دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آموزش دقیق خرید و فروش سهام در بورس
0
زمان مطالعه: 11 دقیقه
برای اینکه شما بتوانید در بورس اقدام به خرید و فروش سهام بکنید، نیاز به یک کدمعاملاتی نیز دارید. به کد معاملاتی، کد بورسی یا کد سهامداری نیز گفته می شود تا انتها با دلگرم همراه باشید .

نحوه خرید و فروش سهام در بورس

اگر شما قصد حضور در بازار سرمایه را دارید، احتمالا نحوه خرید و فروش سهام در بورس برای شما سوال باشد.

امّا موردی که در بازار سرمایه بسیار زیاد پیش می آید این است که سرمایه گذاران در محدوده نا مناسبی سهام را خریداری می کنند و سپس از عدم دریافت سود و یا متحمل شدن ضرر و زیان شکایت می کنند.

علاوه بر این، با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری دیجیتال و اینترنت، بسیاری از سرمایه گذاران به جای پرداخت هزینه مشاوران و کمیسیون های بزرگ برای اجرای معاملات، تصمیم به خرید و فروش سهام در بورس برای خود و به صورت آنلاین دارند.

امّا نکته ای که کاملا حائز اهمیت است این است که سرمایه گذاران نباید بی مهابا و بدون داشتن دانش کافی به بازار بورس ورود کنند.

شیوه خرید و فروش سهام در بورس

اوّلین نکته ای که باید در خصوص خرید و فروش سهام بدانید این است که تمامی معاملات باید توسط کارگزاری انجام شود، در نتیجه، شخص سرمایه گذار نمی تواند مستقلا و مستقیما به فعالیت در بورس بپردازد.

این یعنی کارگزار نقش واسط بین سرمایه گذار و بازار بورس را دارد و تمام خرید و فروش ها از طریق همین کارگزار صورت می گیرد.

در نتیجه، اگر قصد ورود به بازار سرمایه دارید، اوّلین قدم برای شما این خواهد بود که به یک کارگزاری بورس مراجعه کرده و یک حساب معاملاتی در آن افتتاح کنید.

مرحله بعدی آغاز به کار در بازار بورس دریافت کد معاملاتی است.

کد معاملاتی که به آن کد بورسی یا کد سهام داری نیز می گویند در واقع یک شناسه منحصر به فرد برای شماست. این شناسه مانند کد ملی می مانند و با استفاده از آن شما در بازار بورس شناخته می شوید.

این کد همیشه به شما تعلق خواهد داشت و هیچ وقت تغییر نخواهد کرد.

برای دریافت کد بورسی در کارگزاری آگاه باید به سامانه آگاه اکسپرس مراجعه کرده و با ثبت نام، یک نام کاربری و رمز عبور برای خود انتخاب کنید.

زمانی که کد بورسی خود را دریافت کردید، می توانید با همین نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه معاملاتی شوید.

تا اینجا مواردی که برای شما توضیح دادیم در واقع پیش نیازهای شروع به فعالیت در بورس بود.

برای خرید و فروش سهام در بورس روش های مختلفی وجود دارد. در ادامه مقاله، این روش ها را برای شما شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

خرید و فروش سهام در بورس

روش های خرید و فروش سهام در بورس

همان طور که گفته شد، برای انجام معاملات در بورس، روش ها و گزینه های متعددی پیش روی شماست. شما می توانید کار خرید و فروش سهام در بورس را به یکی از روش های زیر انجام دهید:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری که در آن حساب دارید و پر کردن فرم سفارش خرید یا فروش سهام
  • ثبت سفارش در کارگزاری از طریق تماس تلفنی
  • ثبت سفارش در کارگزاری به صورت اینترنتی
  • انجام معاملات بورسی بصورت انلاین

دو روش اول به این صورت هستند که شما با مراجعه حضوری به دفتر کارگزاری و یا از طریق برقراری تماس تلفنی، سفارش خرید و یا فروش سهام مد نظر خود را ثبت می کنید.

امّا با توجه به پیشرفته شدن تکنولوژی و ساده تر شدن کارها با اینترنت، دو روش اوّل بسیار کم استفاده می شوند و می توان گفت امروزه تقریبا همه از طریق اینترنت به ثبت سفارش یا خرید و فروش سهام می پردازند.

توجه داشته باشید که در روش حضوری خرید و فروش، شما باید برای هر درخواست خود یک فرم پر کرده و ثبت کنید که می تواند بسیار زمان بر باشد.

علاوه بر این، شما باید زمان و هزینه ای را برای آمد و شد در نظر بگیرید که با توجه به وجود اینترنت، چنین کاری اصلا توجیه پذیر نیست.

