دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بعد از تصادف با عابر پیاده چه کار باید کرد ؟
10
زمان مطالعه: 6 دقیقه
رانندگان و عابرین پیاده با انجام یک سری از تخلفات مانند بی توجهی به چراغ قرمز ، باعث تصادفات رانندگی می‌شوند که متاسفانه می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود. لذا دانستن اقداماتی که در آن لحظه باعث کاهش آسیب‌ها و کم کردن خسارات به‌وجود آمده می...

تصادف با عابر پیاده

زمان برخورد یک خودرو یا وسیله موتوری با عابر پیاده ای در خیابان ممکن است بدن از نواحی گوناگون دچار آسیب های جدی شود که شاید برخی از این صدمات واقعا جبران ناپذیر باشند.

ممکن است شخص آسیب دیده تا آخر عمر به خاطر سهل انگاری راننده یا خودش از داشتن یک زندگی عادی محروم شود و باقی روزهای زندگی اش را روی صندلی چرخدار در حسرت سلامتی بگذراند .

در حالی که راننده یا خود عابر پیاده می توانستند با رعایت قوانین از این حادثه جلوگیری کنند.

وقتی صحبت از خودرو و تصادف با عابر پیاده باشد، اکثر ما حق را به عابر می‌دهیم و راننده را مقصر اصلی حادثه می‌دانیم!

اما آمارهای رسمی منتشر شده در فروردین ماه 97 نشان می‌دهد عامل 30 درصد تصادفات درون‌شهری، عابرین پیاده هستند.

حتی عابران پیاده در 10 درصد تصادفات برون‌شهری نیز حضور داشته‌اند و قوانین در برخی شرایط حق را کاملا به راننده می‌دهد.

تعریف عابر پیاده:

عابر پیاده شخصی است غیر سوار که بدون استفاده از هیچ نوع وسیله نقلیه موتوری و غیر موتوری حرکت می‌کند و یا مبادرت به جابجایی کالکسه، چرخ دستی، جامه دان و سبدهای چرخ دار و مانند آن می‌کند.

تعریف پیاده رو:

بخشی جدا شده از خیابان است که در امتداد آن واقع شده و برای عبور عابرین پیاده اختصاص دارد.

بعد از تصادف با عابر پیاده چه کار باید کرد ؟
عبور از خط کشی عابر پیاده

تخلفات مهم عابران پیاده

  • بی‌توجهی به خط‌کشی عابران
  • استفاده نکردن از پل عابر پیاده
  • بی‌توجهی به چراغ قرمز خیابان
  • ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو

در برخی از تصادفات، عابر پیاده مقصر 100 درصد حادثه شناخته شده و راننده هیچ جرمی مرتکب نشده است؛ مانند زمانی که عابر پیاده از چراغ قرمز عبور می‌کند.

وظایف رانندگان در مقابل عابرین پیاده :

  • رانندگان موظفند در تقاطع‌هایی که چراغ راهنمایی یا مامور راهور یا تابلوی ایست وجود ندارد از سرعت وسیله خود بکاهد و با سرعت مطمئنه حرکت کند .
  • رانندگان هنگام عبور از معابر و گذرگاه‌های عابر پیاده مکلفند آهسته و با سرعت مطمئنه حرکت کنند و در صورت احتمال وقوع حادثه و مزاحمت برای پیادگان حرکت خودرو خود را کند یا متوقف کند .
  • در گذرگاه عابر پیاده که چراغ راهنمایی نداشته باشه حق تقدم عبور با عابرین پیاده است .
  • کلیه رانندگان برای سوار و پیاده کردن مسافران و یا سرنشینان خود باید تنها در محل‌های مجاز و یا در منتهی الیه سمت راست سواره رو توقف نماید .
  • رانندگان وسایل نقلیه قبل از رسیدن به گذرگاه عابر پیاده و در صورت حضور یا عبور افراد میبایست وسیله خود را متوقف سازند .

در هنگام تصادف با عابر پیاده چه باید کرد ؟

  • قدم اول اینکه سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده از عصبانیت و پرخاش دوری کنید.
  • سپس با پلیس تماس بگیرید.
  • از صحنه تصادف فرار نکنید. فارغ از اینکه این حرکت تا چه میزان غیر اخلاقی است روند پیشرفت پرونده حادثه را کند کرده و حتی ممکن است منجر به فوت انسانی شده و قابل جبران نباشد.
  • طبق قانون تصادفات رانندگی زمان وقوع تصادف در خیابان و جاده، خودروها را از مسیر تردد خارج کرده و به گوشه راست خیابان و جاده منتقل کنید.
  • در نظر داشته باشید در به هنگام بروز خسارت جانی جا به جایی با احتیاط بیشتری انجام شود.
  • در زمان وقوع حادثه و پس از تماس با پلیس و تبادل کارت بیمه باید تمرکز کنید و ببینید قبل از تصادف دقیقا چه می‌کردید، در کدام خیابان مشغول رانندگی بودید و اتومبیلی که با آن تصادف کردید چطور و در چه زمانی وارد صحنه شده است. تمامی این جزییات از شما پرسیده خواهد شد .فراموشی آن ممکن است منجر به ایجاد مشکل در مراجع قانونی شود.
  • و در آخر پس از رسیدن پلیس و محرز شدن بایستی به بیمه مراجعه کنید. بیمه شخص ثالث مقصر، خسارت طرفی که مقصر نبوده را پرداخت می‌کند. در صورتی که مقصر بیمه بدنه داشته باشد می‌توانید با مراجعه به شرکت بیمه‌کننده، خسارت خودرو را دریافت کند.

بعد از تصادف با عابر پیاده چه کار باید کرد ؟

فرار از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادف یا محل تصادف می پردازیم عملی که گاهی از سوی برخی از رانندگان روی می دهد.

بسیاری از مردم می پرسند ،چه مجازات یا تنبیهی برای کسی که بعد از تصادف محل حادثه یا صحنه تصادف را ترک می کند در نظر گرفته خواهد شد؟

متاسفانه همه ما به کرات دیده و شنیده ایم که راننده ای بی مسئولیت در اقدامی خلاف اخلاق و قانون در پی حادثه رانندگی مصدوم را رها کرده است که در بیشتر موارد همین بی توجهی و دیر رساندن مصدوم به بیمارستان منجر به فوت یا صدمات جبران ناپذیری شده است.

برای پاسخ به این سوال که مجازات فرار از صحنه تصادف چیست؟

باید قائل به تفکیک شد ، با این توضیح که :

  • اگر تصادف حادث شده منجر به جرح کسی نشده باشد یا به عبارت قانونی غیر جرحی باشد ، مثل این که دو وسیله نقلیه با هم تصادف کنند و کسی آسیبی نبیند و فقط خسارتی به خودروی طرفین یا یکی از آنها وارد شود، در این موارد فرار از صحنه تصادف جرم نیست.
  • اما اگر تصادف منجر به جراحت یا فوت شخصی شود فرار از صحنه تصادف و عدم کمک به مصدوم جرم است و قانونگذار در این خصوص به درستی سخت گیری کرده است.

چند نکته آموزشی در رابطه با تصادفات منجر به جرح یا فوت

از جابجایی وسیله نقلیه از صحنه حادثه خودداری نماید مگر اینکه برای کمک رساندن به شخص مصدوم امکان توسل به طرق دیگر نباشد .

به هیچ عنوان صحنه تصادف را ترک نکنید زیرا بواسطه فرار از صحنه تصادف از ظرفیتهای قانونی موجود برای تخفیف مجازات محروم خواهید شد.

تا جاییکه امکان دارد از حمل مصدوم حادثه توسط خودرو شخصی اجتناب نمایید و بوسیله اورژانس مصدوم را به مراکز درمانی منتقل نمایید .

درمان کلیه مصدومان حوادث رانندگی به موجب قانون رایگان می باشد اما مقدمه آن ، این است که مصدوم حتما توسط امبولانس به مراکز درمانی منتقل شود.

در صورت تصادف با عابر پیاده و صدمه به شخص ثالث و یا فوت وی دیه و هزینه‌های درمان توسط بیمه پرداخته می‌شود و در صورتی که وسیله نقلیه فاقد بیمه باشد دیه و هزینه‌های درمانی از محل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پرداخت می‌گردد.

بیشتر بخوانید :

آیا راکب دوچرخه در حکم عابر پیاده است ؟

گرفتن خسارت در تصادفات رانندگی چه قوانینی دارد ؟

خسارت بیمه شخص ثالث | انواع و میزان خسارت ثالث

شرایط جابه جایی خودرو بعد از تصادف چگونه است ؟





این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (10 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits