنوان یک قائده کلی وقتی گیاه خفته است نیاز به آبیاری ندارد.

کهولت سن یک مشکل خوب

بسیاری ازعزیزانی که تازه به پرورش کاکتوس روی آورده اند گاهی با دیدن بخش هایی ازبدنه کاکتوس که قهوه ای روشن شده وبافت مرده ای دارد نگران می شوند. اما زمانی این وضعیت مشکل به حساب می آید که عامل آن آفت یا عوامل مضردیگری باشد، ولی اغلب اوقات فقط علائم مرحله ای از سن بالا وبلوغ سنی کاکتوس می باشد.
از آنجا که بسیاری تصور می کنند این حالت ها یک نوع بیماری و یا مشکل برای کاکتوسشان هست برخی از توضیحات و تصاویربرای تمیز دادن مشکلات واقعی کاکتوس از علائم این مرحله از رشدد کاکتوس مفید می باشد.
هنگامی که کاکتوس به مرحله بلوغ میرسد قسمت های پایینی و پایه گیاه از حالت پوست لطیف و سبزبه حالت پوست سخت وقهوه ای و کنده مانند تبدیل می شود.همانطور که درت صویردیده می شود این حالت از پایین کاکتوس شروع شده و تا بالای آن ادامه یافته است.اما اگر یک کاکتوس از بالا به پایین به قهوه ای تغییررنگ بدهد یا این تغییر به صورت لکه در بالا یا پایین یا وسط ظاهر شود، آنگاه آن را یک روند طبیعی نمی توان قلمداد کرد بلکه مشکلی مانند وجود کنه تارتن یا آفتاب سوختگی است.

درمان:

از آنجایی که این مسئله بیماری و مشکلی به حساب نمی آید پس درمانی در نظر گرفته نمی شود.
اگر کاکتوس شما دارای این علائم می باشد، پس؛ خوشحال باشید که کاکتوس تان به مرحله بلوغ زندگی خودش رسیده است.

فوتو توکسیتی یا مسمومیت شیمیایی-خورشیدی

این آسیب دیدگی بسیار شبیه آفتاب سوختگی می باشد با این تفاوت که علاوه بر آفتاب، آفت کش ها و قارچکش ها نقش مهمی در ایجاد آن دارند.کاکتوسی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، پس از به کار بردن برخی از حشره کش های معمولی و بعضی از قارچکش ها که برروی پوست کاکتوس پاشیده می شوند، دچار عوارض آفتاب سوختگی می شود. به خاطر همین یک کاکتوس که قبلا در نور مستقیم خورشید بوده و مشکلی نداشته پس از استفاده از بعضی سموم گیاهی به ناگاه دچار علائم آفتاب سوختگی می شود.همه سموم باعث این واکنش نمی شوند بلکه معمولا سمومی که حاوی نوعی از نفت هستند باعث عامل این مسئله هستند.از آنجا که این مشکل به سبب رفتارخود پرورش دهنده کاکتوس می باشد تشخیص آن بسیار آسان است. اگر این آسیب مدت کوتاهی پس از استفاده از سموم شیمیایی پدیدار گشت مسلما عامل آن همان سموم می باشند اما اگر از سموم استفاده نشده فوتوتوکسیتی ر امی توان رد کرد.

درمان :

بهترین راه پیشگیری است.
اگر از سموم شیمیایی استفاده می کنید گیاه را تا زمانی که سموم برروی پوست آن قرار دارد در معرض خورشید قرار ندهید، و پس از گذشت دوره اثر گذاری سم و شستشوی پوست کاکتوس آن را به زیر نورخورشید منتقل نمایید.
اگر شما به تازگی سمپاشی کرده اید و کاکتوستان در معرض نور خورشید است سریع اقدام به جابجایی آن به محل سایه نمایید.

نکته: زمانی این آسیب به وجود می آید که سموم شیمیایی بر روی کاکتوس اسپری می شوند بنابراین حشره کش های سیستماتیک که با آبیاری به خاک اضافه می شوند و توسط ریشه ها جذب می شوند این عوارض ر اندارند. با این حال اگر هنگام آبیاری با سموم سیستماتیک باز مقداری ازسموم به گیاه پاشید احتمال بروز عوارض فوتوتوکسیتی می باشد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب دلیل مرگ کاکتوس ها

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

--------------------------------------------------------------------------------------------

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (94 رای)  

۷ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

Sami | ۲ سال پیش
سلام
چند روز پیش که بارون شدید اومد پیاپی و کاکتوسهام توی حیاط بودن به خونه انتقال دادم که اب زیاد نخورن
منتها کلا از بین رفتن بیشترشون پژمرده شدن 😔😔
بیرون خیلی حالشون خوب بود یعنی عالی بودن
پدرم میگن قبلش سرما زده
من خیلی ناراحت هستم راهی هست بتونن به روز اول برشون گردونم 🙄
0
0
saina | ۲ سال پیش
سلام.. ببخشید من چند تا کاکتوس دارم که جدیدا ساقه هاشون نرم شده اما هیچ تغییر رنگی ندادن.. یکی از اون ها که افتاده بود رو چک کردم و داخلش کاملا خالی بود .. میشه بگید مشکلش چیه؟؟
0
2
mohamad | ۴ سال پیش
باسلام خدمت شما…حدود یک ساله ک چند کاکتوس دارم ریششون تقریبا سالمه اما متاسفانه بالای ریشه یعنی ساقه زرد شده حالت پوسیدگی پیداکرده اما بالای کاکتوس خیلی سبزه و خوب …دیشب از خاک ک دراوردم متوجه شدم …چطور میتونم از این حالت درشون بیارم عکسشونم چطور بفرستم …ممنون میشم راهنمایی کنید چون من نسبت ب این گیاهها تعهد دارم ک همیشه سالم باشن
0
0
شینا | ۵ سال پیش
من کاکتوس سرمخملی دارم خیلی خوشگل و سرحال بود حتی چهار تا بچه کرد ، اما متاسفانه الان چهار روزه از ناحیه وسط لاغر و پژمرده شده ، هر کسی میتونه بهم کمک کنه ممنونم .
0
0
P p | ۵ سال پیش
سلام چند نژاد کاکتوس را 4 سال پیش خریداری کردم و از آنها به طور منظم مراقبت میکردم ، یکسال قبل همسرم برای رقابت با من چند کاکتوس از خواهرش گرفت و در منزل گذاشت و.مسولیت رسیدگی به آنها را تقبل کرد حالا حدود دو ماهه که کاکتوس های من یکی پس از دیگری دارن خشک میشن و از بین میرن اما کاکتوس های ایشان رو به رشد و سر حال تر
2
2
پاسخ ها:
غلامرضا | ۴ سال پیش
امان از این خانم ها.
برو ببین چه بلایی سر این کاکتوس های بیچاره اورده. خدا بخیر کنه..
2
3
سالار | ۵ سال پیش
سلام وقت بخیر. چند روز پیش یه سری گل کاکتوس گرفتم به خاطر کوچکی گلدانشون مجبور شدم تعویض کنم. الان که چند روز میگذره. خاکشون خشک نمیشه. و وقتی میچینمشون زیر نور مستقیم خورشید پژمرده میشن. لطفا راهنماییم کنید. ممنونم
0
2

hits