ثبت سفارش خرید و فروش سهام در بورس از طریق تماس تلفنی نسبت به روش مراجعه حضوری کارآمد تر است، ولی همچنان می تواند اتلاف وقت بسیاری را در بر داشته باشد و با توجه به تغییر لحظه ای قیمت سهام، استفاده از این روش هم چندان توجیه پذیر نیست.

پس اگر سن شما بالای 18 سال است و مدرک تحصیلی شما نیز دیپلم یا بالاتر است، بهتر است دو روش اول که در بالا توضیح دادیم را فراموش کنید.

خرید و فروش سهام در بورس

نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین و مزایای آن

با استفاده از روش آنلاین خرید و فروش سهام، سرمایه گذاران می توانند به راحتی و تنها با اتصال اینترنت اقدام به خرید و یا فروش سهام خود کنند.

در نتیجه، در این روش نیازی به هیچ گونه مراجعه حضوری نیست و از هر جایی می توان معاملات را انجام داد.

از سایر فواید این روش انجام معاملات می توان به این روش اشاره کرد که احتمال بروز خطای انسانی از سمت کارگزاری کاهش می یابد.

پس به طور کلی، در روش خرید و فروش سهام بصورت انلاین، انجام معاملات با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود.

برای استفاده از روش انیترنتی خرید و فروش سهام، شما باید یک با کارگزاری یک قرار داد خرید و فروش اینترنتی سهام را امضا کنید و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را از کارگزاری دریافت کنید.

با استفاده از نام کاربری و رمز خود، شما می توانید به راحتی در هر ساعتی از شبانه روز به سایت کارکزاری مراجعه کرده و درخواستی برای خرید یا فروش سهم مدنظر خود را ثبت کنید.

بعد از اینکه درخواست شما توسط کارگزاری تایید شود، سفارش شما در اسرع وقت انجام خواهد شد.

در نتیجه، در روش اینترنتی خرید و فروش سهام نیز معامله از طریق ثبت درخواست به کارگزاری انجام خواهد شد، با این تفاوت که ثبت سفارش از طریق اینترنت انجام می شود.

خرید و فروش سهام در بورس

آموزش خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین (برخط)

برای فعالیت در بورس تهران شما می توانید به صورت آنلاین و با پر کردن یک فرم در سایت کارگزاری کار خود را آغاز کنید.

البته همان طور که قبلا گفته شد، قبل از این کار باید ابتدا در کارگزاری مربوطه کار افتتاح حساب را انجام داده و کد بورسی خود را دریافت کنید.

خوشبختانه حتی کد بورسی را هم می توانید به راحتی به صورت اینترنتی دریافت کنید.

بعد از این که کد بورسی برای شما صادر شد، یک نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سامانه معاملات آنلاین بورس برای شما پیامک خواهد شد.

سپس می‌ توانید با این مشخصات به سامانه معاملاتی وارد شوید، مبلغی را بصورت آنلاین به حساب کارگزاری انتقال دهید و خرید و فروش سهام را آغاز کنید.

برای خرید و فروش سهام بصورت آنلاین می توانید مراحل زیر را طی کنید:

  • با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه کارگزاری مد نظر خود شوید.
  • نماد شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید وارد نمایید. (می توانید نماد شرکت ها را در سایت tsetmc.com مشاهده کنید)
  • قیمت سهام را وارد کنید. (قیمت سهام در سامانه معاملاتی مشخص شده است)
  • تعداد سهام مورد نظر (حجم) برای خرید را وارد می‌ کنید. تعداد سهام مورد نظر بستگی به این دارد که قصد دارید چند هزار تومان یا چند میلیون تومان سهام بخرید. این تعداد بصورت خودکار در سامانه معاملاتی محاسبه و نمایش داده می ‌شود.
  • دکمه ثبت سفارش را می ‌زنید. در صورتی که در طرف مقابل سفارش، خریدار یا فروشنده با قیمت و حجم مد نظر شما وجود داشته باشد سفارش انجام می ‌شود و در غیر این صورت سفارش شما بصورت در حال انتظار باقی می‌ ماند.

خرید و فروش سهام در بورس

نکات مهم در خصوص خرید و فروش سهام در بورس

فعالیت موفق در بازار سرمایه قطعا نیاز به تخصص و تجربه دارد و اگر شما به عنوان یک فرد تازه کار به این بازار ورود می کنید، پیش از تبادر به خرید و فروش سهام باید حتما از متخصصین این حوزه مشورت بگیرید.

علاوه بر این، می توانید با شرکت در دوره های آموزش بورس، نکات پایه ای در خصوص بورس را فرا گرفته و با اطلاعات بیشتری به این بازار ورود کنید.

در ادامه، نکاتی را در خصوص خرید و فروش سهام بورس در اختیار شما قرار می دهیم که با در نظر گرفتن آن ها می توانید مطمئن شوید که با دانش بیشتر و محتاطانه تر وارد این بازار می شوید.

  • از آن جایی که شما در روش آنلاین خرید و فروش سهام مستقیما در سیستم معاملاتی درخواست ثبت می کنید، عدم آگاهی از نحوه خرید و فروش می تواند منجر به ضرر و زیان های احتمالی بسیاری شود. به همین دلیل باید در معاملات آنلاین بیش از پیش محتاط باشید.
  • نکته دیگری که باید در خرید و فروش سهام در نظر بگیرید این است که باید همیشه بر اساس اطلاعات درست تصمیم گیری کنید و نه شایعات یا جو بازار. به همان اندازه که استفاده از اطلاعات معتبر در تصمیم گیری سرمایه گذاران تأثیر مثبت دارد، بهره گیری از اطلاعات غیرمعتبر و شایعات در تصمیم گیری ها، می تواند منافع سرمایه گذاران را به خطر بیاندازد. بنابراین لازم است سرمایه گذاران همواره به منابع رسمی برای کسب اطلاعات تکیه کرده و از توجه به اخبار و شایعات منابـع غیر رسمی خودداری کننـد.
  • داشتن دید بلند مدت در بورس نیز یکی از اصول موفقیت در خرید و فروش سهام است. عملکرد بورس در سال های گذشته نشان داده است که سرمایه گذارانی که با دید بلند مدت و البته آگاهانه، وارد این بازار شده اند، توانسته اند سود قابل قبولی از این بازار به دست آورند. علاوه بر این، مطالعه تاریخچه سرمایه‌ گذاران موفق در دنیا نیز نشان می ‌دهد که بازدهی ‌های بزرگ، معمولا با خرید و نگهداری سهام ارزنده و ارزان در افق زمانی بلند مدت اتفاق می افتند و نگاه کوتاه مدت در سرمایه گذاری و پیروی از جو بازار، عمدتا به نتایج قابل قبول منجر نمی شود.
  • در نکته قبلی گفتیم که شما باید به خرید و فروش سهام دید بلند مدت داشته باشید. امّا همچنین تاکید کردیم که باید با دقت و اطلاعات کافی اقدام به خرید و فروش کنید. در نتیجه، ممکن است زمانی نیاز باشد که واقعا در زمانی مشخص سهام خود را بفروشید تا از زیان جلوگیری کنید. بنابراین، لازم است سرمایه گذاران همواره مراقب سبد سهام خود بوده و درصورت لزوم، ترکیب سرمایه گذاری خود را مورد بازنگری قرار دهند.
  • نکته ی بسیار مهم دیگر در خرید و فروش سهام در بورس نحوه تشکیل سبد سهام شما است. هر اندازه در سبد سرمایه گذاری شما، سهام شرکت های مختلف از صنایع متنوع بیشتر باشد، ریسک سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت. در واقع، شما نباید تمام دارایی خود را روی یک شرکت یا صنعت خاص سرمایه گذاری کنید. تقسیم کردن دارایی بین سهام مختلف می تواند ریسک موجود در خرید و فروش سهام را کاهش دهد. در نتیجه، هر انـدازه سبد سرمایه گذاری متنوع تر باشد، ریسک سرمایه گذاری کاهش یافتـه و احتمال کسب بازدهی پایدار برای سرمایه گذار افزایش خواهد یافت.
  • علاوه بر موارد بالا، نکته بسیار مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که هیچ گاه نباید با کل دارایی و سرمایه زندگی خود وارد بورس شوید. شما باید در واقع مازاد درامد خود را در بورس سرمایه گذاری کنید تا در صورت بروز زیان، لطمه جدی به زندگی شما وارد شود. خرید سهام با سرمایه ضروری زندگی خود مانند خانه، خودرو و... و یا با قرض گرفتن از دیگران یک رفتار هیجانی و کاملا اشتباه است که می تواند عواقب بدی را برای شما به دنبال داشته باشید.
  • با توجه به اینکه عوامل بسیار متعدد و متنوعی بر قیمت سهام تأثیر گذار هستند، بنابراین تجزیه و تحلیل این عوامل و تصمیم گیری براساس آن، نیاز به تخصص و مطالعه دقیق دارد. بنابراین، اگر قصد دارید بصورت مستقیم سهام خرید و فروش کنید، اما تخصص کافی در این خصوص ندارید، حتما با افراد خبره و دارای صلاحیت مشورت کنید. مبادرت به خرید و فروش سهام بدون داشتن دانش کافی در خصوص بورس می تواند شما را با کوهی از ضرر مواجه کند.

بیشتر بخوانید :

بورس چیست ؟ چگونه وارد بورس شویم ؟



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits